Pagina 1 van 1
70cc airsall afstelprobleem
Geplaatst: 22 okt 2009 18:06
door remio
ga hier even verder hopend op meer antwoorden cq oplossingen. wat verdere info staat in mn topic in beginners......
set-up: 70cc airsall, 16/16 dell 'ortho, orig, luchtfilter ontgrenst, orig spruitstuk ontgrenst, airsall membraan, standaard snel uitlaat(morini), kopp veren 1cm ingekort. tandwielen 26 voor, 24 achter. sproeier 68(goede kleur bougie). snorkop met 44mm metalen koppaking.
problemen: bij volgas wegrijden iets inhouden de eerste sec(net of hij moeite heeft het mengsel te verbranden).
: trekt niet heel hard, en daarbij een top van MAAR 55km/h met heel hoge toeren (vreemd met deze tandwielen)??
: tikkend geluid bij cilinderkop vandaan bij bepaalde toerentallen( kop eral af gehad maar geen sporen te zien van raken pakking/kop door de zuiger)
gister gemerkt dat als ik carb reiniger spuit boven op mn carb bij mn gaskabelingang dan valt hij uit dus daar iets valse lucht(lijkt mij niet oorzaak van bovengenoemde problemen).
graag jullie mening over de problemen, zou de uitlaat te weinig tegendruk geven dat ik daardoor een lage top heb en ook weinig trekkracht?
mvg remio
Re: 70cc airsall afstelprobleem
Geplaatst: 22 okt 2009 18:50
door tinus90
bedoel je met morini uitlaat gewoon zon speedy?
ik heb precies hetzelfde probleem, ik had ongeveer zelfde setup en ging ook voor geen meter,
heb nu techno cc erop gezet en t gaat ietsje beter maar nog steeds niet wat je zou verwachten van zon setup:S
Re: 70cc airsall afstelprobleem
Geplaatst: 22 okt 2009 18:59
door rikvg
je moet echt iets anders vinden op je luchtfilter want origineel zet geen zoden aan den diek, zonder luchtfilter loopt mijn cilinder redelijk rijk op sproeiertje 76. Dus probeer eens een powerfilter ofzo want dat scheelt nogal
(ik heb ongeveer zelfde setup)
Re: 70cc airsall afstelprobleem
Geplaatst: 22 okt 2009 19:51
door remio
bedoel je met morini uitlaat gewoon zon speedy?
ik heb precies hetzelfde probleem, ik had ongeveer zelfde setup en ging ook voor geen meter,
heb nu techno cc erop gezet en t gaat ietsje beter maar nog steeds niet wat je zou verwachten van zon setup:S
staat helemaal niks op die uitlaat enkel een nummer en morini. bocht is wel zelfde dikte(uitgang) als de cilinder......
je moet echt iets anders vinden op je luchtfilter want origineel zet geen zoden aan den diek, zonder luchtfilter loopt mijn cilinder redelijk rijk op sproeiertje 76. Dus probeer eens een powerfilter ofzo want dat scheelt nogal
(ik heb ongeveer zelfde setup)
als ik naar de setup tabel kijk dan zie ik er toch verschillende rijden met een origineel filter en toch een sneheid halen van ong 70, vandaar dat ik daar niets achter zoek. maar toch eens het proberen waard, samen met een andere uitlaat, maar wil liever hem qua geluid zo "standaard" mogelijk houden
en tikkende geluid? en met zon tandwielverhouding zou ik toch hard moeten doortrekken, en geen overtoeren hebben?
Re: 70cc airsall afstelprobleem
Geplaatst: 22 okt 2009 20:31
door rikvg
70cc maakt veel herrie dan lijkt het alsof hij veel toeren maakt, of hij moet niet schakelen maar dat lijkt me sterk. Heel mss dat de koppeling slipt, maar dat lijkt me sterk.
Tikkend geluid komt erg vaak voor bij 70cc vooral bij bepaald aantal toeren, bijv. als je half gas rijd ofzo. hoe dat komt weet ik niet maar ik hoor het bij alle aluminium cilinders van tomos
maar met een 70cc en origineel luchtfilter kom je niet op de 70km/u mss 60 ofzo, de helft wat er staat is onzin. Sowieso analoge tellers kloppen nooit.
Re: 70cc airsall afstelprobleem
Geplaatst: 22 okt 2009 21:59
door remio
het toerental is echt hoog, hoor het duidelijk hoger worden vanaf de 45km/h, en trilt ook enorm.
zal dan toch eens naar een ander filter en auspuff gaan kijken. proma gp goed te doen? wil liever geen terugloop.
Rik thxs voor de feedback

Re: 70cc airsall afstelprobleem
Geplaatst: 22 okt 2009 22:33
door rikvg
no prob.
maar kan idd wel voor proma gaan ja.
heel veel blokken trillen best erg, ik had dat(voor mijn rivisie) ook. gewoon op de 3 ophang punten van die stugge rubbere ringetjes ertussen. Dat scheelt echt enorm.
Houd er wel rekening mee dat je tomos echt fuking veel herrie maakt zonder filter, en dat je een grotere sproeier moet nemen voordat je er echt mee gaat rijden.
En als je tomos harder dan 40-50 gaat rijden maakt hij ook echt lomp veel toeren, het verschil tussen de tandwielen van versnelling 1 en 2 is ook veels te klein voor die snelheden.
Re: 70cc airsall afstelprobleem
Geplaatst: 22 okt 2009 23:33
door henk kasten
Met die uitlaat i.c.m. een 65cc airsal moet je makkelijk de 65 kunnen halen (met 26-24 vertanding) met goede trekkracht, weet je zeker dat de onsteking goed staat, de sproeiermaat juist is, en of die nergens lekke pakkingen heeft?
Het is trouwens ook niet nodig om een koppakking te monteren, bij de 65cc versie van deze cilinder, scheelt weer een beetje compressie.
Re: 70cc airsall afstelprobleem
Geplaatst: 23 okt 2009 07:29
door remio
bougie is goede kleur.
stond in de handleiding vd cilinder inderdaad dat er geen pakking tussen moet, maar de bromboer raadde mij er toch 1 aan ivm alu cilinder en gietijzeren kop.
pakkingen zijn allemaal dicht op de bovenkant van de carb na dus, bij ingang kabel. als ik daar carb reiniger spuit valt ie uit......
Re: 70cc airsall afstelprobleem
Geplaatst: 23 okt 2009 09:43
door rikvg
gietijzeren kop? lijkt me sterk welk mer\k
Re: 70cc airsall afstelprobleem
Geplaatst: 23 okt 2009 17:11
door remio
ow haha, dacht dat de originele kop van gietijzer was

maar niet dus blijkbaar. dan is het dus wel wat om de pakking ertussenuit te halen om dat te proberen.
Re: 70cc airsall afstelprobleem
Geplaatst: 25 okt 2009 14:37
door remio
ik heb de techno krul op het oog. hoe is daar de ervaring mee?
of kan ik beter voor de proma gp gaan? trekkracht heeft meer prioriteit dan topsnelheid
Re: 70cc airsall afstelprobleem
Geplaatst: 25 okt 2009 23:19
door rikvg
technokrul = K*T en lelijk, hoelang denk je dat een uitlaatje meegaat die recht onder je blok hangt? alle troep die daar opspettert, lekker krassen erin veel roest.
Maar de prestaties zijn wel goed :p
Re: 70cc airsall afstelprobleem
Geplaatst: 26 okt 2009 08:42
door remio
lelijk of mooi, das een verschil in smaak. en ik ben nogal zuinig op mn spulletjes, elke week ff de tomos afspuiten met hoge druk op mijn werk zal ook een hoop schelen met roest en krassen op de uitlaat. zal hem van te voren nog een paar extra lagen hittebestendige blanke lak geven
prestaties zijn dus ok op de 70cc?
Re: 70cc airsall afstelprobleem
Geplaatst: 26 okt 2009 14:15
door rikvg
onder 70cc weet ik eigelijk niet, meestal presteert n terugloper daar beter op of homoet.
Let er wel op dat met die krul uitlaat dat je geen bok kan bevestigen.
Re: 70cc airsall afstelprobleem
Geplaatst: 26 okt 2009 16:44
door remio
das weer een groot min punt voor mij.
homoet is te verkijgen bij leertouwer soest dacht ik. zal hun eens bellen. ben alleen bang dat die wel veel meer herrie maakt

Re: 70cc airsall afstelprobleem
Geplaatst: 27 okt 2009 21:26
door remio
blijf dimdammen haha.....
deze is toch gewoon een GP die op mn tomos past?
http://www.scootparts.nl/epages/Scootpa ... ucts/86741" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 70cc airsall afstelprobleem
Geplaatst: 31 okt 2009 10:40
door remio
post zelf maar weer wat
hij loopt stukken beter. heb mn morini pijpje aan de achterkant losgeschroefd, hier zat een kleine begrenzer in en het pijpje zat een kwart dichtgeroet. dubbele pijpje inwendig eruit geflext en de rest schoongemaakt en hij loopt nu 60/65 en trekt als een malle.
voorlopig de winter maar even door zoals hij nu is, zonde om in de winter een nieuwe pijp eronder te zetten en die door de pekel en vocht meteen te laten wegteren.
prettig weekend allen
Re: 70cc airsall afstelprobleem
Geplaatst: 25 feb 2010 21:49
door pim961
ik heb ook zo iets als ik 1x gas geef wil hij wel komen maar als ik dan 2 x gaat hij gelijk en hij heeft bij mij ook wel aardig hoge toeren en als ik het gas los laat op top dan tikt hij ook wel een beetje
setup 50snel
eicilinder kop ipc bromkop
schuim filter
15/15
16mm spruit
sproei 70
techno reverse