Pagina 1 van 1

Brommers, snorfeitsen en scooters mogen Amsterdam niet meer is

Geplaatst: 11 jan 2018 19:03
door MeneerJansen
Vandaag was op het journaal dat Amsterdam het daadwerkelijk gedaan/geflikt heeft: bepaalde milieuzones zijn gesloten voor brommers e.d. die voor 2011 zijn geproduceerd. Als je daar woont kun je van de ene op de andere dag je brommer gewoon weggooien: niets meer waard. Of iemand die denkt dat zijn gemeente dit beleid niet volgt moet 'm kopen van je. Ja ja.

Deze discussie, die begon met de bewering dat brommers meer vervuilen dan vrachtwagens, is tien jaar geleden reeds begoinnen: zie dit Tomosforum topic.

Ik woon in de regio Den Haag en daar hinten ze ook al naar dit rotbeleid, zie deze link. Dure reparaties aan mijn Tomos zijn dus een groot risico geworden: je hebt geen idee of ze zonder overgangsregeling je brommer gaan weren morgen.

Het gekke is dat ik mij niet kan voorstellen dat een brommer meer vervuilt dan een auto of vrachtwagen. Ik ben zeer bekend met de Wet van Behoud van Massa (WvBvM) want ik ben chemicus. Er zit in een tank van mijn Tomos niet eens genoeg benzine om voor 100% in fijnstof omgezet te worden in vergelijking met de hoeveelheid vervuiling die een vrachtwagen in 5 minuten uitstoot. En met die tank doe ik een week. Vervelende is dat ik niet weet welk percentage van de benzine en olie door een brommer omgezet wordt in benzeen, NOx, fijnstof etc. Zo wordt het lastig discussiëren met de (niet Bèta opgeleide) politici die geloven dat een brommer meer vervuilt dan een vrachtauto. Ja, per kilogram verbruikte brandstof ja. Maar niet per gereden kilometer, denk ik. Ik heb sterk het idee dat er hier een drogreden gebruikt wordt.

Enfin, iemand een idee of meer gemeenten dit fascistische beleid gaan volgen? Een vraag stellen aan mijn gemeente zie ik niet zitten. Die gaan nooit het achterste van hun tong laten zien op schrift want daar kun je ze dan aan houden. Bovendien rij ik door 3 verschillende gemeenten heen wekelijks, ik blijf geen vragen stellen.

Re: Brommers, snorfeitsen en scooters mogen Amsterdam niet meer is

Geplaatst: 12 jan 2018 13:05
door shadowranger
Voordeel van een brommer is dat je deze aan de hand kan meenemen tot de rand van het milieugebied. Daarna kun je gewoon rijden. Dat is wat lastiger met een auto of vrachtauto. Als je dicht aan de rand woont van het milieugebied zou ik me daar niet eens zo druk om maken.

Een 2-takt wordt als zwaar vervuilend gezien vanwege de verbranding van smeerolie, nog niet eens de uitstoot van fijnstof oid. Over de discussie m.b.t. uitstoot per kilogram brandstof of per kilometer is al langer onvrede. Zo worden moderne, jonge auto's met een hogere uitstoot (label E en hoger) geweerd, terwijl de oudste gebakjes uit de vorige eeuw die een een A-label hebben, ondanks dat deze blauwe walm uitstoten bij het wegrijden, gewoon toegelaten. Tja, duidelijk mensen aan het werk die geen verstand hebben van techniek, maar alleen naar deze cijfers kijken en daarop hun beleid toepassen. Helaas is de wereld nu eenmaal zo krom.

Misschien ligt er juist nu voor je de uitdaging om aan te tonen dat jouw Tomosje milieu minder aantast dat bijvoorbeeld de dieselauto's van nu of de bamibal scooters (4-takt) uit Azië.

Re: Brommers, snorfeitsen en scooters mogen Amsterdam niet meer is

Geplaatst: 19 jan 2018 22:35
door Matthew
Heb zelf een oldtimer ontheffing voor mijn Tomos aangevraagd, is goedgekeurd.
Vind het wel jammer dat mensen met de oldtimertjes zo worden weggezet.
De ontheffing geeft toegang in de milieuzone vanaf vrijdag 1200 uur tot maandag 1200 uur en op officiële Nederlandse feestdagen.

Heb zelf trouwens na lopen denken voor een euro 4 blokje of iets maar dit kost ook weer 105 EUR voor papieren...
Dus eigenlijk, mensen met een brommer voor 2010 zijn dus basically doomed. Dag scooter en andere tomos! Erg jammer. (kom niet in aanmerking voor een andere ontheffing trouwens) Dan woon ik ook net uit Amsterdam maar moet er wel doorheen haha. Beter geweest voor mij als ik wat jaartjes eerder was geboren :lol: