Pagina 4 van 9
Re: Opknap project Tomos A3 - 1970
Geplaatst: 04 mei 2021 23:30
door Wetsnurk
Dat is een ontsteking met de bobine op de grondplaat, dus extra massa kabel heeft geen zin.
Gaan de puntje open, zwarte draad achter de grondplaat oke...die mag geen massa maken met het blok of frame.
Als de bougie kabel nog lang genoeg is 1 cm aan beide einden inkorten dan heb je weer verst koper.
Hier ga ik morgen gelijk naar kijken. Thanks!
Re: Opknap project Tomos A3 - 1970
Geplaatst: 04 mei 2021 23:42
door fons716
Dat zwarte ding op de grondplaat is de bobine...daar zit ook je bougiekabel ingedraaid.
https://www.k-parts.nl/ontsteking-spoel ... i7EALw_wcB
Re: Opknap project Tomos A3 - 1970
Geplaatst: 05 mei 2021 11:24
door Wetsnurk
De bougie vonkt weer. Dat is gelukt. Alles is goed afgesteld qua ontsteking.
Echter start hij nog steeds niet. De bougie wordt ook niet maar een klein beetje vochtig of nat.
De carburateur en ook de sproeier zijn schoongemaakt en met hoge druk lucht uitgespoten. Ik heb echter het idee dat de benzine niet omhoog gaat na de sproeier en dus niet in de cilinder komt.
Re: Opknap project Tomos A3 - 1970
Geplaatst: 05 mei 2021 11:55
door Wetsnurk
Wat een mooi geluid! Met remmenreiniger start ie wel.
Ik hoor ook lucht sissen bij de cilinderkop. Origineel zat daar geen pakking.
Wellicht wel doen?
Re: Opknap project Tomos A3 - 1970
Geplaatst: 05 mei 2021 13:41
door fons716
Ik zou dan een dunne koppakking van bv 0,3 mm gebruiken, steek van tomos is hetzelfde als van een puch maxi.
https://www.puchshop.de/koppakking-50cc ... koppakking
Als je het gaas filter even verwijdert en dan met de vinger voelen of de carb goed zuigt tijdens het starten.
Re: Opknap project Tomos A3 - 1970
Geplaatst: 05 mei 2021 13:57
door Wetsnurk
Ik heb inmiddels de koppakking erop zitten. Ik heb in de carburateur gevoeld en het lijkt of ik hem wel enigszins voel zuigen.
Je had het er ook nog over om het gaasfilter te verwijderen. Echter heeft die er nooit in gezeten. Alleen de rubberen kap.
Ik heb hier gevoeld.
Re: Opknap project Tomos A3 - 1970
Geplaatst: 05 mei 2021 17:01
door fons716
Zit er in het luchtfilter iets wat het vuil tegen houdt, bij een dellorto carb met een recht spruitstuk zit er namelijk een gaasfilter direct in de carb...en dan dat rubber erop.
Met starten trouwen wel even vol gas geven en dat voelen...als de gasschuif onderin staat voel je het niet zo goed.
Hij moet dan je vinger vast zuigen op-aan de carb.
Re: Opknap project Tomos A3 - 1970
Geplaatst: 05 mei 2021 17:44
door Wetsnurk
Er zit geen luchtfilter in, dus die heb ik gelijk maar even alsnog besteld.
Als ik mijn vinger er in of erop doe dan zuigt ie mijn vinger totaal niet vast.
Re: Opknap project Tomos A3 - 1970
Geplaatst: 05 mei 2021 21:10
door fons716
Dan zuigt hij ook geen benzine aan.
Ergens anders zuigt hij dan lucht aan wat natuurlijk niet de bedoeling is want alle lucht moet onder de gasschuif door aangezogen worden.
Is de voet van het spruitstuk vlak, past de carb netjes op het spruitstuk.
Re: Opknap project Tomos A3 - 1970
Geplaatst: 05 mei 2021 21:25
door Wetsnurk
Maar hoe gaan we daar achter komen. Ik las ergens iets over een deo test om te bepalen waar de valse lucht zit?
Kun je me daar iets meer over vertellen/uitleg?
Alle pakkingen zijn natuurlijk vervangen. Krukaskeerringen ook. De zuiger is ook nieuw incl veren. De voet van het spruitstuk is wel vlak wat ik me kan herinneren. Dat ga ik nog eens bekijken morgen.
De carburateur past goed op het spruitstuk.
Echter! Wilde de carburateur er niet goed op blijven zitten als ie aangeschroefd is. Als ie aangeschroefd was kon je hem er zo vanaf glijden. Dat is als het goed is opgelost dmv bout en moer ipv alleen bout.
Re: Opknap project Tomos A3 - 1970
Geplaatst: 05 mei 2021 22:40
door fons716
Een deo test kan alleen als het blokje loopt.
Spruitstuk kun je simpel vlakken door een vel schuurpapier op iets vast plakken wat mooi vlak is.
Dat de carburateur nu wel klemt op het spruitstuk wil niet zeggen dat het luchtdicht is, lekt vaak bij de spleet van de klem bout...dicht wassen met silicone kit kan helpen, kit er moet aan de binnenkant eruit komen zodat alle ruimte van de spleet opgevuld is.
Carb eerste wel goed ontvetten, dicht kitten doe je als de carb van het spruitstuk af is.
Re: Opknap project Tomos A3 - 1970
Geplaatst: 05 mei 2021 22:49
door Wetsnurk
Een deo test kan alleen als het blokje loopt.
Spruitstuk kun je simpel vlakken door een vel schuurpapier op iets vast plakken wat mooi vlak is.
Dat de carburateur nu wel klemt op het spruitstuk wil niet zeggen dat het luchtdicht is, lekt vaak bij de spleet van de klem bout...dicht wassen met silicone kit kan helpen, kit er moet aan de binnenkant eruit komen zodat alle ruimte van de spleet opgevuld is.
Carb eerste wel goed ontvetten, dicht kitten doe je als de carb van het spruitstuk af is.
Is het extra vlakken van het voetstuk van de spruit nodig? Omdat daar ook een nieuwe pakking zit namelijk. Die zou het al mooi dicht moeten maken toch?
Het dichtkitten zal ik morgen proberen te doen. Je hoort, bedankt.
Re: Opknap project Tomos A3 - 1970
Geplaatst: 06 mei 2021 09:49
door fons716
Spuitstuk moet vlak zijn, is in een paar minuten vlak...je ziet het meteen als je de voet 2 of 3x over het schuurpapier haalt...als de oren iets lager-krom staan helpt een pakking amper.
Ik gebruik deze lijm om een groot vel schuurpapier op een werkblad te lijmen....dan blijft het mooi vlak zitten en schuift of krult het niet.
https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/bo ... I9EALw_wcB
Re: Opknap project Tomos A3 - 1970
Geplaatst: 06 mei 2021 21:05
door Wetsnurk
Bedankt voor je antwoord. Ik ga er morgen mee aan de slag wanneer de winkels weer open zijn.
Wat ik mijzelf vandaag zat af te vragen en misschien wel interessant is om te weten, moet je het motorblok en dan voornamelijk waar de versnelling’s olie in zit nog op moment dicht draaien. Ik heb het motorblok namelijk nu zeer hard en zeer stevig dicht gedraaid. Kan het ook te stevig dicht zitten? In verband met eventuele druk binnen het motorblok.
Met vriendelijke groeten
Re: Opknap project Tomos A3 - 1970
Geplaatst: 06 mei 2021 21:49
door fons716
Klein stukje naar beneden scrollen, torque
viewtopic.php?t=1259
Re: Opknap project Tomos A3 - 1970
Geplaatst: 07 mei 2021 20:57
door Wetsnurk
Spuitstuk moet vlak zijn, is in een paar minuten vlak...je ziet het meteen als je de voet 2 of 3x over het schuurpapier haalt...als de oren iets lager-krom staan helpt een pakking amper.
Ik gebruik deze lijm om een groot vel schuurpapier op een werkblad te lijmen....dan blijft het mooi vlak zitten en schuift of krult het niet.
https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/bo ... I9EALw_wcB
Ik zal een foto bijvoegen. Zoals te zien is zijn de oren/voeten dus niet vlak maar krom. Hoe zou dat krom geworden zijn?
Lijkt me niet dat het makkelijk is om die weer te vlakken. Nieuwe bestellen maar
Re: Opknap project Tomos A3 - 1970
Geplaatst: 08 mei 2021 05:57
door shadowranger
De (te dikke) gelamineerde pakking vervormt door de warmte en druk onder de (vaak te strak aangedraaide) bouten waarmee het spruitstuk vast zit. Helaas ben ik er ook bekend mee (en al eerder hier gepost). Met de huidige technieken zou men een aluminium verloop hebben gemaakt met rubber gevulcaniseerd zoals bij de membraan inlaten. Dan kun je toe met een vlakke dunne pakking. Probleem blijft dus terugkomen. Er zijn wel vlakke pakkingen verkrijgbaar maar ikl heb de ervaring dat de carburateur dan niet meer lekker in de uitsparing bovenin het carter achter de cilinder past.
Re: Opknap project Tomos A3 - 1970
Geplaatst: 08 mei 2021 17:42
door Wetsnurk
Dilemma. Er zit een nieuw spruitstuk op. Echter trekt de carburateur nog steeds niet vacuüm en de benzine ook niet omhoog.
Wat zouden nog opties kunnen zijn? Kan het moment van tijdstip van invloed zijn op de benzine omhoog zuigen?
De onderste cilinder zit 1 pakking en de cilinder kop zit een aluminium.
Re: Opknap project Tomos A3 - 1970
Geplaatst: 08 mei 2021 18:43
door shadowranger
Heb je, zoals fons716 heeft aangegeven, de gasschuif vol open staan als je kickt? In principe zal bij een gesloten gasschuif er ook weinig aanzuigkracht voelbaar zijn.
Er zou voldoende onderdruk moeten zijn in de inlaat. Misschien kun je een vacuummeter erop aansluiten? Anders moet het echt een probleem zijn met de afdichtingen.
Misschien kun je de drijfhoogte van de vlotter wat verhogen zodat er iets meer benzine in de kamer staat?
Re: Opknap project Tomos A3 - 1970
Geplaatst: 08 mei 2021 21:06
door Wetsnurk
Jazeker, ik deed de gasschuif vol open wanneer ik hem kickte/met de trappers aandraaide. Maar geen vacuüm.
Betreffende de drijfhoogte van de vlotter; de vlotter zit vast aan de naald. Die kan ik helaas niet verschuiven.
Je gaf aan een probleem met de afdichtingen. Waar moet ik dan aan denken. Waar kan allemaal valse lucht ontstaan.
Ikzelf dacht aan de krukkskeerringen, spruitstuk of bij de cilinder. En hoe ga je daar achter komen als de motor niet gaat draaien.