Pagina 1 van 1

Volgende probleem met mijn S25

Geplaatst: 03 mei 2013 15:44
door roodwunk
Hallo techneuten,

ik heb een S25 uit 2005
Afbeelding

hieronder het stickertje met de format:
Afbeelding

Als ik wegrij lijkt het als of de snor verzuipt.
Ik heb het gevoel dat de snor maar één versnelling heeft.

Telkens als ik stop wil de snor afslaan, of slaat af.
Kost wat moeite maar ik kan weer starten.
Nadat ik zo'n 7 á 8 km gereden had sloeg de snor af en was niet meer te starten.

Ik was gelukkig dicht bij huis, Thuis gekomen gelijk de bougie los gehaald en.........die was helemaal droog.
EN.........geeft geen vonk meer.

Kan het zijn dat de ontstekingsspoel opeens kapot is????
Afbeelding

Kent iemand dit probleem, en weet iemand misschien een briljante oplossing.
Daar ben ik gek op. Ghehehehe.........

Maar even zonder gekheid, komt dit probleempje vaker voor en wat kan de oplossing zijn.

Groet,
Knutselaar Rood!

Re: Volgende probleem met mijn S25

Geplaatst: 03 mei 2013 16:38
door homoetje
Voor zover ik weet heeft jou tomos ook maar 1 versnelling :wink: .

En als jou bougie niet meer vonkt, waarom bedenk je dan zelf niet om een NIEUWE te kopen? :lol:

Re: Volgende probleem met mijn S25

Geplaatst: 03 mei 2013 16:45
door roodwunk
Voor zover ik weet heeft jou tomos ook maar 1 versnelling :wink: .

En als jou bougie niet meer vonkt, waarom bedenk je dan zelf niet om een NIEUWE te kopen? :lol:
Whahahaha, zo bij de hand was ik al geweest maar geen enkele bougie deed, ja deed het....
De snor is nu afgekoeld en verbazend, maar wel vreemd de snor start weer. Maar loopt nog steeds niet goed.
Lijk nog steeds af of de snor verzuipt, of te weinig lucht krijgt.

Choke al nagekeken die staat netjes open.

Rood!

Re: Volgende probleem met mijn S25

Geplaatst: 03 mei 2013 16:47
door buitertje
al op valsr lucht gecontroleerd?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Volgende probleem met mijn S25

Geplaatst: 03 mei 2013 16:56
door roodwunk
al op valsr lucht gecontroleerd?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Yep ook al gedaan.....

Re: Volgende probleem met mijn S25

Geplaatst: 03 mei 2013 16:59
door pinty
tis een ei-cilinder, daar moet je zo wie zo niet teveel van verwachten.
Heb je al een andere sproeier geprobeerd?

zie ook dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=KwkKkv0jSD8

Re: Volgende probleem met mijn S25

Geplaatst: 03 mei 2013 17:05
door roodwunk
tis een ei-cilinder, daar moet je zo wie zo niet teveel van verwachten.
Heb je al een andere sproeier geprobeerd?

zie ook dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=KwkKkv0jSD8
Andere sproeier niet geprobeert omdat de originele sproeier erin zit.

Filmpje even gekeken, hihihi..... die van mij gaat als ie rijdt met moeite 25km/h en dan nog wel stotterend alsof ie sneller wil maar niet kan.

Ik zal eens kijken of ik nog een andere sproeier heb liggen, misschien................

Rood!

Re: Volgende probleem met mijn S25

Geplaatst: 03 mei 2013 18:24
door Speeddragon
dat ding is veel ouder dan 2005 ;)

hij is in 2005 voor het eerst op kenteken gezet:)!

Toch wel handig om te weten voor eventuele onderdelen ed

Re: Volgende probleem met mijn S25

Geplaatst: 03 mei 2013 21:50
door shadowranger
Even recapituleren:

het is idd een s25 met 1-speed bak. Deze is geproduceerd van 1995-2000 (ongeveer) totdat de vierkante cilinders op de markt kwamen en alle modellen vanaf dat moment werden voorzien van een 2-speedbak. Overigens is de 1-speed net zo goed als de 2-speed, alleen trekt deze al wel slechter op vanwege de overbrenging en bakverhoudingen.
Deze is voorzien van een puntenontsteking (zie ook de foto van de bobine). Het feit dat een bougie niet meer vonk kan verschillende oorzaken hebben:

- Punten zijn ingebrand of nokje afgesleten/ van tijd af (= afstellen) of het vliegwiel zit niet meer op de juiste plaats op de as (spie doorgeslagen in speibaan/ afgebroken/ verkeerd gemonteerd vliegwiel).
- condensator lek/ defect. Zeker met warmte kan dit ineens optreden. Resulterd vaak in gelige vonk of zeer zwakke vonk. Vervangen is enige remedie als bovenstaande niet het geval is. Er zijn controle methoden voor (zie werkplaatshandboek), maar gezien de prijs beter meteen vervangen.
- slechte massa tussen deksel waar de bobine op gemonteerd zit (eigen ervaring) en motorblok/ frame. Geen massa betekent dat de bobine zijn werk niet kan doen. Eventueel kun je een extra massapunt maken tussen deksel en frame/ motorblok om dit uit te sluiten.
- contacten tussen bobine/ bougiekabel/ bougiedop/ bougie slecht of weggebrand. Je zal niet de eerste zijn die met verrotte aansluitingen zit of een kabel die net niet (genoeg) contact maakt.
- Sluiting van de kill-switch op je stuur of kabeltje van en naar die knop (zwarte by-pass). Dit is vrij eenvoudig te controleren door de by-pass even los te nemen en de zwarte draad uit je blok rechtstreeks op de bobine te zetten (mits deze goed contact maakt!!) en door te kicken kijken of er dan wel vonk ontstaat.
- defecte bougie.
- defecte ontstekingsspoel (doormeten)

Succes met de speurtocht. Ga methodisch te werk en sluit dingen uit voordat je gaat vervangen etc.