Pagina 1 van 1
Inlaat snorfiets
Geplaatst: 10 jun 2005 14:23
door zipper
Ik heb een tomos snorfiets en ik heb er al van alles aan getuned, zoals carburateur en spruitstuk uitgeboord.
Nu hoor (lees) ik hier sommige mensen zeggen dat de snor cilinders bij de inlaat zijn begrensd. Is dat zo en is het dan mogelijk de inlaat breder te maken?
alvast bendankt! Z
Geplaatst: 10 jun 2005 16:37
door quadro
misschien ook membraan begrensd, dus misschien doppler membraan halen
Geplaatst: 10 jun 2005 18:51
door zipper
hoe is die membraan dan begrensd? Smallere opening? of kleinere maximale uitwijking???
Geplaatst: 11 jun 2005 20:38
door NikeyTomos
een snorcil is niet begrensd op de inlaat! ook niet op de uitlaat! er zijn genoeg andere dingen waarop een snorfiets is begrensd waarvan je er al een paar weggehaald hebt. Begrenzers snorfiets= ontstekingstijdstip, andere cilinderkop, carb, spruitstuk, vertanding (achtertandwiel). cil is niks anders dan een snorcilinder!
Geplaatst: 11 jun 2005 21:36
door zipper
een snorcil is niet begrensd op de inlaat! ook niet op de uitlaat!
Dat ik dus wat ik ook dacht. De rest heb ik al aangepast, behalve het ontstekingstijdstip. Is dat makkelijk te tunen? tegenwoorig is alles toch met elektronica geregeld?
Geplaatst: 11 jun 2005 22:49
door hellbat
niet bij een brommer, hier kun je nog steeds handmatig je ontstekingstijdstip van verstellen, ongeacht of het een electronische of een contactpuntenontsteking is.
het gaat erom de grondplaat van de ontsteking net zolang te verdraaien totdat hij fatsoenlijk loopt, en netjes in toeren oppakt. Of er op die grondplaat nu een magneet met sensor of een contactpuntenset met nok gemonteerd zit, dat maakt niet uit.
Meestal gaat een brommer wel wat harder lopen door de ontsteking wat vroeger te zetten, dit zal bij een snor expres laat zijn gehouden omdat je dan wat vermogensverlies hebt.
Het principe hierachter is, dat op het moment dat je een vonk krijgt in je kamer, het nog een paar miliseconden duurt voordat het volledige mengsel gaat ontbranden, door dit tijdstip te vervroegen, bijvoorbeeld 10 graden voor BDP ( Bovenste Dode Punt ), zorg je ervoor dat het mengsel in die laatste 10 graden de kans krijgt te ontbranden, en dan heb jeals de zuiger boveninstaat de maximaal haalbare kracht om die zuiger weer naar beneden te stompen. Dus meer vermogen.
Ga je de onsteking te ver vervroegen, dan krijg je dat je al een gigantische tegenwerking van het volledig ontbrandde mengsel krijgt, omdat die zuiger eerst nog helemaal boven moet komen. Dus gaat hij weer minder presteren.
afstellen is gewoon een kwestie van uitproberen en MILIMETERWERK, draai dus niet als een dolle die plaat zover mogelijk door, hier bereik je helemaal niets mee.
TIP. Voordat je aan de plaat gaat draaien, merk eerst het punt waarop hij nu staat, bijvoorbeeld met een kraspen. Mocht je helemaal de fout ingaan, kun je hem altijd weer op het juiste punt terugzetten, en opnieuw beginnen.
groeten Marcel
Geplaatst: 13 jun 2005 19:09
door NikeyTomos
hoe hard rijd je nu met je snor dan? en wat voor uitlaat heb je eronder? je hebt alles al verandert wat ik heb gezegd?
Geplaatst: 15 jun 2005 12:38
door zipper
ik heb deze uitlaat eronder
verder heb ik:
Uitlaatpoort uitgeboord
Carburateur uitgeboord
Cilinderkop afgeveild
Pruitstuk uitgeboord
Kleiner tandwiel achter
Ik rijd nu 50-55, dit moet toch sneller kunnen!
Geplaatst: 15 jun 2005 16:35
door PeteR--
jaa tuurlyk moet je harder kunne, zet er een andere uitlaat op.
Geplaatst: 15 jun 2005 18:35
door skoeddies
als je hem in een beetje standaard look wilt houden.. deze uitlaat heb je in 2 maten.. hij is er ook met extra dikke bocht.. mischien is dat wat of is deze dat al..
Geplaatst: 15 jun 2005 19:33
door NikeyTomos
je moet ff kijken voor een bromcilinderkop. afvlakken van je snorkop geeft niet hetzelfde resultaat. En een bromzuiger aanschaffen (of sleuven in je orginele zuiger maken). En een andere uitlaat ja!
Geplaatst: 16 jun 2005 09:28
door skoeddies
sleuven in je zuiger maken.. jhier kijk ik een beetje verbaast van op want dan valt toch je compressie weg|??? in mijn zuiger wat een sleuf van boven naar de 1e zuigerveer.. ik heb hem vervangen omdat ik dacht dat ie kapot was.. of heeft de vorige eigenaar dat met bedoeling gedaan? (ik dacht dat het gewoon schade was
Geplaatst: 16 jun 2005 15:43
door zipper
Wat heeft een bromcilinderkop wel wat een afgevlake snorcilinderkop niet heeft? En wat is het principe van sleuven in je zuiger??
Geplaatst: 16 jun 2005 19:42
door NikeyTomos
@zipper: een snorcilinderkop heeft een verdiepte verbrandingskamer aan de bovenkant (of aan de onderkant

). wanneer deze kop afgevlakt wordt wordt de verdieping wel iets minder maar je krijgt niet dezelfde compressieverhouding als bij een bromkop. en de vorm van deze kop werkt ook niet in je voordeel!
@skoeddies: als deze sleuf (sleufje) van de bovenkant zuiger naar de eerste zuigerveer zat kan dit een vastloper geweest zijn waardoor deze sleuf door de (oude) zuigerveer getrokken is. In principe kun je hier mee rijden als er geen scherpe kantjes aan zitten( en niet te diepe sleuf is). Het scheelt echter wel iets in compressie.
de sleuven die ik bedoel zijn sleuven van ongeveer 2cm ofzo. Deze moeten overeenkomen met de sleuven van de inlaatpoort qua breedte. De sleuven beginnen ong 4 mm onder de onderste zuigerveer. dit heeft als nut dat de inlaatpoort langer open blijft staan. hierdoor krijg je meer mengsel onder je zuiger.
Geplaatst: 17 jun 2005 07:22
door skoeddies
oke dan heb ik er dus wel goed aan gedaan om me zuiger te vervangen.. er zaten idd geen schaerpe rendjes ofzo aan maar meestal is nieuw toch wel beter ik was er toch mee bezig en hopelijk heb ik zo dan een betere compressie.. ik zit nog altijd te wachten tot me uitlaat en vering binnen zijn en dan kan ik hem proberen
