Pagina 1 van 2
uitlaat poort tunen
Geplaatst: 20 jun 2006 18:16
door tosje
Hallo iedereen!
ik heb een 70cc airsal gekocht en deze wil ik gaan tunen.
in laat hoeft niet getuned te worden omdat ik met de standaard brom carb blijf rijden.
maar uitlaatpoort wil ik wel groter maken.
ik heb gezien dat je dan 65% van de boring moet nemen zo groot moet je uitlaat poort worden.
maaaaar....
moet ik de uitlaatpoort dan breder maken of langer richting cilinder kop?
hoe werkt dat?
en welke maat sproeier moet er ongeveer in?
setup is dan airsal tuned.
proma gp
14/12 carb
alvast bedankt!

Geplaatst: 20 jun 2006 19:01
door TQ Rider
67% kan ook bij airsal maar ga maar tot 66%

Je moet hem breder maken dus in de breedte 66% van de borig moet je uitlaat poort worden je moet ook je hele gedeeldte van af binnenwand tot uitlaat mooi rond maken of net zo als je uitlaat poort is dus je wanden ook groter maken
Geplaatst: 20 jun 2006 22:15
door Multifix
waarom neem je geen grotere carburateur?? heb je emer vermogen en dan heb je niet de kans dat het mis gaat. Lijkt mij een stuk makkelijker
Geplaatst: 20 jun 2006 22:22
door Boekbak
ja, snap niet waarom je met std brom carb blijft rijden.... heb je geen cilindertunign nodig want die airsal trekt het al aardig goed met een 15/15+ carb tbh

. het is wat je zelf wilt, maar ik weet wat er van komt als je gaat kloten met je cilinder

.
GreeTz,
Geplaatst: 21 jun 2006 08:59
door PraatPaal
jij noemt het nog tunen, ik noem het hakken in je uitlaatpoort onder het motto tuning en breedtoerigheid.
verdiep je er eerst ff goed in voor je je dremel je cilinder laat opvreten.
Geplaatst: 21 jun 2006 10:07
door Multifix
Wat is eigenlijk het resultaat van je uitlaatport vergroten....?
En waar kan je informatie vinden over cilindertuning?
Ik zou het namelijk wel eens willen proberen met een oud cilindertje

Geplaatst: 21 jun 2006 13:38
door PraatPaal
lees de boeken van graham bell
lees in de FAQ/ how to make hoe je een poortmak moet maken
pas waardes aan, reken of je timgen gunstiger liggen, en pas dan je cilinder aan.
niet hakken en hopen dat het beter gaat lopen. Tevens is de slijtage en de kans op een warmloper veel groter met een omhoog gebeunde uitlaatpoort.
Geplaatst: 21 jun 2006 19:56
door Tomos_Power1
ja, snap niet waarom je met std brom carb blijft rijden.... heb je geen cilindertunign nodig want die airsal trekt het al aardig goed met een 15/15+ carb tbh

.
het is wat je zelf wilt, maar ik weet wat er van komt als je gaat kloten met je cilinder 
.
GreeTz,
wat dan?

Geplaatst: 22 jun 2006 01:35
door ex-gast
tunen kan op meerdere manieren je kan zelfs zo gaan tunen dan je geen kilometer sneller gaat
maar wel dwaas hard gaat trekken de slijtage blijft dan ook binnen de perken
Geplaatst: 22 jun 2006 14:24
door Volty
wat dan?

In mijn geval een standaard Puch cilinder die 10.000 toeren draait, met 0,0 koppel waardoor je met een enorm lange vertanding zelfs nog moet meerennen voordat ie de 50 km/u haalt
Dat was gelukkig 4 jaar geleden.. maar het was wel mijn eerste cilindertje dat ik had 'getuned'

Geplaatst: 23 jun 2006 17:42
door Tomos_Power1
AH
daar heb je dus nix aan...

Re: uitlaat poort tunen
Geplaatst: 30 jun 2006 14:41
door chief
Hallo iedereen!
ik heb een 70cc airsal gekocht en deze wil ik gaan tunen.
in laat hoeft niet getuned te worden omdat ik met de standaard brom carb blijf rijden.
maar uitlaatpoort wil ik wel groter maken.
ik heb gezien dat je dan 65% van de boring moet nemen zo groot moet je uitlaat poort worden.
maaaaar....
moet ik de uitlaatpoort dan breder maken of langer richting cilinder kop?
hoe werkt dat?
en welke maat sproeier moet er ongeveer in?
setup is dan airsal tuned.
proma gp
14/12 carb
alvast bedankt!

uitlaatpoort is afhankelijk van je uitlaat lengte
Re: uitlaat poort tunen
Geplaatst: 30 jun 2006 22:00
door Vuile Beunkoe
uitlaatpoort is afhankelijk van je uitlaat lengte
dat is BS
leer 2takt voordat je slim gaat doen
Re: uitlaat poort tunen
Geplaatst: 01 jul 2006 18:22
door chief
uitlaatpoort is afhankelijk van je uitlaat lengte
dat is BS
leer 2takt voordat je slim gaat doen
ik denk dat ik meer van tweetakt weet als wie dan ook hier op dit forum

Geplaatst: 01 jul 2006 19:23
door ex-gast
kapsones mode aan : ik ben er ook nog !
de vorm en model van je uitlaat maak je aan de hand van je cilinder
niet andersom !!!
Geplaatst: 01 jul 2006 19:29
door chief
ja wel want de hij wil zijn poort aanpassen en heeft al een uitlaat.en ik wil absoluut geen kaps hebben maar ik voelde me wel aangevallen.
Geplaatst: 01 jul 2006 19:36
door Vuile Beunkoe
ja als je er zo veelt waarom vertel je dan onzin ?
lengte vd uitlaat speelt niet zon rol, een dikke uitlaat werkt anders dan een dunne, als ze evenlang zijn.
dus maar goed ook dat jij je aangevallen voelt, want er klopt niks van
* en het is DAN wie ook, niet als (K)
Geplaatst: 01 jul 2006 19:52
door ex-gast
op die manier die je nu voorhanden neemd heb je wel gelijk chief
maar zoals je het net zij klopte het niet
idd als de uitlaat al gekozen is dan kun je het beste de uitlaatpoort enz er op aanpassen
zoals jij het net zij was :
chief schreef:
uitlaatpoort is afhankelijk van je uitlaat lengte
wat dus niet waar is
@lucas lengte van de uilaat speeld niet zo'n rol ???
sorry maar daar ben ik het niet mee eens
Geplaatst: 01 jul 2006 21:25
door Vuile Beunkoe
niet zo een rol... zo beter (k)
en kijk dan het voorbeeld
Geplaatst: 31 jul 2006 17:32
door Brian Tomos
Het is zo want mij eerste cilinder heb ik helemaal verkloot door het te tunen.
Brian