Pagina 1 van 1

membraam vraag

Geplaatst: 15 jun 2005 23:32
door dombo
Hoi
Ik zou wel is precies willen weten wat een membraam is ,of wat het doet ,of hoe het werkt? :?
Ik hoor en zie op het forum regelmatig iets over een membraam
Ja ,als ouwe knar zijnde wil ik wel is weten wat het doet
Ik heb nu ook een a 35 blok en op die carb. zit iets bijna rechthoekigs richting cilinder ,en dat zal dat ding wel wezen ,maar voor de rest hokus pokus
Heb is globaal geken maar ik zag 2 gaten geloof ik

gr Dombo

Geplaatst: 15 jun 2005 23:52
door PeteR--
het zorgt dat je mengel niet terug stroomt in je carb.

Geplaatst: 16 jun 2005 08:35
door NikeyTomos
wanneer je zuiger naar boven gaat en het benzine-lucht mengsel compresseerd (is dit een woord :D ) ontstaat een vacuum onder je zuiger. dit is het moment waarop het membraam opent en de ruimte onder je zuiger (carter) met nieuw mengsel vult. wanneer vervolgens de zuiger naar beneden gaat stromen de verbrande gassen via de uitlaatpoort naar buiten. de ruimte onder de zuiger wordt kleiner waardoor dit mengsel via de spoelers in de cilinder weer boven de zuiger wordt gebracht.

wanneer de zuiger vervolgens weer naar boven gaat en de spoelers weer sluiten stroomt een deel van dit verse mengsel via de uitlaat naar buiten. (dit is waarom 2takt meer benzine verbruikt dan 4 takt) Dit zou ook gebeuren bij de inlaatpoort maar dit wordt voorkomen omdat de membraam op dat moment gesloten is.

Bij puch waarbij (meestal) geen membraam wordt gebruikt zie je nog wel eens dat bij gas geven er een deel benzine uit de carburateur wordt gegooit.

Geplaatst: 16 jun 2005 09:22
door skoeddies
zou het dan ook beter zijn om je uitlaatpoort op deze manier te beveiligen tegen het wegstromen van benzine of ztel ik nu een hele domme vraag..

Geplaatst: 16 jun 2005 11:56
door NikeyTomos
dat is een ietwat domme vraag ja :D Als je het zo bekijkt heb je al bijna het viertakt principe haha. lees mijn antwoord nog een keer goed en dan bedenken of het kan wat jij zegt! :?

Geplaatst: 16 jun 2005 21:12
door hellbat
domme vragen bestaan niet, enkel domme antwoorden.

Je verhaal is BIJNA goed Nikey, maar het klopt niet helemaal, het klopt dat er ONDER je zuiger een vacuum ontstaan waardoor er vers mengsel wordt aangezogen, maar op het moment dat de zuiger naar beneden gaat is hij geloten, waarom is dat ???, omdat je tijdens het die slag het mengsel onder de zuiger al wat comprimeert en dan zou het via de inlaatpoort kunnen ontsnappen, de bedoeling is om het mengsel onder je zuiger via de spoelpoorten naar boven te persen, en op het moment dat dat gebeurt, is je membraan dicht.

Groeten Marcel

P.S. @ Dombo, ja, dat is dat vierkante dingetje, dat samen met je spruitstukje met 4 boutjes tegen je cilinder aan zit geschroefd. ze noemen het het membraan, maar eigenlijk is het niet veel anders dan een terugslagklepje.

Geplaatst: 16 jun 2005 23:41
door dombo
ok bedankt
ik hou mijn eigen klep weer ff dicht :lol:
gr Dombo