Welke Tomos model heb je? Standard Wat is het bouwjaar? al wat ouder Sinds wanneer speelt dit probleem? Wat is het probleem? Onlangs nog iets verandert aan je Tomos?
Hallo,
Ik heb hier een Tomos Standard (onbekend bouwjaar, gok iets van '03) die een jaar of twee stil heeft gestaan. Na 2x kicken met choke start hij nog, en rijden doet ie ook nog redelijk. Hij loopt alleen heel onrustig stationair, maakt een enorme herrie en ik tril er bijna vanaf.
Uitlaat is verrot dus die wil ik vervangen door een 'Speedy' model, en dan gelijk een grote beurt uitvoeren. Hiervoor heb ik nu een bougie, luchtfilter, ATF olie, Speedy uitlaat en maat 51 en 52 sproeier. Heb ik hieraan genoeg en zijn er nog andere dingen om naar te kijken?
Onrustig stationair bedoel je daarmee dat hij van hoge toeren naar lage toeren gaat of dat hij hoogtoerig stationair loopt? Carburateur kan je even schoonmaken met remreiniger, ook zal ik als ik jouw was een pakking setje kopen zodat hij daar ook geen valse lucht meer kan zuigen. Als je vragen hebt horen wij het wel
Onrustig stationair bedoel je daarmee dat hij van hoge toeren naar lage toeren gaat of dat hij hoogtoerig stationair loopt? Carburateur kan je even schoonmaken met remreiniger, ook zal ik als ik jouw was een pakking setje kopen zodat hij daar ook geen valse lucht meer kan zuigen. Als je vragen hebt horen wij het wel
Klinkt een beetje alsof hij elke 3rde slag overslaat. Zodra het gas ook maar een klein beetje open is gaat dit weg.
En ik haal liever niet het hele blok uit elkaar aangezien hij verder prima loopt.
Re: Grote onderhoudsbeurt
Geplaatst: 18 feb 2015 21:45
door Jespertje
Stationair schroef in dit geval dan aandraaien als het blokje loopt. Kan je hem heel mooi afstellen
Heb verder nog niets veranderd maar er zat al een uitlaat onder zonder S bocht, en sproeier 49. Hij start alleen met choke en wil stationair nog wel eens uitvallen.
Zijn er ook uitlaten voor snor zonder die rare bocht, of is dit gewoon amateuristisch opgevoerd en heb ik een grotere sproeier nodig? Bougie was zwart dus die heb ik eerst schoongemaakt.
Re: Grote onderhoudsbeurt
Geplaatst: 06 mar 2015 22:43
door Jespertje
Draai je stationair toerental iets omhoog op de carb en ga een goed rondje rijden. Dus echt dat de brommer goed heet word. Draai dan je bougie eruit en kijk naar de kleur
[ Post made via Mobile Device ]
Re: Grote onderhoudsbeurt
Geplaatst: 08 mar 2015 18:08
door moxz
Bougie is zwart en niet meer schoon te krijgen. Ga van de week even op zoek naar een nieuwe.
Er komt wel een beetje rook (lichtblauw, niks wat op de cilinder ligt) uit het bougiegat bij hoge toeren.
Re: Grote onderhoudsbeurt
Geplaatst: 09 mar 2015 12:06
door Jespertje
Bougie beter vast zetten, komt het dan nog trek je kop es na. Dan nog steeds problemen nieuwe koppakking
[ Post made via Mobile Device ]
Re: Grote onderhoudsbeurt
Geplaatst: 12 mar 2015 14:50
door moxz
Bougie zit stevig vast (met bougiesleutel) en het lijkt erop dat hij ooit gewoon scheef is gedraaid en de kop in de container in kan.
Heb nu een hele set met nieuwe zuiger, kop, uitlaat, bougie en alle pakkingen besteld. Naar welke sproeier moet ik kijken voor HD kop + Standaard snel uitlaat en een 14/9 carb?
Re: Grote onderhoudsbeurt
Geplaatst: 12 mar 2015 17:20
door shadowranger
Gewoon de sproeier die erin zat (48-51). Aan de hand van de kleur van de bougie electroden na een langere rit bepalen of er finetuning moet gebeuren aan de sproeier (maatje groter/ kleiner).
HD kop comprimeerd het mengsel allen wat meer
Snellere uitlaat doet op zich ook niet zoveel, zeker niet icm 14/9 carburateur.
Wanneer wel? O.a. bij wijzigen van luchtfilter/ carburateur/ cilinder (65 ipv 50 cc), etc.
Re: Grote onderhoudsbeurt
Geplaatst: 12 mar 2015 19:45
door moxz
En met een zuiger met sleuven?
Re: Grote onderhoudsbeurt
Geplaatst: 13 mar 2015 12:28
door shadowranger
Maakt niets uit, het gaat om de verhouding lucht-brandstof die in de carburateur gemengd wordt. De sleuvenzuiger zorgt alleen voor een langere inlaatslag tov een dichte versie (dus meer volume), maar de verhouding van het mengsel blijft hetzelfde. Alleen als je veranderingen gaat doen die invloed (kunnen) hebben op deze verhouding (zoals hierboven een aantal voorbeelden van staan) ga je met de afstelling wat doen. Anders niet.