Pagina 1 van 1

Problemen met afstelling!

Geplaatst: 24 nov 2009 17:24
door TomB
  • Welke model tomos heb je? Tomos A35
    Uit welk jaar komt de tomos ? Onbekend
    Is het een snor of een brommer? Brom
    Wanneer ontstond het probleem? Toen ik het blok helemaal uit elkaar heb gehaald en weer in elkaar heb gezet


    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? De krukas lagers en keerringen zijn vervangen


    Wat is het probleem?
Ik heb onder mijn Tomos onlangs een nieuw blok gezet. Het blok was rijdend weg gezet maar liep niet. Uiteindelijk de condensator vervangen en toen liep hij weer. Het enige was dat er erg veel lawaai uit het motorblok kwam. Dit werd veroorzaakt door versleten krukaslagers. Deze heb ik dus zelf vervangen en direct ook maar even de keerringen vervangen. Dit is nu de huidige set up:

- Carters A52
- Cilinder en cilinderkop A5
- Carburateur SHA 14/12 P
- Sproeier 58
- Standaard luchtfilter zonder prop
- Achterkettingwiel 24 tands
- Speedy uitlaat A35

De blok zit nu weer in elkaar en loopt stationair prima. Nu is het probleem alleen dat het lijkt alsof het blok geen vermogen meer heeft. Hij schakelt niet meer over naar de tweede versnelling, alhoewel ik zelf nog gecontroleerd heb of het vraagtekenveertje nog heel is. In de eerste versnelling lijkt hij redelijk normaal op te trekken. Het gaat dus echt alleen om het overschakelen. Nu is mijn vraag of ik iets aan de setup moet veranderen of dat ik iets drastisch fout heb gedaan. Moet ik het probleem bij de afstelling zoeken of zou ik ook iets bij de montage fout gedaan hebben? Alle suggesties zijn welkom!

p.s. Ik weet nou niet zeker of ik te een brom cilinder en cilinderkop heb of een snor. Hoe kan ik dit zien?

Re: Problemen met afstelling!

Geplaatst: 24 nov 2009 20:24
door shadowranger
Snorkop kun je herkennen door de aanduiding D25 of d25 op de bovenste rechter koelrib van de kop. cilinders zijn praktisch hetzelfde.

Verder is een sproeier 58 in een 14/12 carburateur iets te overdreven. Ik vermoed dat je hem verzuipt. Kijk eens naar de kleur van de bougie als je een tijdje gereden hebt. Als ie zwart/ vettig is een sproeiermaat of 2-3 omlaag. Kwestie van de juiste balans vinden in het mengsel.

Re: Problemen met afstelling!

Geplaatst: 24 nov 2009 21:57
door TomB
Ik heb eigenlijk niet echt het idee dat het aan de grootte van de sproeier ligt. Het blok loopt normaal stationair en ook prima in de eerste versnelling. Zodra hij gaat overschakelen naar de tweede versnelling wordt het pas een probleem. Het blok gaat dan een beetje trillen enzo.

Re: Problemen met afstelling!

Geplaatst: 25 nov 2009 08:08
door Joos...92
Het kan zijn dat het aan de sproeier ligt! Dit kan ook pas wat later ( bijv rond het overschakelen ) aan het licht komen. Mijn advies kijk gewoon ff na . Is 10 werk. Mischien daarna ff je bougie checkeb?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Problemen met afstelling!

Geplaatst: 25 nov 2009 09:49
door TomB
Het probleem is dat ik zo'n recht spruitstuk heb. Dus als ik bij mijn carb wil komen moet de cilinder eraf! Hij zit namelijk helemaal opgesloten tussen het frame en het blok. Dit maakt het heel ellendig om een sproeier te verwisselen. Welke maat raden jullie aan dan?

Re: Problemen met afstelling!

Geplaatst: 25 nov 2009 12:08
door shadowranger
Je kan ook het hele blok laten kantelen door de 3 bouten waarmee het blok in je frame zit los te maken.

Dan hoeft niet elke keer de cilinder eraf.

Re: Problemen met afstelling!

Geplaatst: 26 nov 2009 20:59
door TomB
Ik zat net te denken.. Kan het slechte overschakelen ook veroorzaakt worden doordat ik bijvoorbeeld een te klein achterkettingwiel heb genomen of verder een verkeerde setup heb?

Re: Problemen met afstelling!

Geplaatst: 26 nov 2009 21:30
door shadowranger
Zover ik kan bepalen heb je een standaard bromsetup. Ik denk dat je het wel moet gaan zoeken in de sproeiermaat. Ik vind 58 hoog voor een 14/12.