Pagina 33 van 81

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 27 apr 2011 17:21
door MichielWolthaus
http://www.stickerstore.nl/Producten/Pr ... DgodO3bpCQ

En een heleboel scootershops hebben het spul ook

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 27 apr 2011 17:39
door canaQ
Niemand?
Ik ben alweer wat dichterbij het ratel probleem gekomen. Heb net weer de (rechter)carterkap eraf gehaald en naast m'n oude blok gelegd (zijn beide identiek, behalve dat m'n oude blok nĂ­et ratelt). Als ik nu bij de middelste as aan het grootste tandwiel draai, hoor ik bij het ratelende blok een ratel en bij m'n oude blok niet. Hier zal dus het probleem zitten. Heb de gehele vertanding al eens omgewisseld tussen beide, maar nog steeds blijft de ene ratelen en m'n oude blok niet. Aan de vertanding zal het dus niet liggen, maar iemand enig idee waar het dan in kan zitten?

EDIT: Nog een verschil; m'n oude (niet ratelende) blok is bij het grote tandwiel glad (zoals hier: http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Bes ... paring.jpg), bij m'n ratelende blok is dat gekarteld.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 27 apr 2011 17:51
door Pascal
Kan deze ratel niet het gevolg zijn van de interne ketting die uitgerekt is?

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 27 apr 2011 17:58
door canaQ
Kan deze ratel niet het gevolg zijn van de interne ketting die uitgerekt is?
Dat had ik ook al bedacht, en heb daarom de kettingen ook al gewisseld. Het bleef bij de een wel ratelen en bij m'n oude blok niet.
Waarom is bij het ene blok dat grote tandwiel glad en bij de andere gekarteld? (Glad: http://i43.tinypic.com/2hoxx6b.jpg en gekarteld: http://i44.tinypic.com/21acxtx.jpg. Let niet op de rode cirkels, foto van internet gehaald)

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 27 apr 2011 18:05
door Pascal
Hmm, dat is een goede zeg! Ik zou het niet weten.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 27 apr 2011 18:07
door canaQ
Hmm, dat is een goede zeg! Ik zou het niet weten.
De twee foto's zijn van een 1 speed (gekarteld) en een 2 speed (glad) blok. Bij mij zijn beide 2 speed blokken, vandaar dat ik me afvraag wat het verschil is. Dit lijkt me namelijk het enige onderdeel wat de ratel kan veroorzaken (de rest is identiek).

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 27 apr 2011 18:09
door Jan de Lasser
zou het niet kunnen dat die kartelrand bij dat 1 speed blok nog is uit de tijd dat je een brommer aan moest kunnen fietsen?
Het is natuurlijk mogelijk dat een vorige eigenaar dat deel ooit kapot heeft gehad en er toen maar dit ding uit een oud 1 speed blok in heeft gestopt.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 27 apr 2011 18:17
door canaQ
zou het niet kunnen dat die kartelrand bij dat 1 speed blok nog is uit de tijd dat je een brommer aan moest kunnen fietsen?
Het is natuurlijk mogelijk dat een vorige eigenaar dat deel ooit kapot heeft gehad en er toen maar dit ding uit een oud 1 speed blok in heeft gestopt.
Ja, dat is inderdaad wel mogelijk. Jammer genoeg zit m'n cilinder van het oude blok (met gladde tandwiel) helemaal vastgeroest, dus ik kan dit blok niet splitsen om dit tandwiel te verwisselen. Dan toch maar kijken of ik dit tandwiel ergens op de kop kan tikken.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 27 apr 2011 20:42
door Aeroxxxit
Heeft Puch ook een snor cilinder kop? Niet dat ik die wil, maar wil niet worden opgelicht

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 28 apr 2011 16:17
door cornetjhu
dat zul je dus allemaal los moeten halen.
Het ergste is de bout.
Die zit bijna gegarandeerd vastgerot in dat buisje van ongeveer 10 cm.
Als je de bout los hebt (met een beetje geluk neemt ie dat buisje mee naar buiten) moet je dat buisje er uit zien te krijgen.
Die twee kleine buisjes kun je het beste even in zagen.Gewoon met een los zaagblad en dan zagen totdat ie door is.
Dan is de spanning eraf en kun je die kleine busjes ook verwijderen.
ging allemaal soepel :D.
nu even die buisjes inzagen, zoals jij zei, bedankt voor de tip:D.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 28 apr 2011 16:51
door tomos
zou het niet kunnen dat die kartelrand bij dat 1 speed blok nog is uit de tijd dat je een brommer aan moest kunnen fietsen?
Het is natuurlijk mogelijk dat een vorige eigenaar dat deel ooit kapot heeft gehad en er toen maar dit ding uit een oud 1 speed blok in heeft gestopt.

dat lijkt me sterk, heb hier ook een gladde en gekartelde!

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 28 apr 2011 17:58
door Jan de Lasser
dat zul je dus allemaal los moeten halen.
Het ergste is de bout.
Die zit bijna gegarandeerd vastgerot in dat buisje van ongeveer 10 cm.
Als je de bout los hebt (met een beetje geluk neemt ie dat buisje mee naar buiten) moet je dat buisje er uit zien te krijgen.
Die twee kleine buisjes kun je het beste even in zagen.Gewoon met een los zaagblad en dan zagen totdat ie door is.
Dan is de spanning eraf en kun je die kleine busjes ook verwijderen.
ging allemaal soepel :D.
nu even die buisjes inzagen, zoals jij zei, bedankt voor de tip:D.
graag gedaan.
Ik kreeg die tip trouwens ooit van een bromboer.......sommigen weten dus idd iets :mrgreen:

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 02 mei 2011 12:04
door canaQ
Standaard tandwielverhouding van een brom is 26/28? Bij mij zit er achter namelijk een tandwiel waar 26 op staat, maar hij heeft maar 22 tandjes. Wil liever wat harder optrekken, en een top hebben van ongeveer 50 tot 60 (met een Airsal 50cc, 15/15 carb en Biturbo uitlaatje), welk achtertandwiel moet ik dan hebben zonder overtoeren te gaan maken?

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 02 mei 2011 12:16
door TheStealthSpy
Standaard tandwielverhouding van een brom is 26/28? Bij mij zit er achter namelijk een tandwiel waar 26 op staat, maar hij heeft maar 22 tandjes. Wil liever wat harder optrekken, en een top hebben van ongeveer 50 tot 60 (met een Airsal 50cc, 15/15 carb en Biturbo uitlaatje), welk achtertandwiel moet ik dan hebben zonder overtoeren te gaan maken?
Standaard vertanding van een brom is 26/26.
Ik zou voor atw 28 gaan als je snel wilt optrekken, maar ik denk dat je dan net de 50 km/h haalt.
Als je voor een atw 26 gaat en een tecno circuit uitlaat koopt trek je ook goed op en dan heb je zeker geen overtoeren.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 02 mei 2011 12:28
door canaQ
Standaard tandwielverhouding van een brom is 26/28? Bij mij zit er achter namelijk een tandwiel waar 26 op staat, maar hij heeft maar 22 tandjes. Wil liever wat harder optrekken, en een top hebben van ongeveer 50 tot 60 (met een Airsal 50cc, 15/15 carb en Biturbo uitlaatje), welk achtertandwiel moet ik dan hebben zonder overtoeren te gaan maken?
Standaard vertanding van een brom is 26/26.
Ik zou voor atw 28 gaan als je snel wilt optrekken, maar ik denk dat je dan net de 50 km/h haalt.
Als je voor een atw 26 gaat en een tecno circuit uitlaat koopt trek je ook goed op en dan heb je zeker geen overtoeren.
Dan vind ik het toch vreemd dat op mijn achtertandwiel wel 26 staat, maar slechts 22 tandjes heeft. En met een achtertandwiel van 28 zal ik met mijn setup toch wel over de 50 kunnen rijden?

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 02 mei 2011 12:45
door brombertje
Standaard brom vertanding is 26 voor, 22 achter. Op mijn achtertandwiel staat toch echt 22.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 03 mei 2011 20:19
door canaQ
Wat voor gereedschap heb ik nodig om de krukaslagers te verwijderen? Is het ook mogelijk zonder gespecialiseerd gereedschap, zonder dat ik de krukas zelf beschadig?

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 04 mei 2011 12:37
door shadowranger
nee. Alleen mogelijk met lagertrekkers.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 04 mei 2011 12:39
door canaQ
nee. Alleen mogelijk met lagertrekkers.
Bedankt, dan ga ik er ff mee langs bij de bromboer. Nieuwe erin zetten is gewoon een kwestie van erin tikken toch?

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 04 mei 2011 12:48
door shadowranger
Als je het ff laat doen tegen een kleine vergoeding ben je sneller klaar en heb je er langer plezier van