Pagina 1 van 2

Blok valt helemaal uit bij gebruik achterrem

Geplaatst: 03 apr 2019 17:35
door Anti
Hoi,

ik heb vanmiddag lopen klooien met de ontsteking van een Tomos met pickup. Was gewoon zo'n 4 spoels elektronische ontsteking met 3 draden, pickup unit op de bobine geschroefd en condensator achter voltage regulator op frame. Mijn elektronische ontsteking ziet er precies hetzelfde uit minus de pickup en condensator.

Is de bobine gewoon hetzelfde bij deze twee typen ontstekingen? Want dan zou je zeggen sluit de zooi gewoon aan als een normale elektronische ontsteking zonder de pickup en condensator. De ontsteking en bobine lijken namelijk exact hetzelfde, of zit er ook nog een verschil in vliegwiel? Het brommertje heeft ooit kortsluiting gehad en loopt nu niet meer lekker (na 50 keer kicken loopt ie ff en als je gas geeft valt ie weer uit). Bobine is intussen wel vervangen.

Denk dat ik het moet zoeken in de ontsteking, denk dat daar iets aan beschadigd is.

Mijn vragen zijn dus:
1. Zijn de ontstekingen (4 spoels) hetzelfde bij ontstekingen met en zonder pickup?
2. Zijn de vliegwielen hetzelfde bij ontstekingen met en zonder pickup?
3. Zijn de bobines hetzelfde bij ontstekingen met en zonder pickup?


[EDIT]
Verkeerd gekeken, is toch gewoon normale electronische ontsteking. Kan niet zeggen of probleem aan ontsteking ligt of mechanisch is. Zie verder.

Re: Ontsteking met en zonder pickup verschil

Geplaatst: 03 apr 2019 18:16
door fons716
1 nee
2 nee
3 nee

Re: Ontsteking met en zonder pickup verschil

Geplaatst: 03 apr 2019 18:46
door Anti
Wow oké

Re: Ontsteking met en zonder pickup verschil

Geplaatst: 03 apr 2019 20:15
door Anti
Dank voor je antwoord, als je er tijd voor hebt heb ik nog een andere vraag over hetzelfde blok:

Blok startte na paar keer kicken wel en liep ook wel netjes op in toeren. Alleen zogauw we de achterrem in knepen sloeg die direct af. Ook zag ik dat er veel witte rook uit de uitlaat kwam (weet alleen niet of dat keerring lek was of doordat het blok gewoon verzopen was). Beide keerringen maar vervangen en ook maar meteen de kickstartmof + remveer. Daarna startte die zelfs nog moeilijker. Probleem met achterrem is er ook nog steeds maar wel iets minder.

Blijkbaar is er ooit wel kortsluiting geweest en is daarna de bobine vervangen. Ontstekingsspoel meet netjes 305 ohm en bovendien vonkt hij gewoon. Wel gek dan dat als die eenmaal loopt met achterwiel los van de grond dat ie mooi oploopt in toeren. Zelf zit ik te overwegen om de ontsteking compleet te vervangen.

Koppeling is als nieuw, vraagtekenveertje zit goed en is juist gemonteerd en spiebaan van ontsteking is nog helemaal intact. Compleet carter ziet er zelfs gewoon gloednieuw uit. Wat ik niet snap is dat het achterwiel nog steeds soms blokkeert en dat de kickstart dit soms ook doet, voelt aan je voet alsof je de zuigerstop hebt laten zitten. Daarna kickt ie meestal weer gewoon. Kickstartveer is intact. Probleem deed zich ook voor met kickstartdeksel los. Misschien iets met de zuigerveren? Kleinere sproeier mag denk ik ook wel.

Vonk is overigens wel mooi fel en constant. Setup is euro2 blok met 50 cc airsal snel setup met sproeier 57, 5000km mee gereden. ATF vandaag vervangen overigens. Probleem is ontstaan na de kortsluiting.

Re: Ontsteking met en zonder pickup verschil

Geplaatst: 03 apr 2019 23:44
door Anti
Excuses het blijkt toch om een normale ontsteking te gaan, zonder pickup dus. Ontstekingsspoel zit beneden, maar elke 180 graden heb je toch een vonk. Inkeping staat overigens netjes op brom stand.

Re: Blok valt helemaal uit bij gebruik achterrem

Geplaatst: 04 apr 2019 10:29
door fons716
Klinkt alsof er iets tussen de tandwielen in het blok zit-komt.
Als ooit het vraagteken veertje is vervangen omdat hij gebroken was, ligt dat korte afgebroken stukje misschien nog in het blok.
Dat stukje sloopt je tandwielen.

Re: Blok valt helemaal uit bij gebruik achterrem

Geplaatst: 04 apr 2019 17:04
door Anti
Nope tandwielen zijn nog puntgaaf en de ATF is vervangen. In de oude ATF zat maar een heeel klein beetje metaal maar dat is ook niet gek na 5000 km. Vraagtekenveertje is naar mijn weten nooit vervangen, sterker nog carter is hiervoor nooit open geweest.

Re: Blok valt helemaal uit bij gebruik achterrem

Geplaatst: 04 apr 2019 18:20
door fons716
Als hij afslaat als je de achter rem in knijpt als hij op de midden bok staat dan loopt je eerste koppeling niet vrij.
Welke dikte shim ring zit er achter de eerste koppeling...koppelingshuis moet 0,1 tot max 0,3 mm kunnen schuiven over de krukas.
Heb hier een paar blokjes waar achter de eerste koppeling geen shim ring tussen kan omdat de speling kleiner is dan 0,3 mm en dan klem je de koppeling vast tegen het huis waardoor hij niet vrij kan draaien.

Re: Blok valt helemaal uit bij gebruik achterrem

Geplaatst: 04 apr 2019 18:30
door Anti
Gewoon alles standaard zoals af fabriek. Na de krukaskeerring komt eerst zo'n vulring van (ik geloof) 2 mm. De eerste versnelling zit gewoon direct op krukas gemonteerd met een moer, hier zit enkel nog een tandveerring tussen. Heb de speling eerlijk gezegd niet gecheckt. Maar in radiale richting loopt de koppeling in ieder geval niet aan dat weet ik alvast zeker.

Re: Blok valt helemaal uit bij gebruik achterrem

Geplaatst: 04 apr 2019 18:40
door Anti
Maar ik snap wat je bedoelt, de volgende keer zullen we de koppeling eens monteren zonder die shim en dan kijken of het probleem er nog steeds is, zo ja gewoon dunnere shim monteren of krukas voorzichtig een beetje richting carter verplaatsen met een hamertje.

Re: Blok valt helemaal uit bij gebruik achterrem

Geplaatst: 04 apr 2019 20:18
door fons716
Je kunt het heel simpel controleren door de eerste koppeling met de hand met de klok mee te draaien (bougie ff eruit)
Kun je met die tomos goed achteruit lopen?

Re: Blok valt helemaal uit bij gebruik achterrem

Geplaatst: 04 apr 2019 20:48
door Anti
Oké ga ik doen. Ja achteruit lopen ging volgens mij gewoon prima.

Re: Blok valt helemaal uit bij gebruik achterrem

Geplaatst: 05 apr 2019 10:36
door fons716
Als het achteruit lopen zonder haperingen en niet te zwaar gaat loopt de eerste koppeling gewoon vrij.

Zit er een pakking achter de koppelingsdeksel ?

Re: Blok valt helemaal uit bij gebruik achterrem

Geplaatst: 05 apr 2019 17:34
door Anti
Als het achteruit lopen zonder haperingen en niet te zwaar gaat loopt de eerste koppeling gewoon vrij.

Zit er een pakking achter de koppelingsdeksel ?
Hij hapert wel een beetje trouwens als je achteruit loopt, maar dan wel zeg elke 1.5 meter maar, niet dat ie direct vast zit op de zuiger ofzo. Er zit een pakking tussen. Morgen gaat de eigenaar ff kijken of het koppelingshuis wel speling heeft.

Re: Blok valt helemaal uit bij gebruik achterrem

Geplaatst: 05 apr 2019 22:20
door fons716
Dat haperen hoort niet, kan een kogellager zijn of het vrijloop lager in het koppelingshuis.

Re: Blok valt helemaal uit bij gebruik achterrem

Geplaatst: 07 apr 2019 20:38
door Anti
De kogellagers heb ik allemaal gecheckt. De lagers in de koppeling zelf nog niet. De eigenaar heeft twee filmpjes gemaakt waar hij de axiale speling checkt bij rechts en linksom draaien van de koppeling. Bij rechtsom draaien lijkt er amper axiale speling op het huis te zitten maar bij links omdraaien ruim 1 mm, en dat is mét shim achter koppeling. Ik heb echter ff getest op mijn brommer, die het probleem niet heeft, en daar is dit precies hetzelfde.

Hij gaat binnenkort nog proberen met dop 17 de krukas rechtsom te draaien terwijl die het koppelingshuis tegenhoudt, als dit niet gaat dan weten we zeker dat er iets in de koppeling mis is. Als het wél gaat, wat zou het dan nog kunnen zijn? Startmof + remveer zijn dus al vervangen en vraagtekenveertje zit juist (met klok mee) gemonteerd:
vraagteken.jpg
vraagteken.jpg (89.91 KiB) 6027 keer bekeken
Dit is niet het tandwiel wat in dit blok zit maar vraagtekenveer zit op zelfde manier gemonteerd, alhoewel de pal wel nog intact is in ons geval.

Re: Blok valt helemaal uit bij gebruik achterrem

Geplaatst: 08 apr 2019 13:33
door fons716
Axiale spelling controleer je door trekken en duwen aan het huis (huis schuift dan bv 0,2 mm over de krukas)
Dus dat draaien begrijp ik even niet.

Re: Blok valt helemaal uit bij gebruik achterrem

Geplaatst: 08 apr 2019 18:01
door Anti
Tada, we zijn erachter, de krukas kan niet naar rechts draaien (vanuit carter gezien, dus de richting hoe de motor hoort te draaien) zonder dat het koppelingshuis meekomt. Dat is ook wat ik daarmee bedoelde. Dus we doen er gewoon een andere koppeling in en dan ga ik eens kijken wat er dan mis is met de huidige, zou dat iets met de koppelingsnaaf kunnen zijn?

De koppeling loopt linksom dus wel vrij. Maar als je de krukas ronddraait (bijvoorbeeld door aan vliegwiel te draaien) dan krijg je het koppelingshuis niet tegen gehouden. Bij mijn tomos lukt dit dus wel.

Re: Blok valt helemaal uit bij gebruik achterrem

Geplaatst: 08 apr 2019 20:44
door shadowranger
Koppelingshuis hoort 1 kant op te blokkeren tov de krukas. Dat gebeurt dmv de naaldkoppeling in het koppelingshuis. Deze werkt naar behoren anders kun je de motor niet aankicken.

Het blokkeren van de motor als het achterwiel wordt stilgezet wordt veroorzaakt door de kickstartmof en remveer (of omegaveer) achter het kettingwiel in de bak. De remveer moet goed in de uitsparing zitten in het carter. Kijk de exploded viwes in de wiki eens na of je de onderdelen wel goed en op de juiste volgorde op de kickstartas hebt gemonteerd.

Vwb de axiale speling tussen 1e koppeling (zichtbaar als het deksel eraf is) en het koppelingshuis moet 0,2 mm zijn (voelbaar zoals fons716 aangeeft) door het huis dwars op de krukas te trekken en duwen. Tussen huis en 1e versnellingskoppeling moet een afstandshim zitten (onderdeel 10, 2 maten beschikbaar om tot juiste speling te komen). Indien deze niet aanwezig is en je draait de koppeling vast met de tandveerrring en moer druk je de koppeling vast tegen het huis. Dan blokkeert de boel ook. De moer losser zetten kan niet want die loopt er dan gegarandeerd af met alle gevolgen.

Re: Blok valt helemaal uit bij gebruik achterrem

Geplaatst: 09 apr 2019 00:12
door Anti
Koppelingshuis hoort 1 kant op te blokkeren tov de krukas. Dat gebeurt dmv de naaldkoppeling in het koppelingshuis. Deze werkt naar behoren anders kun je de motor niet aankicken.
Ja alleen koppelingshuis blokkeert beide kanten op. Alsin maakt niet uit welke kant je het vliegwiel op draait, het koppelingshuis draait mee, en dit kun je niet tegen houden.
Het blokkeren van de motor als het achterwiel wordt stilgezet wordt veroorzaakt door de kickstartmof en remveer (of omegaveer) achter het kettingwiel in de bak. De remveer moet goed in de uitsparing zitten in het carter. Kijk de exploded viwes in de wiki eens na of je de onderdelen wel goed en op de juiste volgorde op de kickstartas hebt gemonteerd.
We hebben de kickstartmof en de remveer al vervangen, hele kickstart as netjes volgens de tekeningen gemonteerd.
Vwb de axiale speling tussen 1e koppeling (zichtbaar als het deksel eraf is) en het koppelingshuis moet 0,2 mm zijn (voelbaar zoals fons716 aangeeft) door het huis dwars op de krukas te trekken en duwen. Tussen huis en 1e versnellingskoppeling moet een afstandshim zitten (onderdeel 10, 2 maten beschikbaar om tot juiste speling te komen). Indien deze niet aanwezig is en je draait de koppeling vast met de tandveerrring en moer druk je de koppeling vast tegen het huis. Dan blokkeert de boel ook. De moer losser zetten kan niet want die loopt er dan gegarandeerd af met alle gevolgen.
De axiale speling op het koppelingshuis is hetzelfde als bij een andere brommer en daar werkt de koppeling gewoon zoals het hoort.