Pagina 1 van 2
technigas terugloper
Geplaatst: 25 dec 2005 11:57
door freaky_Tomos
Vriend van mij heeft nog een technigas terugloper hangen voor een scooter, nu kan ik deze uitlaat kopen voor 20 euro maar nu is mijn bedoeling om de bocht vlakvoor de diffuser af te slijpen en er een bocht van 28 mm op te lassen en natuurlijk een flens.
Het is de bedoeling om de bocht 20 cm langer te maken dan de originele.
Nu wil ik weten of dit kan, en of ik er betere prestaties mee zal behalen, of dat me prestaties hetzelfde zullen blijven.
Het lijkt mij dat als ik het goed bereken dat ik hier zoiezo wat mee opschiet

Geplaatst: 25 dec 2005 14:05
door fido
licht er maar net aan welke uitlaat je er nu onder hebt..
Geplaatst: 25 dec 2005 17:34
door freaky_Tomos
nu hangt er een brom sigaar onder, mijn tomos is een snor.
Geplaatst: 25 dec 2005 20:49
door PraatPaal
meer vermogen is er wel mee te halen, ik zou eerst even berekenen of een langere of kortere stinger meer effect heeft...
Geplaatst: 27 dec 2005 10:04
door freaky_Tomos
Stinger??
Ik heb ergens op en nternet site gelezen dat als je pijp naar de difuser lang is dan heb je een hogere topsnelheid, en als je een brede pip hebt je een betere trekkracht heb ?
Als dit bij jullie ook mischien bekent is zou dit mij erg helpen, aangezien ik voor de trekkracht wil gaan

Geplaatst: 27 dec 2005 16:03
door Vuile Beunkoe
wa lul je da heb je nergens gelezen, heb ik je verteld
ga maar voor een brede bocht, 28mm en lang.
dan trekt ie als een gek.
Geplaatst: 27 dec 2005 16:20
door freaky_Tomos
o ja k*t das waar

sorry hellracer
ga ik cker doen.
Ik was net bij die gozer en er kwam iemand naar hem toe en die vraag of tie nog uitlaatjes voor speedfighter heeft liggen.
Hij zegt ja hoor en laat die terugloper zien van technigas
Hij vraagt hoeveel wil je er voor geven hij zegt 40 euro: is goed.
Had ik ook gedaan hij gaf 40 euro, ik hoefde er maar 20 voor te geven.
Maarja hij stuit zo vaak op mooie uitlaatjes er komt er vast nog 1.
Toch jammer maar als je er op ken verdienen tja
geeen slotje nog
mvg ferry
Geplaatst: 27 dec 2005 20:39
door PraatPaal
o ja k*t das waar

sorry milan
ga ik cker doen.
Ik was net bij die gozer en er kwam iemand naar hem toe en die vraag of tie nog uitlaatjes voor speedfighter heeft liggen.
Hij zegt ja hoor en laat die terugloper zien van technigas
Hij vraagt hoeveel wil je er voor geven hij zegt 40 euro: is goed.
Had ik ook gedaan hij gaf 40 euro, ik hoefde er maar 20 voor te geven.
Maarja hij stuit zo vaak op mooie uitlaatjes er komt er vast nog 1.
Toch jammer maar als je er op ken verdienen tja
geeen slotje nog
mvg ferry
waarom sorry milan ?!
en dat inkorten kan ookerg verschillen per setup ... ik zou het eerst even berekenen met bimotion of zoon soort programma
Geplaatst: 27 dec 2005 22:07
door freaky_Tomos
lezen praatpaal

, ik zei dat ik dat van die diameter en de langte invloed heben op de trekkracht en snelheid op internet heb gelezen maar die info heb ik van hellracer via msn.
Bimotion heb ik niet en geen van alle andere bereken programma's ook niet.
Geplaatst: 27 dec 2005 22:13
door PraatPaal
lezen praatpaal

, ik zei dat ik dat van die diameter en de langte invloed heben op de trekkracht en snelheid op internet heb gelezen maar die info heb ik van milan via msn.
Bimotion heb ik niet en geen van alle andere bereken programma's ook niet.
even voor de duidelijkheid:
Milan (user) is milan
en hellracer_89 (user) is Lucas

want nui klopt je verhaal volgens mij niet ..
iig, dat verschilt per uitlaat, netals dat iedere andere setup een andere uitlaat nodig heeft, je kan niet zomaar via een maatstaaf een dan de uitlaat beter presterend maken .. wil je de uitlaat zekerweten beter gericht op de setup hebben moet je eerst allen delen berekenen
Stinger = voorbocht : brede/ doorsnee , lengte, materiaal dikte enz.
en hetzelfde voor de difusor, belly, compressor en tailpipe...
Geplaatst: 31 dec 2005 21:46
door pimmieboy
nou maakt het nie veel uit met een technigas om te lassen voor een tomosje want veel harder zal je nie gaan je zal wel onwijs merken dat ie als een mongool gaat trekke mja kwa lengte voor bocht zouk hem gewoon kort houde dan bouwt ie lkkr snel druk op

Geplaatst: 01 jan 2006 13:27
door Vuile Beunkoe
nou maakt het nie veel uit met een technigas om te lassen voor een tomosje want veel harder zal je nie gaan je zal wel onwijs merken dat ie als een mongool gaat trekke mja kwa lengte voor bocht zouk hem gewoon kort houde dan bouwt ie lkkr snel druk op

ik zal je dit vertellen, als je de voorbocht verandert verplaats je als het ware de powerband imo, ipv bijv optimum 10k tm 11k, krijg je dan 8k tm 9k.
langere voorbocht maakt de uitlaat laagtoeriger, dus meer trekken, korter is hoogtoeriger waardoor meer vermogen op top dus meer top is wél degelijk mogelijk.
en lekker snel druk op bouwen, weet je wel hoe een expansie-uitlaat werkt?

Geplaatst: 01 jan 2006 14:06
door tomossie
hoe zit het dan met die krul uitlaten?
Geplaatst: 01 jan 2006 14:48
door Vuile Beunkoe
die werken ook met een voorbocht, alleen de kruluitlaat @ tomos is zo berekend dat die bocht dus kort kan zijn.
verder werkt zon uitlaat gewoon via puls principe.
het langer/korter verhaal hierboven geld alleen bij het aanpassen van een bestaande uitlaat.
Geplaatst: 01 jan 2006 15:05
door PraatPaal
een krul uitlaat is op de simpelste maniet uitgelegd een gewone expantie uitlaat, met dus dezelfde werking, (tegen)druk opbouwen door uitlaatgassen in de uitlaat op te slaan en heen en weeren
de werking van een krul uitlaat komt alleen een andere vorm en gasstroom bij kijken..
voordelen zijn bijvoorbeeld dat je niet veel uitlaat ziet, dus voor de looks
voor deel is dat er een grotere expantie kwijt kan zonder dat de tailpip achter het achterwiel uit komt (wat volgens wetten en race voorschriften vaak niet mag, een andere oplossing daarvoor is de bovenlangse uitlaat(schakel brommers) en de terugloper op scooters, dat omdat :
op een schakel een bovenlangs goed staat en functioneel is, tevens komt een krul onder het blok vaak niet uit.
op scooters omdat bovenlangs niet mogelijk is, de achterbrug en het blok zijn 1 deel en een krul past niet onder het blok.
op je tomos / puch past een bovenlangs niet door de lage zit en het niet buikschuif of cross model. en een terugloper , rechte uitlaat en krul zijn wel allemaal beschikbaar simpelweg omdat het mogelijk is.
netals: waarom likt een hond aan ze eigen ballen ? omdat hij het kan!
Geplaatst: 02 jan 2006 19:13
door pimmieboy
ik heb tot nu toe al een stuk of 3 uitlaten zelf berekend en kwa lengte van bocht maakt het allemaal nie hele veel uit ik heb ze toen zo gemaakt dat de expansie al snel in de bocht begon waardoor dat ie lkkr powerband ondergaf wat helaas natuurlijk een lage top gaf maar ik vind lage top ook wel lkkr hoor lkkr soms scooters er uit trekke als je en hpi heb

Geplaatst: 02 jan 2006 20:12
door PraatPaal
erruit trekken ja, vanwege de snelle gasreactie maar op top red e het nooit van een scooter, netals met slijtage die bij jou veeeel hoger ligt

Geplaatst: 02 jan 2006 20:56
door pimmieboy
maar tog als je kijkt naar zo'n uitlaat als een homoet lange bocht en lange dunne expansie maar als je daar in tege kijk nara een terug loper van scoots vrij kort en vrij dik maar dit je natuurlijk ook met je agterbochtje waar die wat druk opbouwt en slijtage vindk nie zo erg zoalng het maar bij de koppeling blijft

Geplaatst: 02 jan 2006 21:52
door PraatPaal
we hadden laatst op het forum ook al een discussie over tailpipes van scooters die in een bocht lopen waardoor het inderdaat druk op bouwt enzo, toch zijn er vaak uitlaatjes (terugloop) met toch een vrij lange tailpipe
maar een homoet heeft zoon lange expantie en lange bocht omdat het een zeer laagtoerige uitlaat is die veel koppel heeft tochwel, bij puch is de regel eigelijk:
simoini voor optrekken
homoet voor topsnelheid.
Geplaatst: 03 jan 2006 11:14
door tomos16
en bij tomos?