Pagina 1 van 5

het grote kleine problemen topic.

Geplaatst: 18 mar 2005 00:07
door poekelen
heb je een vraag of wat dan ook wat geen eigen topic waard is, of gewoon iets wat je wilt weten.

stel het hierzo.

Geplaatst: 18 mar 2005 00:12
door poekelen
Bij mij is het zo dat die schroefdraad weg was aan de onderkant van het blok en er zit nu geen schroef in en geen olie hoe kan ik dit oplossen en is het gevaarlijk ofiets...??
de andere schroeven wel goed aandraaien en nieuwe pakking er tussen.
Olie erin doen en klaar.
tsja zonder olie smeert het niet goed meer. wordt je blok heel erg heet want hij kan de warmte niet kwijt.
dus gewoon nieuw tap end er in tappen of andere koppelings deksel er op zetten.

Geplaatst: 18 mar 2005 10:16
door PH-JCR
niet alleen de warmte lijkt mij een probleem hor...je cilinder wordt nog altijd heter dan je blok (teminste, dat hoop ik wel voor je, anders is het gauw afgelopen :twisted: ). Wat erger is, is de slijtage. Zonder olie geen smering, en dan mol je je keerringen en vreten de tandwielen, lagers en je koppeling aardig snel weg. Als dat eenmaal gebeurd is, hoef je er echt niet alsnog olie in te gooien, je blok is er dan gewoon geweest. Kun je alle onderdelen reviseren/vernieuwen.


zorgen dus dat er ALIJD olie in je blok zit!!!

Geplaatst: 20 mar 2005 13:09
door poekelen
damn ik wou me voorwiel er af halen. komt aan 1 kant een moer niet los van de as.

dat ding is niet los te krijgen.. volgens mij vast geroest.
weten jullie ook een manier om dat ding los te krijgen?

Geplaatst: 20 mar 2005 14:02
door NO FEAR
damn ik wou me voorwiel er af halen. komt aan 1 kant een moer niet los van de as.

dat ding is niet los te krijgen.. volgens mij vast geroest.
weten jullie ook een manier om dat ding los te krijgen?
De ene schroef helemaal los draaien, beetje zeep of vet eromheen smeren, en heel hard tegen het wiel trappen ofzow dan zou het moeten lukken :lol:

Geplaatst: 20 mar 2005 14:03
door NO FEAR
en... je moet met de hamer tegen de kant waar geen schroef meer opzit slaan zodat de bout aan de andere kant niet meer tegen de voorvork zit.
Was bij mij ook een keer, is zo gelukt.

Geplaatst: 20 mar 2005 14:57
door PeteR--
gewoon kruip olie erop spuiten, speciaal tegen vast geroeste bouten gemaakt.
Na opspuiten 10 minuten erin laten trekken , en hy gaat er zo af.

Geplaatst: 20 mar 2005 17:13
door NO FEAR
ik zag het volgende op http://www.scoots.nl onder catogorie tomos/alle modellen toepasbaar:
Scoot Racing Power 250cc. (octaan verhoger voor prestatie toename en schonere verbranding)
(OP OPENBARE WEG VERBODEN!!!)

Geplaatst: 20 mar 2005 17:22
door PeteR--
en hoeveel km/u scheelt dat?

Geplaatst: 22 mar 2005 20:32
door NO FEAR
mischien hoort deze vraag hier nie thuis maja...
Dus als ik neon op accu wil moet ik een gewoone 12v accu nemen.
Aansluiten op neon en klaar...
Hoe moet ie opladen dan??
En is dit alles te doen door een noobie?? (ik dus) :lol:

Geplaatst: 23 mar 2005 08:10
door tomosbroeser
je kan hem door middel van je ontsteking opladen. maar je kunt hem er ook afhalen en aan een accu lader opladen.

maar ik weet niet hoe het precies moet om met de ontsteking op te laden.

moet je maar even verder vragen.

zie ook hier http://213.148.255.3/~danny/tomos_forum ... .php?t=270

Geplaatst: 07 jun 2005 22:47
door G!zmo
en... je moet met de hamer tegen de kant waar geen schroef meer opzit slaan zodat de bout aan de andere kant niet meer tegen de voorvork zit.
Was bij mij ook een keer, is zo gelukt.
als je dat doet wel met moer erop doen! zorg dat de as niet uit de moer komt anders sla je als je scheef erop slaat het schroefdraad weg en kan die moer er niet meer op!!

Geplaatst: 08 jun 2005 10:21
door Derk
Ik heb 3 simpele vragen. Net een tomos quadro gekocht, en daar wil ik graag het volgende van weten:
1. Hoe kom ik achter het bouwjaar?
2. Waar zijn de standen op de benzinekraan voor (RES, FUEL en OFF), het lijkt allemaal geen verschil te maken.
3. Het is een snor, maar hij loopt 45 op de teller (ook 45 op de teller van de auto, als je ernaast gaat rijden). Nu denk ik dat bij de eerste de beste controle ik daar een bekeuring voor ga krijgen. Klopt dat? En hoe zou ik 'm eventueel kunnen terugtunen?

Derk

Geplaatst: 08 jun 2005 14:21
door Vuile Beunkoe
Ik heb 3 simpele vragen. Net een tomos quadro gekocht, en daar wil ik graag het volgende van weten:
1. Hoe kom ik achter het bouwjaar?
2. Waar zijn de standen op de benzinekraan voor (RES, FUEL en OFF), het lijkt allemaal geen verschil te maken.
3. Het is een snor, maar hij loopt 45 op de teller (ook 45 op de teller van de auto, als je ernaast gaat rijden). Nu denk ik dat bij de eerste de beste controle ik daar een bekeuring voor ga krijgen. Klopt dat? En hoe zou ik 'm eventueel kunnen terugtunen?

Derk
1. het bouwjaar kan je eventueel navragen bij Tomos.
2. Als het geen verschil maakt, of hij dicht of open staat is er iets mis.
RES = reserve Fuel = open Off = dicht.
3. Waarom zou je een bekeuring krijgen?
remt hij goed, verlichting goed, geen lawaai?

niks afvoeren dat ding, eerder een proma GP erop en dan nog geen bekeuring

Geplaatst: 08 jun 2005 14:42
door poekelen
goh mischien een rollerbankje? of hebben ze dat niet bij jouw in de buurt?

het is aan derk de vraag of hij hem langzamer wilt laten lopen. ik denk als eerste dat er een groter achtertandwiel op zit. standaard zit er een 33 op..

Geplaatst: 08 jun 2005 16:04
door Derk
Ben ik al weer ietsje wijzer. Heb een stukje gereden met de benzinekraan op OFF, maar dan gaat ie na een poosje uit. Da's dus goed. Maar wat is er voor reserve dan? Hij stond de hele tijd al op reserve, dat maakt niet uit als de tank vol is?

Even nagevraagd wat volgens de bromfietshandelaar de oorzaak van de snelheid was, en die concludeerde onmiddelijk dat er een snelle uitlaat onder zat. Als ik het vergelijk met een normale uitlaat zie ik bijna geen verschil alleen...

De diameter van het achtertandwiel zal ik eens opmeten. Gewoon de buitendiameter denk ik ofnie?

Geplaatst: 08 jun 2005 17:33
door NikeyTomos
normaal is de benzinekraan naar beneden, off is naar voren (naar je cilinder) en reserve is naar je toe.

Een standaar snor uitlaat heeft een s bocht aan het begin van 1.5 cm doorsnede ofzo. Snellere uitlaten lopen recht.

33 zijn het aantal tanden op je tandwiel niet je diameter. Het staat er ook op. (nu hopen dat ze de cijfers naar de buitenkant hebben gemonteerd anders wordt het tellen :D )

Geplaatst: 08 jun 2005 17:46
door Vuile Beunkoe
goh mischien een rollerbankje? of hebben ze dat niet bij jouw in de buurt?
Als ie 45 loopt of zelfs met een proma haal je maar iets van .6 kW

je krijgt pas een boete bij .7 (meestal)

en rollerbanken genoeg bij mij.

:evil:

Geplaatst: 09 jun 2005 14:28
door Derk
Vandaag gewoon maar eens naar de politie toegegaan, daar hebben ze de snor even op de rollerbank gezet. Die gaf een waarde aan van 0,3 kW waar het 0,2 kW mag zijn. Dus thuis maar even de standaard uitlaat eronder gezet (met zown slinger erin) en nu loopt ie inderdaad wat rustiger. De trekkracht onderin is wel stukken beter.

Is het noodzakelijk na gebruik altijd de benzinekraan dicht te doen? Hij wil daarna niet meer in 1x starten, in tegenstelling tot na het open laten van de benzinekraan.

Bedankt voor de hulp allemaal trouwens!

Derk

Geplaatst: 09 jun 2005 16:18
door poekelen
het is verstandiger om hem dicht te doen. b.v als last hebt van een slecht werkende carbrateur zoals ik :( ..
maar het hoeft zeker niet.