Pagina 1 van 2
aantal vraagjes betrekking : tomos
Geplaatst: 08 nov 2010 15:30
door beeoowpee
Welke model tomos heb je?
nog geen, welke raden jullie mij aan?
uit welk jaar komt de tomos ?
N.V.t.
Is het een snor of een brommer?
Snor
wanneer ontstond het probleem?
N.V.T.
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
N.V.T.
Wat is het probleem?
N.V.T.
Goedenmiddag, ik ben Bob
ik rij momenteel een sr50r maar ga binnenkort over op een tomos snor
nu heb ik een aantal vraagjes.
als een tomos std is:
Hoeveel zuipt die dan?
en hoe hard gaat ie ( 25 of 30?)
als die niet std is:
techno uitlaat
tandwiel 28
ontsteking op brom
hoeveel zuipt ie dan?
moet er dan een grotere sproeier in?
zo ja welke?
en hoe zet je de ontsteking op brom?
Sorry als deze vragen al 100 x gesteld zijn ofzo. maar ik heb dit forum nog niet echt onderzocht , dus weet niet goed waar ik moet beginnen
ik hoop dat hij hier op de goede plek staat
en dat ik niet iets heb gesteld dat niet mag ofzo?
ik hoop dat iemand me kan helpen
Mvg
Bob
Re: aantal vraagjes betrekking : tomos
Geplaatst: 08 nov 2010 17:08
door TheStealthSpy
Ik raad een Tomos Standaard aan. Als de Tomos helemaal standaard is dan verbruikt deze ongeveer 1:40.
Deze gaat dan ook echt 25 kilometer per uur.
Met de Tecno uitlaat, atw 28 en ontsteking op brom dan kan je Tomos ongeveer 35-40 kilometer per uur.
De Tomos verbruikt dan wel iets meer ik denk ongeveer 1:37.
Door de snellere uitlaat moet de sproeier ongeveer 2 maten hoger, er moet dan ongeveer sproeier 52 in.
De ontsteking op brom zetten doe je zo:
viewtopic.php?f=56&t=7252
De sproeier vervangen doe je zo:
http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Sproeier_vervangen
Wil je een tweedehandse Tomos kopen dan is het handig om hier te kijken:
viewtopic.php?t=354
Re: aantal vraagjes betrekking : tomos
Geplaatst: 08 nov 2010 18:33
door beeoowpee
Bedankt voor je snelle reactie The stealth spy
hoe ik een sproeier moet vervangen weet ik wel, toch bedankt voor de link
ikg a nu even zoeken hoe ik dat doe met die brom stand ..
verder waarom tomos standard en niet tomos luxe e of quadro ed?
Re: aantal vraagjes betrekking : tomos
Geplaatst: 08 nov 2010 18:36
door beeoowpee
sorry voor cross post, maar hoe moet je die ontsteking op bromstand zetten zonder vliegwiel trekker? en wat als je geen zuigerstop heb? is er nog een andere manier.. of past een zuigerstop van een sr www er ook op?
Re: aantal vraagjes betrekking : tomos
Geplaatst: 08 nov 2010 18:54
door tomostefan
Wat voor bougie zit in je sr?
Als het type met een B begint past hij meestal.
Je zal een vliegwiel trekken nodig hebben.
Re: aantal vraagjes betrekking : tomos
Geplaatst: 08 nov 2010 19:29
door beeoowpee
ik zal straks even kijken bedankt voor je reactie(y)!
Re: aantal vraagjes betrekking : tomos
Geplaatst: 08 nov 2010 20:00
door TheStealthSpy
Bedankt voor je snelle reactie The stealth spy
hoe ik een sproeier moet vervangen weet ik wel, toch bedankt voor de link
ikg a nu even zoeken hoe ik dat doe met die brom stand ..
verder waarom tomos standard en niet tomos luxe e of quadro ed?
Ik vind een Tomos Standaard het mooiste model en ik heb genoeg aan de kickstart.
Een quadro heeft ook een electrische starter en kapje om de koplamp.
Een luxe heeft alleen een electrische starter.
Een standaard tomos rijdt op mengsmering. Als er EX achter de naam van het model staat dan betekent dit dat je met dit model gescheiden kan tanken.
Neem anders een kijkje op
http://www.tomos.nl en kies het model dat aan jouw eisen voldoet.
Re: aantal vraagjes betrekking : tomos
Geplaatst: 08 nov 2010 21:03
door beeoowpee
ik had al gekeken maar veel meer extra's zitten daar allemaal niet bij
mengsmering.. is dat in verhouding heel duur met de olie of niet?
en hoe staan die meng verhoudingen?
ik twijfel namelijk wel over gescheiden smering of mengen...
Re: aantal vraagjes betrekking : tomos
Geplaatst: 09 nov 2010 17:12
door beeoowpee
als iemand me antwoorden kan geven op me vorige vraag.. heb ik er hier nog een
welke powerfilter raden jullie mij aan ( of wat hebben jullie er onder hangen?
want iedereen zegt dat je dan meer trekkracht krijgt
en verbruikt ie dan nog meer?
wat te doen met me sproeier?
sorry als ik zo veel vragen stel,. maar wil wel weten waar ik aan begin
mvg
bob
Re: aantal vraagjes betrekking : tomos
Geplaatst: 09 nov 2010 17:24
door emmerick
op bromstand zetten raad ik je af! je hebt er niet veel aan met die setup en je moet hem dan ook afstellen want zomaar op bromstand zetten gaat die niet beter van rijden dan moet je afstellen. er kan veel misgaan tijden je brommer op bromstand zetten dus doe dat niet! bijv je spie op je krukas slijpt je vliegwiel van binnen uit doordat je vliegwiel e rniet goed opzit of iets dergelijks. een powerfilter is vooraal voor het geluid. je trekt er niet harder mij op naar mijn weten. ik denk heel eerlijk gezegd dat je met een powerfilter wel iets meer verbruikt want hij haalt meer lucht naar binnen dus ook meer benzine? dat weetik niet cker.
2takt olie kosrt bij de action 3,75 voor 1 liter. daar doe ik nu al 3/4 jaar mee. mensmering bij de pomp kosr bij de shell duur -> 1,80 p/l (1:50 gemixt voor je tomos) bij de esso en alle andere 1,65 p/l ongv. maar ze hebben niet op veel plekken meer mengsmering zo uit de pomp!
kwa model zou ik ook gewoon voor standaard gaan, is mooiste. wel zo nieuw nmogelijk model. dus nieuwe type voorvork enz. is altijd beter
lataaaaahhzz
Re: aantal vraagjes betrekking : tomos
Geplaatst: 09 nov 2010 17:31
door TheStealthSpy
als iemand me antwoorden kan geven op me vorige vraag.. heb ik er hier nog een
welke powerfilter raden jullie mij aan ( of wat hebben jullie er onder hangen?
want iedereen zegt dat je dan meer trekkracht krijgt
en verbruikt ie dan nog meer?
wat te doen met me sproeier?
sorry als ik zo veel vragen stel,. maar wil wel weten waar ik aan begin
mvg
bob
Een powerfilter heeft alleen nut op een 14/12, 15/15 of grotere carburateur. Als je nog een snorcarburateur (oftewel een 14/9 carburateur) hebt dan heb je bijna niets aan een powerfilter.
De mengsmering verhouding is 1:50. Dat is dus 1 liter olie op 50 liter benzine.
Het voordeel van gescheiden tanken is dat je bij elk tankstation kan tanken. Want niet elk tankstation verkoopt mengsmering.
Re: aantal vraagjes betrekking : tomos
Geplaatst: 09 nov 2010 17:35
door emmerick
als iemand me antwoorden kan geven op me vorige vraag.. heb ik er hier nog een
welke powerfilter raden jullie mij aan ( of wat hebben jullie er onder hangen?
want iedereen zegt dat je dan meer trekkracht krijgt
en verbruikt ie dan nog meer?
wat te doen met me sproeier?
sorry als ik zo veel vragen stel,. maar wil wel weten waar ik aan begin
mvg
bob
Een powerfilter heeft alleen nut op een 14/12, 15/15 of grotere carburateur. Als je nog een snorcarburateur (oftewel een 14/9 carburateur) hebt dan heb je bijna niets aan een powerfilter.
De mengsmering verhouding is 1:50. Dat is dus 1 liter olie op 50 liter benzine.
Het voordeel van gescheiden tanken is dat je bij elk tankstation kan tanken. Want niet elk tankstation verkoopt mengsmering.
idd maar tomos standaard modellen hebben toch geen gescheiden smeersysteem? toch alleen die streetmates enz?
Re: aantal vraagjes betrekking : tomos
Geplaatst: 09 nov 2010 17:37
door 2pac
"Aparte mengsmeering"
De nieuwste hebben het soms dan staat er EX ofzoiets achter het model (2010)
De streetmate en de revival hebben het al vanaf het eerste model (2003)
Re: aantal vraagjes betrekking : tomos
Geplaatst: 09 nov 2010 18:08
door beeoowpee
oke dus geen powerfilter
en geen ontsteking op brom
verder gebruikt mengsmering meer olie dan gescheiden smering?
hoe doen de mensen dat hier die mengsmering rijden en toch overal willen tanken?
Re: aantal vraagjes betrekking : tomos
Geplaatst: 09 nov 2010 21:33
door emmerick
oke dus geen powerfilter
en geen ontsteking op brom
verder gebruikt mengsmering meer olie dan gescheiden smering?
hoe doen de mensen dat hier die mengsmering rijden en toch overal willen tanken?
je kunt een flesje met 2 takt olie meenemen, thuis afmeten voor bijvoorbeeld 4 liter. en dan erbij gooien. goed schudden erna. en de meeste rijden gewoon erg om om te tanken

of je neemt een 10 liter jerrycan mee , vult die en doet er 2 takt olie bij. agja het is de enige manier met tomosjes

Re: aantal vraagjes betrekking : tomos
Geplaatst: 09 nov 2010 21:41
door Cosmokramer
2takt olie kosrt bij de action 3,75 voor 1 liter. daar doe ik nu al 3/4 jaar mee. mensmering bij de pomp kosr bij de shell duur -> 1,80 p/l (1:50 gemixt voor je tomos) bij de esso en alle andere 1,65 p/l ongv. maar ze hebben niet op veel plekken meer mengsmering zo uit de pomp!
lataaaaahhzz
Hier (omg. Leiden) is de mengsmering juist het goedkoopste bij de Shell (tussen de 1,65 en 1,68). Maar Shell is hier wel zo'n beetje de enige waar ze nog mengsmering verkopen, en dan heb ik nog mazzel dat heel Leiden vergeven is van de Tomosjes, anders was er hier waarschijnlijk helemaal geen mengsmering meer te koop geweest.
Re: aantal vraagjes betrekking : tomos
Geplaatst: 09 nov 2010 21:44
door beeoowpee
ik zal er is op gaan letten of ze hier bij de shell ook mengsmering verkopen, en anders toch maar van uit de fles
hoe meten jullie die olie af? en wat als je er net wat te veel bijgooit?
Re: aantal vraagjes betrekking : tomos
Geplaatst: 09 nov 2010 21:54
door Pascal
Beetje te veel is niet erg.
Olie afmeten met een maatbekertje o.i.d.
Re: aantal vraagjes betrekking : tomos
Geplaatst: 09 nov 2010 21:59
door Joren
Lol emmerick lult echt bullshit de laatste tijd.
Op bromstand zetten heeft wel degelijk veel nut, je wint er trekkracht mee, en meer km/liter.
Er kan niet zoveel fout gaan mits je gewoon voorzichtig doet. Je hebt er wel beunhazen tussen zitten die het kunnen verneuken, maar de meeste normale mensen kunnen dit.
Je moet dan even een beetje afstellen e.d., misschien 1 sproeiertje groter oid, maar veel zal het niet zijn.
Wat betreft de mengsmering enzo;
Het is ongeveer even duur, tenzij je op action olie gaat rijden, maar dat vind je tomos niet echt lekker denk ik.
Beter is het als je gewoon op castrol oid gaat rijden, dan gaat hij veel langer mee.
Gescheiden; reken voor 1 liter gewone benzine 1,50eu, en voor een fles castrol 10 euro. Aangezien je 1;50 mengt heb je dus 1 fles per 50 liter nodig.
50x1,50= 75+10= 85 euro voor 50 liter.
Brommix kost zo rond de 1,65 bij de pomp, dus 50x1,65 = 82,5 euro.
Tis wel een beetje gemiddeld berekend, maar het komt erop neer dat het bijna niets scheelt.
Alle nieuwe tomossen hebben een gescheiden systeem, maar als je voor een oudere gaat moet je brommix halen.
Ik zou alleen voor een gescheiden systeem gaan als:
1. Je een nieuwe tomos koopt, zit het al op
2. Er geen enkele pomp in de buurt is met brommix ( je kunt dan alsnog zelf gaan mengen...)
3. Je goedkoop heel veel kilometers wilt maken, dus met action olie ofzo. Denk alleen niet dat je tomos dan zoveel kilometer meegaat als dat je gewoon goede olie neemt.
Re: aantal vraagjes betrekking : tomos
Geplaatst: 09 nov 2010 22:28
door emmerick
Lol emmerick lult echt bullshit de laatste tijd.
Op bromstand zetten heeft wel degelijk veel nut, je wint er trekkracht mee, en meer km/liter.
Er kan niet zoveel fout gaan mits je gewoon voorzichtig doet. Je hebt er wel beunhazen tussen zitten die het kunnen verneuken, maar de meeste normale mensen kunnen dit.
Je moet dan even een beetje afstellen e.d., misschien 1 sproeiertje groter oid, maar veel zal het niet zijn.
Wat betreft de mengsmering enzo;
Het is ongeveer even duur, tenzij je op action olie gaat rijden, maar dat vind je tomos niet echt lekker denk ik.
Beter is het als je gewoon op castrol oid gaat rijden, dan gaat hij veel langer mee.
Gescheiden; reken voor 1 liter gewone benzine 1,50eu, en voor een fles castrol 10 euro. Aangezien je 1;50 mengt heb je dus 1 fles per 50 liter nodig.
50x1,50= 75+10= 85 euro voor 50 liter.
Brommix kost zo rond de 1,65 bij de pomp, dus 50x1,65 = 82,5 euro.
Tis wel een beetje gemiddeld berekend, maar het komt erop neer dat het bijna niets scheelt.
Alle nieuwe tomossen hebben een gescheiden systeem, maar als je voor een oudere gaat moet je brommix halen.
Ik zou alleen voor een gescheiden systeem gaan als:
1. Je een nieuwe tomos koopt, zit het al op
2. Er geen enkele pomp in de buurt is met brommix ( je kunt dan alsnog zelf gaan mengen...)
3. Je goedkoop heel veel kilometers wilt maken, dus met action olie ofzo. Denk alleen niet dat je tomos dan zoveel kilometer meegaat als dat je gewoon goede olie neemt.
helemaal niet man, houd je mond is. moet je even luisteren, die spie op je krukas, die kan een beetje in je krukas zijn gedrukt of wat dan ook , door de kracht die erop komt, als je dan je vliegwiel niet precies weer terug zet zoals het hoort, precies erop , dan kan hij erover heen schieten (over de spiebaan) en heb je een probleem.aan de vragen te horen van de topicstarter ga ik er van uit dat het een beetje een begineling is, daarom lijkt het me niet handig. op zijn setup merk je vrij weinig van op bromstand zetten ja. trouwens het fenomeen ''op bromstand zetten'' klopt ook niet, want bromtstand en snorstand zijn ruimte indicaties voor hoe een brom of snor tomos zijn ontsteking moet hebben. als je hem op bromstand zet zul je hem nog een beetje moeten schuiven naar boven /benedenvaak. daarom zeg ik gewoon begin er niet aan , je merkt er niet veel van. en dat is gewoon zo.
action olie vind je tomos niet lekker? ken je het woord private label? zo zit het ook in de supermarkt, verkade maakt de chocolade voor het huismerk bijv. die action olie komt gewoon vande shell of wat dan ook. En aangezien olie gewoon aan strenge eisen moet voldoen, is er niks mis mee. en ik lul dus absoluut geen bullshit.