Pagina 1 van 1

Tomos A3 ei cilinder wil niet starten

Geplaatst: 23 sep 2022 13:20
door Duda
Korte beschrijving van je probleem:
Mijn tomos wil niet tot amper lopen, niet eens stationair. Bij het kicken maakt hij af en toe een paar plofjes of blijft ie even lopen met te veel toeren maar dat is het. (1x aan de praat gekregen na 100 meter rijden het gas losgelaten en viel hij uit)
Wanneer ontstond het probleem:
Vanaf de eerste keer starten
Type tomos (brom of snor) en model:
Snor A3(ei cilinder) enkele versnelling. (eeuwenoude type?)
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding):
dell orto sha 12/9, Encarwi zeef luchtfilter, contactpunten ontsteking, tandwielverhouding: 26-33, Bos A3 uitlaat.

Hallo allen,

Ik heb onlangs een tomos zo ongeveer als rollend frame voor een paar tientjes van iemand gekocht met mijn persoonlijke missie om deze weer aan de praat te krijgen. De eigenaar vóór hem had er geprobeerd een 70cc blok onder te zetten en alle aanpassingen aan de rest van de brommer gedaan die daar bij horen. Nou heb ik de tomos van hem gekocht met het originele ei cilinder blok erbij. Los in een doosje zat een dellorto 14/9 sha carburateur, encarwi zeef luchtfiler, een kabelboom, een rotte uitlaat en nog wat spullen.

Ik ben als volgt aan de slag gegaan:
-De carburateur en spruitstuk uit elkaar gehaald, schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen en rubbers.
-Benzine kraan ontmanteld en schoongemaakt, deze loopt weer helemaal door.
-Een nieuwe contactpunten ontstekingspoel, vliegwel en bobine gemonteerd. De oude spiebaan was verdwenen en de spoel ook kapot. Vervolgens het contactpunt precies afgesteld en de timing op 0,8mm voorontsteking gezet. (0,8mm vóór het bovenste dode punt van de zuiger). Er is een vonk.
-De cilinder eraf gehaald om te inspecteren, zuigerveren voor de zekerheid vervangen en nieuwe pakkingen. Uitlaat en inlaat port schoongemaakt. Nieuwe uitlaat pakking, de uitlaat zelf heb ik tweede hands opgepikt maar was amper gebruikt dus niet verstopt lijkt me.
-De vraagtekenveer vervangen, het carter voorzien van nieuwe olie en pakking. (de keerring leek in orde te zijn)
-Verder de onbelangrijke dingen als een rem, lampjes, spanningsregelaar en dergelijke in orde gemaakt.

Er is compressie, ik weet niet hoe zwaar de kickstart hoort te voelen omdat dit mijn eerste ervaring met een tomos is. (Ik heb alleen sleutel ervaring met mijn VwT3, dus ik weet ook niet precies hoe alles gezond hoort te klinken). Maar het lijkt me genoeg compressie. Er is vonk, benzine (bougie is nat na het kicken en niet starten) en er is lucht. Ik heb al deze dingen vervangen en gemonteerd in fases en na elke fase geprobeerd de tomos te starten waar alles wat nodig is voor een start gemonteerd was. Hij heeft een paar keer gelopen, maar viel vrij snel weer uit als ik geen gas bleef geven of de stationair schroef zo liet zitten dat hij veel te veel toeren maakt. De eerste kick na een tijdje niet kicken geeft meestal het meeste resultaat. Of hij gaat twijfelachtig aan en blijft even stationair lopen en valt dan weer uit, of hij maakt een paar plofjes uit zichzelf en houdt er dan mee op. De keren kicken direct na de eerste twee keer leveren dan meestal niks meer op. Ik heb nadat ik alles heb vervangen 'm een keer aan de praat gekregen, aan kunnen houden en 100 meter kunnen rijden voordat hij weer uitviel toen ik geen gas meer gaf. Ik heb natuurlijk met en zonder choke, stationair schroef erin en eruit, met remmenreiniger, verschillende sproeiers(48 - 56 met grote tussenstappen) en een doekje voor de luchtfilter om te kijken of er te veel lucht door de encarwi zeef luchtfilter komt wat ik me goed kan voorstellen. Maar ik kan me niet voorstellen dat deze luchtfilter er voor zorgt dat het starten zó moeizaam gaat. Allemaal tevergeefs tot nu toe. Wat ik me kan voorstellen is dat het misschien handig is om de originele luchtfilter die door het frame heen gaat te proberen. Maar deze kan ik tweedehands zo snel niet vinden, dat het verschil maakt in hoe het blok loopt kan ik me voorstellen maar niet het verschil tussen wel of geen start denk ik. Maar misschien heb ik het mis, ik hoop dat iemand me dat kan vertellen.

Ik ben benieuwd of er op dit forum mensen zijn die mij de goede richting in kunnen helpen. Alvast bedankt voor het lezen van dit lange bericht!

PS. Het klinkt natuurlijk logisch om tweede hands een A35 blokje op de kop te tikken. Wat ik zodra de helmplicht in gaat ook van plan ben. Maar ik ben met mezelf deze uitdaging aangegaan, en niet van plan me gewonnen te geven.

Re: Tomos A3 ei cilinder wil niet starten

Geplaatst: 23 sep 2022 17:27
door fons716
Is de voet van het spruitstuk wel vlak, anders trekt hij daar valse lucht....voet is simpel te vlakken.
0,8 mm voorontsteking is wel heel weinig, voor een 40 km/h ei cilinder is de voorontsteking 1,8 a 2mm.

En eigenlijk had je de nieuwe zuigerveren eerst in de cilinder moeten drukken en met een voelmaatje de slotspeling opmeten, dan weet je een beetje of de cilinder niet te groot is geworden...veren met de zuiger recht-haaks in de cilinder drukken.

Re: Tomos A3 ei cilinder wil niet starten

Geplaatst: 23 sep 2022 18:51
door Duda
oh, is voorontsteking zo veel vroeger? Ik vond 0,8 weinig, en ik vroeg me al af of ik de instructies op het timen van de voorontsteking op de wiki wel goed had begrepen.

stukje uit wiki: ''Dan ga je de schuifmaat zo verschuiven dat er 0.8mm bij op komt. Je hebt dan dus 33.8mm. Dit is voor de voorontsteking. De 0,8 kan verschillen per cilinder, bij een standaard 50cc ligt het aantal tussen de 1,5 - 1,7.''
Hier raakte ik een beetje van in de war. Is het 0,8mm of tussen de 1,5 en 1,7mm?? had ik het toch bij het verkeerde eind dus.

Bedankt voor je reactie. Ik ga de voorontsteking veranderen en als het nodig is de voet van het spruitstuk vlakken. Wat betreft de cilinder, als er te veel speling is , dan zal het wel einde verhaal zijn lijkt me. Klopt het dat 0.35/0.45mm speling de norm is?

Vriendelijke groet!

Re: Tomos A3 ei cilinder wil niet starten

Geplaatst: 23 sep 2022 21:49
door fons716
Minimaal 0,25 slotspeling, meer als 0,4 dan verlies je compressie en vermogen.

Als de zuiger onder de zuigerveren zwart is, dan lekken ze.

Als je imitatie sproeiers gebruikt (dus zonder het Inc logo) die zijn 2 a 3 maten kleiner dan de echte Dell sproeiers.

Re: Tomos A3 ei cilinder wil niet starten

Geplaatst: 25 sep 2022 16:05
door Duda
Ik heb inmiddels de voorontsteking op 1.8mm staan en dit zorgt al voor vaker succesvol starten maar nog niet optimaal. Ik ga 2mm proberen om te kijken of er verschil is.

Is er een sproeiergrootte die jullie kunnen aanraden voor deze setup?

Bedankt voor alle antwoorden zo ver!

Re: Tomos A3 ei cilinder wil niet starten

Geplaatst: 26 sep 2022 09:35
door fons716
Dat hij niet stationair loopt ligt niet aan de voorontsteking.

Vaak is valse lucht het probleem en dan is het mengsel te arm.

Slecht of niet stationair lopen met een dell 14/9 ....Stationair gaatje (idle hole) schoon raggen met een draadje uit een staalborstel....en door blazen met een compressor.

https://www.myronsmopeds.com/2021/03/dellorto-service/

Re: Tomos A3 ei cilinder wil niet starten

Geplaatst: 27 sep 2022 19:17
door Duda
Nadat ik de voet van het sproeistuk heb gevlakt, en het stationair gaatje schoon is geragd, heeft hij na +- 20x kicken gelopen. Toen heb ik ongeveer anderhalve kilometer gereden. Hij bleef stationair lopen maar iets te hoog naar mijn mening. Toen ik de stationair schroef probeerde af te stellen ging hij uit en daarna is hij niet meer aan te krijgen.. Toen hij nog warm kreeg ik geen enkel plofje bij het kicken voor elkaar. Toen hij koud was kreeg ik weer plofjes maar +-50x kicken zonder succesvolle tweede start. Ik begrijp niet waarom hij na een start en korte succesvolle rit echt op geen enkele manier meer aan te krijgen is.

Moet ik de cilinder al openmaken om de slotspeling te checken? Ik zou graag eerst nog andere dingen proberen, als die er nog zijn. Ik kan ze alleen niet echt meer bedenken, iemand?

Re: Tomos A3 ei cilinder wil niet starten

Geplaatst: 27 sep 2022 20:28
door fons716
Ik denk eerder dat de krukas keerringen droog-hardt zijn en dus lekken...kunnen er op het oog goed uit zien maar als ze hardt zijn dichten ze niet meer af.

Re: Tomos A3 ei cilinder wil niet starten

Geplaatst: 30 sep 2022 19:44
door Duda
Beide krukas keerringen vervangen en hij heeft nog steeds zo veel moeite met starten dat het me nog niet gelukt is. Het lijkt me niet dat de sproeier grootte uit maakt voor het starten maar wel voor het lopen, als ie eenmaal start. Of zegt iemand dat ik dit wel degelijk de start zal bevorderen? Er zit nu 56 of 54 in geloof ik (met inc logo). Ik heb vlak voordat hij de laatste keer liep de sproeier grootte veranderd van een onleesbare sproeier naar 56 in een poging om steeds lager te gaan en te kijken of dat iets veranderde aan de situatie. Bij 56 of 54 ging hij dus die ene keer lopen waarna hij daarna niet meer aan ging.

Re: Tomos A3 ei cilinder wil niet starten

Geplaatst: 30 sep 2022 22:08
door fons716
In een 14/9 dellorto is sproeier 54 met het inc logo veel te groot, 49-50-51 met inc logo zal beter moeten zijn als je geen valse lucht meer hebt.....zonder logo 2 a 3 maten groter.

Re: Tomos A3 ei cilinder wil niet starten

Geplaatst: 01 okt 2022 19:12
door Duda
Bedankt voor alle reacties maar ik kom er nog steeds niet uit. Het blijft 50x kicken geen enkele start, soms wat plofjes en dat is het.. ook met nieuwe keerringen, ook met een sproeier die kleiner is, ook met een afgevlakt sproeistuk voet en ook met de juiste ontsteking. Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik denk dat ik ten einde raad begin te raken

Re: Tomos A3 ei cilinder wil niet starten

Geplaatst: 01 okt 2022 19:49
door fons716
Ik begin bijna te twijfelen aan je ontsteking, dat hij wel buiten de cilinder vonkt maar onder compressie in de cilinder niet, of maar heel af en toe.
Ontsteking kun je even simpel testen, bougie dop eraf draaien en bougie kabel 7 a 8mm van de cilinder houden en kijken of je over die afstand een vonk kunt trekken, lukt dat niet dan levert de ontsteking te weinig spanning.

Re: Tomos A3 ei cilinder wil niet starten

Geplaatst: 02 okt 2022 15:07
door Duda
De vonk springt inderdaad niet over bij een afstand van 7 a 8mm. Ik heb de ontsteking daarna gemeten direct uit de spoel en deze geeft maximaal 82-83 volt maar meestal tussen de 75 en de 80 bij het kicken. Ik heb gelezen dat dit altijd tussen de 75 en 100 moet zijn. Dan is dit misschien wel aan de lage kant.

Op het vliegwiel dat ik heb staat 6V50W en is nieuw. Op het kapotte vliegwiel dat ik had stond 12V50W. Ik heb dit exacte vliegwiel bij Tomoshop besteld maar ontving er een waar 6V50W op staat. Ik heb het per mail bij ze nagevraagd en ze zeiden dat dit niet uit maakt omdat de spoel zorgt voor de hoeveelheid stroomt die wordt opgewekt. De contactpunten spoel die ik gebruik heb ik van iemand anders overgenomen maar lijkt in zeer goede staat.

Moet ik een andere spoel hebben? Of toch dat 12V50W vliegwiel hebben? Of iets aan de ontsteking of afstand van het contactpunt veranderen? De voorontsteking staat op 1,8mm en het contactpunt op een afstand van 0,35mm.

Re: Tomos A3 ei cilinder wil niet starten

Geplaatst: 02 okt 2022 17:17
door Duda
Ik heb inmiddels geprobeerd om de afstand van het contact punt groter en kleiner te maken om te zien of dit verschil brengt in voltage direct gemeten van de spoel.

Ik kom uit op ongeveer:
0,25mm=85-95v
0,30mm=86v
0,35mm= 75-80v
0,45mm=52v

Met het contactpunt op 0,25mm afstand opening en 85-95v start de Tomos nog steeds niet. Voorontsteking op 1,8mm (bdp=22,6mm +1,8mm = voorontsteking 24,4mm).

Re: Tomos A3 ei cilinder wil niet starten

Geplaatst: 02 okt 2022 19:27
door Duda
Zou het kunnen dat toen hij een paar kilometer heeft gereden met de oude krukas keerringen het blok warm werd, de oude droge keerringen niet mee uitzette met het warme blok en toen olie door hebben gelaten en dat na het vervangen van de keerringen er te veel olie is blijven zitten bij de krukas en cilinder en hij daarom niet meer start? Of is dit te ver gezocht

Re: Tomos A3 ei cilinder wil niet starten

Geplaatst: 03 okt 2022 09:47
door fons716
Op welke spoel meet je 75 volt wisselspanning.
Een punten ontstekings spoel levert maar 4 a 5 volt bij 2000 rpm aan de bobine, zwarte draad uit het blok.

Re: Tomos A3 ei cilinder wil niet starten

Geplaatst: 08 okt 2022 09:22
door Duda
Ik heb nog eens alles van A tot Z nagelopen en voor de zekerheid een andere bobine gebruikt en de condensator vervangen om alles aan de ontsteking te hebben afgevinkt en nu loopt ie als een zonnetje. Of het nou de condensator of bobine was moet blijken als ik de oude bobine nog eens probeer.

Hartstikke bedankt voor alle tips iedereen

Re: Tomos A3 ei cilinder wil niet starten

Geplaatst: 08 okt 2022 13:47
door fons716
Die oude bobine gaat zelden kapot dus verwacht dat de condensator het probleem is geweest.