Pagina 1 van 1

hoe werkt de remlicht schakelaar

Geplaatst: 04 jul 2005 22:22
door dombo
:) hoi
Ik zou graag is willen weten hoe de remswitches werken
Bij mij gaan er naar de beide remhandvaten 2 draden, geel en groen
Die moeten op die micro switches komen om het achterlicht te laten branden
Wel ,dat werkt bij mij dus erg raar
Als ik niet rem dan brand het remlicht(ik ga ervan uit dat de bovenste lampt de rem is)
Rem ik dan ga dat gekke ding uit
Dus ik heb met een ohm meter de schakelaartjes doorgemeten
Als de rem hendel dicht is dan maakt ie kontakt (dan verbind ie door)
dus daarom gebeurd het bovenstaande verhaal
Maar ik kan niet geloven dat het zo moet werken
Normaal gezien moet de remlamp toch pas branden als je in je rem nijpt ?
Weet iemand wat ik nou verkeerd doe?
Of zijn er ook andere schakelaartjes die net andersom werken ? ,dan ben ik uit de brand
gr Dombo

Geplaatst: 05 jul 2005 19:25
door hellbat
effe wachte dombo ( paul ), ik ben effe aan het denken.

STEL, tomos heeft je remlichten MASSAGESTUURD gemaakt, hetzelfde als de claxon, die is ook massagestuurd.
D.W.Z. je claxon staat op een constante plus, en op het moment dat je wilt claxoneren, verbind je de massa door.

Groen is de kleur van de massa, (eigenlijk bruin, maar bij je verlichting gaat die over in groen ), en dus zou je verwachten dat die groene bij je remhendels ook massa zijn, ( Dit kun je meten met een ohmmeter=weerstand 0 ), dan zou er dus bij een lopende motor, een spanning moeten staan op 1 pool van je remlicht. ongeacht of je nu de verlichting wel of niet aan hebt staan, en of je nu wel of niet je remhendel inknijpt.
Op het moment dat je dan gaat remmen, krijgt hij dan ook die massa, en gaat hij dus branden.

Jij zegt, hij brandt, totsat ik ga remmen, dus zal die pool, die eigenlijk constante plus zou moeten zijn, constante min zijn, en dus 2x min is min, en zal die lamp dus dan niet branden.

je hebt gelijk als je zegt dat de bovenste het remlicht is, en ik zou eens gaan meten met die multimeter van je.
Misschien dat je er dan nu wel uitkomt.

Groeten en succes.
Hellbat

Geplaatst: 05 jul 2005 21:43
door dombo
Hoi Hellbat
ik ben eruit gekomen
Er zit een voodoo spook in die tomos van mij
Luister en huiver
Als ik de draden op de schakelaar van de linkse rem deed ,dan bleef ie branden
Deed ik dezelfde draden op de rechter rem dan deed ie wat ie moest doen (branden)
deed ik dat met de andere 2 draden dan kreeg ik ook zulke rare effekten
Nu heb ik die switches doorgemeten met mijn ohm meter en je geloof me nooit
Ik meet hem ,als ik hem indruk ,geen verbinding en los wel
En zo hoort het ook
Maar draai ik dat stomme ding in mijn handrem ,echt waar dan werkt het verdorie andersom
Ik weet het het kan niet ,ik ben zelf elektromonteur en snap het nog niet
Maar goed ,ik ben vandaag bij de brommerboer om een nieuw lampje geweest en heb tegelijk en nieuw switchje gekocht(wel helemaal van kunststof,hoort bij een scooter ,maar wel de zelfde werking ,open is verbinding en dicht is uit))
Ik draai hem erin en jahoor hij doet het zoals ie het moet doen
Probeer de andere die ik eerst had en prompt begin het gedonder weer
Dus ga ik van de week nog maar is naar die brommerboer om een 2 switchje
Want daar zit hem de kneep volgens mij
Door hem erin te draaien werkt ie niet goed meer,waarschijnlijk slijtage
Maar vreemd is het allemaal wel,heb zoiets nog nooit meegemaakt
Dus of die brommer een beetje behekst is ? ,zou best kunnen
Heb laatst een vrijloop veertje in mijn blok vervangen ,en wat denk je vandaag kon ik weer niet achteruit rijden want de zuiger liep weer mee
Stoppen ging niet want als ik in mijn rem kneep dan viel ie stil
Na een eindje gereden te hebben , en een schietgebedje van ,als je het nou niet doet dan pleur ik je hier in de sloot
Jahoor werkt het weer zoals het hoort
Gek hé dat een mens nog van zijn tomos blijft houden ,hij zorg tenminste dat je je niet verveeld
Na deze lange preek groet ik U
gr Dombo