Pagina 1 van 1

A35 start slecht en niet vrij

Geplaatst: 09 mei 2014 16:58
door MCXVI
Welke Tomos model heb je? a35
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds het vervangen van de uitlaat, achtertandwiel, en vraagteken veertje
Wat is het probleem? Tomos start slecht of niet, loopt niet vrij ( trekt gelijk weg)
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Ja, Nieuwe uitlaat, grotere achtertandwiel ( maat 33 nu) en andere ketting. Vraagtekenveertje vervangen

Goedemiddag,

Na veel geknutsel en gekloot aan mijn tomos A35 kom ik meer problemen tegen dan ik kan oplossen. Ik ben zelf een beginner dus ik weet er niet al te veel van maar heb het toch zelf geprobeerd. Ik loop tegen het volgende probleem aan:

Na het vervangen van mijn achtertandwiel, ketting, en uitlaat loopt mijn tomos niet goed meer. Stationair slaat hij af als ik geen gas geef en hij gaat alleen aan als ik de choke aan heb ( dat pennetje boven de stationairschroef op halverwege ). Ook wil mijn tomos gelijk rijden als ik hem aan krijg. Het lijkt of hij niet in zn vrij loopt en gelijk naar de eerste versnelling grijpt. De gaskabel zit in ieder geval niet strak en loopt gewoon mooi naar mijn carb. Als ik een stukje heb gereden valt hij gelijk in zn stationair weer uit, tenzij ik gas blijf geven.

In het verleden heb ik het vraagtekenveertje vervangen omdat ik het typische 'knikker in carterdek' geluid had. Dit is nu verholpen. Er staat me wel vaag iets bij dat ik een ringetje over hield na het in elkaar zetten van mijn versnelling en koppelingshuis maar dit weet ik niet zeker. Mijn setup is:

- Dellorto SHA 15/15 carb (Sproeier maat 46, geen idee of dit de goeie maat is)
- 50cc blok, standaard cilinder etc etc
- Spruitstuk standaard, is volgens mij onbegrensd (weet niet hoe ik dit kan zien maar dit denk ik, tomos gekocht van een knutselaar die m had opgevoerd)
-Achtertandwiel 33, Voortandwiel standaard maat
-Standaard sigaar uitlaat, Snelle uitvoering, geen S bocht.
-Max snelheid is ongeveer 40-50km per uur

Iemand enig idee wat er aan de hand is? En zo ja hoe kan ik dit oplossen. Ik ben een beginner maar snap wel aardig wat.

Alvast bedankt!

Re: A35 start slecht en niet vrij

Geplaatst: 09 mei 2014 17:59
door Timo
Dat stationair lopen: Stel je stationairschroef eens af. Deze vind je op de carburateur, is normaliter een schroef met een veer er om heen. Draai deze een flink stuk in, zet je brommer hoog (dus achterwiel vrij) en draai hem net zo ver uit tot je brommer af slaat. Dan draai je hem een slag in en dan moet hij in principe goed afgesteld zijn.

Dat je brommer niet goed loopt: Bij het monteren van een andere uitlaat is in de meeste gevallen ook nodig dat je een andere (grotere) sproeier monteert. Je geeft aan dat je brommer wel goed loop met de choke. Bij de choke voeg je naar verhouding meer brandstof dan lucht toe. Monteer je een grotere sproeier, dan ga je dat ook doen. Je zegt zelf dat je nu maat 46 hebt. Liep hij voorheen wel goed? Dan zou je eens 48 moeten proberen (maar dit is moeilijk vooraf te bepalen, je zal zelf erachter moeten komen wat het beste loopt). Na montage, een stuk volgas rijden, dan je bougie eruit draaien, en even kijken wat de kleur is. Wit? Sproeier moet groter. Zwart? Sproeier moet kleiner. Beige/bruin? Perfecto. :mrgreen:

Succes, en mocht t niet lukken, dan zien we je vanzelf terug. :)

Re: A35 start slecht en niet vrij

Geplaatst: 09 mei 2014 19:50
door MCXVI
Hoi Timo, bedankt voor je snelle reactie

Voorheen liep hij wel. Dit was toen ik hem net kocht Maar had ik wel het probleem dat als ik zonder choke reed dat hij rond de 20-25km per uur inhield, compressie viel weg leek het. Hij had geen ontsteking meer. Dus ik moest half gas rijden wilde ik dit stuk voorbij komen. Ook knalde soms de demper uit de uitlaat en kon ik hem 10 meter verderop zoeken. Best komisch, maar niet praktisch.


Die schroef heeft zo'n beetje alle standen gezien, helemaal naar binnen gedraaid tot helemaal naar buiten, met alles er tussen in, daar ligt het dus niet aan heb ik het idee. Stationair bleef hij af slaan, tenzei ik gas bij gaf. En dan kon ik gewoon rijden met choke. Ik heb er sproeier 44, 46, 48, 50, 52 en 54 in gehad, het probleem bleef bestaan. Wel had ik met sproeier 54 een zwarte bougie dus die was sowieso niet goed. Bougie vervangen. Carb schoongemaakt. Nieuwe pakking uitlaat en nieuwe koppakking mochten ook niet baten.

Hier is een foto van de bougie Afbeelding

Het probleem wat ik dus nu heb. Hij is redelijk zwart, maar ik heb het idee dat hij juist meer benzine moet, omdat hij dus alleen met choke kan rijden.

Ik ga van het weekend kijken of het membraam misschien verstopt zit oid.

Verder nog ideeën ?

Thanks!

Re: A35 start slecht en niet vrij

Geplaatst: 13 mei 2014 21:00
door Timo
Hm, dan ga ik toch gokken op valse lucht.

Al de bekende lekkage/deo proef gedaan?

Start de brommer, laat hem stationair lopen (al gaat dit in jouw geval even niet of wat moeilijker) en spuit wat deodorant tussen je cilinderkop en cilinder, en daarna tussen je cilinderkop en blok.

Veranderd er iets in het toerental van je brommer? Dan heb je op de betreffende plek een lekkage te pakken. Vervang in dat geval de pakking(en), en dan is het waarschijnlijk al opgelost.

Succes!

Re: A35 start slecht en niet vrij

Geplaatst: 19 mei 2014 19:35
door MCXVI
Ik heb nu de gehele cilinder er af liggen en ik kwam er dus achter dat de voetpakking versleten was. Deze wordt dus vervangen. Ook merkte ik dat op mijn zuiger onder de zuiger ringen aanslag zit van verbranding van benzinemengsel (zwart/bruin roet aanslag) ik neem aan dat dit ook niet de bedoeling is? Die ga ik dus ook vervangen.

Als dit alles is opgelost doe ik de deodorant test en kijk ik of hij het doet en hoe. Daarvoor bedankt :)

Enig idee wat er aan de hand kan zijn dat mijn tomosje zo enthousiast is dat hij stationair gelijk weg wil rijden? Als ik geen gas geef en mn rem los/voeten van de grond ga ik 5-10km/h :lol:

Thanks!

Re: A35 start slecht en niet vrij

Geplaatst: 19 mei 2014 21:33
door Timo
Kan je de gasschuif soepel op en neer bewegen in je carburateur?
Misschien bereikt deze niet helemaal zijn eindstand (beneden) waardoor hij dus gas blijft geven.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: A35 start slecht en niet vrij

Geplaatst: 19 mei 2014 22:09
door MCXVI
Ja, zit goed, gaat goed op en neer en dicht. Gaskabel ook niet te strak, doet precies wat het moet doen.

Misschien een hele stomme, maar kan het zijn omdat ik een keer een ringetje overhield. Dit was na het vervangen van de kurk op mn koppelingssegmenten en het vraagtekenveertje. Ik weet het niet zeker meer maar volgens mij hield ik een ringetje over, achteraf gezien. :roll:

Re: A35 start slecht en niet vrij

Geplaatst: 20 mei 2014 19:13
door Timo
Als het probleem zich sindsdien voordoet, zou dat zomaar eens kunnen. Maar er zitten heel veel ringetjes in de bak. Het is voor mij zo moeilijk te zeggen welk ringetje het zou kunnen zijn.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: A35 start slecht en niet vrij

Geplaatst: 21 mei 2014 06:39
door shadowranger
Waarschijnlijk de ring die tussen koppelingshuis en 1e versnellingskoppeling moet om de segmenten vrij te houden van de zijkant van het huis. De meesten vergeten dit en bij het aandraaien van de moer komt de 1e versnelling vast tegen het huis te zitten. Als de krukas dan draait loopt het koppelingshuis dus mooi mee terwijl dit niet moet.

Re: A35 start slecht en niet vrij

Geplaatst: 21 mei 2014 17:39
door MCXVI
Kleine update

Voetpakking, koppakking, membraan en zuigerringen vervangen. Geen valse lucht meer! dus dat scheelt. Na 2-3 keer kicken gaat hij aan. Bedankt timo! dat doet het dus weer. :D

Echter merk ik wel dat als ik meeloop als hij aanstaat dat hij het blijft doen stationair, maar zodra ik mn beide voeten op de grond zet en stop, valt hij uit. Dit bevestigt denk ik mijn vermoeden en die van shadowranger. Ergens in de koppeling wil hij gelijk rijden en als hij dat niet kan valt hij dus uit. Ik ga alle ringetjes die er in horen te zitten bestellen (kosten toch niks) en m dan openhalen en alles op zn plek doen. Ik hou jullie op de hoogte!

Re: A35 start slecht en niet vrij

Geplaatst: 24 mei 2014 11:09
door shadowranger
Let wel even op, dit zijn niet "zomaar" wat ringen maar afstandshims. Deze hebben een precieze dikte en zijn bedoeld om zijdelingse speling op te vangen van de onderdelen. Als je de verkeerde maten gaat gebruiken kun je meer problemen krijgen dan ze oplossen.

Als in jouw geval alleen de ring tussen koppelingshuis en 1e versnellingskoppeling ontbreekt, hoef je alleen die te bestellen. Of je moet deze nog ergens hebben liggen.