Pagina 1 van 1

Tomos slaat heel af en toe aan maar blijft niet lopen.

Geplaatst: 15 jul 2018 20:38
door Jens
Aangezien ik het niet in een andere categorie kan zetten als beginners vraag ik het maar in deze categorie.
Zoals het onderwerp al luid. De tomos slaat heel af en toe aan maar blijft niet lopen. Dit betreft een Tomos a3 met een encarwi caburateur. (ja een oudje ja).
Het probleem zoals omschreven is ontstaan na het reinigen/lekdicht maken van de caburateur, en het vervangen van de olie en de koppelings segmenten voor de 2e versnelling.
De Tomos loopt dus wel af en toe maar niet voor lang. Een tekort aan brandstof lijkt voor de hand liggend. maar aangezien de vlotterkamer volstaat met circa 1cm benzine zal dit geen probleem moeten zijn. (uiteraard is de doorgang naar de sproeier open).
Met remmen reiniger slaat de brommer direct aan (nogal logisch).
Uiteraard is de caburateur al gereinigd en heeft de brommer zat compressie (niet meer of minder dan toen hij gewoon liep).

Graag hoor ik mogelijke oplossingen, ben ten einde raad...

Re: Tomos slaat heel af en toe aan maar blijft niet lopen.

Geplaatst: 23 jul 2018 22:13
door jorrickvdbeld
Mogelijkheden en tips:
- Stationair schroef in draaien dan loopt die iets harder stationair. (beetje mee spelen)
- Check of alles goed zit bij de carb dus ook het rubberen ringutje wat achter het busje komt :)
- Anders sproeiers ja
- goed de carb op spruitstuk doen

Re: Tomos slaat heel af en toe aan maar blijft niet lopen.

Geplaatst: 25 jul 2018 15:14
door shadowranger
Op een Encarwi carburateur zit geen stationairschroef, net zo min een handchoke. Dit zit allemaal geïntegreerd in de gasschuif. Het stationair stel je dan ook af met de gaskabel door de stelnippel(s) te verdraaien. De choke komt pas in als je aan het gashandvat de knop naar het midden van het stuur drukt en dan de gashendel nog iets verder naar voren kan verdraaien.

Vwb je probleem, ik ben bekend met deze carburateur en is in principe beter lekdicht te krijgen dan de SHA van Dellortho. Het spruitstuk kan echter wel problemen geven als deze is gescheurd bij de bevestiging bij de cilinder. Ik vermoed dat dit nog niet het geval is, aangezien de motor soms wel blijft lopen. Probeer eens de gaskabel af te stellen zoals ik hierboven heb aangegeven. Ik vermoed dat de gaskabel net te veel in de "choke" staat. Wanneer je rijdt zul je er geen last van hebben, maar bij stationair toerental wel. Hij verzuipt dan in principe.

Kijk naar de electroden van de bougie. Zijn deze vet en zwart kan het zijn dat de verbranding niet goed verloopt. Dit kan liggen aan de hittegraad (=zelfreinigingstemperatuur) van de bougie, ontsteking afstelling (tijd/ opening) en/ of sproeiermaat.