Pagina 12 van 12

Re: Snelheidstabel

Geplaatst: 03 apr 2014 19:17
door mikeo92
Ik weet niet of dit al eens gezegt is, maar probeer altijd een even en een oneven aantal tanden te gebruiken. anders heb je altijd slijtage op één punt.

Bron: Constructieleer hoofdstuk riem en kettingaandrijvingen

Re: Snelheidstabel

Geplaatst: 03 apr 2014 20:51
door homoetje
Probeer jij die maar te vinden voor een tomos. Ik ben ze nog niet niet tegen gekomen.

Re: Snelheidstabel

Geplaatst: 03 apr 2014 21:01
door shadowranger
Beetje off-topic:


voortandwiel = 26 of 27

Achtertandwiel = 33, 31, 28, 26, 24 en 22. Er zijn dus wel degelijk oneven tandwielen. Maar het gaat meer om het feit dat de ketting en tandwielen op elkaar inslijten en het daarom raadzaam is om alles in 1 keer te vervangen.

Re: Snelheidstabel

Geplaatst: 03 apr 2014 22:44
door mikeo92
Het gaat erom, en daar moet Ik als student werktuigbouwkunde rekening mee houden mee houden in mijn ketting berekeningen dat je een even en een oneven aantal tanden moet gebruiken. Ik heb 22 en 33 en zou ik een snellere set up willen dan zou ik 25 (als die bestaat) en 24 gebruiken als voorbeeld.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Snelheidstabel

Geplaatst: 04 apr 2014 10:05
door shadowranger
22 en 33, over welke Tomos praten we dan? Ik ken geen Tomos met een dergelijke twv.

Standaard is het voortandwiel 26, het achtertandwiel kan variëren, afhankelijk van de uitvoering (brom of snor). Als je sneller wil rijden neem je een kleiner achtertandwiel, wil je meer trekkracht ga je groter. Eea heeft vice versa wel invloed op je prestaties.

Re: Snelheidstabel

Geplaatst: 04 apr 2014 14:38
door Borcheld11
Ik weet niet of dit al eens gezegt is, maar probeer altijd een even en een oneven aantal tanden te gebruiken. anders heb je altijd slijtage op één punt.

Bron: Constructieleer hoofdstuk riem en kettingaandrijvingen
Kan je dit nader verklaren, waar heb je dan precies altijd slijtage op één punt?

Re: Snelheidstabel

Geplaatst: 06 apr 2014 22:52
door mikeo92
Als je 2 even tandwielen hebt, bijv 22-22, dan zal de slijtage zich altijd vertonen bij één tand waardoor deze tand sneller slijt en kan breken. Als je nou 22-33 gebruikt (zoals ik) dan zal de slijtage zich verdelen over het gehele kettingwiel waardoor deze langer mee kan gaan.

Re: Snelheidstabel

Geplaatst: 07 apr 2014 07:23
door homoetje
Met tandwielverhouding 22-33 mag je denk ik blij zijn als je de 15km/h haalt.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Snelheidstabel

Geplaatst: 07 apr 2014 09:39
door mikeo92
38 km/u geen probleem, het kan ook 26 tanden zijn, nu begin ik te twijfelen maar dan is het nog steeds even-oneven

Re: Snelheidstabel

Geplaatst: 07 apr 2014 13:12
door shadowranger
Ben je niet in de war met een rechtstreekse overbrenging met 2 tandwielen die in elkaar horen te grijpen? Dat je dan een even en oneven aantal tanden neemt klinkt het geloofwaardig, hoewel wanneer je een tandwiel neemt met een ander aantal tanden dan de andere (ongeacht even of oneven) heb je genoemde issue ook al niet.

Re: Snelheidstabel

Geplaatst: 07 apr 2014 13:25
door mikeo92
Volgens mijn constructieleer leraar geld dit voor zowel rechtstreekse als kettingoverbrengingen. Begrijp me niet verkeerd, ik probeer alleen een nuttige tip te geven zodat je ketting en kettingwielen iets langer meegaat.

Re: Snelheidstabel

Geplaatst: 07 apr 2014 17:27
door Borcheld11
Als je 2 even tandwielen hebt, bijv 22-22, dan zal de slijtage zich altijd vertonen bij één tand waardoor deze tand sneller slijt en kan breken. Als je nou 22-33 gebruikt (zoals ik) dan zal de slijtage zich verdelen over het gehele kettingwiel waardoor deze langer mee kan gaan.
Een tandwiel slijt toch niet alleen op 1 tand?
Slijtage word toch sowieso verdeelt over alle tanden.

ik snap het niet helemaal meer. kan je precies wat in jou schoolboek staat overtypen of foto uploaden?
miss dat ik het dan beter snap?

Re: Snelheidstabel

Geplaatst: 07 apr 2014 20:30
door mikeo92
Het staat niet letterlijk in mijn boek en van die ene tand was wel een extreem voorbeeld.

dit kon ik vinden op het web.

Samenwerking van kettingwielen en kettingen

De meeste aandrijvingen hebben een oneven aantal steken in de ketting en door een aandrijfkettingwiel met een oneven aantal tanden te gebruiken, wordt gezorgd voor een gelijkmatige slijtage van ketting en kettingwieltanden. Een even aantal tanden voor de aandrijvende en de aangedreven kettingwielen kan ook worden gebruikt, maar de slijtageverdeling over de kettingwieltanden en de ketting is slecht.

http://www.renold.be/NL/Products/Transm ... &MenuID=80

Re: Snelheidstabel

Geplaatst: 08 apr 2014 21:24
door Borcheld11
Dankje, Weer wat geleerd dan. :P

Re: Snelheidstabel

Geplaatst: 14 okt 2015 11:08
door Buddy
Tomos Classic Brom 1996

Bromkop
Bromzuiger
Bromcylinder
12mm delorto met sproeier 58
luchtbox onder frame buis eruit gehaald
tandwiel 27/22
standaard snel met ingekorte demper
Bromstand Onsteking

60 kmph :)