Pagina 1 van 1

zuiger met gat ????????

Geplaatst: 02 jun 2005 23:39
door hellbat
Een tijdje geleden ben ik begonnen met het opknappen van een tomosje, voor de lol eigenlijk zeg maar, dit projectje had ik van iemand uit eindhoven op de kop getikt, maar u, na demontage van het blok, zie ik dat er onder de zuigerbodem, een geboord gat zit wat uitmond in de uitlaatpoort, als de zuiger bovenaan zit ????????

Wat heeft dat gat voor functie ???????

Lijkt mij alsof je er enkel maar vemogen door verliest, omdat de compressie onder de zuiger pas later op gang komt, en je een gedeelte van je verse mengsel alweer kwijt bent, rechtsreeks de uitlaat in.

Het ziet eruit als een origineel ingegoten gat, dus niet achteraf door een of andere koekwous met een black&decker erin gejast ofzo.

Laat effe wat weten.

Groetjes Ikke.

P.S.

Het brommertje bleek achteraf een snor te zijn met een a5 cinlinder + kop, dus er is al het een en ander aan geklooid.

Geplaatst: 05 jun 2005 11:48
door NikeyTomos
Het gat zit dus in de zuiger? onder de zuigerbodem? dus net onder je zuigerveren? Als dit het geval is en dit gat komt uit in je uitlaatpoort dan is het simpel. Dan zat die zuiger verkeerd om. Het gat moet richting inlaatpoort wijzen.

Geplaatst: 05 jun 2005 11:54
door hellbat
Dus het is toch een soort derde spoelpoort dan, oke, ga ik proberen

bedankt voor de hulp

Geplaatst: 05 jun 2005 13:51
door NikeyTomos
Heb je al 2 spoelpoorten in je zuiger dan? (sleuven) Zit dit gat nu wel of niet aan dezelfde kant als deze poorten?

Geplaatst: 05 jun 2005 14:10
door hellbat
Nee, ik heb geen extra spoelpoorten in die zuiger zitten, afgezien van dat gat dan.

Wat ik bedoelde is dat ik naast de twee "normale" spoelpoorten, dan ook nog dat gat in de zuiger heb, dat zal dan via de inlaatpoort functioneren als een "extra" spoelpoort. De derde dus.

enne, dat gat ziet er niet zo uit als je op een originele zuiger ziet, twee langwerpige sleuven naast elkaar, maar het is echt een gaatje, ongeveer 5mm groot, en ietwat onder een hoek schuin naar binnen geboord.

Maar ik weeteven genoeg wat dit betreft, ik ga die zuiger omdraaien en dan alsnog eens uitproberen wat hij dan doet.

groetjes Ikke

Geplaatst: 05 jun 2005 18:23
door poekelen
je kan de zuiger niet zomaar omdraaien. op de zuiger staat een pijl, die moet richting de uitlaat poort wijzen. als je hem verkeerd om heb zitten dan kan het zo zijn dat je zuigerveren knappen

Geplaatst: 05 jun 2005 18:36
door hellbat
Helaas, er staat geen pijl op, enkel een aanduiding X5 waar ik niks mee kan.

Wat je zegt echter klopt wel, als je de zuiger monteert, vooral als je het niet vertrouwt, of wat ik nu doe, de zuiger omdraaien, dan is het belangrijk dat je de zuigerveersloten ( Die kleine pinnetjes die de opening van de zuigerveer op hun plek houden ) LANGS de poorten laat lopen.
Deze mogen in GEEN geval DOOR een poort heen gaan.

Is dit niet het geval, dan schiet het uiteinde van die veer in de poort, en breekt hij af. Gevolg, nieuwe zuiger/cilinder aanschaffen.

Makkelijk he, viertakten, daar hoef je geen rekening mee te houden, daar zitten geen zuigerveersloten in, gelukkig !!!

Geplaatst: 08 jun 2005 17:46
door NikeyTomos
maar je zuigerveerslotjes zitten toch wel aan de andere kant van dat gat zeker? als dit zo is dan is het gat origineel. anders niet. Liepen je slotjes nog niet door je inlaatpoort dan? (edit: of lopen ze dan ook precies naast je inlaatpoort)

Je kan trouwens beter van dit gat een sleuf maken. en dan daarnaast nog een sleuf maken. Deze sleuven moet je dan wel overeen laten komen met de breedte van de twee inlaatpoorten. Probeer maar, bij mij scheelde het flink in snelheid. (als je dit tenminste belangrijk vind hoor.

Geplaatst: 08 jun 2005 22:46
door JooL
mensen mensen mensen toch

wat een kwats weer.
Deze gaten horen naar boven te zitten.
Naar de inlaat, dit heeft als functie dat je inlaat langer open staan zodat je cilinder meer benzine krijg. Je brommer gaat harder lopen en trekt harder.

bij een tomos van een maat van mij. heb ik dat ding over de 60 lopen. hij heeft ook een immitatie uitlaat. Hij rijdt mij voorbij terwijl ik een proma heb.

Geplaatst: 09 jun 2005 16:23
door NikeyTomos
Ik weet niet of je goed leest maar ik zeg toch dat die twee sleuven naar je inlaatpoort moeten! Ik vroeg alleen of dat gat naar de uitlaatpoort of naar de inlaatpoort zat. en waar de slotjes ten opzichte van het gat zitten: aan de zelfde kant of aan de andere kant.

Ik heb ook twee sleuven in mn zuiger gemaakt. Met nog n paar andere aanpassingen (waaronder mijn cilinder getuned): 76 km/u met standaard cil en 12 mm carb en proma gp