Mochten er mensen zijn die dat toch heel graag willen, heb er ook nog 4 liggen die van een yamaha afkomen, doe maar pm, lol.

De openlucht filter heeft ooit op een Yamaha DT nogwattes gezeten hoorde ik. Mijn vader reed vroeger motor en had dit ding erop zitten. Tenminste dat hoorde ik, hij kan zich ook vergissen. Is namelijk al meer dan 10 jaar geleden. De filter heeft al die tijd in een zakje gelegen. De filter heb ik veranderd omdat ik geen extra geld ga uitgeven aan een al ontzettende smerige beun filter. De 3 boutjes zaten muurvast en waren opmaat geknipt... De filter was gitszwart dus ik dacht daar moet iets anders op. Hoe zou ik de originele filter kunnen aanpassen dat die dan wel iets doet?o, ps. Fons heeft gelijk, open luchtfilter is waardeloos in vergelijk met (evt aangepast) origineel filter. En niet alleen kwa herrie, al is dat voor mij wel een hele goede reden om zo' n ding niet te willen gebruiken.
Mochten er mensen zijn die dat toch heel graag willen, heb er ook nog 4 liggen die van een yamaha afkomen, doe maar pm, lol.![]()
Het tandwiel wat er nu op zit is 28. Dit wil ik veranderen naar 33. Zal dit de topsnelheid naar beneden brengen en de trekkracht verhogen? Aan de koppelingsveren zitten vind ik wel vrij riskant. Heb dit namelijk nog nooit gedaan en het enige wat ik ooit heb gedaan met een versnellingsbak was helpen met een dsg bak uit elkaar te halen. Dus 0 ervaring op dat vlak.Om niet over de 35 km/h is idd lastig als je wat meer vermogen wilt.
Veer van de eerste koppeling kun je bv iets in korten zodat de koppeling later aan grijpt en iets meer slip heeft.
Veer 2e koppeling iets inkorten en hij schakelt later over naar de 2e versnelling...topsnelheid verandert niet.
Dit zijn de maten van de veren, gemeten toen ze nieuw waren.
koppelingsveer groen 1e versnelling 16,6 cm met oogjes....kun je ook in de 2e koppeling zetten zodat hij iets later schakelt.
koppelingsveer rood 2e versnelling 17,2 cm met oogjes.
Een bromkopje zorgt ook al voor beter optrekken en doet niet zoveel met de topsnelheid, rijdt ook stukken beter tegen de wind in of een brug op....is ook nog te vlakken voor nog wat meer trekkracht.
Als hij nu al 33 km/h gps gemeten loopt dan maakt hij met tw 26-33 al 7032 toeren, met dat toerental loopt hij met tw 28 al 38,9 km/h....dus te snel.
Jaaps puch calulater kun je hier downloaden, wielomtrek van tomos is ongeveer 1,60 m en de interne overbrengen is 16,1189 http://www.puchmaxi.nl/puch_calculator.php
Telkens 1 ding aanpassen-veranderen zodat je weet wat het doet, ga je meerdere dingen in 1x veranderen dan weet je niet waar het aan ligt.
Hou er ook rekening mee dat dat imitatie sproeiers 2 a 3 maten kleiner zijn dan de echte originele dellorto sproeiers met logo erop.
Haha bedankt, zie nu idd dat het geen ene moer uitmaakt. Nou ja wel een hele 10 gram lichterEven tekeningetje gemaakt, misschien dat je dan ziet waarom het geen nut heeft, mogelijk nadelig is (al zal je dat niet merken)
9mm.jpg
Snor tomos heeft erg weinig speelruimte, brom versie is veel makkelijker op te voeren.
2de tekeningetje is wat ik is heb geprobeerd, dat leek te werken maar de inlaat kant bleef niet zitten (stuk van zo'n kinderfiets toeter)
Is ook maar net hoe ver je wilt gaan, je kunt het spruitstuk behoorlijk netter maken met epoxy, je kunt wat dremelen en... die heb ik hier verder nog nooit voorbij zien komen, je kunt het membraan veranderen zodat de plaatjes meer lengte hebben, daardoor openen ze makkelijker, beter starten + betere lage toeren respons (stel ik me zo voor)
Ik heb hem zo ooit een keer gehad dat ik de overgang van de 1ste naar de 2de versnelling totaal niet voelde, dat reed heel lekker. Verdere setup weet ik niet meer. Volgens mij was het met een originele tomos revival brom uitlaat.
Oh ja. De filter zette ik er eigenlijk op door mijn ervaring met auto's. Die maat heeft een volvo s70 t5. Toen eenmaal de openlucht filter eropkwam klonk die veel beter en met eenmaal de RIP KIT erop was een openluchtfilter zelfs aanbevolen. Dus ik dacht een nieuwe openlucht filter of een moddervette, gitszwarte originele filter en dan is de keuze vrij makkelijk,o, ps. Fons heeft gelijk, open luchtfilter is waardeloos in vergelijk met (evt aangepast) origineel filter. En niet alleen kwa herrie, al is dat voor mij wel een hele goede reden om zo' n ding niet te willen gebruiken.
Mochten er mensen zijn die dat toch heel graag willen, heb er ook nog 4 liggen die van een yamaha afkomen, doe maar pm, lol.![]()
Ik snap nu wel dat er diehard als forum aanduiding bij je staat. Petje af!krukas 1e versnel 17 t
krukas 2e versnel 24 t
1e versnelling 66 t 66/17 = 3,8823 3,88*72/11 = 25,4117
2e versnelling 53 t 53/24 = 2,4615 2,46*72/11 = 16,1189
Hallo, mijn huidige setup:Om niet over de 35 km/h is idd lastig als je wat meer vermogen wilt.
Veer van de eerste koppeling kun je bv iets in korten zodat de koppeling later aan grijpt en iets meer slip heeft.
Veer 2e koppeling iets inkorten en hij schakelt later over naar de 2e versnelling...topsnelheid verandert niet.
Dit zijn de maten van de veren, gemeten toen ze nieuw waren.
koppelingsveer groen 1e versnelling 16,6 cm met oogjes....kun je ook in de 2e koppeling zetten zodat hij iets later schakelt.
koppelingsveer rood 2e versnelling 17,2 cm met oogjes.
Een bromkopje zorgt ook al voor beter optrekken en doet niet zoveel met de topsnelheid, rijdt ook stukken beter tegen de wind in of een brug op....is ook nog te vlakken voor nog wat meer trekkracht.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten