Pagina 1 van 1

Hulp met elektrisch schema

Geplaatst: 28 mar 2019 12:38
door mathijsfr
Ik ben in het bezit van een tomos Youngster, volgens mij uit 2005. Al heb ik het idee dat er wel funtastic elektra op zit vanwege de dubbele koplamp en de knipperlichten. De tomos heeft geen accu en/ of e-start.

De verlichting doet erg raar. Normaal/ dimlicht doet het niet en bij grootlicht gaat na een minuut of 2 alle verlichting uit. Deze gaat pas weer aan als de schakelaar even op dimlicht heeft gestaan. Dit is erg vreemd en daarom wil ik de bedrading controleren.

Ik heb volgens mij een schema gevonden waar ik de informatie vandaan kan halen. Echter begrijp ik één ding uit het schema niet. Dat is dat volgens dit schema https://www.mopedarmy.com/w/images/6/6a ... 100dpi.jpg de witte en blauwe draad van het dim en groot licht los hangen. Nou lijkt mij dat erg raar want waarom zou je een schakelaar gebruiken die alleen op een bron is aangesloten en verder nergens heen gaat...

Kan iemand mij vertellen hoe het zit met deze twee draden en hoe ik deze aan moet sluiten op mijn verlichting?

Re: Hulp met elektrisch schema

Geplaatst: 29 mar 2019 00:19
door shadowranger
De witte draad is voor dimlicht, de blauwe grootlicht. normaal brandt een van de twee koplampen afhankelijk van de van de stand van de schakelaar. Als ik het schema geloof waar je naar linked, is dit een aangepaste versie om de dubbele koplampen beiden te laten branden m.b.v. een zelfgemaakte verbindingsbrug. Dus dan brandt op een van de 2 standen het voorlicht, alleen beiden tegelijk.

Op grond van je klacht vermoed ik een overbelasting van het verlichtingssysteem als beide koplampen tegelijk branden, wat even "opgelost" lijkt te zijn als je de schakelaar in een andere stand zet. Mijn advies is om de koplamp aan te sluiten zoals dit bedoeld is en per koplamp 1 draad an te sluiten.

Re: Hulp met elektrisch schema

Geplaatst: 31 mar 2019 23:40
door mathijsfr
Bedankt voor je antwoord! Dat klinkt op zich logisch/ aannemelijk, dus daar ga ik binnenkort eens naar kijken.

Als ik je goed begrijp sluit ik dan op één koplamp de blauwe kabel aan. En op de andere koplamp de witte kabel. Is het dan van belang of de aarde (bruine draad dacht ik) dan parallel of in serie wordt aangesloten? Of zou dit geen verschil moeten maken?

Re: Hulp met elektrisch schema

Geplaatst: 31 mar 2019 23:54
door fons716
Hoe wil jij massa in serie zetten.
Gewoon de massa door lussen.

Re: Hulp met elektrisch schema

Geplaatst: 01 apr 2019 05:34
door shadowranger
Idd de beide koplampen voorzien van een bruine (=massa) draad. Niet in serie maar parallel.

Re: Hulp met elektrisch schema

Geplaatst: 01 apr 2019 09:43
door mathijsfr
Hoe wil jij massa in serie zetten.
Gewoon de massa door lussen.
Massa draad van lamp een naar lamp twee en dan "de kabelboom in" als dat logisch klinkt. Anders zou ik de massadraden in de kabelboom samen laten komen.

Edit: Nu ik er nog eens over nadenk klinkt het inderdaad apart aangezien elke lamp maar twee contactpunten heeft. Echter is er (zeer waarschijnlijk) gebeunt aan m'n tomos. Op elk contactpunt zitten dubbele contactjes waardoor ik de aardedraad in serie aan kan sluiten. Ik wist niet of dit origineel is aangezien ik geen ander schema van dit type verlichting heb kunnen vinden. Dus vandaar mijn vraag.

Re: Hulp met elektrisch schema

Geplaatst: 01 apr 2019 09:43
door mathijsfr
Idd de beide koplampen voorzien van een bruine (=massa) draad. Niet in serie maar parallel.
Bedankt voor je wederom snelle antwoord shadowranger :)

Re: Hulp met elektrisch schema

Geplaatst: 07 apr 2019 21:04
door mathijsfr
Ik heb dit weekend eindelijk aan de brommer kunnen werken. Ik heb een lamp op de witte kabel en een andere lamp op de blauwe kabel aan gesloten. Daarnaast zitten beide lampen uiteraard vast aan de aardedraad. Ik vraag mij alleen af waar het contactpunt met het frame zit, want als ik het schema waar ik eerder naar verwees moet geloven dan krijg ik de indruk dat dit ergens op de voorvork is. Hoe zit dat?

Verder heeft deze aanpassing helaas geen resultaat. Zowel het dim- als groot licht valt na 1 a 2 minuten uit. Dan doet ook meteen alle verlichting het niet meer. Ook ben ik er achter gekomen dat het achterlicht alleen brand als ik de remhendels in knijp, maar ik zou niet weten hoe dat voor de "drop-out" kan zorgen. Zijn er nog andere dingen die ik kan controleren?

Re: Hulp met elektrisch schema

Geplaatst: 08 apr 2019 13:16
door fons716
Ik zou even testen zonder spanningsregelaar, dus stekker eraf en geel even doorverbinden... heel rustig rijden anders branden je lampen door.
Blijft je verlichting nu wel werken dan zit het in de spanningsregelaar.

Re: Hulp met elektrisch schema

Geplaatst: 06 mei 2019 13:37
door mathijsfr
Ik heb kunnen testen zonder spanningsregelaar. Het geeft geen verschil. Ook zonder spanningsregelaar valt de verlichting na een tijd weg. Bij het dimlicht is dit na zo ongeveer 2 minuten en bij het groot licht duurt het wat langer. Ik schat zo'n 5 minuten. Beiden lichten doen het wel meteen weer als ik even van dim- naar groot licht wissel en andersom idem.

Ik heb ook de indruk dat ergens in de boom kabelbreuk zit, want als ik de kabel beweeg dan gaat het groot licht onregelmatig knipperen. Gek genoeg merk ik dit alleen bij het grote licht. Het dimlicht lijkt daar dan weer geen last van te hebben. Dan zit het waarschijnlijk in de geel en blauwe kabel toch?

Verder heb ik wel uitgevonden waarom mijn achterlicht het niet doet. Volgens mij is het 5W deel (dus het dunste draadje) doorgebrand. Ik ga daarvoor dus even een vervanger regelen. Is het mogelijk dat dit invloed heeft op het uitvallen van mijn verlichting?

Edit: Na wat klooien met de kabels had ik geen last meer van de kabelbreuk. Het grote licht blijft aan staan (ik heb zo'n 10 a 15 minuten rond gereden en daarbij is de verlichting niet uitgevallen). Het dimlicht gaat echter nog wel steeds uit.