Pagina 1 van 2

verbruik

Geplaatst: 02 mei 2011 11:03
door tvdtomos
Zie mijn set-up mn onderschrift.

Ik moet regelmatig naar mijn stage zo'n 30km van mijn woonplaats. Dus 60km in totaal.

De tank is in 2 dagen op als die afstand rij. Is dat niet wat teveel? tankinhoud is dan 3 liter excl. de 1 liter reserve. Dan rijd mn brommer dus 1 op 20. Is dat niet wat teveel?

groet, :koning:

Re: verbruik

Geplaatst: 02 mei 2011 11:08
door brombertje
Ik rij ongeveer 120 km op 3 liter. Dat is 1 op 40. Reken je wel goed?

Re: verbruik

Geplaatst: 02 mei 2011 11:29
door Gertomos
Ik rij meestal rond de 1 op 35, dus denk dat er iets niet helemaal goed zit.

Gr gertomos

Re: verbruik

Geplaatst: 02 mei 2011 11:38
door JesseJeremy
Ja dat kan best kloppen want je hebt niet bepaald een zuinige setup

Re: verbruik

Geplaatst: 02 mei 2011 12:19
door tvdtomos
nou 60 km en dan 3 liter.. 60 / 3 = 20 .dus 1 op 20 toch? maximaal 80 km om te rijden incl. reserve tank
Bougie is nog wittig wat mij betreft dus verbuik kan nog drastischer omhoog :shock: .

groet, :koning:

Re: verbruik

Geplaatst: 02 mei 2011 12:25
door brombertje
De afstand naar je stage is dus 15km. 30 km heen én terug. Dan heb je idd een hoog verbruik, wat wel een beetje kan kloppen met een snelle 65cc setup.
Ik dacht dat je 60 km per dag maakte, heen en terug. Dan kom je op 120 km per 3 liter.

Re: verbruik

Geplaatst: 02 mei 2011 12:35
door tvdtomos
ongeveer 31 km heen en 31 km terug wat dus totaal op 62 km komt. 62 / 4 liter (weet trouwens niet of het wel 4 liters zijn in de tank, maar ongeveer wat ik ervan weet) = 15,5 op 1. Dus dat is best veel ja.. Kan het niet zo zijn dat ik een ander membraam moet nemen bij het spruitstuk? heb nu een membraampje van de airsal kit erbij gekregen en erop gezet. Ik baal er best van normaal moet ik maar 1 dag in de week is dan 5,5 euro voor een volle tank (Met smering erbij in) en ongeveer 4 euro nog wat voor euro95 zelf smeren. En nu moet ik elke dag erheen dus dan ben ik 22 euro kwijt deze week voor tanken.. en ik heb al niet zoveel geld..

groet, :koning:

Re: verbruik

Geplaatst: 02 mei 2011 12:50
door Ping
24 atw nemen ?

welke sproeier zit er nu in ?
Probeer de rit eens met een tikje gas terug,

Re: verbruik

Geplaatst: 02 mei 2011 12:53
door tvdtomos
oke dat ga ik eens proberen, heb ook nog een 26 thuis liggen. Sproeier 68 zit er nu in.

Tikkie terug met gas heeft ook wel zin want er komt alleen geluid meer mij als ik het gas helemaal open trek en misschien een km of 3 meer snelheid.

groet, :koning:

Re: verbruik

Geplaatst: 02 mei 2011 12:58
door brombertje
Met een groter achtertandwiel rij je zachter en gaat je verbruik nog verder omhoog op lange afstanden. Ik rij ook lange wegen vol gas, 60+ km/h. Lange afstanden vol gas is zuiniger dan 3/4e, omdat je bovenste gaatje in je vernevelaar wel vol open is, en je lucht niet 100% is met 3/4e gas. (met mijn PHVA carb is de naald ook met 3/4 gas bijna uit de sproeierbuis, zonder 100% lucht, dus niet zo zuinig als voluit.) Rustig gas verhogen met je toerental mee is wel zuiniger.

Edit edit edit.....je gebruikt vast een powerfilter met die setup, als je sproeier 68 hebt. Dat verklaart het verbruik wel.

Re: verbruik

Geplaatst: 02 mei 2011 13:07
door tvdtomos
nee geen powerfilter. ik heb een standaard gaasfiltert met een kapje

Re: verbruik

Geplaatst: 02 mei 2011 13:09
door brombertje
Dat is hetzelfde.. ;(
Monteer voor de lol eens een normale filter en passende sproeier kijk hoe je (niet) achteruit gaat in vermogen....

Re: verbruik

Geplaatst: 02 mei 2011 13:17
door markvanrijn
31 km per keer, dus 62 in totaal per dag. En je zegt dat je om de twee dagen moet tanken ? dan rij je tog 124 km op 3 L ?

Re: verbruik

Geplaatst: 02 mei 2011 13:20
door brombertje
31 km per keer, dus 62 in totaal per dag. En je zegt dat je om de twee dagen moet tanken ? dan rij je tog 124 km op 3 L ?
Dat dacht ik dus ook...maar hij zegt nu dat ie met 62km moet tanken...

Re: verbruik

Geplaatst: 02 mei 2011 13:24
door tvdtomos
ja ongeveer. ik kan dan ongeveeeer 3 dagen rijden ermee. en dat is dan die ene keer dus die 62 km en dan nog een paar km extra totdat de reserve tank ook word benut

Re: verbruik

Geplaatst: 02 mei 2011 13:25
door brombertje
Daarom zuigen powerfilters!!! (dus ook gaasfilters) ;(

Re: verbruik

Geplaatst: 02 mei 2011 13:32
door tvdtomos
ok maar wat voor filter dan wel? ik heb nog wel die standaard luchtfilter maar die past niet meer op mijn carburateur. Anders?

groet, :koning:

Re: verbruik

Geplaatst: 02 mei 2011 13:34
door brombertje
Standaard filter hoort gewoon op een 15/15 te passen. De diameter van de luchtaansluiting is hetzelfde :?

Re: verbruik

Geplaatst: 02 mei 2011 14:09
door tvdtomos
nou ik had het al geprobeerd maar hij pastte net niet. omdat het een 14mm opening is natuurlijk op een 15mm opening. dus weet niet of dat past of niet :lol:

groet, :koning:

Re: verbruik

Geplaatst: 02 mei 2011 15:02
door brombertje
Het aansluitpunt is bij beide 59 mm. ;)

13/13, 14/9, 14/12, 14/14 en 15/15 (16/16) SHA carbs hebben dezelfde aansluitpunten, zowel spruitstuk als luchtfilter. 18mm bij spruit, 59mm bij luchtfilter.
Net als PHVA 12, 14, 16, en 17,5 mm (en misschien 21) hebben ook dezelfde maten bij de aansluitpunten.