Pagina 1 van 1

Tomos sneller maken

Geplaatst: 30 sep 2014 16:26
door Sjors365
Welke Tomos model heb je? S25 Ei-cilinder
Wat is het bouwjaar? ?
Sinds wanneer speelt dit probleem? -
Wat is het probleem? -
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? -

Hallo iedereen,

Ik heb sinds kort weer een Tomos S25 Snor met een Ei-cilinder, een 1 speed dus. Nu is de Tomos erg traag, zit al een nieuwe zuiger + zuigerveren in, hij heeft een Techno Bullet uitlaat, verder nog helemaal origineel.

Nu wil ik graag een Techno Estoril erop zetten, kan voor een mooi prijsje eraan komen. Ik wil ook de kop vlakken en de koppakking er tussen uit laten, voor meer compressie, ik wil mijn spruitstuk licht gaan bewerken, en met 26/33 twv gaan rijden. Ook is me verteld dat ik mijn contactpunten ontsteking op bromstand kan verstellen. En ik wil een ander luchtfilter, waardoor die meer lucht doorlaat. Er zit nu sproeier 59 in.

Wat zou mijn top zijn?
Trekt die zo snel op?
Is de Techno Estoril geschikt hiervoor?

Gr Sjors

Re: Tomos sneller maken

Geplaatst: 15 okt 2014 00:55
door lexvogels
Sproeier 59 is veel te groot voor jouw huidige setup. Heb je al gecontroleerd op valse lucht? Door wat je wilt veranderen zal je zeker sneller optrekken, vraag me wel af of je geen overtoeren zal maken. Misschien kan je ipv je kop af te vlakken een hogedruk cilinderkop monteren, weet niet of dit past op een ei-cilinder? Ontsteking inderdaad op bromstand, en een ontgrensd standaard luchtfilter (brom luchtfilter). Spruitstuk vergroten alleen heeft geen zin, dan moet je ook aan een grotere carburateur gaan denken, want met 9mm doorlaat kan je spruitstuk wel groter zijn, maar er gaat niet meer mengsel doorheen.
Ik zou eerst kijken naar je valse lucht en dan pas verdere stappen nemen.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Tomos sneller maken

Geplaatst: 15 okt 2014 12:46
door rikkert
Een HD-kop op een ei-cilinder past wel, alleen de koelvinnen van een HD-kop steken verder uit dan de koelvinnen van je cilinder (dus erg mooi is het niet).

Voor je topsnelheid zal een HD-kop en het afstellen van je contactpunten niet veel uitmaken, wel voor je trekkracht. Met een andere tandwielverhouding kan je je top dan omhoog werken wat uiteraard ten koste gaat van je trekkracht. Met de tandwielverhouding voor een hogere top voorkom je als het goed is meteen dat je overtoeren gaat maken.

Ik heb geen idee of je snel optrekt of meteen een hoge top hebt, wat ik wel weet is dat je van een 1-speed blok met ei-cilinder geen wonderen moet verwachten.

Re: Tomos sneller maken

Geplaatst: 15 okt 2014 14:44
door lexvogels
En als je echt een hogere topsnelheid wilt dan zou ik voor een grotere carburateur kiezen. Hier moet je wel je twv op afstellen, denk bijvoorbeeld aan atw 26/28. Als je dit juist doet zul je ook geen overtoeren gaan maken wat een verspilling van energie of potentiƫle snelheid is.
Echter blijf ik erbij dat de kans groot is dat je last hebt van valse lucht, nadat je dit verholpen hebt zou ik pas aan het opvoeren beginnen.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Tomos sneller maken

Geplaatst: 17 okt 2014 14:38
door pinty
leuke setup voor een s25:
standaard snelle uitlaat
bromcilinder (eicilinder)
kop zelf vlakken (is goed te doen)
spruitstuk begrenzer eruit, luchtfilter begrenzer eruit
14/12 carb erop (sproeier 52-54)
tandwiel 26-33
ontsteking natuurlijk op bromstand.

snelheid zou nu rond de 38 moeten liggen, met meer trekkracht dan een nieuwere tomos. (ja, spreek uit ervaring)

Re: Tomos sneller maken

Geplaatst: 17 okt 2014 21:04
door dingiedong
ik heb zelf in '93 een nieuwe S25 gehad standaard met een snelle uitlaat was het met 35 echt wel gebeurd..
acceleratie??? niet vooruit te branden!

andere carburatuers en koppen hebben bij een S25 cilinder praktisch geen zin...de uitlaatpoort is te klein om meer toeren te maken!

Toen de tijd kon je nog (goedkoop) nieuwe A3 cilinders kopen.

de setup werd :

brom cilinder met bromkop voor een A3
12mm carb.en spruitstuk (dellorto)
De toen nog volop te verkrijgen Proma GP (zou nu een tecno boss pakken)
en tandwielverhouding 26-22
ontsteking op 1,8 a 2mm voor bdp

topsnelheid een dikke 50km/h met acceptabele trekkracht ...leuke blokjes die 1 speed !
nadeel was dat je me van verre al hoorde aankomen met dat gejank uit de transmissie ;)