Pagina 1 van 3

Valse lucht bij membraan

Geplaatst: 19 mar 2023 11:10
door Stinos
Setup:
Tomos a35 uit 1999
65cc airsal, met hogedruk kop (ja voor 65cc)
15/15 carb origineel, sproeier 72 (zonder inc logo)
Powerfilter
Homoet p4 uitlaat
15mm spruitstuk van dmp (gevlakt)
Membraan die bij de airsal kit zat
Ontsteking op bromstand
TWV 26-22


Goedemorgen,

Zoals de titel aangeeft heb ik ergens een lek bij mijn inlaatspruitstuk. Mijn Tomos rijdt nu 62. In de snelheidstabel op dit forum staat dat deze setup ongeveer 80-85km/h moet halen. Nu neem ik alles al wel met een korreltje zout maar het verschil blijft erg groot. Ook lijkt de brommer uit te willen vallen als je vanuit stilstand ineens vol gas geeft. Verder stottert die erg in de eerste versnelling en aan het begin van de 2e versnelling. De koppelingsveer van de 2e versnelling heb ik vervangen voor een 1e versnellingskoppelingsveer dus de 2e versnelling haakt later aan dan bij een normale Tos.

Nu heb ik de deotest gedaan en idd bij ongeveer 10 seconden spuiten op het membraan valt de Tomos uit. Nu heb ik al eerder mijn spruitstuk gevlakt en ik ga ervan uit dat de aansluiting op de cilinder ook vlak is dus dat zou betekenen dat het membraan krom zou moeten zijn. Ik heb dat gecheckt en er leek idd een spleet te zijn tussen het membraan en het spruitstuk als ik ze op elkaar legde en in het licht keek. Ik heb het membraan nog even gevlakt aan die kant en heb alles terug gemonteerd met nog wat extra vloeibaar pakking.

Nu een dag later gebeurt er precies hetzelfde bij de deotest. Dus ik ben een beetje kwijt wat ik verder kan proberen.

Alvast bedankt voor de reacties!

Linkje van snelheidstabel: viewtopic.php?t=3914

Re: Valse lucht bij membraan

Geplaatst: 19 mar 2023 13:11
door Richfart
Weet je zeker dat het om de afdichting bij het membraan gaat? voetpakking zit er ook vlak in de buurt. als je aan beide kanten vloeibare pakking gebruikt (ben er zelf totaal geen fan van) dan zou je zeggen dat hij wel degelijk afgedicht moet zijn.

Dat stotteren zou kunnen zijn dat je sproeier aan de grote kant is waardoor hij extra rijk is onder in de toeren / buiten de powerband van de pijp. Eventueel kun je je verdiepen in de verschillende soorten gasschuiven / slides van de dellorto SHA's, die hebben namelijk invloed op de benzine/lucht verhouding wanneer je niet volledig gas geeft. en in sommige gevallen kan de gasschuif niet 100% open zou echter weinig invloed moeten hebben op je problemen.

Re: Valse lucht bij membraan

Geplaatst: 19 mar 2023 14:02
door Stinos
De voetpakking dicht goed af. Ik heb echt flink rondom de voetpakking zitten spuiten maar daar gebeurt niet zoveel. Vooral boven op het membraan merkte ik dat hij snel uitviel en dat zit relatief ver van de voetpakking af.

Over het stotteren zou idd goed kunnen zijn dat hij rijk loopt ten opzichte van in de powerband. Ik dacht dat de gasschuiven van de sha carburateurs niet instelbaar zijn.

Re: Valse lucht bij membraan

Geplaatst: 19 mar 2023 14:55
door fons716
Gasschuif is idd niet instelbaar, maar er zit verschil in de schuinte aan de onderkant….schuiven zijn te herkennen aan het nummer.

10 seconden spuiten voor een lek is niet normaal.

Re: Valse lucht bij membraan

Geplaatst: 19 mar 2023 15:24
door Stinos
Ah okay, er zijn dus andere gasschuiven beschikbaar als ik het goed begrijp.

Verder merk ik dat als ik aan de andere kant spuit ik wel eerder een reactie krijg op de deo. Er moet wel iets mis zijn lijkt mij aangezien ik "slechts" 62 ga. Of kan dit nog wel kloppen met mijn setup?

Re: Valse lucht bij membraan

Geplaatst: 20 mar 2023 10:33
door fons716
Met 62 km/h maakt hij 7896,55 rpm, dat is idd erg weinig voor een 65cc en een Homoet p4 uitlaat.

Hij zou eigenlijk ruim 9000 rpm moeten halen, dat is al net boven de 70 km/h.

Je kunt beter zelf membraan pakkingen snijden van een pak melk of vla dat is een stuk dikker....er zijn membraan pakkingen in de handel die zo dun als een krant zijn.....en dus kunnen lekken als iets niet zuiver vlak is.
De 4 gaatjes maak ik er in met een tang voor een broekriem.

Die van mij rijdt 55 km/h met tw 26-26 met een 26mm speedy, dat is 8278,65 rpm met een uitlaat die geen toeren wilt draaien....met een rs sigaar draait hij al over de 9000 rpm en dat moet een p4 zeker overtreffen.

Re: Valse lucht bij membraan

Geplaatst: 20 mar 2023 13:47
door Stinos
Ik heb toch nog de voetpakking gecontrolleerd en wat vloeibaar pakking toegevoegd. Dit lijkt al een stuk te helpen alleen loopt hij nu iets rijk. Ook is de vloeibaarpakking eigenlijk niet geschikt voor delen waar benzine bij komt. Ik heb dik pakkingspapier besteld. Ik ben van plan mijn eigen pakkingen te snijden en die te gebruiken als voet en membraan pakking.

Mocht het stotteren echt een groot probleem blijven dan overweeg ik om een phbg carb te kopen, met bijhorende accesoires natuurlijk, zodat ik de volledige powerband wat nauwkeuriger kan tunen. Dit is wel weer investering dus dit is alleen als het stotteren echt een groot probleem is. Een andere oplossing is om de koppelingsveren wat in te korten zodat ik niet in de lage toeren kom.

Mocht ik een phbg carb aanschaffen wat zou een goed formaat zijn? Ik zag online dat de meest gangbare formaten 17.5mm, 19mm en 21mm zijn.

Re: Valse lucht bij membraan

Geplaatst: 20 mar 2023 16:30
door Richfart
Het verschil in de grote van carburateurs is voornamelijk de snelheid van de lucht/benzine (gassnelheid). hoe groter de carburateur hoe trager het mengsel zal bewegen omdat het namelijk een groter oppervlak heeft. een 15mm carburateur op een 50cc cilinder heeft ongeveer de zelfde gassnelheid als een 17,5mm op een 65cc. Als je een maat groter gaat (tragere gassnelheid) krijg je meer vermogen potentieel hoger in de toeren maar lever je vermogen in lager in de toeren.

Mocht je dus opzoek zijn naar de hoogste topsnelheid, meeste toeren en hier altijd mee willen rijden neem dan een 21mm. Als je vaak in de stad rijd, aan de snelheidslimieten houdt en dus vaker in lagere toeren neem dan de 17,5mm. Tussen weg dan dus de 19mm zijn.

Let er wel op als je een 21mm carburateur op een 19mm spruitstuk zet dat je hem dan niet volledig benut en evengoed een 19mm carburateur had kunnen kopen.

Re: Valse lucht bij membraan

Geplaatst: 20 mar 2023 16:45
door Stinos
Dit zal ik zeker meenemen als het zover komt. Heb al wel gemerkt dat als mn brommer koud is dat hij flink goed weg trekt. Nu na een half uur rijden reageert hij weer heel slecht. Ik denk dat de vloeibare pakking weggegeten wordt door de benzine en er weer een lek is ontstaan. Dit weekend dus dikke pakkingen erop zetten en kijken of dat het gewenste resultaat haalt.

Re: Valse lucht bij membraan

Geplaatst: 20 mar 2023 16:47
door Richfart
En voordat je een willekeurige dikke pakking gebruikt voor je voetpakking. Je wilt dat de pakking zo dik is dat de poorten volledig open zijn wanneer je zuiger op het ODP (onderste dode punt) is. Als je dit doet zul je je poorten volledig benutten en aan de andere kant een hogere compressie en kleinere squish.

Re: Valse lucht bij membraan

Geplaatst: 20 mar 2023 17:30
door Stinos
Ik dacht dat je met een dikke voetpakking juist een lagere compressie hebt omdat de inhoud van de verbrandingskamer bij ODP groter wordt. En dat wordt vervolgens samen gedrukt tot het BDP waarbij er nu ook dezelfde inhoud extra wordt opgeteld. Maar omdat omdat er relatief meer inhoud bijkomt bij het BDP tov het ODP is de compressie ratio lager. Of maak ik nu een denkfout?

Verder zorgt een kleinere squish voor snellere detonatie als ik het goed heb dus daar moet ik wel mee uitkijken idd.

Re: Valse lucht bij membraan

Geplaatst: 20 mar 2023 18:03
door Richfart
Klopt een dikkere voetpakking heeft inderdaad een lagere compressie. Maar het beïnvloed ook hoe lang alle poorten openstaan. Voor de voetpakking is daarom van belang dat de spoelpoorten in de pakking goed overlopen van carters naar de cilinder. Dat alle poorten op ODP volledig open zijn, en dat hij goed afdicht. Mocht je compressie te hoog zijn of je squish te klein dan kun je dat nog oplossen met de koppakking.

Re: Valse lucht bij membraan

Geplaatst: 20 mar 2023 20:40
door fons716
Een 19 of 21mm carb klinkt leuk maar het membraan is maar geschikt tot een 15mm of 16mm carb, voor bv een polini van een Puch Maxi is er een ombouwset voor een groter membraan zodat een grotere carb wel werkt.

Re: Valse lucht bij membraan

Geplaatst: 21 mar 2023 11:34
door Stinos
Okay dus mocht ik ervoor kiezen een phbg carb te installeren ben ik het best af met een 17.5mm en dan moet ik ervanuit gaan dat het membraan het geen pretje vind.

Ik ga eerst dit weekend de dikkere pakkingen snijden en installeren. Ik hoop dat het snelheids probleem is opgelost en het optrekken met wat minder stotteren gaat. Ik blijf nu in het begin van de 2e versnelling echt zwaar hangen voor een seconden of 5-10 totdat de powerband begint. Ik kan dit ook nog oplossen met een ingekorte of zwaardere veer. Ik heb alleen nog geen leverancier kunnen vinden die dit formaat veer kan leveren met een zwaardere veerconstante.

Re: Valse lucht bij membraan

Geplaatst: 21 mar 2023 12:38
door fons716
Dat is het nadeel van een Homoet p4 en een 22 atw.

Re: Valse lucht bij membraan

Geplaatst: 21 mar 2023 19:16
door Richfart
Als je geld overhebt dan kun je zwaardere koppelingsveren bij een amerikaanse webwinkel kopen: treatland. En anders zijn er 2e versnellings koppelings segmenten beschikbaar bij een Sloveense webwinkel: frcomoto. Bij deze segmenten gebruik je de zelfde veren als die ze in een scooter koppeling gebruiken.

Ik verwacht dat de nieuwe afdichtingen en een beter afgestelde mengsel het optrekken ook al goed verbeteren.

Re: Valse lucht bij membraan

Geplaatst: 22 mar 2023 08:17
door Stinos
Ah top. Mocht het optrekken slecht blijven check ik zeker even de webwinkels!

Re: Valse lucht bij membraan

Geplaatst: 22 mar 2023 15:55
door fons716
Maak de koppelingsveer groen 1e versnelling 15,5 cm met oogjes erbij gemeten, std is die 16,6 cm met de oogjes erbij gemeten.
Dat kun je voor beide koppelingen doen, koppelingen slijten dan wel sneller.

Re: Valse lucht bij membraan

Geplaatst: 22 mar 2023 19:36
door Stinos
Ik heb vandaag de voetpakking alvast kunnen vervangen. Hij lijkt veel rijker telopen dus de sproeier vervangen voor 72 ipv 74 en hij loopt nu nog iets te rijk eigenlijk. Het erge is dat als ik deo op de voetpakking spuit hij direct uitvalt. De topsnelheid is momenteel 64 van wat ik heb kunnen rijden maar heb wss nog niet de top gereden. Ik denk wel dat er niet heel veel meer in zat.

Het blijft raar dat zelfs met een pakking van 1mm de voet nogsteeds lek is. Zijn er nog oorzaken waardoor dit kan komen?

Wat meer slijtage op de koppeling vind ik persoonlijk niet zo erg. Een setje is niet heel duur en zo vervangen.

Re: Valse lucht bij membraan

Geplaatst: 22 mar 2023 20:53
door fons716
Heeft het blok grote spoelers of kleine?