Pagina 2 van 2

Re: E95 wordt E10 per 1 oktober. Gevolgen zelf mengen?

Geplaatst: 16 dec 2019 18:51
door peterzoetermeer
Ja, geschikt voor je Tomos en alle andere kleine benzinemotoren want Shell V Power bevat geen bio-ethanol.
Wel eerst mengen met liefst vol-synthetische tweetaktolie natuurlijk.

Re: E95 wordt E10 per 1 oktober. Gevolgen zelf mengen?

Geplaatst: 16 dec 2019 19:47
door MeneerJansen
Ja, geschikt voor je Tomos en alle andere kleine benzinemotoren want Shell V Power bevat geen bio-ethanol.
Wel eerst mengen met liefst vol-synthetische tweetaktolie natuurlijk.
Bedankt voor de info! :) Vanaf morgen wordt het dan voor mij tanken bij Shell i.p.v. Argos. Smeren met 2-takt olie moest ik altijd al. Ik gebruik die van de Action, doen geloof ik wel meer Tomos rijders.

Re: E95 wordt E10 per 1 oktober. Gevolgen zelf mengen?

Geplaatst: 16 dec 2019 20:11
door shadowranger
Volgens de schriftelijke reactie (en ook te lezen op hun site) zou in V-power (octaangetal 98) geen ethanol zijn bijgemengd of ten hoogste 5% bevatten. Daar kun je prima op rijden zoals ook door hun wordt aanbevolen en door de branchevereniging. Dat jouw tankstation geen vermelding maakt dmv stickers mag je melden bij Shell Nederland aangezien dit wettelijk verplicht is.

Argos is per definitie geen slecht brandstofmerk. Alleen of zij wel een zgn. "premium" brandstof bieden als V-power (Shell), Excellium (Total), Ultimate (BP) of Synergy (Esso) weet ik niet. Iig kiezen voor 98- octaan en letten op sticker met E5.

Edit: Argos schijnt (gelezen op hun site) E10 onder een eigen naam op de markt te hebben : Argos Blue One 95. Dit wordt verkocht naast de gewone Euro95. Ik neem daarbij aan dat men de Euro95 nog steeds met maximaal 5% bio-ethanol bijmengt aangezien de Blue One 95 juist de huidige E10 is en expliciet wordt aangegeven dat deze alleen gebruikt kan worden in voertuigen die geschikt zijn voor E10.

Re: E95 wordt E10 per 1 oktober. Gevolgen zelf mengen?

Geplaatst: 17 dec 2019 09:17
door peterzoetermeer
Nou, dan lopen ze een beetje achter bij Argos, als ze nog steeds Euro95 verkopen, of zeggen of schrijven dat ze dit verkopen, want daar ging deze topic nou juist over: per 1-10-2019 is Euro95: E10

Re: E95 wordt E10 per 1 oktober. Gevolgen zelf mengen?

Geplaatst: 17 dec 2019 12:06
door shadowranger
Dat hoeft niet. Argos verkoop E10 onder de naam Blue One. Men mag zelf bepalen of men naast E10, Euro 95 of een premium benzine met octaangetal 98 wil verkopen. Goed opletten bij de pomp en op de stickers letten dus ( voor zover deze er zitten uiteraard ;))

Re: E95 wordt E10 per 1 oktober. Gevolgen zelf mengen?

Geplaatst: 17 dec 2019 12:41
door MeneerJansen
Dat hoeft niet. Argos verkoop E10 onder de naam Blue One. Men mag zelf bepalen of men naast E10, Euro 95 of een premium benzine met octaangetal 98 wil verkopen. Goed opletten bij de pomp en op de stickers letten dus ( voor zover deze er zitten uiteraard ;))
Bij mijn lokale Argos verkopen ze inderdaad alleen de Blue One met E-10. Of men bij mijn lokale Shell geen goede stickers op de pompen heeft weet ik (nog) niet: de info over mijn lokale Shell station had ik van hun website. Ik neem aan dat ze netjes stickers op de pompen hebben. Nogmaals bedankt voor de info allemaal. :)

Re: E95 wordt E10 per 1 oktober. Gevolgen zelf mengen?

Geplaatst: 17 dec 2019 16:48
door shadowranger
Misschien is het niet helemaal duidelijk hoe het nu zit met de E10 hausse:

Sinds 1 oktober 2019 moeten brandstofstations bij wet E10 aanbieden om de voornaamste reden dat deze verplichte bijmenging van biobrandstoffen bijdraagt aan vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. De keuze om dan de Euro95 te laten vervallen is gemaakt op basis van omzetgegevens. 60-80% van ons totaal aantal voertuigen kan gewoon op E10 rijden. Als alternatief heeft men dan de vrije keuze om een andere benzine met maximaal 5% ethanol aan te bieden. Aangezien bij de meeste tankstations de premium brandstoffen (alle 98 versies) hier al aan voldeden is dit dan ook de meest logische keuze.

Ik snap de verwarring dat, gezien de media-aandacht die hieraan besteed is, men dan denkt dat brandstofmaatschappijen dan geen Euro 95 meer zullen aanbieden. In 99,9% van de gevallen zal dit zo zijn, op een enkele uitzondering (o.a. Argos/ Haan) na. De maatschappijen mogen zelf andere brandstoffen in het assortiment toevoegen die wel geschikt zijn voor voertuigen die niet op E10 kunnen rijden. Daarom zal het in de meeste gevallen een 98 premium brandstof zijn om te voorkomen dat men toch de verkeerde brandstof tankt. In andere gevallen is het zaak om de op de pomp aangebrachte stickers te letten met de aanduiding Exx voor benzines (in ronde cirkel), Bxx voor diesel (in vierkant) of in andere gevallen met gassen (o.a. LPG (autogas), CNG (aardgas)of H2 (waterstof)) een ruitvorm te zien zal zijn.

De kwaliteit van de brandstoffen voldoen nog steeds aan dezelfde normen als voor 1 oktober 2019. Het is dan ook niet zo dat de E10 een mindere brandstof is, echter de toegevoegde (bio) ethanol is schadelijk voor bepaalde materialen bij voertuigen die hier niet voor geschikt zijn. Denk hierbij aan rubber brandstofleidingen, kunststoffen en bepaalde aluminium (legeringen) delen. In ieder geval is het voor onze Tomossen niet geschikt al is 1 keer tanken niet meteen een ramp.

Een ander probleem met E10 is dat door bijmenging van de ethanol er meer water kan worden aangetrokken (hygroscopisch) en in de brandstof kan komen met alle gevolgen van dien, waaronder een soort algengroei in je tank dat zorgt voor verstoppingen (naast roestvorming i.v.m. water) en het niet willen ontbranden bij de bougie. Wanneer je minder vaak de tank leegrijdt is dit iets om rekening mee te houden. Ook als je een voertuig rijdt die wel geschikt is voor E10.

Daarnaast is de vervaltijd van E10 is 3 maanden, terwijl voor de oude Euro 95 dit soms tussen 6-9 maanden was. Dit betekent dat de brandstof qua prestatie achteruit gaat. Dit betekent niet dat je motor er niet op zou kunnen draaien, maar hou er rekening mee dat de prestaties tegen kunnen vallen t.o.v. "verse" brandstof.

Re: E95 wordt E10 per 1 oktober. Gevolgen zelf mengen?

Geplaatst: 17 dec 2019 18:03
door peterzoetermeer
Duidelijk, bedankt, het is wel zo dat de verbrandingswaarde van bio-ethanol lager is dan van benzine en bij 10% zou dat neerkomen op ongeveer 3% minder verbrandingswaarde dan puur benzine. Het komt het octaangehalte weer ten goede, schijnt, exacte cijfers ontbreken.
Het is dus maar de vraag of je dit zult merken aan de pomp.
De enigen die het wel zullen merken zijn de maatschappijen en de overheid, maar die vinden dit niet zo erg.

Re: E95 wordt E10 per 1 oktober. Gevolgen zelf mengen?

Geplaatst: 19 dec 2019 07:58
door Borcheld11
op de mengsmeringpomp bij mij in de buurt staat een e10 sticker en volgens het personeel zit er ook e10 in. Gaat mij niet echt om het geld, meer om het gemak van niet te hoeven klooien met een fles olie en jerrycan
Hoeft ook nie met jerrycan, ik heb oliemaatflesje van jmbp van polini geloof ik, waarop ik streepje heb gezet bij 3L 1:50 die vol ik voor de tijd met olie, als ik mijn kraantje op reserve moet zetten dan tank ik weer precies 3L benzine en gooi olie derbij in en schudt de tomos eem

Re: E95 wordt E10 per 1 oktober. Gevolgen zelf mengen?

Geplaatst: 18 apr 2020 15:19
door MeneerJansen
Misschien een domme vraag: maakt het uit of je Euro95 of Euro98 gebruikt?

Re: E95 wordt E10 per 1 oktober. Gevolgen zelf mengen?

Geplaatst: 18 apr 2020 19:01
door shadowranger
Euro 95 bestaat niet meer, dit is E10 geworden. Dat kun je niet gebruiken, dus ben je aangewezen op de 98 premium brandstof (v-power, excellium, etc.)

Re: E95 wordt E10 per 1 oktober. Gevolgen zelf mengen?

Geplaatst: 18 apr 2020 19:21
door MeneerJansen
Euro 95 bestaat niet meer, dit is E10 geworden. Dat kun je niet gebruiken, dus ben je aangewezen op de 98 premium brandstof (v-power, excellium, etc.)
Aha, op die manier. Bedankt voor de duidelijkheid. :) In de handleiding van mijn Tomos wordt de term Euro95 nog genoemd. Was het vroeger de bedoeling om Euro95 te gebruiken of maakte dat vroeger ook niet uit?

Re: E95 wordt E10 per 1 oktober. Gevolgen zelf mengen?

Geplaatst: 18 apr 2020 21:35
door fons716
Vroeger zat er geen 10 procent ethanol in en kon je 95 of 98 tanken.
Ethanol verwijderen uit benzine. https://www.youtube.com/watch?v=onCG7mIprfE

Re: E95 wordt E10 per 1 oktober. Gevolgen zelf mengen?

Geplaatst: 19 apr 2020 03:48
door shadowranger
Hey fons716, als het waar is wat in dat filmpje wordt getoont zou er uiteindelijk 100% ethanol in je tank achter blijven als ik een tijdje niet zou rijden met mijn auto. Brandstof wordt door een brandstofpomp opgezogen en dan hangt ie in 100% ethanol als je dus 14 dagen of zo niet hebt gereden ( bijv. na vakantie). Je kan je auto niet even schudden zoals die fles om de boel weer even te mixen....;)

Interessant om dit eens bij de heren juristen te leggen om een claim in te dienen tegen de brandstofmaatschappijen mocht ik motorschade oplopen.

Re: E95 wordt E10 per 1 oktober. Gevolgen zelf mengen?

Geplaatst: 19 apr 2020 09:19
door peterzoetermeer
Nu worden er even 2 dingen door elkaar gehaald. Dit filmpje (er zijn duidelijkere met hetzelfde onderwerp) geeft aan hoe je de ethanol kunt scheiden van de benzine door water toe te voegen. De ethanol lost op in het water en dit mengsel kan niets met benzine, is tevens zwaarder en na een tijdje komt er onderin de fles het mengsel ethanol-water en boven de benzine.
Dit is natuurlijk niet wat er in je tank gebeurd. Wat daar wel gebeurt is het aantrekken van vocht uit de lucht. Bij een beetje moderne auto is dit vrijwel onmogelijk, bij een klein motortje met carburateur is dit wat anders, met alle gevolgen.
Daarbij komt nog eens dat de maatschappijen zich op alle mogelijke manieren ingedekt hebben zoals het advies om bij de fabrikant van het motortje of het voertuig te informeren of dit ding wel geschikt is voor 10% ethanol. En als laatste geven ze het advies het product niet langer dan 3 maanden in de tank te laten zitten. Dit betekent dus dat je je tank zo leeg mogelijk moet rijden alvorens te tanken anders blijft er telkens een beetje langer dan 3 maanden in zitten. Je moet er maar opkomen, maar daar hebben ze in de USA veel langer ervaring mee, je indekken tegen juristen.
Leuk land is dat, daar hebben ze de kreet "live warranty". Velen denken dat ze levenslange garantie krijgen, maar het gaat niet om hun levensduur, maar om de levensduur van het product. In de praktijk komt dit neer op garantie op het product totdat het kapot gaat.
Zo gaat dat ook met deze benzine, zodra het de pomp verlaat, vervalt de garantie.

Re: E95 wordt E10 per 1 oktober. Gevolgen zelf mengen?

Geplaatst: 19 apr 2020 09:49
door shadowranger
Ok, dus het was water dat ie in die fles kieperde. En dat bindt met de ethanol, om vervolgens neer te slaan onder de benzine. Duidelijk.

Re: E95 wordt E10 per 1 oktober. Gevolgen zelf mengen?

Geplaatst: 19 apr 2020 13:03
door MeneerJansen
Ik ben chemicus. Wat men doet in het filmpje heet "extractie". Ethanol noemt men ook wel:
  • alcohol
  • ethanol
  • H3C-CH2OH
  • heeeel vroeger ethylalcohol
  • en ja: dit is het het zelfde spul als in bier en wijn ;)
Ethanol is net al zeep een bijzonder goedje: het lost op in water en het lost op in olie. Waarschijnlijk lost het stukken beter op in water waardoor je het uit je benzine krijgt met water. Niet vergeten je benzine/water mengsel lang te laten staan zodat alle water op de bodem ligt. Daarna de benzine eraf gieten.

Ik ga ervan uit dat er meer zit in benzine dan het spul dat niet oplost in water. Waarom anders de verscheidende "merken/varianten" zoals V-Power and what have you not? Oftewel: op de manier van het filmpje extraheer je heel misschien meer dan alleen de ethanol uit je brandstof. Ik zou Fuel Fighter gebruiken. Ik heb geen idee hoe dat werkt maar het is "officieel" spul. Als er 1 druppeltje water achterblijft in je benzine na het extraheren dan kan dat denk ik meer kwaad dan de "onbewerkte" E10 brandstof. :)


P.S. Men verbrandt brandstof in een verbrandingsmotor tot CO2 (koolstofdioxide) en ... water (H2O). Dus in een gloeiend hete motor kan een klein druppeltje water in je benzine niet zo heel erg veel kwaad zou ik denken (weet niet zeker). Het gevaar van vocht en alcohol zit 'm in andere dingen zoals brandstof leidingen, tanks etc. (Stilstaand) Water zorgt voor roest etc.

Re: E95 wordt E10 per 1 oktober. Gevolgen zelf mengen?

Geplaatst: 19 apr 2020 13:46
door fons716
Daarna de benzine eraf gieten.

Wat dacht je van een kraantje onder aan de bodem en het water eruit laten lopen, dan hoef je het zaakje niet meer te bewegen en mengt het ook niet meer.

Re: E95 wordt E10 per 1 oktober. Gevolgen zelf mengen?

Geplaatst: 19 apr 2020 14:22
door MeneerJansen
Daarna de benzine eraf gieten.

Wat dacht je van een kraantje onder aan de bodem en het water eruit laten lopen, dan hoef je het zaakje niet meer te bewegen en mengt het ook niet meer.
Precies. In het lab doen we dat dan ook met een scheitrechter. ;) Zie onder.

Afbeelding

Re: E95 wordt E10 per 1 oktober. Gevolgen zelf mengen?

Geplaatst: 19 apr 2020 15:17
door peterzoetermeer
Het blijft klooien natuurlijk. Heel vroeger was mij al bekend dat er in een benzinetank na verloop van tijd altijd wat water is te vinden. Misschien is dit door allerlei additieven tegenwoordig niet meer zo. Was het een probleem? meestal niet, meestal blijft dit onderin je tank zitten en als je die niet helemaal leeg rijdt, blijft het daar. Daar komt bij dat water wat dikker is dan benzine, dus moet het nog maar door je benzinefilters heen zien te komen. Ik heb wel eens een klein druppeltje ontdekt in de vlotterbak van een Bing carburateur. Dit was bij een Zündapp die regelmatig inhield, heel even maar. Na het verwijderen van het druppeltje nooit meer last gehad. De theorie was dat dit druppeltje probeerde door de sproeier te komen, wat dus niet lukte, maar wel de benzinetoevoer even blokkeerde.
Druppeltjes valt dus wel mee, veel erger is volgens mij vocht dat opgelost in de ethanol (beter gezegd andersom) wat weer fijn verdeeld in de benzine zit.
Je kunt ook gewoon Shell V-power tanken. Wel iets duurder maar wel kant en klaar, zonder ethanol. Niet de olie vergeten!