Pagina 1 van 3

rijd extreem traag en tikt

Geplaatst: 08 apr 2016 09:00
door Becky
Het gaat om een snor Tomos A35. (de quattro versie)
Dit heb ik veranderd: Uitlaat losgemaakt en schoongemaakt, cilinder en zuiger vervangen. Alle pakkingen vervangen en de carb schoon gemaakt. Daarnaast is de krukaskeerring vervangen en natuurlijk nieuwe olie erin. En als kers op de taart heb ik nog een nieuwe bobine erop. bougie is ook nog in orde.

Hij start zoals het hoort, kan ook gewoon goed gas geven, maar bij het aankicken hoor ik al een lichte ratel?
Als ik wil rijden gaat hij verschrikkelijk traag.... hij rijd al slapjes weg, heeft gewoon niet de kracht om zelfstandig naar zijn 2 te gaan. Als ik over een drempel rijd, schakelt hij probleemloos naar zijn 2. zodra ik weer in zijn 1 rijd en mijn gas even loslaat is het Bwoap... (nu heb ik ook nog oude benzine, dus kan ook dat toen onderweg de sproeier weer eens dicht zat) of hij verzuipt omdat ie niet kan schakelen?
Wat kan er mis zijn?

Re: rijd extreem traag en tikt

Geplaatst: 08 apr 2016 09:04
door Becky
oja bij het monteren van de koppeling voelde ik dat het onderste segemtendeel wat speling heeft en wiebelt. hoort dit?

Re: rijd extreem traag en tikt

Geplaatst: 08 apr 2016 09:50
door kinderbrueno
Maak de carb even schoon en weet je zeker dat er de goede maat sproeier in zit? En is het vraagtekenveertje nog heel?

En een Tomos Quattro, is die 4 wiel aangedreven ofzo? :lol:

Re: rijd extreem traag en tikt

Geplaatst: 08 apr 2016 09:59
door Becky
hahaha nee, zo heet dat ding,(edit: onee quadro is het) :P Carb is origineel, sproeier maat 50. vraagtekenveer was goed toen ik hem de laatste keer nakeek... misschien is ie alsnog gebroken? maar dan zou hij toch helemaal niet meer schakelen? Getik komt in ieder geval uit de carter, dus zelfs al is de carb schoon zou het blijven tikken...

Re: rijd extreem traag en tikt

Geplaatst: 08 apr 2016 10:11
door kinderbrueno
Wat een gebroken vraagtekenveer doet verschilt per brommer. Bij sommige schakelt hij niet meer over, en bij andere probleemloos. Je kan hem dus even nakijken. Wat het getik betreft; mijn koppeling ratel en tikt ook aan alle kanten. Erg vervelend maar niet schadelijk.

Re: rijd extreem traag en tikt

Geplaatst: 08 apr 2016 10:13
door Becky
hij heeft jaren stilgestaan en toen was het niet zo erg in ieder geval. en dat inhouden? want werd gewoon dik ingehaald door een scootmobiel... van stilstand weg rijden gaat super sloom. kan dat ook aan de veer liggen evt?

Re: rijd extreem traag en tikt

Geplaatst: 08 apr 2016 18:54
door Becky
update: hij start nu helemaal niet meer en heb de bougie eens bekeken. hij staat scheef? het einddingetje, soort beugel zeg maar. heb ook de verkeerde gekocht geloof ik? NGK BRP7HS

Re: rijd extreem traag en tikt

Geplaatst: 08 apr 2016 19:27
door ief
Komt je zuiger er tegenaan ofzo, dat verklaart het tikken wel. Weet niet wat voor cilinder/ kop je er op hebt gezet?

De p staat voor protruding ofwel, de neus steekt wat verder uit, zou normaal toch geen probleem mogen geven maar nogmaals, zie boven.

Re: rijd extreem traag en tikt

Geplaatst: 08 apr 2016 20:16
door Becky
ik zou het niet weten, ik had nóóit getik (niet op die manier iig) en sinds de nieuwe cilinder erop zit opeens wel. lijkt ook vanaf de voorkant te komen. bougie vonkt ook goed, hij krijgt genoeg benzine, maar hij start ineens niet meer... zou het aan de bougie kunnen liggen? moet een 5/6 hebben.

is een standaard A5 cilinder. zuiger geloof ik een snor. heb er een bromuitlaat op (origineel van tomos), ontsteking staat op brom.
nix aangepast of opgevoerd. zou het kunnen dat de zuigerveren kapot zijn, dat ie daarom ratelt en niet vooruit te branden is en nu zelfs totaal in staking gaat? zal in elk geval een andere bougie kopen komende week, want ben bang dat ik straks nog de zuiger kapot maak

Re: rijd extreem traag en tikt

Geplaatst: 08 apr 2016 20:42
door ief
Kan... gewoon ff bekijken de boel.

Re: rijd extreem traag en tikt

Geplaatst: 08 apr 2016 20:44
door Becky
hoop het niet, zou niet tof zijn... weer een gekrast cilindertje...

Re: rijd extreem traag en tikt

Geplaatst: 09 apr 2016 10:20
door shadowranger
Compressie is anders dan voorheen? Kickt de motor lichter voor je gevoel, dan kan het een keerringprobleem zijn. Zeker gezien het feit wat je aangeeft qua symptomen denk ik hieraan.

Re: rijd extreem traag en tikt

Geplaatst: 09 apr 2016 10:21
door Becky
keerring is goed, heb ik zelfs nog een keer nagekeken. vraagtekenveer ook. alle tandwielen zijn nog als nieuw...

Re: rijd extreem traag en tikt

Geplaatst: 09 apr 2016 12:17
door kinderbrueno
Toen ik soortgelijke symptonen had zat m'n uitlaatpoort dicht gekoekt. Daar al naar gekeken?

Re: rijd extreem traag en tikt

Geplaatst: 09 apr 2016 12:24
door Becky
jup, is schoon, demper ook denk ik. had hem eruit gehaald en niets geks gezien. zat eerst allemaal drap maar dat heb ik schoongemaakt

Re: rijd extreem traag en tikt

Geplaatst: 09 apr 2016 12:36
door kinderbrueno
Even for the record; de uitlaatpoort is is dus de uitgang in je cilinder. Niet in je uitlaat zelf

Re: rijd extreem traag en tikt

Geplaatst: 09 apr 2016 12:49
door Becky
ja klopt, maar ook de uitlaat is in orde. allebei dus ;)

Re: rijd extreem traag en tikt

Geplaatst: 09 apr 2016 21:28
door Becky
heb via de uitlaatpoort gekeken naar de veren. alles zit goed.... heb via de uitlaatpoort met een schroevendraaier de veren ietsjes in kunnen drukken. beiden even ver. veren ook goed terug. lijkt in orde? ik weet het niet meer. gooi het niet starten maar op de bougie. hij deed het eerst super qua starten en nadat hij opeens uitviel totaal niet meer en de bougie is nu wat krommer. denk dat het tikken tegen de bougie niet goed was... fingers crossed dan maar... alles zit goed iig

Re: rijd extreem traag en tikt

Geplaatst: 10 apr 2016 11:01
door shadowranger
Dat de massa electrode wat krommer staat is waarschijnlijk niet de oorzaak van het slechte lopen van de motor. Immers heeft de vonk alleen maar minder moeite om over te kunnen springen bij een kleinere opening. Normaal hoort er een duimnagel of 0,5 -0,8 mm ruimte tussen de electroden van de bougie te zitten. Je kan proberen om de ruimte ertussen iets te vergroten naar de hiervoor genoemde waarden. Of het iets zal opleveren kan ik je geen garantie op geven, dat merk je vanzelf.

Vwb je type bougie intrigeert mij, aangezien voor Tomos de NGK B7HS wordt aangeraden, terwijl jij aangeeft de NGK BRP7HS te hebben gemonteerd. In principe zou dit geen probleem moeten geven qua prestaties, in sommige gevallen hebben mensen de weerstandbougie gemonteerd bij electronische toerentellers om te voorkomen dat deze op hol slaan. Verschil tussen de 2 bougies is dat de laatste (die je nu hebt) een ingebouwde (ontstoor) weerstand heeft en deze kan defect raken of een te hoge overgangsweerstand geven waardoor de vonk zwakker is dan normaal. Verder staat de P voor een iets verder uitstekende electrode (tov de isolator). Het getal staat voor de warmtegraad, maar die is in beide gevallen hetzelfde en wordt aangeraden voor wanneer er langere stukken wordt gereden ivm de zelfreinigings temperatuur van deze bougie. Wanneer je alleen korte stadsritjes maakt kan deze bougie dus extreem vervuilen en daardoor defect raken. Als je dus kortere afstanden rijdt of een standaard snor hebt raad ik je aan om een hittegraad 5 of 6 te nemen (warmere bougie) die sneller op zijn zelfreinigingstemperatuur komt.

Hiermee kan ik wellicht ook het "tikken" verklaren, want je hebt misschien last van detonatie (in de volksmond ook wel "pingelen" genoemd) ipv verbranding. Wanneer er teveel koolophoping plaatsvind (ook gezien de kleur van de isolator van de bougie of heb je die schoongemaakt voor de foto?) kan dit gevolgen hebben voor de goede verbranding. Een gloeiend kooldeeltje kan het mengsel al laten ontbranden voordat de vonk komt.

Mbt het wegrijden, klapperende geluiden uit de bak zijn nooit goed. Misschien is de moer van de 1e versnellingkoppeling losgelopen, is het hart uitgesleten van de koppeling of de aansluiting op de krukas, is het voorste kettingwiel nog wel goed bevestigd en is hiervan het hart niet uitgesleten of de as waar deze op zit teveel beschadigd? Iig iets om te checken.

In afwachting van je antwoorden.

Re: rijd extreem traag en tikt

Geplaatst: 11 apr 2016 10:36
door Becky
alle tandwielen zijn in perfecte staat. niets afgesleten of verbogen. koppeling zit ook helemaal goed alleen het huis van de koppeling heeft wat speling. de BRP is langer dan de b7hs. heb nu de goede bougie erin gedraaid... hopelijk is er nu geen schade gekomen waardoor hij is gaan tikken. in de carter kan ik verder niets ontdekken wat er zo tikt....
zuigerveren controleren via de uitlaatpoort, is dat wel betrouwbaar?
heb namelijk niet veel zin om de cilinder te demonteren als dat niet nodig is. de veren waren nieuw toen ik ze erin deed. lijkt me niet dat ze nu al gelijk gebroken zijn? heb ze er heel voorzichtig in gedaan.