Pagina 1 van 1
Powerfilter
Geplaatst: 23 okt 2009 17:11
door Woutah
Ik hoor van sommige dat je een powerfilter beter niet in de winter kan gebruiken. Waarom zou dat zo zijn?
Ik rijdt nu weer zonder, maar hij trekt voor geen meter.
Re: Powerfilter
Geplaatst: 23 okt 2009 17:28
door PimW
Powerfilters hebben die naam gekregen omdat ze meer lucht doorlaten. Icm een grotere sproeier kan dit leiden tot betere prestaties. Zeker op opgevoerde brommers.
Nadeel van meer lucht is een mindere filtrerende werking. Je loopt dus meer risico op rommel in je carburateur of zelfs in je cilinder. Ook zijn veel van die filters vatbaar voor regen. Waarmee ik bedoel dat ze niet afgeschermd zijn en je dus zo allemaal water (en dus troep) naar binnen krijgt.
Nu is het in de winter vaker slecht weer dus als je de brommer echt nodig hebt zul je geheid in de regen komen te rijden.
Daarnaast kan het zijn dat je brommer in de kou minder gaat rijden aangezien koude lucht DIKKER is. Dit kan de afstelling beinvloeden. Kan me voorstellen dat je daar met een powerfilter wat meer last van hebt dan een origineel filter.
Re: Powerfilter
Geplaatst: 23 okt 2009 17:33
door Woutah
Ah oke. Bedankt voor de uitleg.

/Close.
Re: Powerfilter
Geplaatst: 24 okt 2009 10:35
door Sugi
Powerfilters hebben die naam gekregen omdat ze meer lucht doorlaten. Icm een grotere sproeier kan dit leiden tot betere prestaties. Zeker op opgevoerde brommers.
Nadeel van meer lucht is een mindere filtrerende werking. Je loopt dus meer risico op rommel in je carburateur of zelfs in je cilinder. Ook zijn veel van die filters vatbaar voor regen. Waarmee ik bedoel dat ze niet afgeschermd zijn en je dus zo allemaal water (en dus troep) naar binnen krijgt.
Nu is het in de winter vaker slecht weer dus als je de brommer echt nodig hebt zul je geheid in de regen komen te rijden.
Daarnaast kan het zijn dat je brommer in de kou minder gaat rijden aangezien koude lucht dunner is. Dit kan de afstelling beinvloeden. Kan me voorstellen dat je daar met een powerfilter wat meer last van hebt dan een origineel filter.
Klein puntje, koude lucht is juist dichter en daardoor zwaarder dan warme lucht. Dit heeft als gevolg dat er verhoudingsgewijs meer zuurstof in je cilinder komt dan met warm weer, waar de afstelling eigenlijk op aangepast moet worden.
Re: Powerfilter
Geplaatst: 24 okt 2009 12:00
door Woutah
In dat geval bekijk ik het af en toe en stel ik zo nodig af.
Re: Powerfilter
Geplaatst: 24 okt 2009 16:50
door PimW
Klein puntje, koude lucht is juist dichter en daardoor zwaarder dan warme lucht. Dit heeft als gevolg dat er verhoudingsgewijs meer zuurstof in je cilinder komt dan met warm weer, waar de afstelling eigenlijk op aangepast moet worden.
Eh ja dat bedoelde ik. Pas het even aan.
Re: Powerfilter
Geplaatst: 25 okt 2009 13:30
door Tinus_070
Je kan een powerfilter makkelijk gebruiken in de winter.
Je hebt ook van die powerfilters met een glaasje eromheen.
Alleen het geeft wel meer risico dan een normaal filter.
Vooral met regen.
Dan werkt je filter als een spons.
Re: Powerfilter
Geplaatst: 01 nov 2009 11:28
door Timo
Kapje eroverheen dan mag het geen probleem zijn lijkt mij?
Re: Powerfilter
Geplaatst: 09 nov 2009 16:01
door Woutah
Ik heb inderdaad gewoon een kapje eroverheen. Scheelt al een stuk lijkt me.