Pagina 3 van 3

Re: Tomos A35 licht opvoeren

Geplaatst: 13 feb 2021 00:50
door Notagunfreak
Tomos A35 HDA

Dit zijn de foto's na het opknap werk. (After)

(video mp4 bestand kan ik helaas niet toevoegen wegens een niet gelding bestandstype... :? )

Re: Tomos A35 licht opvoeren

Geplaatst: 13 feb 2021 10:50
door fons716
Heel apart een Tomos met een kapotte V snaar, wat doet dat ding dan op jouw Tomos?

Re: Tomos A35 licht opvoeren

Geplaatst: 13 feb 2021 16:01
door Notagunfreak
Heel apart een Tomos met een kapotte V snaar, wat doet dat ding dan op jouw Tomos?
Oh, bedoel een kapotte vraagtekenveer. Ik was blijkbaar niet helemaal wakker haha.

Re: Tomos A35 licht opvoeren

Geplaatst: 13 feb 2021 19:13
door Notagunfreak
Heel apart een Tomos met een kapotte V snaar, wat doet dat ding dan op jouw Tomos?
Maar zou u mij willen verassen met het antwoord op mijn vraag, want ik kom er zelf niet uit.
Heb trouwens ook mezelf wat huiswerk gegeven zodat ik beter aan de Tomos kan werken. Heb bijvoorbeeld alle pagina's van de kleine algemene vragen gelezen en er veel video's over gekeken zodat ik iets meer op niveau kan praten en ook daadwerkelijk iets aan de tomos kan doen met de informatie die mij is gegeven.

Re: Tomos A35 licht opvoeren

Geplaatst: 14 feb 2021 12:58
door fons716
Met een std cilinder haal je nooit 9000 rpm.

Een speedy met 22 mm bocht wil ook geen 9000 rpm draaien, ook niet met een 65 cc en 15 mm carb.

Dus met een 12 mm carb zal hij sterker zijn wat vooral een voordeel is als je een heuvel op rijdt of wind tegen hebt.

Een std Tomos brom loopt met tw 33 ook geen 35 km/h, dus waarom zou die van jouw dat wel doen?

Re: Tomos A35 licht opvoeren

Geplaatst: 14 feb 2021 13:22
door Notagunfreak
Met een std cilinder haal je nooit 9000 rpm.

Een speedy met 22 mm bocht wil ook geen 9000 rpm draaien, ook niet met een 65 cc en 15 mm carb.

Dus met een 12 mm carb zal hij sterker zijn wat vooral een voordeel is als je een heuvel op rijdt of wind tegen hebt.

Een std Tomos brom loopt met tw 33 ook geen 35 km/h, dus waarom zou die van jouw dat wel doen?
Ik heb hem toch echt wel gemeten op 35 km/h met een 26/33. Mischien is mogelijk mijn cylinder niet standaard dan. Heb 2 verschillende gps trackers gebruikt, dus dat is wel erg vreemd ja. Mijn tomos heeft wel iets van 6 verschillende eigenaren gehad dus misschien zit er een brom cylinder in...?

Re: Tomos A35 licht opvoeren

Geplaatst: 14 feb 2021 19:06
door fons716
De cilinder van een brom en een snor zijn hetzelfde a5 staat dan onder het benzine kraantje op de cilinder.
Snor heeft wel een andere zuiger-kleinere carb-minder compressie -andere uitlaat en groter achter tandwiel dan een brom.

Of iemand heeft de uitlaat poort groter gemaakt dan kan hij meer toeren draaien.

Re: Tomos A35 licht opvoeren

Geplaatst: 14 feb 2021 19:51
door bromscoot
Beste Tomos fans,

Ik heb net een Tomos gekocht, het is een 1990 a35 met een buddy zadel.
Ik heb de tomos gekocht omdat ik een maat hebt die er eentje heeft die 80 kan, maar ik woon in de randstad en hij niet. Daarom wil ik de Tomos licht opvoeren, dus max 35 km uur zodat ik niet altijd achter mij hoef te kijken voor politie/ bang te zijn voor der rollenbank.

Het grootste probleem van deze snor is dat hij niet snel optrekt. Daarom dacht ik: Wat als ik een 38mm hogedruk kop erop zet en deze uitlaat:
https://www.tomos-parts.nl/zoek-op-onde ... mos-a3-a35

Als ik deze twee modificaties erop zet, zal mijn top dan rond de 35 liggen of hoger/ lager en zal hij dan niet of wel heel luid zijn?
Alvast bedankt!
Heb mijn snor tomos ook geprobeerd zo snel als 35km per uur op de teller te krijgen, maar dat is helaas niet/nooit gelukt.
Ik dacht er met een speedy uitlaat en een 31 ATW wel er te komen en een brom kop.. Alleen loopt het voor geen meter en het mengsel loopt gewoon arm boven de cilinder.

Ik kon er uiteraard wel mee rijden (staat momenteel stil voor een nieuwe cilinder)
Als je probeert zo snel te krijgen zit je met een hoop beperkingen helaas.
Bij 30km/u op de teller loopt het redelijk daar boven merk je al dat het niet gaat werken omdat het tandwiel te groot is en daarmee meer in hogere toeren wilt gaan lopen. Verder merk ik op dat een 14/9 met standaard luchtfilter je maar een beperkte aantal opties hebt om deze af te stellen. Als je hem geheel standaard laat met sproeier 48 (wat volgens mij standaard is) merk je dat hij het best loopt als je de snorkel / prop in het luchtfilter laat zitten als je de ontsteking ook op snor stand laat staan. Ga je groter dan sproeier 51 dan krijg je problemen met de afstelling van de choke, want het gaatje waar de zuurstof word aangezogen word dan te klein / of heeft meer lucht nodig omdat de afstelling dan te rijk word. En dan rijd ik met een aangepast snorkel / prop van het luchtfilter. Je kan wel sproeier 52 erin doen en snorkel eruit, maar dan is de choke afstelling al helemaal verpest. Choke werkt niet meer en motor wilt niet meer stationair blijven lopen als de choke schuif erop staat.

Een dat de brom speedy uitlaat even als de bromkop zal de overtoeren ook alleen maar erger maken..

Mijn idee hier achter is, je kan helaas niet harder met het zelfde benzine verbruik al snor model.

Ben ook tot de conclusie gekomen dat ATW 33 en 31 echter alleen geschikt zijn voor de snor setup en bij iets sneller dan dat je er eigenlijk niks aan hebt, tenzij je wellicht de ontstekings tijdstip nog iets kan manipuleren door deze iets later te zetten.

Daarnaast merkt ik ook het geklapper in de cilinder. / rare geluiden..

Dat komt omdat de setup word afgeremt op het benzine mengsel en dus boven de zuiger het wat arm / warm gaat lopen. Dit heeft ten eerste te maken dat door een sleuven loze zuiger het mengsel meer moeite heeft om goed en snel te kunnen spoelen. In het benzine mengsel zit ook de olie, dus minder benzine is dus ook minder olie per keer in de cilinder. De loopt dus dan schraal ook al heb je de sproeier redelijk goed afgesteld.

Ook de 14/9 blijft op dit punt een begrenzer. Voor een standaard setup loopt het verder goed op en levert het maximaal mengsel voor een standaard snor setup.. Wil je dan al boven die 30km/u komen heb je gewoon meer mengsel nodig net als bij een brom setup.. Dus keuze is dan al snel gemaakt om er een 14/12 erop te zetten..

Als je het plaatje dan helemaal compleet hebt en goed inziet wat je aan onderdelen dan al veranderd hebt, zit je eigenlijk al op een setup van een standaard brom model.

Vandaar dat ik zelf gekozen hebt om er toch maar een 45km model van te maken (moet hem dan wel herkeuren)

Mijn mening is dat je aan een snor setup niet veel aan kan veranderen om hem toch als snor te houden en toch iets sneller (35km) te krijgen. Uiteindelijk is het de moeite niet waard en loopt de tomos op een brom setup vele malen beter.

Cilinder word overigens vervangen omdat de boring helemaal verglaasd is. *kan hem misschien nog wel honen*
maar kies liever voor een nieuwe cilinder met sleuven zuiger erbij.

Re: Tomos A35 licht opvoeren

Geplaatst: 14 feb 2021 20:00
door bromscoot
ik zie namelijk dat er een review staat van de 28 tandwiel (achter)

50 cc Hd tomos hardzat voor snor
Gemonteerd op tomos snor samen met tomos hd kop en snelle uitlaat 22 mm bocht
En 28 tands achter( voor standaard tw) loopt 40 ( 42) km trekt goed .

Zou dat betekenen dat je zonder hoge druk kop 35 zou lopen?
Wat voor carb heb je daar dan onder.

Want kan mij niet voorstellen dat jij die snelheid goed haalt met een 14/9 carb.. Aangezien deze carb al een dikke begrenzer is. En de snelheid alleen dan te halen is met minimaal een 14/12 carb.

tandwiel 33 en 31 zijn dan al niet aan te raden als je dan richting die snelheden gaat. Zal je toch al vanaf 28 moeten starten.

Re: Tomos A35 licht opvoeren

Geplaatst: 14 feb 2021 20:27
door bromscoot
Waarom ga je het spruitstuk ontgrenzen met een 9 mm carb....dat is gewoon onzin en nutteloos.
Open luchtfilter heeft totaal geen zin en maakt alleen maar herrie, een goedkoop power filter is ook een ramp.
Ontsteking stel je niet af zodat hij zachter loopt....je wilt hem iets opvoeren en dan ga je dat met de ontsteking verkloten....niet echt logische als je het mij vraagt.
Hij loopt na de restrictie eruit en de openlucht filter 33 km/uur. Maar de uitlaat moet nog komen. Met die uitlaat gaat die waarschijnlijk boven de 35 lopen. De openlucht filter heb ik gratis gekregen. Het spruitstuk ontgrenzen heb ik al met een maat gedaan. Hij had gezegd dat dit beter prestaties kan leveren en sinds ik niet veel weet van brommer tuning weet, heb ik het gewoon maar gedaan. De ontsteking ga ik niet anders zetten wanneer die onder de 35 loopt. Dit doe ik alleen wanneer ik niks anders weet om de snelheid naar beneden te krijgen. Dit is mijn eerste brommer. Ik heb de Tomos erg goedkoop gekocht en ik ben gewoon aan het proberen. Oftewel ik kijk niet naar de absolute top prestaties, maar wil simpelweg wat lol hebben. Als de brommer te hard loopt, ga ik natuurlijk eerst andere dingen proberen om hem slomer te laten gaan. Dus originele filter (die trouwens ontzettend smerig was en ik niet een nieuwe filter ging kopen omdat ik een openlucht filter heb liggen) of misschien een prop in de uitlaat. Daarnaast is de toon die je aanslaat wel erg absurd, je had dit ook anders kunnen brengen. Ook als het spruitstuk ontgrenzen nutteloos is, wat maakt het dan uit, daarnaast vind ik wat geluid ook leuk. Ik kom hier simpelweg om advies te vragen, kijken wat andere mensen doen en wat lol te hebben.
Ontgrenzen van spruitstuk heeft inderdaad geen zin als je de 14/9 nog gebruikt. Als je die bus eruit haalt is het juist slechter omdat dit de benzine flow verstoort en dan kan gaan stotteren tijdens het rijden.
Alleen eruit halen al je 14/12 of groter erop zet. Anders heeft het echt geen zin, en loopt het slechter

Re: Tomos A35 licht opvoeren

Geplaatst: 14 feb 2021 20:40
door bromscoot
Om niet over de 35 km/h is idd lastig als je wat meer vermogen wilt.

Veer van de eerste koppeling kun je bv iets in korten zodat de koppeling later aan grijpt en iets meer slip heeft.
Veer 2e koppeling iets inkorten en hij schakelt later over naar de 2e versnelling...topsnelheid verandert niet.
Dit zijn de maten van de veren, gemeten toen ze nieuw waren.
koppelingsveer groen 1e versnelling 16,6 cm met oogjes....kun je ook in de 2e koppeling zetten zodat hij iets later schakelt.
koppelingsveer rood 2e versnelling 17,2 cm met oogjes.

Een bromkopje zorgt ook al voor beter optrekken en doet niet zoveel met de topsnelheid, rijdt ook stukken beter tegen de wind in of een brug op....is ook nog te vlakken voor nog wat meer trekkracht.

Als hij nu al 33 km/h gps gemeten loopt dan maakt hij met tw 26-33 al 7032 toeren, met dat toerental loopt hij met tw 28 al 38,9 km/h....dus te snel.
Jaaps puch calulater kun je hier downloaden, wielomtrek van tomos is ongeveer 1,60 m en de interne overbrengen is 16,1189 http://www.puchmaxi.nl/puch_calculator.php

Telkens 1 ding aanpassen-veranderen zodat je weet wat het doet, ga je meerdere dingen in 1x veranderen dan weet je niet waar het aan ligt.

Hou er ook rekening mee dat dat imitatie sproeiers 2 a 3 maten kleiner zijn dan de echte originele dellorto sproeiers met logo erop.
Het tandwiel wat er nu op zit is 28. Dit wil ik veranderen naar 33. Zal dit de topsnelheid naar beneden brengen en de trekkracht verhogen? Aan de koppelingsveren zitten vind ik wel vrij riskant. Heb dit namelijk nog nooit gedaan en het enige wat ik ooit heb gedaan met een versnellingsbak was helpen met een dsg bak uit elkaar te halen. Dus 0 ervaring op dat vlak.

Hij loopt nu al 32/ 33, zonder demper en zonder kappen. Er moet nog een niet doorgerotte uitlaat op en een 33 tandwiel.
Omdat hij nu al 32 loopt, was mijn gedachtengang, met een andere uitlaat zal die boven de 35 lopen. Dus misschien zal een 33 tandwiel dit weer een beetje compenseren. Wanneer hij nog steeds te hard loopt, moet ik misschien iets met de uitlaat demper doen, of iets anders waar dit forum mij vast mee kan helpen.
Tandwiel 33 laat alles alleen maar in veel hogere toeren lopen.. Zelfde bij de versnelling van je fiets.

Voor op het kleinere tandwiel en achter op het grootste.. Zou betekenen dat je je normaal aan het kapot trappen bent om uberhaupt op snelheid te komen. Vandaar dat je motor blokje alleen te hoog in toeren zal lopen wat totaal niet gezond is.

Re: Tomos A35 licht opvoeren

Geplaatst: 14 feb 2021 20:44
door fons716
Dat de flow slechter wordt als de bus eruit is ga je niet merken, de flow is al helemaal bagger van die spruitstukken...zet er maar eens een recht spruitstuk op dan merk je gelijk verschil...alleen sproeiers wisselen is dan veel werk maar het loopt stukken beter.

Re: Tomos A35 licht opvoeren

Geplaatst: 14 feb 2021 20:50
door bromscoot
Met een std cilinder haal je nooit 9000 rpm.

Een speedy met 22 mm bocht wil ook geen 9000 rpm draaien, ook niet met een 65 cc en 15 mm carb.

Dus met een 12 mm carb zal hij sterker zijn wat vooral een voordeel is als je een heuvel op rijdt of wind tegen hebt.

Een std Tomos brom loopt met tw 33 ook geen 35 km/h, dus waarom zou die van jouw dat wel doen?
Misschien met zware overtoeren, dan is alles te halen.. Niet onder normale bedrijfs toerental.

Met TW33 mag je blij zijn als je 30 / 33km/u max haalt met een dot overtoeren.. Normaal haal je deze snelheden alleen met een TW31. 33 is dus meer geknepen.

Re: Tomos A35 licht opvoeren

Geplaatst: 14 feb 2021 20:53
door bromscoot
Dat de flow slechter wordt als de bus eruit is ga je niet merken, de flow is al helemaal bagger van die spruitstukken...zet er maar eens een recht spruitstuk op dan merk je gelijk verschil...alleen sproeiers wisselen is dan veel werk maar het loopt stukken beter.
Merkte bij mij anders dat die vaak gewoon iets meer begon te sputteren.

Re: Tomos A35 licht opvoeren

Geplaatst: 15 feb 2021 11:40
door fons716
Raar want de flow verandert amper als het busje eruit is...de eerste hindernis die het mengsel tegen komt is die geweldige haakse hoek, daarna die geweldig mooie overgang van het spruitstuk naar het membraan....dus kort gezegd is dat spruitstuk bagger kwa flow.

Ik had je gelijk gegeven als de gassen de ander kant op gingen, dus vanaf de cilinder naar de carb...dan ga je van 14 mm naar een gaatje van 9 mm van de carb en heb je een mooie rand waar het mengsel tegenaan botst....met bus is dat randje dan kleiner.