Pagina 2 van 4

Re: kickstartdruk - trekkracht

Geplaatst: 14 jan 2022 17:15
door fons716
Een Airsal cilinder op een blok met grote spoelers lekt met het oude type voetpakking.
Dus pakking voor grote spoelers gebruiken anders heb je een berg valse lucht, ik snij die pakking altijd even zelf dan kun je hem nog meer raakvlak geven.
Pasvlak van een Airsal is bij de tap eind gaten anders dan een std A5 cilinder.

Re: kickstartdruk - trekkracht

Geplaatst: 14 jan 2022 18:23
door blueridder
Het blok is geheel uit elkaar geweest en heeft kleine poorten dus de voetpakking welke geplaatst is is ook voor de kleine poortopening.

Ga morgen mijn ontstekings eens meten en hoop dat deze niet naar de .... is of een breuk heeft in de kabel ergens.
In iedergeval wederom bedankt voor het meedenken tot nu toe.

Wordt vervolgt morgen.

Re: kickstartdruk - trekkracht

Geplaatst: 14 jan 2022 21:52
door fons716
Testen of je met de bougie kabel een vonk kunt trekken over een afstand van 8 mm, als dat lukt levert hij genoeg om in de cilinder onder compressie te vonken.

Re: kickstartdruk - trekkracht

Geplaatst: 15 jan 2022 14:36
door blueridder
vanochtend wederom kloffie aangetrokken en richting de tomos die mij de das om doet op dit moment.
Alles weer afgebouwd en van vooraf aan weer begonnen met opbouwen van blok, pakkingen etc.

1. de ontsteking gemeten. Rode pen op de rode draad en de zwarte pen op de grondplaat.
20220115_085907[1].jpg
2. reserve ontsteking gemeten.
20220115_090549[1].jpg
De waardes liggen bij elkaar en er van uitgaande dat ze goed zijn zal een van deze weer ingebouwd worden.

3. Koppelingszijde carterkap eraf.
tandwielen eruit, koppeling eraf en wat is te zien?
20220115_090743[1].jpg
Linksonder blijkt de pakking dubbel te zitten / niet goed.
20220115_091508[1].jpg
Deze zal dus ook vervangen dienen te worden.
4. nieuwe pakking gezet en weer in elkaar gemonteerd
20220115_094735[1].jpg
5. Controle zuiger gedaan, sleuven naar boven
20220115_094744[1].jpg
6. nieuwe pakking onder cilinder gezet, orginele
20220115_102452[1].jpg
7. Nieuwe pakking tussen cilineder en kop gelegd
20220115_102525[1].jpg
8. Spruitstuk pakkingen en read valve vervangen
20220115_102617[1].jpg
Aan de ontstekingszijde.
9. Remhevel gecontroleerd dat deze juist zit en tandwielen terug geplaatst
20220115_104903[1].jpg
20220115_105522[1].jpg
10. Ook de keerringen zijn vervangen
20220115_104916[1].jpg
11. Ringen geplaatst
20220115_105700[1].jpg
20220115_105919[1].jpg
Nadat alles weer in elkaar stond vonkentrekker geplaatst om te kijken wat de vonk doet en hij haald tussen de .5 en .8 mm

Verder nog gedaan.
* nieuwe bougiekabel
* nieuwe bougiekop
* nieuwe regelator
* nieuwe bougie
* carberateur schoon gemaakt, sproeier 50
* airsealcilinder 38 met hd kop
* airsealzuiger met sleuven

Na drie dagen sleutelen loopt hij nog niet terwijl hij altijd onderhoud heeft gehad om de 3 mnd.
Probleem start met gebroken vraagteken veertje en vervlogens geen trekkracht, vermogen meer.

Als ik dit zo lees tijdens het schrijven denk ik dat de uitvaartdienst maar kan komen watnt alles is bijna vervangen op de banden en frame na. En mijn gevoel zegd dat ergens in de ontsteking mij iets de das om doet. Maar in deze tijd is nergens meer iets op voorraad om te kunnen testen.

De steel van het bijl is bijna over, maar zet nog even door met jullie hulp.

Re: kickstartdruk - trekkracht

Geplaatst: 15 jan 2022 14:48
door fons716
Weerstand van beide ontstekingen zijn goed.

Kun je wel lucht door het spruitstuk blazen, wordt het membraan misschien geblokkeerd door bramen of een te kleine opening voor de klepjes....het is namelijk een imitatie cilinder en die afwerking is vaak slecht.

Sommige gebruiken te veel vloeibare prut en lijmen daarmee het membraan vast.

Re: kickstartdruk - trekkracht

Geplaatst: 15 jan 2022 17:03
door shadowranger
Soms zie je de kleinste onbenulligheden over t hoofd. Als je ergens al zo lang mee bezig bent en het van kwaad tot erger gaat zul je idd de moed verliezen.

Even uitgaande dat alles wat je vervangen hebt nu goed zit en afdicht zoals het moet, misschien niet gedacht aan een correcte montage van de carburateur op het spruitstuk? Ik verwacht namelijk niet dat het aan de ontsteking ligt aangezien je wel de vereiate afstand weet te halen .

Re: kickstartdruk - trekkracht

Geplaatst: 15 jan 2022 17:53
door blueridder
De afstandsbus van de carberateur is ook nog vernieuwd, deze gaat over het spruitstuk (standaard, niet uitgeboord of vergroot)carberateur gaat geheel tegen verdikkingvan de tuit aan en wordt horizontaal gezet. Aangedraaid zodat hij vast zit.
luchtfilter erop zonder slurf want die ligt ervanaf het begin (2012) niet meer op. Goed aansluitend op aanzuigfilter.
Sproeier is van 49 naar 50.

zal maandag (morgen rustdag en hoofd leeg maken) weer verder gaan met wat fons aangeeft en dan vervolgens de stap van shadow nogmaald doorlopen.
Hij zal niet winnen van me, en ja straks zal het inderdaad misschien iets zijn wat oever het hoofd is gezien

dank voor support.

Re: kickstartdruk - trekkracht

Geplaatst: 15 jan 2022 19:16
door shadowranger
Zit de rubber ring tussen carburateur en vulbus. Is deze niet beschadigd of verkeerd gemonteerd.

Re: kickstartdruk - trekkracht

Geplaatst: 15 jan 2022 22:47
door fons716
Wordt de bougie wel nat naar een paar keer kicken.

Re: kickstartdruk - trekkracht

Geplaatst: 19 jan 2022 07:52
door blueridder
Na weer de moed verzameld te hebben gaan we verder met de uitdaging.
* door het spruitstuk komt lucht naar de cilinder.
* rubber carburateur zit goed en is ook vervangen en sluit goed af tegen het mond spruitstuk

Kicken als een gek maar niks daar.
Bougie eruit, blijkt of deze niet nat is.
Vinger in bougiegat en kicken (voorzichtig), vinger wordt niet nat.
Papiertje in gat (keukerol), kicken niet nat.
Kop eraf gehaald en nogmaals voorzichtig kicken om te zien of de zuiger nat wordt aan bovenkant. Helaas.

Even de rust bewaren.
Beginnen van vooraf aan.
brandstof - vonk - compressie

Procedure tomos start niet.
Brandstof
1. benzine in de tank: Ja, is schone en nieuwe brandstof (gemend met olie 100ml op 5 liter)(per week 1,5 liter bijvullen) dus ong. 3 weken. Gebeurd al jaren zo in gelijke verhouding en verbruik.

2. komt benzine uit de tank als benzine kraan geopend wordt (pijl naar beneden): Ja

3. komt benzine in carburateur: Ja, luchtkelk is nat van benzine, sproeier (49 weer) is open: Ja, benzinefilter schoon: Ja

4. komt benzine in spruitstuk: Ja, spruitstuk mondstuk is nat en pakkingen onder membraam zijn ook nat.

5. komt benzine in cilinder: ? zuiger met sleuf. De sleuf zit aan de inlaatpoort, dus de pijl zit beneden naar de uitlaat.

Kan het zijn dat de brandstof verdwijnt in de sleuf en vervolgens in het blok terecht komt waardoor niets gebeurd. Normaal zou het krukas gedeelte afgesloten dienen te zijn i.v.m. zijn slagfrequentie, In, compressie, arbeid en uitlaat
De brandstof die via het spruitstuk binnen komt en door de sleuf in de zuiger onder de zuiger beland zou via de spoelpoorten boven de zuiger dienen te komen tijdens de arbeidsslag om vervolgens weer gecomprimeerd te worden en zo zijn vonk ontvangen waarna de arbeidsslag en uitslag volgt.

Carburateur vervangen?
Sproeier vervangen?
Zuiger vervangen? De huidige zuiger heeft geen midden stuk
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (21.83 KiB) 2995 keer bekeken
zoals onderstaande afbeelding ?
tempsnip.png
tempsnip.png (39.35 KiB) 2995 keer bekeken
Is er hierdoor een verschil of maakt dit niet uit?

Bedankt voor feedback.

Re: kickstartdruk - trekkracht

Geplaatst: 19 jan 2022 08:09
door shadowranger

Kun je wel lucht door het spruitstuk blazen, wordt het membraan misschien geblokkeerd door bramen of een te kleine opening voor de klepjes....het is namelijk een imitatie cilinder en die afwerking is vaak slecht.

Sommige gebruiken te veel vloeibare prut en lijmen daarmee het membraan vast.
Dit "check" mis ik nog in je verhaal. Btw, als je membraan goed afsluit maakt t niet uit welke zuiger je gebruikt. Die met 1 gat zal specifiek voor de imitatie cilinder zijn. Maar het is raar dat overal benzine komt maar niet boven de zuiger via de spoelpoorten.

Ik zat nog even terug te kijken, maar ik zie op foto's de compressieveer van de krukaskeerring aan de buitenzijde. Nu bestaan er ringen met aan beide zijden een compressieveer, is dat bij die van jou ook het geval? Zo nee, dan zit daar waarschijnlijk je probleem. Veer moet aan spoelruimte zijde, dichte kant aan ontsteking/ versnellingsbak. Nu druk je (deels) mengsel via ontstekingskeerring weg terwijl dit via de spoelpoort zou moeten.

Re: kickstartdruk - trekkracht

Geplaatst: 19 jan 2022 09:49
door fons716
4. komt benzine in spruitstuk: Ja, spruitstuk mondstuk is nat en pakkingen onder membraam zijn ook nat.

Membraan kan ook blijven hangen in de opening-inlaat van een imitatie cilinder, hij sluit dan niet goed af en je mengsel gaat mooi het luchtfilter in....ik zorg altijd dat de klepjes ruimte genoeg hebben door met een dremel met een schuurschijf de inlaat netjes te maken.

Ook zijn de poorten van een budget vaak heel scherp waardoor de zuigerveren herrie maken en sneller versleten zijn, klein schuin kantje aan maken.

Tip, voordat je de cilinder monteert even zacht blazen en zuigen op het spruitstuk dan weet je of het membraan goed werkt.....dat kan nu ook nog als hij gemonteerd is, alleen is dat wat lastiger....stukje slang op het spruitstuk is dan handig.

Re: kickstartdruk - trekkracht

Geplaatst: 19 jan 2022 10:04
door blueridder
Bedankt weer voor feedback.

Er komt lucht vanuit spruitstuk naar cilinder (lekkere smaak benzine), geen slang gebruikt hahaha
Merk wel als orgineel membraam erop zit en er door blaas dan gaat dat moeilijker.
Wordt membraam gemonteerd dat bij cilinder zit dan gaat blazen makelijker.

Keerringen zijn nieuwe uitvoering want dacht eerst ook dat die verkeerd zat maar blijkt dat nu aan 2 zijden de veerring zit.

Morgen weer verder jullie bevindingen nalopen en hopen dat het eind in zicht komt.

grt

Re: kickstartdruk - trekkracht

Geplaatst: 23 jan 2022 11:31
door blueridder
Vanochtend weer een poging gedaan.
De deksels aan de koppelingszijde en ontstekingskant ervan af gehaald en nieuwe keerringen geplaatst, de juiste (niet de dubbele ring). Verder de cilinder eraf gehaald en controle gedaan op de membraan poort.
Membraan erop gelegd en getracht de lamellen in te drukken. Aan de rechterkant gin het gemakkelijk, de linkerkant blokeerde.
20220123_075446.jpg
Na wat afgebraamd, bijgewerkt te hebben nogmaals geprobeerd.
20220123_080551.jpg
De lamellen hebben vrij spel.
Alles weer gemonteerd en hopelijk start die nu.

Helaas nog niet.

* Bougie wordt nat, nu wel
* Vonk aanwezig en kan 8 mm vonk trekken zonder bougiekap
* Krijg met kicken soms een flinke klap na

storingsweg brandstof is goed tot aan bougie.
Maar nu?
Vonk gedeelte
* read valve nieuw, lamellen werken.
* pakkingen nieuw
* zuiger nieuw incl veren

???????

Re: kickstartdruk - trekkracht

Geplaatst: 23 jan 2022 13:45
door fons716
Misschien ff een andere bougie proberen, een nieuwe bougie kan zelfs kapot zijn waardoor hij niet vonkt onder compressie maar wel in de buitenlucht.

Als je remmenreiniger onder de gasschuif door spuit, start hij dan wel?

Re: kickstartdruk - trekkracht

Geplaatst: 23 jan 2022 18:13
door shadowranger
Wat bedoel je met:"klap na krijgen"? Lijkt de motor aan te slaan maar slaat terug ivm tijdstip?

Staat ontsteking goed afgesteld? Vwb de vonk, ik denk dat de bougie wel goed zal zijn, want je kan een vonk trekken over 8mm tussen kap en bougie in de cilinder. Tenzij er een kortsluitbrug is tussen electrode en schroefdraadhuls van de bougie.

Re: kickstartdruk - trekkracht

Geplaatst: 24 jan 2022 07:57
door blueridder
Als ik kick dan gaat hij naar beneden maar krijg zoals vroeger bij de oudere motoren een klap van de kickstarter na. Gelukkig geen gat in mijn schoen (haha).Ook ploft hij 1 a 2 keer soms maar verder geen actie.

Een domme vraag; nu zie ik op het net verschillende standen van de ontstekingsspoelen.
stand 1.PNG
stand 1.PNG (116.34 KiB) 2929 keer bekeken

Ontstekingsspoel boven

ont 2.PNG
ont 2.PNG (240.03 KiB) 2929 keer bekeken
Ontstekingsspoel onder

Zoals onderste foto, png2, zo staat de ontsteking bij mij, ontstekingsspoel naar beneden of gedraaid naar links een beetje. De grondplaat (streepje) staat op het bovenste streepje op de middenkarter (bromstand) Hierdoor ontstaat een vroegere ontsteking. Bij snorstand volgt latere ontsteking.

op de bovenste foto is te zien dat de ontstekingsspoel aan de bovenzijde zit en de lichtspoelen onder.

de ontstekingsspoel dient toch naar beneden te staan.?

Re: kickstartdruk - trekkracht

Geplaatst: 24 jan 2022 10:26
door fons716
Donkere spoel moet idd onder zitten.
Heeft hij eerst op deze ontsteking wel goed gelopen, is het een imitatie geval of een originele Tomos ontsteking?

Wel het juiste vliegwiel gebruikt en zit hij goed over het spietje?

Mocht je een stroboscooplamp en een schuifmaat hebben, voorontsteking aftekenen op vliegwiel en carter dan kun je zien of het tijdstip klopt.

Re: kickstartdruk - trekkracht

Geplaatst: 24 jan 2022 11:59
door blueridder
Op de huidige ontsteking heeft hij normaal altijd gelopen.
vliegwiel is de juiste en spie zit er ook goed in waarover deze schuifd.
lamp heb ik niet om tijdstip te bepalen.
Zal vanavond weer eens een blik werpen op de aangedragen feedback.

Re: kickstartdruk - trekkracht

Geplaatst: 24 jan 2022 13:02
door blueridder
werken met de lamp kan toch alleen als de brommer loopt.
daar hij niet start kan met de lamp niet het tijdstip bepaald worden toch?