Pagina 1 van 1

ik heb tips nodig. omkeuren snor naar brom

Geplaatst: 17 mei 2022 23:19
door rafvseccelen
beste,
ik wil mijn tomos gaan laten omkeuren van snor naar brom. ik zou graag willen weten waar het rdw vooral op let en controleert. en of dat ze er streng zijn. ik zou het heel fijn vinden als u voor mij wat tips heeft!

Re: ik heb tips nodig. omkeuren snor naar brom

Geplaatst: 18 mei 2022 11:59
door fons716
De technische eisen waaraan elke bromfiets moet voldoen
Een bromfiets moet technisch minimaal aan de permanente eisen uit het voertuigreglement voldoen, voordat de RDW hiervoor een kenteken verstrekt. Hier volgen de belangrijkste aspecten:
De constructiesnelheid mag maximaal 45 of 25 (snorfiets) km per uur bedragen. De meting gebeurt op een snelheids meetbank
De geluidsproductie mag de waarde, die in de typegoedkeuring is vastgelegd, niet overschrijden. De uitlaat, de motor, de carburateur en het luchtfilter moeten origineel zijn en overeenkomen met de typegoedkeuring.
De remvertraging moet tenminste 4,0 m/sec2 bedragen. De remmen moeten in goede staat verkeren en op twee wielen werken. Met een rij- en remproef op de weg wordt de remvertraging beoordeeld.
Een bromfiets moet zijn voorzien van een goed werkende bel of van een goed werkende hoorn met vaste toonhoogte.
Banden moeten in goede staat verkeren en over de gehele omtrek en breedte van het loopvlak van de banden moet profilering aanwezig zijn. De diepte van de groeven is niet bepaald.
Verlichting
1 of 2 achterlichten, kleur: rood
1 retro reflector aan de achterzijde, kleur: rood en niet driehoekig
1 of 2 dimlichten, wit of geel
Als de bromfiets in gebruik is genomen na 31-12-2006, geldt naast bovenstaande verlichting:
1 of 2 remlichten, kleur: rood (geldt niet voor een bromfiets met een vermogen <= 0,5 kW en een maximum snelheid <= 25 km/h.)
Kentekenplaatverlichting, wit
Als de bromfiets in gebruik is genomen na 31-12-2006, dan moet deze ook zijn voorzien van een linker buitenspiegel en een snelheidsmeter die in het donker afleesbaar is.

Het framenummer
het framenummer van een brommer moet goed leesbaar ingeslagen zijn. Deze regel was ook vroeger al van toepassing.
Indien het framenummer niet goed leesbaar is bij de keuring, dan zal de RDW proberen via de importeurgegevens alsnog het correcte framenummer te achterhalen. Uiteraard geldt dat hoe meer letters en cijfers te achterhalen zijn, hoe groter de kans is om dit nummer te reconstrueren. Als dit gelukt is zal het nummer gedeeltelijk opnieuw ingeslagen moeten worden bij een RDW keuringsstation. Hier zijn uiteraard kosten aan verbonden. Als het framenummer niet te achterhalen is, of er is duidelijk mee geknoeid, krijgt u volgens de wet geen kenteken en zit er niets anders op dan op zoek te gaan naar een ander frame met deugdelijk framenummer en alles om te bouwen.