Pagina 80 van 81

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 11 mar 2021 21:27
door Notagunfreak
Zie nu dat je de begrenzer er alleen tussenuit kan halen door hem open te maken en dan te lassen, dus dat gaat hem niet worden helaas.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 12 mar 2021 11:35
door fons716
De begrenzer zit in de achterste conus, dus je moet de uitlaat door zagen en later weer aan elkaar lassen als je de begrenzer verwijdert hebt.....hij trekt onderin dan slechter, powerband komt dus veel later en loopt verder door in toeren.

Voor een std cilinder is dat absoluut onzin want hij loopt dan veel slechter.

Olie of ketting olie gaat roken en stinken als de uitlaat goed heet is, misschien uitlaat ieder jaar voor de winter spuiten met hitte bestendige lak.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 04 mei 2021 17:48
door Notagunfreak
Heb een paar kleine vragen:
Ik heb nu intussen een leuke setup om op te rijden, maar wil nog een paar veranderingen doen om meer topsnelheid te halen en nog wat extra koppel zou leuk zijn.

Huidige setup:
snor zuiger 50cc / hogedruk kop /hitte graad 6 bougie
15mm carb / 15mm spruitstuk / aangepaste standaard luchtfilter
terugloop tecnigas next r
brom stand
26/28 tw verhouding

Top snelheid is nu exact 50 km/uur (gewoon normaal, niet liggend of wind in de rug)

Ik wil hem graag richting de 55 halen met wat meer koppel en wat minder bijgeluiden. Zou een 50cc brom zuiger dit aanzienlijk verbeteren? Ik ga binnenkort een compressie metertje kopen om te kijken of ik nog wat winst daar kan pakken.
Mijn tweede vraag is, is mijn hittegraag 6 bougie nog wel geschikt?

Hoor het graag van jullie

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 04 mei 2021 18:28
door shadowranger
De hittegraad wordt bepaald of je de zelfreinigingstemperatuur van de bougie bereikt tijdens je rit. Rij je voornamelijk binnen de stad en korte ritjes dan is 5 pf 6 prima. Rij je langere tijd volgas en over grote afstand kun je eventueel naar 7 of 8 gaan.

Een bromzuiger met sleuven zal zeker bijdragen aan een hoger koppel. Immers kan er meer brandstof in het systeem. Meer brandstof = meer koppel. Om dan meer top te krijgen (eerst resultaat afwachten met de andere zuiger) zou je kunnen overwegen om je achtertandwiel 1 maatje kleiner te nemen (26 ipv 28).

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 10 mei 2021 16:10
door Notagunfreak
De hittegraad wordt bepaald of je de zelfreinigingstemperatuur van de bougie bereikt tijdens je rit. Rij je voornamelijk binnen de stad en korte ritjes dan is 5 pf 6 prima. Rij je langere tijd volgas en over grote afstand kun je eventueel naar 7 of 8 gaan.

Een bromzuiger met sleuven zal zeker bijdragen aan een hoger koppel. Immers kan er meer brandstof in het systeem. Meer brandstof = meer koppel. Om dan meer top te krijgen (eerst resultaat afwachten met de andere zuiger) zou je kunnen overwegen om je achtertandwiel 1 maatje kleiner te nemen (26 ipv 28).
Oke that makes sense. Intussen heb ik er een 7 ingezet omdat ik de cilinder wel echt goed heet vond worden. Helaas heb ik nu een beetje een raar probleem en ik twijfel tussen een aantal oorzaken.
De tomos loop perfect (perfect voor een Tos) onder de 49. Boven die snelheid dus een beetje midden/ na de powerband begint dat ding als een gek te trillen. De trillingen voel ik heel erg goed in mijn voetsteunen. Ik twijfel tussen overtoeren, ongebalanceerde zuiger of gewoon een cilinder die af is. Ik heb ook een keer tijdens een lange rit, toen ik vol gas had een doffe klap gehoord en toen het geluid van een vastloper (vermogen weg) maar nadat ik gas terug deed klom die weer netjes omhoog... (misschien zat die zonder zuurstof/ valse lucht.) Hierna heb ik dat niet meer gehad. De snor zuiger draait ook echt hele hoge toeren namelijk op 53 (max snelheid) boven de 9k. Ben ook bezig met een nieuw blokje te regelen zodat ik ff kan oefenen met poorten en zo nodig 65 cc maar hou nog liever dit blokje voor een tijdje.

Jullie hebben vast wel een idee wat dit kan zijn.

edit: had nog een vraagje, hoeveel mm kan je maximaal van een brom zuiger afnemen voordat die niet meer goed afsluit? En is het mogelijk om extra materiaal van een hogedruk kop te halen? voor meer compressie

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 12 mei 2021 13:32
door Notagunfreak
Iemand enig idee?

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 12 mei 2021 16:34
door fons716
Een bromzuiger heeft sleuven, waar wil jij wat van de zuiger afhalen bij een membraan gestuurde cilinder?

Kijk eerst eens of de spoelpoorten helemaal open gaan als de zuiger in het odp is.(is een foutje in veel Tomos cilinders)
Gaan ze niet helemaal open dan een dikke 1,5mm voetpakking gebruiken, kopje kun je dan vlakken tot de squish weer 0,9 of 1mm is.

Wil je nog meer uit de cilinder halen dan de uitlaatpoort aanpassen.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 13 mei 2021 02:45
door Notagunfreak
Een bromzuiger heeft sleuven, waar wil jij wat van de zuiger afhalen bij een membraan gestuurde cilinder?

Kijk eerst eens of de spoelpoorten helemaal open gaan als de zuiger in het odp is.(is een foutje in veel Tomos cilinders)
Gaan ze niet helemaal open dan een dikke 1,5mm voetpakking gebruiken, kopje kun je dan vlakken tot de squish weer 0,9 of 1mm is.

Wil je nog meer uit de cilinder halen dan de uitlaatpoort aanpassen.
Oke dan ga ik dat eerst doen, kan ik een 50cc brom kop of 50cc hoge druk kop op een 65cc cilinder gebruiken? Want er moet natuurlijk een 65cc pakking tussen, dus weet niet of dit kan.
De zuiger wil ik eigenlijk niet aanpassen, misschien wat afbramen/ de sleuven polijsten ofzo, maar wil kijken of ik de cilinder kan aanpassen.

Wat raden jullie trouwens aan voor inrijden/ smeren. Is namelijk een blokje dat een half jaartje heeft stil gestaan, de cilinder is gebruikt, maar de zuiger en naaldlager is wel nieuw. Hoorde namelijk dat mensen wat vetter mengen met een 65 cc en natuurlijk iets vetter inrijden helpt zoiezo, maar weet niet voor hoeveel kilometers met alleen een nieuwe zuiger en naaldlager nodig is.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 13 mei 2021 08:59
door shadowranger
Alleen vetter smeren is niet voldoende. Voor een naaldlager is inrijden niet echt nodig, wel als onderdelen op elkaar moeten inslijten zoals cilinder en zuiger. In dat geval is rijden met verstand en beleid de manier. Varieren met de snelheid, soms wat verder doortrekken en dan weer wat langzamer. hou ongeveer 1 tank aan voor het inrijden (ongeveer 100-120 km).

Een blokje dat "maar" een half jaar stil heeft gestaan is vetter smeren niet nodig, misschien wel een verse mix in de tank.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 13 mei 2021 11:20
door fons716
En die verse mix mag GEEN E10 benzine zijn, dus mengen met de duurdere 98 benzine....anders krijg je over een paar maanden meer problemen.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 13 mei 2021 14:49
door Notagunfreak
Alleen vetter smeren is niet voldoende. Voor een naaldlager is inrijden niet echt nodig, wel als onderdelen op elkaar moeten inslijten zoals cilinder en zuiger. In dat geval is rijden met verstand en beleid de manier. Varieren met de snelheid, soms wat verder doortrekken en dan weer wat langzamer. hou ongeveer 1 tank aan voor het inrijden (ongeveer 100-120 km).

Een blokje dat "maar" een half jaar stil heeft gestaan is vetter smeren niet nodig, misschien wel een verse mix in de tank.
Oke dat is duidelijk! De naaldlager en zuiger zijn trouwens dan nieuw. Het blokje dat ik nieuw heb ga ik natuurlijk wel ff een beetje fatsoeneren, dus nieuwe atf, voortandwiel en ff checken hoe het zit met de keeringen. Maar mijn vraag over de 50cc brom of hogedruk kop op een 65cc, Is dat mogelijk? Ik zag dat het kon op het forum, maar kom je dan wel uit met de pakkingen en uberhaubt de maat van de cilinder kop, omdat een 65 cc cilinder toch groter is dan een 50cc cilinder pet, of is die even breed? Verder bedankt voor het deskundig advies!

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 13 mei 2021 15:19
door Notagunfreak
En die verse mix mag GEEN E10 benzine zijn, dus mengen met de duurdere 98 benzine....anders krijg je over een paar maanden meer problemen.
Ik rij altijd op 98 met castrol RS, heb namelijk gezien wat 95 doet + action 2 takt olie op een Derbi... :cry:
(had een goede vriend van mij gekocht op een online veiling)

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 16 jun 2021 00:32
door Notagunfreak
Iemand enig idee waar ik zo'n crossbeugel kan kopen voor een a35 hda (niet het lelijke buizen frame btw)?
Vind het er namelijk erg vet uitzien en volgens mij kost het ook niet de wereld.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 16 jun 2021 01:00
door Notagunfreak
Iemand enig idee waar ik zo'n crossbeugel kan kopen voor een a35 hda (niet het lelijke buizen frame btw)?
Vind het er namelijk erg vet uitzien en volgens mij kost het ook niet de wereld.
Zou die van puch trouwens ook werken? Want zie niet veel resultaten voor tomos.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 16 jun 2021 11:05
door fons716

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 16 jun 2021 19:46
door Notagunfreak
ja klopt!
Helaas weer is uitverkocht :shock:

Enig idee of eentje van een puch wel zou passen?

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 17 jun 2021 11:38
door fons716
Geen idee of dat netjes past zonder er iets aan te passen, beugel die tegen het balhoofd aan drukt is te hoog als ik naar de foto's kijk.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 01 okt 2022 21:53
door Borcheld11
Zit er verschil tussen de balhoofdsetjes van nieuw type voorvork (oliegedempt) en oud type voorvork?

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 02 okt 2022 11:43
door fons716
Volgens mij niet, is wel een aantal jaren geleden dat ik het nieuwe type voorvork erin heb gezet.
Het enige wat anders was is het stuurslot, dat heb ik dus niet meer.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-

Geplaatst: 20 sep 2023 12:06
door Budehgong
Iemand goeie tips om de Spaken in het achterwiel van een Revival te vervangen?
Hoef er maar een paar in te krijgen maar ik krijg ze maar niet ingeschroefd.