Pagina 4 van 8

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 16 nov 2008 22:46
door Ziggys91
uitlaatpoort naar beneden? dus van de onderkant(richting carter) uitfrezen? hoeveel ongeveer denk je?

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 16 nov 2008 22:51
door Ingmar.
ja richting carter tot odp dus 43mm van top rand cilinder

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 16 nov 2008 23:05
door Ziggys91
oke dankje, aan zulke gegevens heb ik wat!

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 17 nov 2008 09:01
door lolo
Zijn er trouwens nog meer mensen die hun originele 50cc hebben getuned? en wat hebben die dan precies gedaan? en misschien wat poortmapjes zijn handig :)
ik heb een poos geleden ook een std gietijzeren cilinder getuned. Als eerste had ik alles netjes afgewerkt, zodat het benzine mengsel vloeiend kon lopen. Daarna ben ik bezig geweest met de uitlaatpoort. Deze is alleen te hoogtoerig geworden denk ik :x. Ik dacht dat ik het berekend had tot een blowdown van 32. Hij trekt nu alleen haast niet op en maakt wel heel veel geluid( hoogtoerig). Binnenkort ga ik weer een cil tunen alleen dan doe ik een wat lagere blowdown.

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 17 nov 2008 13:54
door Ziggys91
Oke ik probeer met behulp van deze http://www.brommerforum.nl/print/faq/127 faq de timingen van mn standaard cilinder te berekenen maar het lukt niet. Ik ben nu bij het tekenen van de drijfstang maar mijn drijfstang komt niet op de rand van de cirkel onderaan..
Ter illustratie:

Zo moet het volgens die faq
Afbeelding
Maar als ik 2x de slag neem(2x 43mm =86mm) dan kom ik laat zeggen zo uit:
Afbeelding
Hoor het graag zo snel mogelijk want ik heb een vrij middagje en heb zin om effe verder te komen!

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 17 nov 2008 16:55
door PimW
Heb je die verticale lijn wel evenlang als je drijfstang getekend? En de cirkel met diameter van de slag?

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 17 nov 2008 16:58
door Ziggys91
Heb je die verticale lijn wel evenlang als je drijfstang getekend? En de cirkel met diameter van de slag?
jep heb ik gedaan

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 17 nov 2008 19:44
door Ziggys91
Iemand?

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 30 nov 2008 15:14
door Mc. Sim
Ik zit met een dilemma. De spoelers van mijn sprintbrommer zijn helemaal klaar en ik kan het blok in elkaar zetten. Nu was ik iets te enthousiast en heb door mijn spoelers gefreesd (ontsteking kant) en heb dit dus opgevuld met Bison kneedbaar metaal en dat zit dus ook aan de binnenkant van de spoelers. Ook lukt het niet om echt elke oneffenheid glad te schuren.
Nu is mijn vraag: is het beter om hier een laag hittebestendige lak over te doen of niet? Dit zit namelijk ook in de standaard Tomos krukas holte/spoelers.

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 30 nov 2008 15:26
door Ingmar.
hoe groot is het gaatje ???

een foto mischien en ik zou het ff laten dicht lassen met mig gewoon hecht lasjes dan word het niet te warm en je hebt wel gewoon aluminium en geen kneedbare bende

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 30 nov 2008 15:52
door Mc. Sim
Hier een foto:
Afbeelding

De 2 bovenste stukjes die met rood zijn omcirkelt zijn er doorheen gefreesd en opgevuld met kneedbaar metaal. De onderste cirkel zijn gaatjes die door het oplassen komen (niet 100% gevuld).
Dan het grootste stuk kneedbaar metaal die niet omcirkelt is; daar het ik te ver gefreesd, zodat ik er geen mooie ronding er in kon krijgen en heb er dus een beetje van dat spul ingekneed. Verder zitten er nog een paar kleine krasjes in, ze lijken diep maar dat komt meer door de flits/lichtinval, je voelt ze in ieder geval niet.

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 30 nov 2008 16:53
door Ingmar.
wat is zeg kijk of je het kan laten oplassen veel beter resultaat en dan kan het nooit fout gaan

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 30 nov 2008 16:57
door Mc. Sim
Het zou toch niet los kunnen laten en daarna de cilinder in schieten he. Heb net even gekeken wat dat spul doet als het heet word, maar dan word het alleen zacht.. niet vloeibaar ofzo. Dus het lijkt me niet een serieus probleem?
Met de volgende cilinder pak ik toch weer een nieuw blok :)

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 30 nov 2008 16:59
door Ingmar.
ja klopt dat het zacht word als het warm word maar ..

als jij 11000 toeren maakt welke trilingen heb je en wat doet dat met je kneedbaar metaal????

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 30 nov 2008 17:48
door Mc. Sim
Wel meer dan 11000.. mja je hebt wel gelijk, daarom was mijn vraag of een laag hittebestendige lak zou helpen (die er voor zorgt dat die kneedbare metaal op z'n plek blijft en alles meteen glad maakt).

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 01 dec 2008 08:15
door Waldo
Ik zeg oplassen, dat vloeibare metaal loopt er door die hitte en trillingen echt wel uit, of het wordt zacht, dus ik zou het laten oplassen, mja moet je wel al het werkt opnieuw doen :roll:

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 01 dec 2008 09:13
door Renault
Beter neem je het zekere voor het onzekere, losliggend metaal in je krukasholte/ cilinder is geen feest lijkt mij.

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 08 dec 2008 20:33
door Ingmar.
Afbeelding

rechts klaar voor mk 75 links voor een 70 rgd :evil:

ja zit een gaatje in het recter carter moet ik ff dicht lassen :D

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 08 dec 2008 20:35
door adje
Hoe krijg jij daar een gaatje :?

Re: Cilinder en Carter tuning

Geplaatst: 08 dec 2008 20:36
door Ingmar.
teveel weg fresen dat er niet veel over blijft van een tomos carter :mrgreen: