Pagina 1 van 1

Oldtimer Tomos 3L!

Geplaatst: 09 sep 2011 21:58
door Vertigo
Hoi,

Deze perso gaat over mijn Tomos 3L oldtimer. Deze is altijd van mijn vader geweest, maar heeft er 20 jaar lang niks meer mee gedaan. Ik wou er anderhalf jaar geleden al mee bezig, maar ben er toch niet aan begonnen omdat hij geen kenteken had.

Nu begon het toch te kriebelen om er toch wat aan te doen, dus bij deze ga ik deze oldtimer samen met mijn vader helemaal opknappen, van motorblok tot lak!

Plaatjes bij de praatjes!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Volgensmij is deze zuiger aan vervanging toe:
Afbeelding
Wel een paar veegjes in de cilinder, maar volgensmij nog wel mee te rijden, al heb ik liever een nieuwe of tweedehands cilinder.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mijn andere trots:
Afbeelding

Ik zou graag van jullie horen wat jullie van de zuiger+cilinder vinden en welke hiervoor een goede vervanging zijn, ik wil wel gewoon std. 50cc blijven rijden, dus kom niet aan met een 70cc Airsal ofzo :)

Re: Oldtimer Tomos 3L!

Geplaatst: 09 sep 2011 22:42
door JesseJeremy
Nice, wat voor uitlaat zit er op die ciao? Twee dempertjes... nice!

Re: Oldtimer Tomos 3L!

Geplaatst: 09 sep 2011 22:55
door 2pac
Das een erg oud schakelblokje
ook met insirecte shakel zo te zien

Wel vet hoor :wink:

Re: Oldtimer Tomos 3L!

Geplaatst: 09 sep 2011 22:55
door 2pac
Maar trouwens eens goede fotos van de spoelpoorten in het blok kun je zien welke cilinder past

Re: Oldtimer Tomos 3L!

Geplaatst: 10 sep 2011 00:02
door Vertigo
@JesseJeremy,

Deze heb ik zelf gemaakt, een omgelaste LeoVince Circuit. Ik heb ook nog een nieuwe Giannelli Fire voor de Ciao liggen.

@2pac

Je moet de koppeling ontkoppelen door middel van een soort van remhendel, dan draai je het handvat naar de gewenste versnelling.

Ik zal binnenkort even foto's van de spoelpoorten maken :)

Zou alleen een nieuwe zuiger voldoende zijn of moet er echt een nieuwe cilinder op? Ik heb namelijk een hekel aan inrijden...

Re: Oldtimer Tomos 3L!

Geplaatst: 10 sep 2011 00:13
door Alex..
zuiger moet je ook inrijden

heb nog wel een tomos schakel cilinder in goede staat (4l) weet niet of hij ook op die past.

Re: Oldtimer Tomos 3L!

Geplaatst: 10 sep 2011 00:18
door Vertigo
Ik maak wel even foto's van de spoelpoorten en ik meet ze ook meteen ff op in de cilinder, dan kunnen we hem vergelijken. Ik neem aan dat die ook gewoon 4taps is, maar ik weet niet of bijvoorbeeld de koelvinnen hetzelfde zijn aangezien de 3L volgensmij andere koelkappen heeft als een 4L.

Het klopt dat je een zuiger ook moet inrijden, maar dat scheelt de helft van de afstand.

Re: Oldtimer Tomos 3L!

Geplaatst: 10 sep 2011 07:28
door 2pac
Ja is goed :wink:

Het is ook zo bij mijn ntx dat het cilinderhemd van een normale tomos cilinder 2 mm groter is dan een orgineele cilinder dus past hij ook al niet in je carter dus goed opmeten

En de tapeindes zullen wel hetzelfde staan als een orginneel a35 blokje

Ik kan even niet de spoelpoorten op internet vinden
Zo zit het iniedergeval met het schakelblok die na de 3l is gekomen
Zo zit het in het blok

Schakelblok
Afbeelding


Normale tomos cilinder

Afbeelding

Re: Oldtimer Tomos 3L!

Geplaatst: 10 sep 2011 11:26
door Vertigo
Buitendiameter cilinderhemd is dus 43mm!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier, misschien niet zo goed te zien, is de cilinder aan de buitenkant rond! Dus ook de koelribben, omdat er koelkappen op moeten aangezien dit blokje geforceerde koeling heeft in plaats van tegenwoordig rijwindkoeling.
Afbeelding
Aan de rechterkant de uitlaatpoort en aan de linkerkant de inlaat.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen.

Re: Oldtimer Tomos 3L!

Geplaatst: 10 sep 2011 16:11
door 2pac
hmm zul je vrij weinig mee kunnen

mischien laten tunen en honen

Re: Oldtimer Tomos 3L!

Geplaatst: 10 sep 2011 17:02
door Vertigo
Ik dacht zelf aan honen en dan een overmaat zuiger erin.

Ik heb hier een Vespa Ciao zuiger liggen, zelfde model, maar dan pen 12 ipv pen 10 die ik nodig heb, dus daar moet ik nog even naar kijken.

Re: Oldtimer Tomos 3L!

Geplaatst: 10 sep 2011 18:27
door 2pac
ach laat je cilinder honen op een overmaat tomos zuigertje

Re: Oldtimer Tomos 3L!

Geplaatst: 18 sep 2011 21:57
door brother
heb laatst zon cilinder weg gedaan is volgens mij nog dezelfde als puch, volgens mij komt het ook nog uit het puch tijdperk dat tomos in licentie bouwde.
je hebt trouwens ook 60cc te koop voor deze brommers en je kan misschien als je wat harder wil een expansie of een grote cabrateur erop zetten.
ik heb zelf een puch mv50 3 voetbak drm weet ik redelijk waar ik over praat :mrgreen:
ziet er verders wel gaaf uit 8) wat is trouwens de kleur rood of metellic oranje (want op de 1 foto lijkt hij dat oranje namelijk)
ik hou het in de gaten!!

Re: Oldtimer Tomos 3L!

Geplaatst: 18 sep 2011 22:40
door Vertigo
@Ren,

Bedankt! Ik moet nog even met mijn vader overleggen wat ons budget is :P En natuurlijk ga ik er niet te opgefokt mee rijden, het is natuurlijk een oldtimer en daar moet je zuinig op zijn.

@Brother,

Dat is zuur. 60cc doen we eerst nog maar eens niet aangezien ik overweeg om hem ook nog te laten keuren, misschien wel een expansieuitlaat, maar dan moet ik er eentje hier ff omlassen, ik heb namelijk expansieuitlaten genoeg.

De originele kleur is rood met een zwarte tank volgensmij.

Re: Oldtimer Tomos 3L!

Geplaatst: 19 sep 2011 11:21
door brother
jah dat probleem met keuren heb ik ook is een duur geintje
jah je hebt ook van de los dempers voor op je originele uitlaat bocht. die heb ik zelf namelijk ook (A) en ziet er ook best klassiek uit alleen heb ik er een demper op moeten zetten omdat hij ongedempt was :mrgreen:
oke dat zijn wel mooie kleuren probeer die ook origineel te houden is het mooiste!
ik heb zelf een mettelic oranje puch drm dacht ik ook ff dat de jouwe die kleur had