Pagina 1 van 1

gevolgen kapot/versleten vraagtekenveertje

Geplaatst: 03 dec 2007 08:43
door Neosterrr
Hey,
ik lees vanalles over vraagtekenveertjes,

wat doet dat ding, en wat doet je tomos niet meer als dat dingetje kapot is?

gr. tom

Re: gevolgen kapot/versleten vraagtekenveertje

Geplaatst: 03 dec 2007 09:05
door Thomazzi
Dan trekt je brommer voor geen meter op
En hier hebben we trouwens ook een kleine vragen topic voor :wink:

Edit; Hij doet dan heel veel moeite om over te schakelen, of hij schakelt helemaal niet meer over na de 2e versnelling.

Re: gevolgen kapot/versleten vraagtekenveertje

Geplaatst: 03 dec 2007 17:49
door shadowranger
Het vraagtekenveertje is bedoelt voor het optrekken vanuit stilstand en het soepel overschakelen van de versnellingen. Als je symptomen hebt zoals het niet wegrijden of schokkerig schakelen is 9 van de 10 keer de vraagtekenveer kapot.

Aan de achterzijde van je 1e versnellingstandwiel zit een rollenkooi. Door het vraagtekenveertje worden de rollen altijd onder spanning tegen het excentriek van de kooi gedrukt waardoor de versnelling kan aangrijpen. Op het moment dat je tussenas genoeg toeren maakt "pakt" de tweede versnellingskoppeling aan op het huis en door de grotere omwentelingssnelheid van het tweede versnellingstandwiel komen de rollen los van de kooi. Als je nu weer snelheid minderd drukt de veer de rollen weer aan in de kooi en pakt de eerste versnelling weer.

Vaak wordt de schuld aan de koppeling gegeven met het slecht optrekken en overschakelen, maar dit is dus het gevolg van het gebroken vraagtekenveertje.

Re: gevolgen kapot/versleten vraagtekenveertje

Geplaatst: 12 dec 2007 19:37
door TomosTuningWassenaar
Toen het vraagtekenveertje bij mijn tomos kaduk was schakkelde hij alleen schokkerig. Trok nog gewoon goed op en kon nog net schakellen. Elke Tomos zijn eigen symptoom :lol:

Re: gevolgen kapot/versleten vraagtekenveertje

Geplaatst: 11 dec 2009 19:15
door TomB
Het vraagtekenveertje is bedoelt voor het optrekken vanuit stilstand en het soepel overschakelen van de versnellingen. Als je symptomen hebt zoals het niet wegrijden of schokkerig schakelen is 9 van de 10 keer de vraagtekenveer kapot.
En die andere 1 van de 10 keer? Wat is er dan aan de hand? Ik heb problemen met overschakelen maar vraagtekenveer pas vervangen. Zelfs als ik een stukje naar beneden van een helling rijd schakelt hij niet over. Heb tot nu toe alleen maar vraagtekenveer gevonden als mogelijke oorzaak.

Re: gevolgen kapot/versleten vraagtekenveertje

Geplaatst: 11 dec 2009 21:38
door shadowranger
Die andere 1 van 10 is het innestelen van de rollen in de kooi (ook aan de kant waar je vraagtekenveer zit.

Verder kan de kooi zelf gebroken zijn, voorste kettingwiel zit los/ versleten hart.

Heb je al gekeken naar die dingen of vraag je nu gewoon?

Re: gevolgen kapot/versleten vraagtekenveertje

Geplaatst: 12 dec 2009 19:26
door TomB
Nee nog niet naar gekeken. Heb wel net voor de gein de as waar jij het over had uit elkaar gehaald. Weliswaar van een oud blok, maar ik snap nu wel een beetje waar je het over hebt. Hoe kun je zien of die rolletjes of de kooi versleten zijn? Hoort het mooi rond te zijn van binnen of horen die kuiltjes in de kooi?

Re: gevolgen kapot/versleten vraagtekenveertje

Geplaatst: 13 dec 2009 00:35
door shadowranger
Nee, de uitsparingen horen erin, maar in die uitsparingen zie je misschien wel wat slijtageplekken. Dat is innesteling, en in een vergevorderd staium willen de rollen daarin blijven hangen als het vraagtekenveertje is gebroken of niet voldoende kracht heeft om de rollen daaruit te trekken.

Dit kun je verhelpen door met een klein slijpsteentje (bijv. met een dremel) de kuiltjes wat uit te slijpen zodat de vlakken weer helemaal egaal zijn. Het hoort overigens wel iets konisch toe te lopen.

Re: gevolgen kapot/versleten vraagtekenveertje

Geplaatst: 13 dec 2009 17:52
door TomB
Vanmiddag heb ik mijn Tomos goed afgesteld en hij schakelt nog steeds niet goed over. Hij trekt erg goed op, en een enkele keer komt hij in de tweede versnelling. Ook in de tweede versnelling trekt hij goed en loopt netjes naar de 40 km/h. Nu dacht ik natuurlijk in de eerste instantie aan het vraagtekenveertje. Ik heb de rechter carter eraf gehaald, en daarna ook de koppeling en uiteindelijk de as. De veer was nog aanwezig en was naar mijn weten ook goed gemonteerd.

Nu heb ik dus werkelijk geen idee wat het slecht overschakelen zou kunnen veroorzaken. Het motorblok is goed afgesteld en loopt eigenlijk prima op het schakelen na. Kan het bijvoorbeeld zijn dat ik iets verkeerd heb gemonteerd? Ik heb geen idee hoe ik nu goed een diagnose kan stellen.

Re: gevolgen kapot/versleten vraagtekenveertje

Geplaatst: 13 dec 2009 18:09
door shadowranger
Nee, de uitsparingen horen erin, maar in die uitsparingen zie je misschien wel wat slijtageplekken. Dat is innesteling, en in een vergevorderd staium willen de rollen daarin blijven hangen als het vraagtekenveertje is gebroken of niet voldoende kracht heeft om de rollen daaruit te trekken.

Dit kun je verhelpen door met een klein slijpsteentje (bijv. met een dremel) de kuiltjes wat uit te slijpen zodat de vlakken weer helemaal egaal zijn. Het hoort overigens wel iets konisch toe te lopen.
Heb je hier ook maar gekeken? Innesteling van de rollen in de kooi.

Re: gevolgen kapot/versleten vraagtekenveertje

Geplaatst: 13 dec 2009 18:50
door TomB
Nee nog niet naar gekeken maar wat zal ik dan precies zien? Ik vind het nogal gevaarlijk om zomaar wat open te maken en wat te gaan slijpen.

Re: gevolgen kapot/versleten vraagtekenveertje

Geplaatst: 15 dec 2009 00:23
door TomB
Ik heb nu dus die betreffende as los liggen. En nu ben ik dus op zoek naar een manier om diagnose te stellen. Als ik weet wat het kan zijn en hoe dat op te lossen is ben ik al een stuk verder. Ik zal morgen even een Tomos zaak bellen hier in de buurt om te vragen wat zij er over te vertellen hebben.

Re: gevolgen kapot/versleten vraagtekenveertje

Geplaatst: 15 dec 2009 10:04
door shadowranger
Afbeelding

Hier staat een foto van de onderdelen los. Figuur 10, en het gaat om de ring rechtsvoor, naast de rollen. In de "uitsparingen" in de binnenzijde kun je slijtplekken zien (glinsteren meer dan normaal en lijken een soort kuiltjes. Met een klein slijpteentje kun je dit kuiltje wat uitvlakken door links en rechts ervan wat weg te slijpen (niet de nokken wegslijpen maar in det uitsparing blijven). Dit doe je voor alle 8 posities.

Let er ook op dat als je de boel loshaalt (een seegeringentang is handig) hoe het gaatje voor de vraagtekenveer tov de pal zit. Zie ook fig. 9 bij de pijl.

Als je het niet aandurft, gewoon even naar de bromboer brengen.

Re: gevolgen kapot/versleten vraagtekenveertje

Geplaatst: 15 dec 2009 10:16
door TomB
Oke, bedankt. Ik kan weer aan de slag!

Re: gevolgen kapot/versleten vraagtekenveertje

Geplaatst: 16 dec 2009 20:26
door TomB
Ik heb de as eruit gehaald en ben er mee naar een Tomos dealer gegaan. De beste man heb ik de as laten zien en volgens hem was er niets mis mee. Alles werkte naar behoren. Ik zou de koppelingsveer van de tweede versnelling iets moeten uitrekken om het probleem te verhelpen. Van de veer is nu flink wat spanning af maar nog steeds schakelt hij niet over. Je hoort niet dat het toerental iets daalt en dat de brommer weer gaat trekken wat normaal het geval is bij Tomos. Nu ben ik dus echt ten einde raad!

Re: gevolgen kapot/versleten vraagtekenveertje

Geplaatst: 17 dec 2009 11:37
door PimW
Anders maak je een foto, brommerzaken weten ook niet altijd wat ze zeggen.

Zo ben ik ook wel weggestuurd met het verhaal dat vraagtekenveertjes niet bestaan...

Re: gevolgen kapot/versleten vraagtekenveertje

Geplaatst: 17 dec 2009 14:48
door shadowranger
Het ging ook niet om de as, maar om de kooi waar de rollen in zitten.

Re: gevolgen kapot/versleten vraagtekenveertje

Geplaatst: 17 dec 2009 15:04
door TomB
Ik heb het probleem uitgelegd. Hij wist dat het te maken had met het overschakelen. Van een Tomos dealer zou je toch beter verwachten.... Ik zal proberen een foto te maken.