Pagina 1 van 2
65, 70 en 80 cc
Geplaatst: 11 jan 2006 21:25
door michiel-tomos
Ik lees vaak op het forum verhalen, over mensen die een ander blok onder hun tomos zetten. Bijv. een 70cc blok.
Ik heb een vraag: Als je zo'n blok er onder zet, en de politie pakt je, zijn er dan extra consequenties naast de snelheidsovertreding?
En gaat je brommer ervan naar de kl*te als je er zo'n blok onder zet?
bedankt,
Geplaatst: 11 jan 2006 21:32
door jboy

wat ik van andere in de buurt heb gehoord moet je het niet op een tomos doen waar je veel mee rijdt bijv. naar school
want met 70cc rij je hard is leuk maar er gaat wel veel stuk.
en als de politie je pakt ik weet niet wat er met de tomos gebeurt maar je krijgt wel een flinke boete
maar voor de rest zou ik het niet weten
de politie kijkt geneens naar me

Geplaatst: 11 jan 2006 21:43
door michiel-tomos

wat ik van andere in de buurt heb gehoord moet je het niet op een tomos doen waar je veel mee rijdt bijv. naar school
want met 70cc rij je hard is leuk maar er gaat wel veel stuk.
en als de politie je pakt ik weet niet wat er met de tomos gebeurt maar je krijgt wel een flinke boete
maar voor de rest zou ik het niet weten
de politie kijkt geneens naar me

k hoorde dat als je 70cc airsal er onder zet de brommer daar geen nadeel van ondervindt
Maar kun je een 50cc ook lekker hard laten lopen? ik hoorde dat bij deze instellingen een 50cc'tje ook 75 loopt.
Grotere sproeier
Standaard uitlaat snel
28 tandwiel voor
spuitstuk naar 14 mm uitboren
Luchtfilter ontgrenzen
Geplaatst: 11 jan 2006 21:48
door fido
Tuurlijk wel, het blok is gemaakt voor een gangetje van ongeveer 50 km/u. Als je dan een 70cc op je blok zet ga je daar vet overheen, alles gaat nu sneller slijten, vooral je koppeling. Er zijn mensen op dit forum die niet langer dan een week met een koppeling gedaan hebben
Om je 50cc snel te laten lopen zul je hem moeten tunen, dus de uitlaatpoort, inlaatpoort en evt. spoelpoorten bewerken. Je kan ook je cillinderkop afvlakken. Maar hierover is veel te vinden op het forum.
Gr Fido
Geplaatst: 11 jan 2006 22:49
door michiel-tomos
Tuurlijk wel, het blok is gemaakt voor een gangetje van ongeveer 50 km/u. Als je dan een 70cc op je blok zet ga je daar vet overheen, alles gaat nu sneller slijten, vooral je koppeling. Er zijn mensen op dit forum die niet langer dan een week met een koppeling gedaan hebben
Om je 50cc snel te laten lopen zul je hem moeten tunen, dus de uitlaatpoort, inlaatpoort en evt. spoelpoorten bewerken. Je kan ook je cillinderkop afvlakken. Maar hierover is veel te vinden op het forum.
Gr Fido
thnx, maar is het tunen van je 50cc blokje niet net zo slecht voor de brommer in het geheel als een 70cc blok eronder hangen?
Geplaatst: 11 jan 2006 23:04
door jboy
nou je kan een 50cc wel snel laten gaan hoor, ik heb dan een brommer dus de standaard tandwielen van brommer.
je uitlaat? gewoon een snellere als een standaard snel.
grotere cabreteur + spruitstuk (meer trekkracht, ietsje hogere top)
membraam grotere kopen
en mischien een 50cc snel
nou dan kom je al een heel eind
ik ga dr 50cc snel, morge onder zette
maar ik ging met 50cc org. tandwielen (brommer) en de rest standaard behalve andere uitlaat ging ik ong 70

en een iets groter sproeiertje
en ja als je nog harder wil met 50cc gewoon een NOS injectie erin bouwe
maar dan blijft je blok niet zo lang heel meer

Geplaatst: 12 jan 2006 09:21
door Volty
Of je nou te hard gaat met een 50cc of 70cc maakt toch niks uit? Als ze je dan op de rollenbank zetten ben je toch de sigaar, want te hard is te hard. 't Is gewoon een kwestie van een goede begrenzer bedenken, bijvoorbeeld die chokebegrenzer
Ik ben gelukkig nog niet gepakt met mijn projecttomos.. *klopt af*
Geplaatst: 12 jan 2006 11:56
door JooL
k hoorde dat als je 70cc airsal er onder zet de brommer daar geen nadeel van ondervindt
Maar kun je een 50cc ook lekker hard laten lopen? ik hoorde dat bij deze instellingen een 50cc'tje ook 75 loopt.
Grotere sproeier
Standaard uitlaat snel
28 tandwiel voor
spuitstuk naar 14 mm uitboren
Luchtfilter ontgrenzen
Lijkt me sterk dat ie dan 75 gaat lopen
Als je een terug loper neemt met een 16/16 en tandwiel 22 achter. dan wil ie 70 halen maar dan moet dat dan wel op een bromfiets. Doe je dit op een snorfiets dan wil ie niet zo hard gaan lopen.
Luchtfilter ontgrezen is niet helemaal waar. er zit zoon ding in om de lucht gelijkmatig aan te voeren. Haal je die "prop" eruit dan gaat ie zwaar kak lopen omdat ie veel te veel lucht krijgt en dit krijg je niet afgestelt.
75 is wel heel hard.[/quote]
Geplaatst: 12 jan 2006 12:28
door ex-gast
uhm het is juist de bedoeling dat je meer lucht krijgt
daar draaid alles om zonder extra lucht geen extra vermogen
je moet er voor zorgen dat je alles weghaald/verbeterd/gladder maakt wat lucht kan tegenhoude/afremmen
dus die standard luchtfilter is op de geluidsdemping na niet erg fijn
helemaal niet met al die slangen en propper enz wat ze er tegenwoordig in gooien
het is grote onzin dat je dat niet afgesteld krijgt
gewoon een hele berg sproeiers kopen en proberen
wil het egt helemaal niet lukken dan is simpelweg de carb te groot voor de rest van de setup
ik bedoel hier mee dat de motor een bepaalde "zuigkracht"heeft daar moet je je carberateur grote op kiezen
neem je dus een te grote carb dan krijg je om het simpel te zeggen en slecht mengsel
Geplaatst: 12 jan 2006 12:34
door ex-gast
voor de 70cc personen , die daar aan willen beginnen :
voordelen : meer koppel , vaak betere poort timing , dus meer vermogen en snelheid
nadelen , de kracht op de lagers en drijfstang word natuurlijk groter
net zoals dat je een 50cc zou opvoeren
ervaring leerd dat als je niet alleen opvoerd (hoe dan ook) maar de rest ook goed aanpast dat de betrouwbaarheid niet egt afneemd
met andere woorden : voordat je gaat opvoeren : sterkere lagers , krukas en er voor zorgen dat de rest allemaal prima in orde is
als je dit onthoud zal het opvoeren geen extra problemen geven
het wil ook prima zonder , maar dan zit je wel vaker met problemen
of je nou een 70 of 50 cc hebt
politie kijkt in 99% van de gevallen niet of er meer cc's onder zitten
wel naar de snelheid
Geplaatst: 12 jan 2006 13:10
door JooL
uhm het is juist de bedoeling dat je meer lucht krijgt
daar draaid alles om zonder extra lucht geen extra vermogen
je moet er voor zorgen dat je alles weghaald/verbeterd/gladder maakt wat lucht kan tegenhoude/afremmen
dus die standard luchtfilter is op de geluidsdemping na niet erg fijn
helemaal niet met al die slangen en propper enz wat ze er tegenwoordig in gooien
het is grote onzin dat je dat niet afgesteld krijgt
gewoon een hele berg sproeiers kopen en proberen
wil het egt helemaal niet lukken dan is simpelweg de carb te groot voor de rest van de setup
ik bedoel hier mee dat de motor een bepaalde "zuigkracht"heeft daar moet je je carberateur grote op kiezen
neem je dus een te grote carb dan krijg je om het simpel te zeggen en slecht mengsel
Als je een snor caberateur hebt dan zal dit heel moeilijk gaan. ik heb het niet over andere caberateurs, die buis is voor een lange aanhaal van lucht. ik laat deze dan ook ten alle tijden zitten.
Geplaatst: 12 jan 2006 16:59
door Vuile Beunkoe
de koppeling houdt eht nooit lang.
verder de inhoud van het blok wel.
ik verwijs je ook even naar topic "koppeling na opvoeren" in FAQ
Geplaatst: 12 jan 2006 22:09
door pimmieboy
uhm het is juist de bedoeling dat je meer lucht krijgt
daar draaid alles om zonder extra lucht geen extra vermogen
je moet er voor zorgen dat je alles weghaald/verbeterd/gladder maakt wat lucht kan tegenhoude/afremmen
dus die standard luchtfilter is op de geluidsdemping na niet erg fijn
helemaal niet met al die slangen en propper enz wat ze er tegenwoordig in gooien
het is grote onzin dat je dat niet afgesteld krijgt
gewoon een hele berg sproeiers kopen en proberen
wil het egt helemaal niet lukken dan is simpelweg de carb te groot voor de rest van de setup
ik bedoel hier mee dat de motor een bepaalde "zuigkracht"heeft daar moet je je carberateur grote op kiezen
neem je dus een te grote carb dan krijg je om het simpel te zeggen en slecht mengsel
als je meer lucht geeft moet je ook meer benzine geve maar das natuurlijk logisch maar wat jij zegt van aanzuigkracht van de cilinder slaat vrijwel nergens op want ik heb ong. 2 maande lang met een 19mm dell gerede op een std tomos cilinder harder zal je er nie door gaan maar het trekt ff wat leuker en verbruikt ff wat meer

Geplaatst: 12 jan 2006 22:20
door michiel-tomos
nou je kan een 50cc wel snel laten gaan hoor, ik heb dan een brommer dus de standaard tandwielen van brommer.
je uitlaat? gewoon een snellere als een standaard snel.
grotere cabreteur + spruitstuk (meer trekkracht, ietsje hogere top)
membraam grotere kopen
en mischien een 50cc snel
nou dan kom je al een heel eind
ik ga dr 50cc snel, morge onder zette
maar ik ging met 50cc org. tandwielen (brommer) en de rest standaard behalve andere uitlaat ging ik ong 70

en een iets groter sproeiertje
en ja als je nog harder wil met 50cc gewoon een NOS injectie erin bouwe
maar dan blijft je blok niet zo lang heel meer

haha ja ik vind 70 ook wel netjes, liefst 75.
Geplaatst: 12 jan 2006 22:40
door jboy

heb nu 50cc snel dus we zulle zien

Geplaatst: 13 jan 2006 07:09
door PraatPaal
nos sloop je alles mee en is pure waanzin, beter ga je dan gewoon zuurstof injecteren ofzo..
maar 70 als richtlijn ongeacht van TWV is redelijk ja
Geplaatst: 13 jan 2006 08:44
door jboy

ja idd heb een filmpje met een scooter met nos maar die hielt t maar 100 meter vol ofzo

Geplaatst: 13 jan 2006 17:00
door ex-gast
dat je met een 19 mm hebt gereden kan best
op mijn aerox had ik destijds een 21 mm op een normale 50cc (wel getuned)
maar net als wat je zelf zegd zuipt meer..... met andere woorden mengselvorming word minder
ik kan hier een uur over gaan vertellen ma daar heb ik opt forum geen zin in
kom ma keer op msn ofzow...
Geplaatst: 13 jan 2006 20:18
door PraatPaal
scooters kunne sowiso een veel grotere carb hebben...
16 is ruim voldoende op je tomos, heb je een echt snelle puch cil, 65polini ofzo moet je mina spruit met 19 dell pbhb ofzo pakke
Geplaatst: 14 feb 2006 21:32
door lars
mere
het is ok weer klote da die dan
weer verrekes veel zuipt met zon
grote carbreteur en benzine is tegewoordig
fucking duur
