Pagina 1 van 1

Geen beweging te krijgen in de carterkap

Geplaatst: 22 sep 2012 12:28
door stephan
Welke Tomos model heb je? A3
Wat is het bouwjaar? 2005?
Sinds wanneer speelt dit probleem? Gisteren
Wat is het probleem? Ik wil graag mijn carterkap eraf hebben, pakkingen vervangen en beetje vloeibare pakking ertussen smeren (want het blok lekt aardig).
Bij mijn puch een paar jaar terug kon ik 'm er zo afpakken nadat alle imbusboutjes eruit had gedraaid. Iemand een tip?

Zag al een post en daar had iemand het over 'kantjes bij de cilinder' waar je met een zachte hamer en een schroevendraaier op moet tikken maar ik kan niet ontdekken wat hiermee bedoeld word.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee

Re: Geen beweging te krijgen in de carterkap

Geplaatst: 22 sep 2012 13:16
door homoetje
Weet je zeker dat alle imbussen eruit zijn? Als alles eruit is zou ik voorzichtig proberen met een platte schroevendraaier een beetje wrikken, maar zorg dat je hem dan niet kapot maakt.

Re: Geen beweging te krijgen in de carterkap

Geplaatst: 22 sep 2012 13:59
door Borcheld11
Heb je de kickstart ook verwijderd?

Gr

Re: Geen beweging te krijgen in de carterkap

Geplaatst: 22 sep 2012 15:59
door shadowranger
@Borcheld11: Wat heeft dat er nu mee te maken? Ik neem aan dat TS bedoelt de versnellingsbakkant, de ontstekingskant heeft geen pakking e.d.

Re: Geen beweging te krijgen in de carterkap

Geplaatst: 22 sep 2012 16:02
door stephan
Het gaat inderdaad om de rechterkant. De kickstarter zit aan de andere kant.
Alle imbussen zijn verwijderd en heb al geprobeerd te wrikken met een schroevendraaier maar het lukt gewoon echt niet.
Lijkt wel of de vorige keer superlijm is gebruikt ipv vloeibare pakking :P.


Iemand een oplossing?

Re: Geen beweging te krijgen in de carterkap

Geplaatst: 22 sep 2012 16:04
door shadowranger
Soms willen de pasbussen wat verroest zijn, daardoor blijft het deksel daarop steken. Even wat WD-40 of kruipolie op spuiten wil wel eens helpen.

Zit er nu vloeibare pakking tussen? Misschien als je er een plamuurmes tussen krijgt kun je deze doorsnijden.

Re: Geen beweging te krijgen in de carterkap

Geplaatst: 22 sep 2012 19:48
door M@rtiNTomoscH
Ik weet dat het hier niet past maar ik weet even niet waar ik het anders moet vragen :?

Het is misschien een domme vraag maar weet iemand hoe de sleutel heet waar mee je de moertjes op je tapeind draait?

Alvast bedankt

Re: Geen beweging te krijgen in de carterkap

Geplaatst: 22 sep 2012 20:17
door Merlijn
Ja ik had dit probleem ook. Met een grote hamer heel vaak tegen aanslaan niet te hard. Dan keer stevig vastpakken en schudden. Doen alsof je gek bent en blijven herhalen uiteindelijk laat hij wel los. En wat buitertje tegen mij heeft gezegd (zie hier onder), toen kwam die eindelijk los.

Succes ermee!
er zitten hoekjes in (boven aan vlak bij de cilinder zit er 1) daar gaat normaal een bout doorheen en daar kun je een platte schroevendraaier tussen doen en er ZACHTJES!! op tikken met een kunstof hamer dan gaat hij meestal wel los

niet als een wilde gaan meppen want dan verniel je de boel alleen maar

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Geen beweging te krijgen in de carterkap

Geplaatst: 23 sep 2012 09:43
door shadowranger
Ik weet dat het hier niet past maar ik weet even niet waar ik het anders moet vragen :?

Het is misschien een domme vraag maar weet iemand hoe de sleutel heet waar mee je de moertjes op je tapeind draait?

Alvast bedankt
PM!

Re: Geen beweging te krijgen in de carterkap

Geplaatst: 24 sep 2012 17:15
door M@rtiNTomoscH
Hoe krijg jij die dan tussen je koelribben ( ik krijg dopje 10 er namelijk niet tussen) :?

Re: Geen beweging te krijgen in de carterkap

Geplaatst: 24 sep 2012 17:22
door shadowranger
excuus, even niet goed gelezen. :oops:


Dopje 11 moet je hebben, is namelijk M7. Sommige doppen zijn wat dikker dan andere, dus je moet even zoeken welke past van nummer 11.

Btw, je kaapt nu iemand anders zijn topic, voortaan graag een egen topic aanmaken in Beginners of bij het Kleine Vragen Topic deze vraag stellen zoals ik je al per PM had gemeld. o|O

Re: Geen beweging te krijgen in de carterkap

Geplaatst: 25 sep 2012 16:15
door stephan
Bedankt jongens, beetje wrikken en wd40 heeft geholpen.
Maar nu: Nu heb ik hem open gedaan en toen vielen er 2 ringetjes uit, waar kunnen die van zijn?
Ook zie ik dat er een paar inhammetjes zijn (heel klein) aan de randen bij de bovenkant, kan ik dit opvullen met vloeibare pakking?

Mvg

Re: Geen beweging te krijgen in de carterkap

Geplaatst: 25 sep 2012 19:05
door shadowranger
Dat hoeft niet opgevuld te worden, die inhammen zijn er juist voor om de kap los te krijgen.

Vwb de ringetjes, deze passen als het goed is elk maar op 1 as.

Re: Geen beweging te krijgen in de carterkap

Geplaatst: 25 sep 2012 20:22
door stephan
Ik vrees dat ik wat anders bedoel. De inhammen zijn per ongeluk gekomen door mn schroevendraaier en mijn eigen frustratie omdat het niet wou lukken.
Vwb de ringetjes, deze passen als het goed is elk maar op 1 as.
De 2 ringen zijn allebei even groot, heb ze beide op de meest linker as gedaan, zal dit goed zijn?

Maar goed, ik heb een nieuwe pakking tussen de carterkap en het blok en heb er een mooie laag vloeibare pakking tussen gedaan, hij is niet meer lek en heb ook de koppelingsveren wat ingekort.

Nu merk ik dat hij (voor mijn doen) wat laat overschakelt maar heb de veer van de 2e koppeling toch al zo'n 2 a 2,5 cm ingekort. Is het aan te raden om deze nog verder in te korten?

Groeten

Re: Geen beweging te krijgen in de carterkap

Geplaatst: 25 sep 2012 21:41
door stephan
Trouwens, setup is nu:
- 50 cc standaard + standaard kop
- 14/12 Dellortho standaard?! met powerfilter
- Circuit uitlaatje

Top rond de 65 km

Wat zal een 65cc Airsal doen met dezelfde carburateur (zal natuurlijk wel het een en ander af moeten stellen).
Of raden jullie aan dit niet te doen, heb geen zin om teveel geld uit te geven aan een nieuwe carb. etc

Re: Geen beweging te krijgen in de carterkap

Geplaatst: 25 sep 2012 21:48
door Ping
heb ook de koppelingsveren wat ingekort.

Nu merk ik dat hij (voor mijn doen) wat laat overschakelt maar heb de veer van de 2e koppeling toch al zo'n 2 a 2,5 cm ingekort. Is het aan te raden om deze nog verder in te korten?

Groeten

Door het inkorten van de veren , komen de koppelingsegmenten later naar buiten,
wat dus betekent dat er meer toeren nodig is om te schakelen.

Re: Geen beweging te krijgen in de carterkap

Geplaatst: 25 sep 2012 22:06
door stephan
Door het inkorten van de veren , komen de koppelingsegmenten later naar buiten,
wat dus betekent dat er meer toeren nodig is om te schakelen.
Ik snap het principe, maar is er nog een max. aan wat ik kan inkorten? zit nu op ruim 2 cm, weet niet hoeveel gemiddeld word weggeknipt?

Re: Geen beweging te krijgen in de carterkap

Geplaatst: 26 sep 2012 20:53
door stephan
Mag wat mij betreft slotje op, maak wel nieuwe topic voor andere vraag