Je hoeft niet te rijden om de spanning te meten. Pak de gele draad uit je blok (en van de spanningsregelaar af) en stop daar 1 van de 2 draden van de multimeter in. De andere draad van de spanningsregelaar zet je ergens klem onder een massapunt en dan kun je de brommer op een bokstandaard net zo hard laten draaien als je wilt. Wel de multimeter op wisselspanning zetten en (eventueel als het een digitale is) het bereik instellen.
Mocht je geen bokstandaard hebben maar een Jiffy (=zijstandaard) dan laat je de brommer op die standaard rusten als het achterwiel maar vrij is. De multimeter kun je eventueel met een stukje tape vastplakken zodat je de handen vrij hebt. Zo moeilijk is het allemaal toch niet?
@15melvin15: Als jij als (professioneel) vrachtwagenmonteur werkt, vraag ik mij af waarom je in je antwoorden zulke uitspraken doet. Ik mag hopen dat je in je werkzaamheden daar professioneler overkomt dan wat ik tot nu toe heb gelezen van je op dit forum. "Tenenkrommend" dekt de lading niet echt, maar het geeft wel een indruk hoe ik erover denk.