Pagina 1 van 3

tomos stottert... lang verhaal

Geplaatst: 28 mei 2006 17:36
door Robin
Gisteren heb ik me 14/12 carburateur binnen gekregen. Ik was gisteren ook al bezig om hem gelijk op me snor te zetten. Dus net maar even proberen om af te stellen maar het lukt bepaald niet. Ik heb wel al zo`n maand al met een kut afstelling gereden met me oude 14/9 carburateur.
Ik begin die brommer zowat zat te worden ik ben er nou al een tijd mee bezig en rijd nog steeds niet normaal. Al hoewel ik wel een 2 maanden naar me werk hebt gestotterd. Om hem in de schuur te laten staan schiet ook niet erg op.

Dus ik heb die 14/12 eronder gezet, begon eerst keihard stationair te lopen en kreeg hem stationair niet afgesteld, is was ie bij me gasschuif deksel valse lucht aan het trekken. Maar ik heb helaas geen nieuwe pakking bij de hand dus heb hem even weer opgemaakt en toen even weer goed gemonteerd. Dus eindelijk blijft hij wel even normaal lopen.
Maar de *motor blijft gewoon niet aan. Als ik het gas open hou bleef het even lopen en toen viel ie uit. Ik heb me luchtfilter gemodificeerd omdat ik anders niet met me oude carb kon rijden, met de oude carb was het alleen maar gestotter. Nou als ik gas geeft stotterd hij niet meer. Ik heb er toen een grotere sproeier erin gedaan (van 54 naar 56 ) toen bleef het wel even lopen en daarna viel hij meteen weer uit.

Ik vermoed zelf compressie verlies (zuigerveren naar de klote, toen ik me bougie eruit had gehaald had ik wel een lichte grijze drap op de cilinderkop bij de bougie gevonden. Als ik kijk heb ik wel nog kracht weet alleen niet of dit genoeg is. Ookal zonder filter gestart, liep wel even maar ging weer uit.
Dat kut ding wilt gewoon niet aanblijven. Maar voor mijn gevoel geen gestotter meer, wel normaal *motor geluid dus. Bougie is wel een beetje nattig. Maar dat was die met me oude carb ook al. Please help ik word echt gek van die tomos. Heb echt de nijging om dat ding in de plomp te gooien. Ik heb 2 keer een tomos gehad en de eerst liep wel 2 weken daarna had ik er ook al gezeik mee en de 2e tomos is gewoon niet willen lopen.

Ik heb verder nog scooters gehad en die deden het altijd. En nou met die tomossen heb ik altijd maar gezeik waar je niet goed van word.
Kan wel een andere brommer kopen maar

1. Ik blijf niet steeds een nieuwe brommer kopen
2. Ben al bijna toe aan een rijbewijs ( dus niet nuttig om te kopen)
3. Scooters worden normaal sneller aangehouden dan zo`n zielig tomosje.

Geplaatst: 28 mei 2006 17:40
door dodo
welke kleur is je bougie en hbe je et standaard filter erin of een andere
en omdat ie uitvalt omdat je gas geeft lijkt het mij dat de carb gewoon niet goed zit of ontsteking

Geplaatst: 28 mei 2006 18:05
door tomosa35power
als je goed gelezen hebt staat er in de text dat hij licht grijs en nat is

Geplaatst: 28 mei 2006 19:59
door Robin
welke kleur is je bougie en hbe je et standaard filter erin of een andere
en omdat ie uitvalt omdat je gas geeft lijkt het mij dat de carb gewoon niet goed zit of ontsteking
Bougie is een beetje zwart en nattig. Maar er zat al sproeier 54 in en daarmee ging die even aan en gelijk weer uit met gas geven.
Dus ik heb daarom een grotere sproeier erin gedaan, toen bleef hij wel aan met gasgeven, maar als ik geen gas geef valt hij meteen weer uit.

Luchtfilter is aangepast. Maar wel het standaard filter. Met sproeier 56 stotterde hij niet met gas geven maar bougie is wel nattig.

Geplaatst: 28 mei 2006 20:00
door Robin
als je goed gelezen hebt staat er in de text dat hij licht grijs en nat is
Grijs en nat zat vlak bij het bougiegat op de cilinderkop. Kan best metaal deeltjes zijn ofzo

Geplaatst: 28 mei 2006 20:00
door dodo
ik denk dat je contact punten niet op de goede afstand staan.
als je zuiger boeven aan is staan jou contactpunten dan open op o,40mm so niet moet je dat ff doen

Geplaatst: 28 mei 2006 20:05
door Robin
Heb een nieuwe type tomos 2006 die heeft geen contactpunten en is geheel elektrisch.

Geplaatst: 28 mei 2006 20:10
door dodo
dat veranderd et weer. :? maar alsk et goed lees en je bougie is nattig dan lijkt het me dat ie teveel bezine krijgt

Geplaatst: 28 mei 2006 20:13
door freaky_Tomos
nee

soms wil et nat zijn van de bougie er ook aan liggen dat je bougie te koud is.
oftewel : er zit bijvoorbeeld een 7 in terwijl er een 5 in mot

Geplaatst: 28 mei 2006 20:19
door Robin
Er zit een NGK 6 in. Kon ik gewoon gebruiken volgens de dealer.
Standaard zat er een Bosna F75 in, maar ook die blijf zoals de NGK.
Heb eigenlijk nog nooit een goede bougie kleur gehad. Ik vermoed zelf dat er iets is met de ontsteking.

Geplaatst: 28 mei 2006 20:25
door Tomos_Power1
als je een 2006 hebt , dan heb je nog fabrieks garantie dus laat het ff oplossen door je dealer... :wink:

Geplaatst: 28 mei 2006 20:26
door Robin
Nee hoor, volgens het boekje dat er bij zat, verloopt je garantie als je maar ook iets veranderd aan je tomos, zelfs de bougie nog.

Geplaatst: 28 mei 2006 20:26
door tomosa35power
moet je kijken of je bougie wel goed vonkt anders bougie ff schoonmaken met staal borstel en afstellen
weten hun tog niet dat je nieuwe bougie in gedaan hebt

Geplaatst: 28 mei 2006 20:27
door freaky_Tomos
dan maak je em toch weer std:S

Geplaatst: 28 mei 2006 20:28
door Robin
Bougie vonkt wel, maar of het genoeg is kan ik niet zeggen.
Ziet er wel wat zwak/ weinig vonkjes uit. Hij geeft geen grote krachtige vonk. Dus ik weet niet of dit normaal is bij een elektrische ontsteking.

Geplaatst: 28 mei 2006 20:30
door tomosa35power
Nou nee niet van het nieuwste model wat voor mengsmering heb je?

Geplaatst: 28 mei 2006 20:30
door poekelen
titel fix

frustraties reageer je maar af op tomos NL

Geplaatst: 28 mei 2006 20:37
door Robin
Gewoon brommix

Geplaatst: 28 mei 2006 20:40
door tomosa35power
best vaag
je hebt een snor brommer tog
wat voor uitlaat?
wat heb je aangepast aan het lucht filter

Geplaatst: 28 mei 2006 22:00
door Robin
Ja een snor met een brompijp. In het begin had ik ook al problemen met het afstellen van de carburateur, toen ie nieuw was was de bougie ook al zwart en nattig. Dus toen kon ik er niet meer rijden. Heb toen het rubber slangentje er toen aangepast en toen liept ie wel iets beter.
Daarna weer gezeik en heb ik de inlaat groter gemaakt. Toen kreeg die weer te veel lucht en heb ik het gat kleiner gemaakt. Daarna steeds weer stotteren. Heb de inlaat gat maar dicht gemaakt en kleine gaatjes links onderin geboord. Luchtfilter heb ik toen wel open gemaakt.. Daarna met een maand ofzo met een stotterende 14/9 carb gereden.. Dus toen heb ik die 14/12 carb gekocht. Wist 100% dat die 14/9 niet af te stellen was.
En toen het verhaal van de 14/12. Als ik gas geef blijft de *motor lopen.
Geef ik geen gas valt ie meteen weer uit.