Pagina 7 van 7

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic #2

Geplaatst: 11 dec 2012 10:07
door Naad
Ander spruitstuk (15mm) in combinatie met een 15/15 carburateur en het bijgeleverde gaasfilter. Denk dat je daarmee al een eind komt. Je kunt er natuurlijk ook een andere uitlaat opzetten. Terugloper, proma, bullit of tecno bos. Als je beide doet ga je geheid harder trekken en gaat je top zeker iets van 10km omhoog.

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic #2

Geplaatst: 11 dec 2012 13:39
door Thrackan
Ander spruitstuk (15mm) in combinatie met een 15/15 carburateur en het bijgeleverde gaasfilter. Denk dat je daarmee al een eind komt. Je kunt er natuurlijk ook een andere uitlaat opzetten. Terugloper, proma, bullit of tecno bos. Als je beide doet ga je geheid harder trekken en gaat je top zeker iets van 10km omhoog.
Stel dat ik zowel een 15 carb en 15 spruitstuk erop zet, moet ik dan nog omhoog in sproeiermaat? Zo ja, hoeveel ongeveer?

De lokale brommerboer is helaas failliet gegaan (hama-parts Vlaardingen) dus ik moet spul online gaan bestellen :)

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic #2

Geplaatst: 11 dec 2012 14:03
door Naad
Iets van 10 maten denk ik dat je al snel omhoog zult moeten. 2-4 voor een uitlaat en iets van 5 - 8 voor de carb. Dit is mijn schatting. Gelukkig kost een sproeier niet zoveel.

Dit kan natuurlijk minder of meer zijn. Verschilt per brommer. ;)

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic #2

Geplaatst: 19 mar 2014 22:53
door bobvdvoort
wat vinden jullie van chrome vering op een zwarte tomos standard uit 2008. en zou ik dan 280 of beter gelijk 300 er op kunnen knallen

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic #2

Geplaatst: 19 mar 2014 23:34
door Ping
chroom staat er altijd mooi onder , geef iets meer geld uit en koop de veren van YSS.
280 is standaard , 300 is iets hoger , maar hou dan wel rekening met je bokstandaard ,
die raakt dan waarschijnlijk de grond niet meer.
Een oplossing hiervoor is een zijstandaard ( jiffy ) , je hebt hier ook verschil in zitten ,
wanneer je ze bij de lokale bromboer haalt , zou ik ze even voor de deur uitproberen , voor dat je naar huis rijdt om ze te monteren.

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic #2

Geplaatst: 21 mar 2014 11:07
door bobvdvoort
Gelukkig zat er al een zijstandaard onder toen ik deze brommer kocht =D , ik ga dan voor de 300.

Nog een vraagje:
mijn tos tikt best hard tijdens het rijden, wat kan het zijn?
setup:
HD-kop met koppakking
atw 26
luchtfilter ontgrensd
Bullit uitlaat
laten afstellen
rest standaard

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic #2

Geplaatst: 28 mar 2014 13:44
door Thrackan
Ik heb sinds gisteren een Pack'R 45km met standaard uitlaat, deze trekt redelijk vlot op en loopt op top strak 50 op de teller.
Dit is gewoon een A5 cilinder. Als ik hier een Sito uitlaatje onder doe, zou ik dan achteruit gaan op acceleratie of topsnelheid?

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic #2

Geplaatst: 04 apr 2014 13:37
door bobvdvoort
Gelukkig zat er al een zijstandaard onder toen ik deze brommer kocht =D , ik ga dan voor de 300.

Nog een vraagje:
mijn tos tikt best hard tijdens het rijden, wat kan het zijn?
setup:
HD-kop met koppakking
atw 26
luchtfilter ontgrensd
Bullit uitlaat
laten afstellen
rest standaard
Iemand??

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic #2

Geplaatst: 04 apr 2014 14:41
door Borcheld11
Gelukkig zat er al een zijstandaard onder toen ik deze brommer kocht =D , ik ga dan voor de 300.

Nog een vraagje:
mijn tos tikt best hard tijdens het rijden, wat kan het zijn?
setup:
HD-kop met koppakking
atw 26
luchtfilter ontgrensd
Bullit uitlaat
laten afstellen
rest standaard
Maak hier voor beter maar even een eigen topic voor.
Trouwens waar komt het geluid vandaan?
Het kan van de ketting of (naald)lagers komen.
miss zelfs wel van iets anders, maar daar reikt mijn kennis niet genoeg voor :x

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic #2

Geplaatst: 08 mei 2015 13:51
door Thrackan
Vanmiddag even een powerfiltertje getest omdat ik het optrekken wat aan de trage kant vind.
Dus onderschrift veranderd naar dit:

Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:62 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Powerfilter| Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos | TWV: 26/20 (standaard)

Sproeier 60 heb ik momenteel niet, maar na een iets moeilijkere koude start lijkt het wel goed te rijden verder.
0-50 op de teller was 15-16 seconden, nu 12-13, en dus nog steeds aan de trage kant.
Mijn top is wel duidelijk hoger en hij lijkt minder gevoelig voor wind, al kan ik dat kleine beetje wind van vandaag niet echt vergelijken.

Is dit een normaal verschil in optrekken voor een powerfilter vs standaard? Zo ja, dan ga ik terug naar origineel, en die een beetje modificeren, dat is het geluid niet waard. meer trekkracht zal ik dan ergens anders moeten zoeken.

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic #2

Geplaatst: 19 dec 2015 11:52
door thekillerbee
hallo iedereen,
is gelukt op me spruitstuk te ongrenzen alleen heb een raare vraag
moet de sproeier dan ook wat groter ?

zit nu maat 49 in

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic #2

Geplaatst: 21 dec 2015 05:42
door shadowranger
nope, je kan meer lucht langs de venturie trekken en dan trek je automatisch dezelfde verhouding brandstof mee. Ontgrenzen is alleen de beperking van doorstroming wegnemen.

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic #2

Geplaatst: 28 jan 2016 14:22
door thekillerbee
hallo iedereen ik heb een vraagje,
zit er nog verschil in de kop van de tomos,

want heb nu een 38mm kop van dmp er op,
maar had ooit ook een keer een imitatie kop dacht ik vind hem niet sneller er mee optrekken,

als je een echte brom tomos kop er op zal zetten,zal je dan wel verschil kunnen merken,
want vind het best apart dat ik geen verschil in merk,

heel erg bedankt vast

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic #2

Geplaatst: 28 jan 2016 16:26
door ief
Voor A5 heb je 2 koppen, dat weet je vast al, snor en brom. Simpelweg een andere kop er op drukken kan goed uitpakken maar netto ook net nix opleveren of het verschil is zo klein dat je het niet merkt. Snor iets van 9,5 cc, brom 7 en DMP 5,5, uit m'n hoofd...

Squish goedzetten en wat meer vervroeging kan misschien helpen (ofwel, de boel optimaliseren voor de kop die je er op zet, dat geld natuurlijk voor elke kop dan.

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic #2

Geplaatst: 24 jul 2016 12:28
door Shadowkipje
Beste Tomosforummers,

ik heb een vraagje over het opvoeren van mn Tomos.
Nou is mijn setup op dit moment:

tomos ei cilinder en cilinderkop + recht spruitstuk voor ei cilinders
sproeier 51
dellorto sha 14/9
standaard luchtfilter
tecno cc
top= 38 km/h

ik wil naar deze setup:

50cc airsal cilinder
hoge druk kop
15 mm spruitstuk
carburateur?

zou ik bij deze setup ook mijn carburateur moeten veranderen en zo ja in welke? 14/12 of 15/15?

Re: Het kleine opvoer/tune vragen topic #2

Geplaatst: 25 jul 2016 03:04
door kinderbrueno
15mm spruitstuk is natuurlijk zinloos als je een 9mm carburateur hebt. Zou dan inderdaad een 12 of 15 nemen.