Pagina 1 van 18

Tomos S25

Geplaatst: 03 mei 2011 14:34
door Tomos s25
Hallo allemaal

ik heb een probleempje met mijn oude tomos S25

Setup Techno cirquit uitlaat ofzo :P
en achter tand wiel 28

hij trok al amper op maar na deze set up is er niet veel mee gewonnen alleen en aantal km
van 19km/h naar 27 km/h ik wil niet zo en race beest er van maken want ik weet dat ze er niet voor gemaakt zijn
maar ik zou to minimaal een goede optrek willen hebben en +- 40 km/h wille rijden

rest van de specs ei cilinder
naja alles standaard

het is nu echt kicken en lopen tot hij opgang komt en als ik voor en brug moet stoppen komt hij de brug niet over :shock:

rara wie heeft er een oplossing btw ik ben nog een noob met knutselen maar wil alles proberen haha liefst zo makkelijk mogelijk

alvast bedankt

owja luchtfilter zit helemaal in het frame en alle andere onderdelen ook helemaal opgepropt als ik die luchtfilter los koppel heeft hij wel ietsje meer kracht en 1/2 km :P maar die oude kan er niet uit laatstaan nieuwe luchtfilter er in oeff en een herrie zonder lucht filter hahah

Re: Tomos S25

Geplaatst: 06 mei 2011 11:15
door tvdtomos
He hallo dag,

Wat je kan doen is:

-Ontsteking op bromstand zetten (staat een topic over op forum)
-Je kan Shadowranger vragen wat hij heeft gedaan aan zijn tomos, aangezien hij ook een ei-cilinder heeft en voor de rest allemaal standaard.
-Je achtertandwiel veranderen naar 26 (dit kost trouwens wel geld)
-kijk naar je bougie voor de kleur. Als de bougie koffiebruin is heb je een goede sproeier erin zitten.
-draai je tecno circuit nog eens beter aan je cilinder, misschien dat de uitlaat valse lucht trekt?

Wat je ook kan doen is (kost wel geld)
-koop een schuin spruitstuk, kan je beter bij je carburateur als je weer gaat kloten :) . Moet je trouwens wel je kap uitzagen of uitdeuken zodat het past.
- Verkoop je oude eicilinder en je koopt een nieuw membraam cilinder met een 14/12 carburateur en een ontgrenst spruitstuk. oftewel brom uitvoering, dan ga je makkelijk 45

groet, :koning:

Re: Tomos S25

Geplaatst: 09 mei 2011 09:14
door Tomos s25
Bedankt voor je hulp

ik heb nog en vraagje over welke kap heb je het ??
ik weet ook niet prescies welke sproeier er in zit lijkt me *standaard maar me bougie is wel donker na en maand rijden
het is ook irritand met de sproeiers te testen om dat het gewoon in het frame zit en heel onhandig bij tekomen is
zou je me een maat door kunnen geven ivp met de techno cirquit uitlaat ? meschien is dat het probleem wel..

ik had ook begrepen dat je makkelijk 35/40 kan halen met normaal cilindertje en carb want 35 is wel tandaard maar
of zou me zuiger gewoon op zijn na al die jaren ? of veren ofzo want ik wil niet alteveel geld er in stoppen

owja en dat potje op de techno cc uitlaat zit wel en beetje los en trilt maar zit wil goed op de cilinder vast

Re: Tomos S25

Geplaatst: 09 mei 2011 11:21
door tvdtomos
je zijkappen, die zijn van metaal/aluminium/weet ik veel.. In ieder geval, als je een schuin spruitstuk gaat monteren, moet je je kap uitdeuken of een gat uitzagen om je spruitstuk + carburateur erin te zetten. Aangezien je kappen te smal daarvoor zijn, omdat je carburateur origineel onder je frame zit.

Je sproeier kan je checken door te kijken naar de kleur van je bougie. Is die zwart is de sproeiere te groot. wit is een te kleinde sproeier, en bruin met een beetje wit is de perfecte sproeiermaat. Aangezien je bougie wat te donker is, kan het zijn dat je tomos te rijk is afgesteld. Koop 1 of 2 maten kleiner dan zal die denk ik wel goed zijn. sproeier stappen gaan in 2 dus de sproeiermaten zijn: 50/52/54/56/58 enzovoort. Volgens mij had je geen oneven getallen.

Ik heb voor de rest geen ervaring met ei-cilinders, maar je kan denk ik geen nieuwe zuiger in je cilinder stoppen aangezien het een oud model zuiger is, en iemand anders met een s25 met diezelfde ei-cilinder, had toen problemen met een nieuw type zuiger in die oude cilinder.

Je demper (potje) van je tecno is een beetje van slechte kwaliteit. De popnagels willen snel loslaten bij dat merk, ook bij een bullit trouwens.

groet, :koning:

Re: Tomos S25

Geplaatst: 09 mei 2011 11:37
door brombertje
Sproeiers zijn wel oneven te koop, alleen hebben de meeste zaken die niet. Met even maten is het ook gewoon goed af te stellen. Dat ie niet zo hard optrekt komt ook omdat ze maar 1 versnelling hebben. Wat je kan doen om hem iets sneller te maken is, kop vlakken, ontsteking vervroegen (naar "bromstand") en eventueel andere carburateur, als je geen andere cilinder wilt. Alle pakkingen controleren (ook even controleren of de uitlaat goed zit bij de cilinder) en goed afstellen qua sproeier, want hij zou sowieso wel een laag brugje over moeten komen met een Tecno CC.
Het kan ook zijn dat je cilinder idd zo ver op is dat er niet veel meer uit te halen is, dan zou ik overgaan op membraancilinder.
Die zijn 2e hands goed te koop.

Re: Tomos S25

Geplaatst: 09 mei 2011 11:50
door Tomos s25
ja het is dus het optrekken wat gewoon irritand is op en normale weg ook voor en stoplicht fietsers achterje en dan moet ik steppen om opgang tekomen als hij rijd stja gaat het wel kan ik niet gewoon en brom kop er opzetten? die zijn maar 30 euro ofzo ????

ja anders zat ik tedenken aan 50cc airsal cilinder en zo een brom kop zou dat al helpen met standaard spruitstuk wat er in zit en carberateur??

ik zat bij de webshop tekijken en zag dat een cilinder goedkoper is dan een 14/12 carb dus dan maar cilinder

en nog even over bromstand zetten dat lijkt me en beetje veel pruts werk

kan ik niet gewoon Cilender kopen + kop en die eropzetten en klaar?

Re: Tomos S25

Geplaatst: 09 mei 2011 11:59
door brombertje
Een gewone bromkop geeft weinig verschil, en staat totaal niet op een ei-cilinder. Voor 30 euro heb je vaak al een hele membraan cilinderset , en voor een paar tientjes meer een spruitstuk en carburateur erbij 2e hands. Zoals ik in mijn vorige post heb gezet, controleer ook of alles goed dicht zit, want als je ergens valse lucht hebt, of de uitlaat niet helemaal goed op de cilinder zit verlies je veel kracht. Probeer eerst de dingen maar die ik heb voorgesteld, want 40 is wel te halen als de cilinder nog redelijk goed is.

Re: Tomos S25

Geplaatst: 09 mei 2011 12:13
door Tomos s25
uhmm hoe kan ik alles makkelijk testen op lucht ??? ik denk dat alles goed zit heb hem al 2x open en dicht gehad (een jaar trug ofzo :P ) en was niks veranderd en uitlaatje kan ik wel kijke lijkt me wel dat die goed vast zit

en ik koop liever niet 2de hands want ik weet niet precies wat er allemaal bij moet zitten en wil niet genept worden

Re: Tomos S25

Geplaatst: 09 mei 2011 12:13
door Tomos s25
alles opengehad behalve de cilinder
is het makkelijk om de cil er af tehalen ?

Re: Tomos S25

Geplaatst: 09 mei 2011 13:03
door Tomos s25
kan die demper voor valse lucht zorgen ?? of is het dan al zo ver dat het niet meer boeit ??
je zijkappen, die zijn van metaal/aluminium/weet ik veel.. In ieder geval, als je een schuin spruitstuk gaat monteren, moet je je kap uitdeuken of een gat uitzagen om je spruitstuk + carburateur erin te zetten. Aangezien je kappen te smal daarvoor zijn, omdat je carburateur origineel onder je frame zit.

Je sproeier kan je checken door te kijken naar de kleur van je bougie. Is die zwart is de sproeiere te groot. wit is een te kleinde sproeier, en bruin met een beetje wit is de perfecte sproeiermaat. Aangezien je bougie wat te donker is, kan het zijn dat je tomos te rijk is afgesteld. Koop 1 of 2 maten kleiner dan zal die denk ik wel goed zijn. sproeier stappen gaan in 2 dus de sproeiermaten zijn: 50/52/54/56/58 enzovoort. Volgens mij had je geen oneven getallen.

Ik heb voor de rest geen ervaring met ei-cilinders, maar je kan denk ik geen nieuwe zuiger in je cilinder stoppen aangezien het een oud model zuiger is, en iemand anders met een s25 met diezelfde ei-cilinder, had toen problemen met een nieuw type zuiger in die oude cilinder.

Je demper (potje) van je tecno is een beetje van slechte kwaliteit. De popnagels willen snel loslaten bij dat merk, ook bij een bullit trouwens.

groet, :koning:

Re: Tomos S25

Geplaatst: 09 mei 2011 13:27
door brombertje
Die demper geeft dan alleen een hoop herrie. Meer niet.

Re: Tomos S25

Geplaatst: 09 mei 2011 13:37
door tvdtomos
alles opengehad behalve de cilinder
is het makkelijk om de cil er af tehalen ?
alles eraf halen = uitlaat, spruitstuk + carburateur, cilinderkop eraf halen, en dan kan je de cilinder eraf halen.

Kan je doen met een stuk krant en een hamer om de cilinder eraf te halen. Gewoon de krant bij je cilinder houden en dan rustig tikjes geven met de hamer om je cilinder los te wrikken. Beetje aan beide kanten doen en dan gaat de cilinder op een gegeven moment loskomen.

Zelfde manier weer terug doen. Beetje op de cilinder tikjes geven zodat de cilinder weer op z'n plaats terug komt.

Dan weer de boel bevestigen en dan ben je klaar!

Als je dan toch bezig bent met alles eraf te halen, kan je meteen die carburateur, spruitstuk etc erop zetten :wink:

groet, :koning:

Re: Tomos S25

Geplaatst: 09 mei 2011 13:46
door Tomos s25
Stjaa zo makkelijk is het dus niet voor en beginner :P daar gaat wel en heledag in zitten
weet je meschien en goede winkel in Amsterdam die carb en spruitstuk verkoopt en hoeveel mm de spruitstuk 14mm ?
is hij dan nog begrensd ?

ik zat tedenken aan Beumer de jongh iemand wat tegen die zaak??

ik denk dat ik beter eerst ga kijken of er wat raars aan de hand is voor dat ik dat heleding open maak
zuiger veer is meschien alles wat op is of meschien koppeling uitgerekt kan dat ook met 1 speed?

Re: Tomos S25

Geplaatst: 09 mei 2011 14:03
door brombertje
Als de koppeling uitgerekt is dan merk je dat met stationair, dan gaat ie met langzaam stationair toerental aangrijpen, dan voel je dat ie vooruit wilt. Beter is idd eerst even kijken of er wat raars aan de hand is voordat je wat eraf trekt. De kop eraf halen om in de cilinder te kijken of er kleine krassen in zitten is wel makkelijk te doen. Je kan niet de gewone slijtage zien, want dat moet nagemeten worden als je het goed wilt doen.

Re: Tomos S25

Geplaatst: 09 mei 2011 14:15
door tvdtomos
gewoon op internet bestellen op http://www.josdijkman.nl/shop en dan tomos zoeken in de searchbar rechtsboven. Ik bestel daar vaak, maar sommige onderdelen zijn wel duur. Die kan je beter op marktplaats proberen te vinden, zoals een carburateur.

Als je gewoon een brom set-up koopt dus een 14/12 carburateur en een bijbehorend spruitstuk. Het luchtfilter krijg je meestal erbij, maar anders moet je eventjes zo'n buisje eruit halen. Is ook een faq over trouwens.

Ik heb geen ervaring met winkels in Amsterdam. Beumer de Jongh lijkt mij wel een goede zaak, mooie website!

Het is niet zo moeilijk, enige wat ik moeilijk vind is de zuiger vervangen met die pistonpen, zuigerveertjes etc. Als je gewoon oplet met wat je eraf haalt en weer op de goede plek neerzet komt het goed. Dat deed ik ook in het begin. Je hebt ook niet zulk moeilijk gereedschap nodig. Gewoon een simpele platte schroevendraaier + een kleine platte schroevendraaier, een ratelsleutel/pijpsleutel maat 10/11 en een bougiesleutel, maar die kreeg je er al bij toch?

Als je het niet weet zal ik alles uitleggen:

Eerst haal je die carburateur eraf. Dit doe je in de volgende stappen: (ik weet niet hoe het zit trouwens met een carburateur onder het frame..).

Het zwarte kapje waar de gaskabel in zit, die schroef je los en dan haal je die eruit. Hang je gewoon eventjes los zodat je je carburateur uit het spruitstuk kan schuiven.

Ook moet je dat kleine benzine slangetje eruit halen die vastzit met een klem. Gewoon een tangetje pakken en dan dat klemmetje knijpen en je kan die los halen. Je kan hem ook van het slangetje af halen, maar je kan het slangetje er beter op laten zitten. (Let er op dat je ook dan de benzine kraan dicht hebt! :wink: )

Je merkt dat die vastzit aan het spruitstuk, dus je pakt die platte schroevendraaier en je draait die grote schroef los. Dan als je een beetje kan bewegen, schuif je de carburateur eruit. Je kan dan beginnen met het spruitstuk. (LET WEL OP ER KAN NOG BENZINE ERIN ZITTEN!!) Leg dan de carburateur op een veilige plek waar je die niet kan omstoten en dat al die benzine eruit valt.

Oke spruitstuk.. Spruitstuk zit vast met 4 inbusboutjes. Gewoon een inbus setje gebruiken hiervoor, die losdraaien en je kan het spruitstuk loshalen met het membraam erbij!

Uitlaat losmaken bij de cilinder, gewoon die 2 boutjes loshalen. Geen probleem lijkt mij dit voor jou?

Dan heb je de cilinderkop, eerst de bougie losdraaien en veilig opbergen zodat je die niet kan vertrappen.
De cilinderkop heeft 4 tapeinden waar 4 moertjes op vastzitten. Deze losmaken met die pijpsleutel maat 11(!).

De cilinder is ook niet moeilijk. Je pakt een krant en een hamer, die krant kan zet je tegen je cilinder aan op de onderkant zodat je met de hamer naar boven slaat. ZACHTJES kleine tikjes geven zodat de cilinder een beetje los komt. Dit doe je een beetje aan beide kanten en dan kan je de cilinder loswrikken. Pas wel op dat je de tapeindes niet meeneemt anders kan je die ook nog eens gaan lijmen.

Nu zie je die 4 tapeindes met een zuiger. (het moeilijkste deel). Je kan het beste een theedoek over dat gat waar die zuiger uitkomt zodat er geen onderdelen in je blok kunnen vallen. Je hebt in je zuiger 2 veertjes zitten aan beide kante. Die haal je met een schroevendraaier (plat) of met een priem eruit. Je kan ze er een beetje uitpulken. Pas wel op dat ze niet wegspringen anders kan je die ook weer gaan zoeken (vind je bijna nooit meer),
en je kan nieuwe gaan halen.

Als ze allebei loszitten, kan je die pistonpen eruit drukken met een hamer en diezelfde priem of platte schroevendraaier. Je kan dan de zuiger loshalen van dat metalen ding.

Zet je nieuwe zuiger erop, de pistonpen ertussen (is even pielen, evenals je veertjes).

Oke dit is gedaan, dan kan je die zuigerveren over je zuiger heen halen. Is hetzelfde om het maar makkelijk uit te leggen, alsof je een condoom gebruikt. (haha) Erover heen halen en naar beneden laten glijden.

Dan kan je het hele proces weer overnieuw doen, en je hebt een cilinder vervangen!!

let wel erop dat je overal waar een pakking zat, je weer een nieuwe ertussen doet. Dus het stukje tussen de cilinder en het blok, tussen je cilinder en je cilinderkop (dit is van metaal/aluminium). Bij je uitlaat, en tussen je membraam en je spruitstuk.

Oh ja, nog een kwestie: Met de cilinderkop moet je die goed strak aandraaien, niet met volle kracht maar handvast. Waarom? Door de hitte ,tijdens het rijden, gaat het metaal van je cilinder uitzetten. Als je, je cilinderkop te strak hebt aangedraaid gaat je zuiger naar de hel en kan je weer opnieuwe beginnen met alles wat hierboven staat. Ook heeft dit nut zodat je brommer in 1 keer aangaat en je niet hoeft lam te trappen, zoals ik afgelopen week deed..

Klaar!

Hopelijk heb je hier wat aan, want je bent er hooguit 3 uur mee bezig en je betaald geen kapitaal aan die zogenaamde brommerboertjes..

groet, :koning:

Re: Tomos S25

Geplaatst: 09 mei 2011 14:15
door Tomos s25
ja hij loopt ook niet stationair
en als ik gas geef wil hij wel maar heeft geen kracht om wat tedoen..

Re: Tomos S25

Geplaatst: 09 mei 2011 14:40
door Tomos s25
wow goede uitleg lijkt me duidelijk

lijkt er erg op :P http://www.rijwielparts.nl/cubecart/ind ... t&catId=38

wat is een pinstopen ?? en wat doet het precies



Bedankt alle bij alvast voor jullie hulp echt toppie :s) :)

Re: Tomos S25

Geplaatst: 09 mei 2011 14:45
door tvdtomos
de pistonpen houd de zuiger op zijn plaats. Het is zeg maar een soort van buisje wat de zuiger met je krukas verbind, waardoor je voortbeweegt.

Is echt geen moeilijke klus, maar je moet er eventjes een vrije middag ervoor opofferen. Aangezien jij ook nog niet zoveel verstand ervan hebt, duurt dat wel eventjes voordat het klusje opgeknapt is.

Jos Dijkman of rijwielparts is allebei goed. Ligt eraan waar je woont, dan duurt het minder lang voordat het er is :wink: .

groet, :koning:

Re: Tomos S25

Geplaatst: 09 mei 2011 14:53
door Tomos s25
70CC er onder gooien LOL >.< haha helpt dat ook ? :P want er is bijna gaan prijs verschil tussen 50cc en 70cc

Re: Tomos S25

Geplaatst: 09 mei 2011 14:53
door brombertje
Tvdtomos...1 opmerking: Ei-cilinder heeft geen membraan maar een klein spruitstuk met 2 boutjes. Dat is iets anders bij het losmaken. ;)