Pagina 1 van 1

Bougie rood

Geplaatst: 09 apr 2009 21:42
door Sebastiaankl
Hallo,
Ik ben al een tijdje bezig met het afstellen van m'n brommer, setup:
50cc std
Tecno CC
15mm DO
Gaasfilter
Sproeier 59

Nu is mijn sproeier wat aan de rode/donkerbruine kant met deze sproeier, ook is er veel roetaanslag op de rand van de bougie. Ik had laatst toevallig een donorblok gekocht, daarvan was de bougierand helemaal schoon, en de bougie zelf lichtbruin, zoals het hoort dus, maar hij zag er veel anders uit dan de mijne.

Verder wat info over hoe hij rijd:
Als ik hem start moet ik ongeveer 4 keer kicken zonder choke 1/2 keer met choke, dan moet hij ong. 10 seconden even warmdraaien, anders valt hij weg als ik gas geef.
Als hij een net een beetje warm is, en ik rijd dus weg trekt hij heel snel op en haalt hij de 60-64. Maar al is hij eenmaal warm trekt hij inneens een stuk langzamer op (top ligt wel ongeveer even hoog).
Als hij dan echt warm is, en ik zet hem uit, moet ik ongeveer 5 keer kicken voor hij aangaat, of ik moet gas geven terwijl ik kick (hij start dan dus echt lastig).

Meeste van dit duidt dus op een te grote sproeier, maar de meeste mensen met een soortgelijke setup zitten rond de sproeier 61/62/63, ik durf dus niet veel lager te gaan ivm eventuele vastloper.

Foto:
Afbeelding

Ook valt erbij te vermelden dat ik zonder koppakking rijd, en er als ik redelijk hard rijd er een soort van hoog fluitend geluid van m'n cilinder/voorwiel/voorkant komt, ik dacht eerst valse lucht tussen kop en cilinder (JA ik heb alles GOED vastgedraaid). Maar toen ging ik zoeken en zeiden mensen dat dit 'jankende' geluid normal is bij tomosjes? Of kan ik inderdaad valse lucht hebben, en is dat de reden van het rijgedrag en de kleur van de bougie? Zou wel raar zijn want hij rijd juist slechter als hij warm is (en alles dus uitgezet is).

Re: Bougie rood

Geplaatst: 09 apr 2009 22:30
door sjaakvanvoorschoten
dat gefluit is valse lucht :wink: had ik ook eerst met lekke koppakking.

maar je kan wel wat lager kwa sproeiers denk ik hoor. ik heb ook eerst met 50cc std, technigas terugloper en 15.15 met powerfilter gereden en toen reed hij prima met 58 a 56 hoewel 56 een beetje kelin werd.
als ik kijk naar het rijdgedrag, lijkt het mij ook gewoon een te grote sproeier.
en als je bang bent voor eventuele vastloper (denk et niet hoor) kun je misschien wat extra 2takt olie in je tank doen. iemand die dit kan bevestigen want dat weet ik niet zeker ?

Re: Bougie rood

Geplaatst: 09 apr 2009 22:55
door Sebastiaankl
Hmm ok, bedankt voor de reactie iig, morgen even 57 erin, heb ik toch nog liggen.
Kan valse lucht bij de kop een verklaring zijn voor het rijgedrag en de bougiekleur (vooral de zwarte roet op de bougierand verbaasd me).

Nog een vraagje, is er iets dat ik als pakking kan gebruiken of waarvan ik een pakking kan maken dat dunner is, anders verlies ik wel wat compressie (koppakking die ik hier heb liggen is redelijk dik).

Re: Bougie rood

Geplaatst: 09 apr 2009 23:04
door Mc. Sim
Dat jankend geluid kunnen ook je lagers zijn aangezien het alleen op de top gebeurd. Je kunt testen op valse lucht en voelen of je kop lekt. Wat voor hittegraad bougie heb je? Dat koolaanslag duid op een te rijk mengsel of een te koude bougie zover ik weet.

Re: Bougie rood

Geplaatst: 09 apr 2009 23:11
door sjaakvanvoorschoten
je hebt ook dunne aluminium koppakkingen :wink: weet niet of je dat al wist maar die zijn wel aardig dun

Re: Bougie rood

Geplaatst: 10 apr 2009 10:45
door Sebastiaankl
Ik ga nog even sproeier 57 proberen, maar een te rijk mengsel lijkt me toch wat sterk, verder is m'n bougie gewoon hittegraad 6, moet ik hoger/lager zitten als ik ong 60-64 rijd?

Re: Bougie rood

Geplaatst: 11 apr 2009 21:13
door Sebastiaankl
Sproeier 57 erin gedaan, nog steeds zelfde kleur, ook lijkt het alsof hij als hij warm is met deze sproeier juist moeilijker start dan met vorige sproeier (als hij koud is start hij in een keer met choke met deze sproeier, als hij warm is zo'n 5-6 keer kicken). Kan dat aan me bougie liggen, dat hij TE warm wordt en dus als hij warm is niet meer zo goed functioneert (hij was wel gloeiend heet toen ik hem eruit haalde na testrit, kon hem zelfs met trui over m'n hand heen niet vasthouden, of komt dat door een kleine sproeier)? En welke zou ik dan moeten nemen voor mijn setup? Of ligt het aan m'n ontsteking? (gewoon bromstand)
En als ik m'n ontsteking af zou stellen zou de grondplaat dan verder naar links of verder naar rechts moeten?

Re: Bougie rood

Geplaatst: 12 apr 2009 11:35
door shadowranger
Maak je bougie eens schoon met een bougieborstel. Dan is de oude rode kleur weg en kun je opnieuw kijken.

Re: Bougie rood

Geplaatst: 12 apr 2009 11:48
door Sebastiaankl
Ja, had ik ook gedaan na verwisselen sproeier.

Re: Bougie rood

Geplaatst: 13 apr 2009 09:50
door shadowranger
Ik heb nog eens goed naar je afbeelding gekeken, maar vind de kleur eigenlijk wel goed.

Re: Bougie rood

Geplaatst: 13 apr 2009 11:43
door veur'n met die zooi
Het heeft wel een koffie met teveel melk bruine kleur :')

Re: Bougie rood

Geplaatst: 17 apr 2009 17:54
door Sebastiaankl
Ok, maar m'n probleem blijft dus nog steeds:
Ong 6 keer kicken starten koud, 4 keer met choke.
Ong 8 keer kicken als hij al warm is (dat is het raarst, hij start moeilijker als hij warm is).
Als hij net warm begint te worden rijd hij perfect, als hij eenmaal vol warm is net iets minder.
Ontsteking staat op z'n laatst, HELEMAAL naar rechts, iets naar links en hij valt weg bij gas als hij warm is (alle oneven sproeiers 53-65+68 geprobeerd, maar dat helpt niks bij dat probleem, hij loopt met deze ontsteking ook sowieso een stuk harder en trekt harder door, dan met een vroegere ontsteking).
Wou lager qua sproeier vanwege moeilijke starten en slechter rijden als hij warm is. Er zit nu 57 in, hiermee loopt hij zelfs slechter dan 59 en 61. Ook 53/55 deden het heel slecht.

Oh ja, ik weet niet of het normaal is, maar zelfs mijn carburateur wordt warm na een tijdje rijden, en ook m'n carterkappen worden erg heet (links en rechts). Het duurt na het rijden zo'n 10 minuten voor ik m'n cilinder weer normaal kan aanraken (met dit weer). Zelfs m'n uitlaatdemper wordt warm, wat ik eerder niet had, kan dit iets met bougie hittegraad te maken hebben?

Re: Bougie rood

Geplaatst: 19 apr 2009 12:16
door Sebastiaankl
Oh ja, en ik heb een nieuwe koppakking erin gedaan, maar het geluid blijft, je hoort het alleen bij het optrekken, van ongeveer 25-40 km/u, daarna niet meer.

Ook vind ik zelf de kleur van de bougie wel goed idd, alleen die zwarte rand vind ik een beetje raar.

Re: Bougie rood

Geplaatst: 22 apr 2009 19:33
door Sebastiaankl
Geen kapotte/missende koppakking nee, een kapotte voetpakking, ik m'n blok openmaken om al m'n lagers enzo te vervangen, en toen bleek dus dat m'n voetpakking kapot was.

Start nu gelijk een stuk beter, en dat irritante geluid is weg, mooi dus!