• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Koppeling slipt nog steeds

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
GerardA3
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 sep 2009 21:46
  • Citeer

Berichtdoor GerardA3 » 16 jun 2011 19:17

hallo, ik had een tijdje geleden het volgende probleem, de tomos had moeilijk heden met het wegrijden in de 1e versenlling, het ging er hierbij omdat hij niet in de 1e versnelling kwam maar gewoon door slipte zegmaar

dus nieuwe koppelingssegmenten besteld, deze heb ik nu geplaatst en ik had verwacht dat het probleem nu over zou zijn.
Maar nu, als ik vanuit de 2e versnelling dus met een redelijke snelheid afrem naar stilstand, en dan vervolgens weer wil wegrijden slipt hij weer door, hij pakt de 1e versnelling niet..... dan moet ik hem zo min mogelijk toeren laten draaien door hem bijv even uit te laten vallen door heel even de stopknop in te doen en na dat een paar keer proberen pakt hij uiteindelijk tog de 1e versnelling en kan ik door rijden..

Wat is het probleem?
ik heb dus op de koppeling van de 1e versnelling nieuwe segmenten gedaan.
en er zit nieuwe olie in namelijk, motul 10 w 30 linkje ( http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=1819 )


kan het ook aan de veer liggen van de koppeling van de 1e versnelling, of ligt het aan iets anders.
Alvast heel erg bedankt
groeten gerard
Omhoog


Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 16 jun 2011 19:19

olie is goed
Laatst gewijzigd door Alex.. op 16 jun 2011 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 16 jun 2011 19:32

ATF olie is SAE 30, om dat misverstand maar even uit de weg te helpen. Dus die 10w30 van jou is voor automatische blokken en kan je gewoon gebruiken. Er zijn van eurol/kroon wel een flesjes atf olie te koop met de goede hoeveelheid. Hoeveel olie heb je erin gedaan? 220 ml is goed, en je kan het controleren door het schroefje in het midden van je carter eruit te draaien, en het dan leeg te laten lopen totdat het stopt. Dan heb je ook de goede hoeveelheid. Als je dit al hebt gedaan en dat niet werkt is er misschien meer aan de hand.
Dan is misschien de koppelingsveer van de eerste versnelling ooit ingekort, dat kan wel eens gebeuren als het een 2e hands brommer is. Heb je de veer ook vervangen? Een nieuwe koppeling moet natuurlijk wel eerst een beetje inrijden, maar zou het wel beter moeten doen. Ook nieuwe veren moeten ingereden worden, maar dan zou hij het met nieuwe segmenten wel beter moeten doen.
Omhoog

tomostefan
Diehard
Berichten: 1513
Lid geworden op: 06 sep 2009 21:34
Locatie: Bij moeke.
  • Citeer

Berichtdoor tomostefan » 16 jun 2011 19:40

Veren hoef je niet in te rijden hoor :')
Tomos
Zundapp
say "i" spell "map" then say "ness"
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 16 jun 2011 19:43

Veren hoef je niet in te rijden hoor :')
Veren zijn strakker als ze nieuw zijn, zet maar een nieuwe veer in een versleten koppeling, dan schakelt ie ook later, dan met een oude veer. ;) Mijn 1ste segmenten zijn nog vrij goed, maar toch pakt hij met mijn nieuwe cilinder ook bij laag stationair draaien al aan, dan schokt de brommer, omdat de veer slap is geworden. En slippen doet ie in de 1ste niet.
Met een nieuwe veer zal ie niet meer schokken.
Omhoog

GerardA3
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 sep 2009 21:46
  • Citeer

Berichtdoor GerardA3 » 16 jun 2011 19:58

er zit genoeg olie in, heb er precies in gedaan wat er in moet, eerst afgemeten in maatbeker en toen er in gedaan..


dus het kan wel in de veer zitten, want het is alleen zo als ik dus van de 2e versnelling afrem naar stilstand en dan weer weg wil rijden...

maar als ik hem start en dan wegrijd doet hij het gewoon goed...

maar zal even rustig een aantal rondjes rijden en kijken of het ook beter word..

maar MOET je de segmenten in alten weken in olie, of is dat niet perse nodig

want dat heb ik niet gedaan..

en andere oplossingen of theorien zijn altijd welkom...


en die veer als die slapper is maakt dat tog niets uit, dan zou hijjuist eerder meoten weg rijden toch?
want dan gaat hij eerder in de versnelling als de veer slapper is tog?

alvast bedankt maar weer!
en nog bedankt voor de snelle reactie
Omhoog

GerardA3
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 sep 2009 21:46
  • Citeer

Berichtdoor GerardA3 » 16 jun 2011 19:58

en hij schokt dus ook niet in versnelling, het is juist dat hij NIET weg wil..
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 16 jun 2011 20:04

Ik had het over mijn veer, dat ie schokt omdat de veer verslapt is, omdat iemand zei dat je veren niet hoeft in te rijden. Ik bedoelde er mee dat nieuwe veren dus sterker zijn, dan oude. ;)
Bij jou moet je even nakijken of je de goede hoeveelheid olie hebt, staat bovenin hoe je dat doet.
En als dat niet werkt, een nieuwe veer, want dan kan die ingekort zijn.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 jun 2011 16:03

Waarschijnlijk vraagtekenveertje gebroken of de vrijlooprollen ingelopen in de kooi achterop het 1e versnellingstandwiel op de middelste as. Hierdoor wordt de 1e versnelling niet meer ingeschakeld als het toerental verlaagd.

Symptomen lijken op alsof de bak in "vrij" staat? Komt vaker voor.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

GerardA3
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 sep 2009 21:46
  • Citeer

Berichtdoor GerardA3 » 17 jun 2011 20:41

ja dat ,, Symptomen lijken op alsof de bak in "vrij" staat? Komt vaker voor ,, klopt dit is het probleem..
en vraagteken veer zit er nieuw in..dus dat is het niet, dan is het dus dat de vrijlooprollen zijn dus waarschijnlijk in gelopen op de kooi achterop het 1e versenllingstandwiel??

dit snap ik niet helemaal, zou je het even willen uitleggen precies?
achter op het 1e versnellingstandwiel zit een kooi met vrijlooprollen, en die zijn ingelopen?
dus dan moet ik zon nieuwe kooi hebben om dit probleem op te lossen? of klopt da tniet?
alvast heel erg bedankt voor de snelle reactie!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 jun 2011 11:23

Ja, je begrijpt me idd goed. De rollen kunnen inlopen op de de vlakken van de kooi achterop het 1e versnellingstandwiel. Nu gaat het erom of je nog een "oude" A3 bak hebt of de nieuwe versie. Dat kun je zien aan de hoek warin de vertanding staat. Is deze schuin dan heb je de oude 1e versnelling met een vastgeklonken kooi. Die moet je dus compleet vervangen. Bij de nieuwe versie met rechte vertanding is de kooi los.

Het probleem ontstaat doordat de rollen (gehard) steeds weer op dezelfde plek inslijten. Hierdoor ontstaan "kuiltjes" in het vlak van de kooi waar de rollen op een gegeven moment in kunnen blijven plakken en de vraagtekenveer niet genoeg kracht heeft de rollen alsnog door die kuiltjes te drukken. Hierdoor maakt de as en de kooi geen verbinding meer met elkaar waardoor het symptoom "bak in vrij" optreedt. Bij opgevoerde brommers gaat dit inloopproces nog veel sneller, i.c.m. een (te) lage bakolie stand.

Ik heb zelf de oude vertanding en was het zat om om de 4-6 maanden een nieuw tandwiel te kopen vanwege dat "probleem". Hierop heb ik geïnvesteerd in een Dremel en slijp voorzichtig de kuiltjes iets glad zodat de rollen weer vrij kunnen bewegen. Het is een zwak punt van de Tomos bak en een bekend probleem dat regelmatig terugkeerd.

Kijk maar wat vor jou het handigst is. Ik heb helaas geen foto of afbeelding erbij om het te illustreren. Maar hier staat een mooi artikel uit onze Wiki, rollenkooi repareren. Of deze, daarin wordt uitgelegd over de werking vanvraagtekenveertje, rollen en kooi
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.