Pagina 1 van 1

Tomos harder laten lopen

Geplaatst: 26 jun 2005 11:28
door Daantje
Hallo,

Ik heb een tomos standard S25 gekocht en wil die harder laten lopen ongevver 50/60. Maar wat is hier voor de beste manier? Ik dacht zelf aan een technigas next uitlaat. Een 15mm spruitstuk en 15mm carberateur. En een powerfilter. En als die dan nog niet hard genoeg rijd een andere tandwiel verhouding en een ander membraam. Wat denken jullie er van?

En nog een vraagje op http://www.scoots.nl kan je een 15mm spruitstuk kopen waar je een powerbox aan kan maken. Maar wat doet een powerbox en wat houd dit in?

Groeten Daan

Geplaatst: 26 jun 2005 11:40
door poekelen
powerbox. tsja met een 50cc merk je niet echt. stop dat geld liever ergens anders in.
at is de werking van een Powerbox?

Werking van powerbox is eigenlijk erg eenvoudig. Wanneer je meer vermogen uit een blok wil halen, moet je ervoor zorgen dat er meer mengsel in gaat. Een van de dingen is dat je de inlaatpoort langer openzet. Echter dit moet niet te lang zijn, omdat er op een gegeven moment geen vacuüm meer is, en het aanzuigen stopt. Ideaal is natuurlijk de membraam. Deze sluit automatisch als het vacuüm stopt.

Heb je de ademhaling van je blok "goed" voor elkaar (juiste carburateur, mooi vloeiend spruitstuk en een juiste afstelling) dan kunnen er toch problemen optreden. Het beste is de ademhaling van een motorblok te vergelijken met een grote groep mensen die probeert vanuit de gang snel door een deur te rennen. Echter een grappenmaker gooit de deur dicht en iedereen botst op elkaar en stuitert terug. Dit terugstuiteren gebeurt ook in het inlaattraject. De gasstroom stopt en keert om en blaast min of meer in de carburateur. Dit terugblazen verhindert dat de volgende zuigbeweging voldoende mengsel aangemaakt wordt.

Dit is dus eigenlijk een fout die bijvoorbeeld ontstaat door een te kort spruitstuk. Deze fout kan opgelost worden met een extra kamer aan het spruitstuk, vergelijkbaar met een nis in de gang in bovengenoemd voorbeeld. Deze nis geeft de mogelijkheid dat de mensen zich hergroeperen en al vast klaar staan om de volgende keer weer als groep te gaan rennen.

Deze extra nis wordt opeen tweetaktmotor vaak een powerbox genoemd. Het volume van deze box is motorafhankelijk en daarom is een standaard box kopen niet altijd een optie. Afstellen ervan is een tijdrovende aangelegenheid. Soms is alleen een slangetje wat enerzijds op het spruitstuk zit en anderzijds een blindstop heeft, al voldoende.

Vaak is dit soort fouten gemakkelijk te ontdekken door bij lage toeren vol gas te geven. Merk je dat er dan relatief veel benzine op je filter slaat, dan wordt het tijd om met het volume van de inlaat te spelen. Dit fenomeen wordt vaak extra versterkt door de open luchtfilters die rechtstreeks op de carburateur staan.

Voor de liefhebber is er voldoende literatuur te vinden waar dit soort dingen beschreven staan. Verwacht echter geen panklare oplossing voor je eigen blokje. Tweetakt motoren zijn nog steeds een soort orgel. De toon wordt door vele factoren bepaald, en wanneer je iets veranderd, is alles ontstemd. (bron: forum.minibike.nl)

Powerbox dempt alleen pulsaties in het inlaatspruitstuk. Dit zijn geen afstelfouten, echter gevolgen van het tune. Het lukt nu eenmaal niet om een tweetakt van 2000-10.000 RPM overal super te laten lopen.

Powerbox haalt dus de laatste probleempjes uit het blok, echter is lastig af te stellen zonder vermogensbank. Zoals hier meerdere malen in dit topic vermeld, speelt alleen al de lengte van een aansluitslang een rol.

Verwacht geen wonderen en wanneer je zelf weinig ervaring met tune hebt, begin hier niet aan. Powerbox is nu net ff de finishing touch wanneer je alle andere punten 200% voor elkaar hebt.
Als je zuiger vanaf het onderste dode punt weer naar boven beweegt, sluiten je membraanklepjes. De stroom mengsel welke vanuit je carburateur je blok in kwam wordt dan plots onderbroken, waardoor er een overdruk in je spruitstuk ontstaat en het mengsel wordt terug gedrukt.
Als je op dit moment weer gas geeft, hoor je dat je scooter niet goed oppakt. Het mengsel 'stroomt' dan namelijk de verkeerde kant op, en kan moeilijker worden aangezogen. Pas na 1 á 2 seconden vult de verbrandingskamer pas weer goed waardoor hij goed door rijdt.

Een powerbox voorkomt deze overdrukt. De powerbox sluit je zo dicht mogelijk bij je membraan aan.. dus als het even kan op het spruitstuk. Het overtollige mengsel word in de powerbox geperst wanneer je gas loslaat, en wordt weer terug gegeven zodra je weer gas geeft. Hiermee is bovenstaand probleem opgelost.

Overigens kun je bovenstaand 'probleem' ook verhelpen door je scooter beter af te stellen. Maar toch zal een powerbox altijd wel een beetje verschil blijven maken.
Ik vind ze alleen wel aan de dure kant voor de kleine winst die je ervoor terug krijgt. Maar ach.. sommige zien er wel cool uit

Geplaatst: 26 jun 2005 22:25
door JooL
als je dan toch een 15/15 moet je zoon recht spruitstuk halen dit is veel beter, dan hoef je geen powerfilter maar een natgaasje,
dit is het enige wat past.

Maar ik weet niet of jij een bromfiets hebt, want dan kun je het beste een immitatie uitlaat kopen en een 22 tands tandwiel. Dan wil je brommer zeker wel 50 doen. Wil je harder dan nog een immitatie zuiger. (Een nieuwe zuiger kan nooit kwaad.) Deze heeft twee sleufen zodat je inlaat langer openstaat dan met een normale zuiger.

Immitatie uitlaat 30 euros
22 tands tandwiel 9 euros
Immitatie zuiger 13 euros

En met een s25 heb je stalen kappen dan passen deze niet meer als je zoon spruitstuk pakt. LET OP je moet wel een van de latere modellen s25 hebben om zoon spruitstuk te gebruiken want dit is met membraam inlaat.

Maar mijn eigen evaring leert dat je het beste achtertandwiel kan verkleinen. dit is ook de goedkoopste oplossing en een van de makkelijkste.

Zo slijt je tomos het minst.
Als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel

Geplaatst: 28 jun 2005 10:11
door Daantje
Dus als ik een kliener tandwiel der opzet rijd ie al harder maar hoeveel harder? Maar dan trekt ie wel minder hard en hoe kan ik dat dan weer veranderen. En ik wil er sowieso een technigas next reverse onderleggen. haalt ie dan de 55 wel?

Daan