Pagina 1 van 13

VKM sprinter #6 op Genemuiden

Geplaatst: 24 mar 2008 14:18
door steeksleutel
Ik ben al een tijdje bezig met een sprinter. Ik had een puch frame en wist niet precies wat ik er mee wilde doen. Een sprinter leek me heel gaaf, dus dit gingen we doen. Tijdens het sleutelen zag ik dat het frame krom was. Er moest dus een ander komen. Tijmans van dit forum had er nog wel een. Die heb ik gekocht.

Dus aan de gang met meetgereedschap en wat papier. Tijdens dit meten aan het orginele frame kwam ik op het idee dat het leuker zou zijn om zelf een frame te maken. Dus het frame aan de kant gezet en gaan tekenen.

Na wat tekenen, wat onderdelen op de grond gelegd voor de verhouding. Zoiets moet het gaan worden:

Afbeelding

Het eerste begin van het frame(nog slechts met hecht lasjes vast):

Afbeelding

De motor ophang beugeltjes gezaagt van strip. Deze later verlicht door er gaten in te boren:

Afbeelding

Afbeelding

Nu komt het lastige. De achterbrug moet precies recht achter het frame komen en het tandwiel recht achter het motor tandwiel.
Om een groter lasoppervlak en wat stevigheid te krijgen heb ik er twee stukjes strip tussen gelast:

Afbeelding

De achterbrug aan het frame. Ook de motorbeugeltjes zijn verlicht en het frame is in gekort. Het frame is ook dicht aan de achterkant. Hier is een plaatje tegenaan gelast met een autogeen apparaat:

Afbeelding

De positie van het balhoofd is een belangrijk punt. De vork komt een stuk meer onderuit te staan dan een orgineel frame.
Zo moet moet het worden:

Afbeelding

Een mooi nieuw balhoofdset:

Afbeelding

Het frame kan al op wielen staan. Het staat al gedeeltelijk in de primier:

Afbeelding

Het balhoofd is afkomstig van het kromme frame. Deze heb ik eruit geslepen en netjes afgewerkt. Hij zit hier met enkele hegjes vast. Dus mocht het scheef staan kan het makkelijk verandert worden.

Afbeelding

De spaakwieltjes afkomstig uit het frame van tijmans. Er moet nog het een en ander aan opgeknapt worden. Waarschijnlijk ook op nieuw spaken.

Afbeelding

De wielen er op. Staat best aardig voor een eerste frame :D

Afbeelding

Zo kijken of het recht staat. Dus een uitlijn opstelling gemaakt :) :P

Afbeelding

Alles staat mooi inlijn. De ketting loopt mooi recht, voor en achterwiel mooi achter elkaar. Alleen de achterbrug stond wat scheef:

Afbeelding

UPDATE 4 april:

Natuurlijk niet stil gezeten de afgelopen tijd. Ik ben bezig geweest met de velgen. Deze zagen er niet meer als nieuw uit en konden dus een opknap beurt gebruiken. Het chroom op de velg is helaas wat aangetast door roest.

Het voorwiel uit elkaar:

Afbeelding

De naaf gepolijst. Ik vindt het best goed gelukt!

Afbeelding

Er komt nog een stang van het balhoofd tot boven het achterwiel. Hiervoor moet op de plek waar normaal de veren zitten een bevestiging naar de stang komen. Dit wordt gemaakt van montage strip. Dit weegt lekker licht door de gaten die er in zitten.
Om de bevestiging er van wat steviger te maken wordt er aan beide kanten een stripje gelast.

Afbeelding

Mischien wat voorbarig, maar ik heb ook alvast een killswitch aangeschaft:

Afbeelding

Update 8 april:

Nadat ik het regelement nog eens goed heb bekeken zag ik dat het niet is toegestaan een balhoofd toe te passen die schuiner is dan het orgineel. Helaas wat het zag er zo spectaculair uit. Maar goed het is niet anders.
Daarom het balhoofd rechter op geplaatst. Het zit nog maar met een hechtje vast.

Afbeelding

Door het rechterop zetten van de vork wordt de wielbasis ook een stuk korter. Het frame staat er nu zo bij:

Afbeelding

Als het goed is kan binnekort het frame worden afgemaakt. Zo moet het ongeveer worden:

Afbeelding

UPDATE 12 april.

Ik ben alweer wat verder met het project. Ik zag laatst tot mijn verbazing dat het achterwiel nog helemaal niet recht achter het frame stond. Dus dit opnieuw recht gezet. Ook moest het balhoofd netjes recht komen. Dit is gebeurt. Het balhoofd en achterbrug zijn afgelast.

Hier het frame met sterwielen.

Afbeelding

We hebben ook de versteviging van het frame klaar.

Afbeelding

Tussendoor nieuwe remsegmenten aangeschaft. Ik wilde ook graag nieuwe spaken maar deze zijn nogal moeilijk te krijgen ;(

Afbeelding

De voorvork die het moet gaan doen:

Afbeelding

De motorsteuntjes zijn mooi afgerond. Ziet er al een stuk mooier uit vindt ik.

Afbeelding

De versteving is af en kan aan het frame gelast. Het lassen ging lastig met elektrode. Omdat het een vrij dunne stang is, vallen er snel gaten in. De lassen zijn daarom niet de mooiste. Ze zijn wel bere sterk :)

Het frame:

Afbeelding

Het frame is niet ultra licht en gaat uiteidelijk iets zwaarder wegen dan een orgineel frame. Maar omdat je op dit frame een heel andere zit positie hebt, denk ik dat hij sneller zo zijn.

Het was vandaag mooi weer. Ik heb dus een mooie foto gemaakt in het zonnetje :')

Afbeelding

UPDATE 23 april:

Ik ben op de brommerbeurs te Heerhugowaard geweest. Toen ik daar met mijn rondje bezig was zag ik clipons liggen. Ze hadden een diameter van bijna 30mm. Dus deze gekocht.

Afbeelding

Om de clipons op de vork te krijgen moeten de lamp oren eraf en een verstevings beugeltje. Deze zijn er af geslepen.

De vork weer mooi glad geschuurd en je voelt er niks meer van :)

Afbeelding

De clipons met wat vijlen en buigen om de vorkpoten gekregen. Het frame buiten met halve voorvork

Afbeelding

Ook heb ik een bobine voor de accu ontsteking gescoort. Weet nog niet of hij werkt. Dat binnenkort even testen

Afbeelding

Het laatste dingetje wat nog aan het frame moet gebeuren om erop te kunnen zitten zijn de veervervangers. Deze aan de eerder geposte steuntjes gelast en aan de bovenzijde onder het frame gelast.

Afbeelding

Zo is het nu:
Afbeelding

Nog een totaal plaatje van hoe het nu is

Afbeelding

Verder heb ik spaken voor het voor en achterwiel, glijbussen voor de vork en een nieuw 17'' voorvelg besteld.

Update 28 april.

De onderdelen zijn binnen. Voorvelg, spaken voor en achter, glijbussen, velg lint en benzine filter.

Afbeelding

Het spaken van de velg kan beginnen. Ik heb de achtervelg in elkaar gelaten zodat ik even een begin voorbeeld had voor het voorwiel. Hij mooi geworden vindt ik.

Afbeelding

Afbeelding

De achtervelg is ook klaar. Alleen moeten beide velgen nog worgen gespannen. Dit ga ik natuurlijk ook zelf doen.

Afbeelding

Deze voetsteunen komen erop. Worden waarschijnlijk nog een beetje aangepast.

Afbeelding

UPDATE 5 mei.

Er is weer een hoop gebeurd met de racer. Het begint lekker op te schieten.

Op te beginnen ben ik met het zitje bezig geweest. Ik heb deze uit een stukje aluminium traanplaat gezaagt.

Afbeelding

Ik wilde het achterkantje mooi rond ombuigen zodat je net een stukje van het traanplaat ziet.

Afbeelding

Afbeelding

Ook hebben we het stuurslot van de vork geslepen.

Afbeelding

De voorvork is nu zo goed als klaar en staat in de grondlak tegen het roesten.

Afbeelding

UPDATE 9 april.

Ik ben nu bezig met het motortje. De bedoeling is om hem eerst helemaal uit elkaar te halen alles goed schoon maken (dat was heel, heel, heul hard nodig) en hem dan goed lopend krijgen en dan pas tunen.
Het motorblokje uit elkaar gehaald. Er zat een heleboel zwarte smurrie ie met zand en dat soort spul. Het stonk een uur in de wind. Maar de carter helften zijn nu aardig schoon.

Afbeelding

Zoals gezegd ben ik ook met de stepjes bezig geweest.

Afbeelding

En gemonteerd aan de achterbrug.

Afbeelding

Om wat gewicht te besparen heb ik in een aantal onderdelen gaten geboord.

Afbeelding

Afbeelding

Met het mooie weer van de laatste tijd even een foto voor het overzicht gemaakt.

Afbeelding

De 19mm dellortho.

Afbeelding

De bestelling met: banden, binnen banden en een gashandel.

Afbeelding

Het bandje om het achterwiel.

Afbeelding

Afbeelding

UPDATE 24 mei

Het is al weer een tijdje geleden gezien de laatste update. Ik ben erg veel met de sprinter bezig geweest om hem op tijd af te krijgen. Er zijn dan ook een hoop vorderingen. Daardoor heb ik even geen tijd gehad om dit topic bij te houden.

Het voorwiel is inmiddels al klaar. Ik ben met de tank bezig geweest. Eerst wilde ik een losse brandstoftank. Later bedacht ik dat het ook in het frame mogelijk was.

Het bevestigings stukje voor de bezinekraan uit het orginele frame geslepen.

Afbeelding

De tankdop wordt van een messing koppeling gemaakt. Daar kan een moer overheen worden gedraaid. De moer natuurlijk dicht zijn van de bovenkant. En het mag wat kosten dus....

Afbeelding

Het muntje zal later een 5 cent muntje worden omdat deze toch beter past.
De dop is klaar!

Afbeelding

Ook de benizekraan is bevestigt.

Afbeelding

De ontluchting van de tank.

Afbeelding

Het vulpunt met dop.

Afbeelding

Nu de tank klaar is. Ben ik verder gegaan met het zitje. daar moest nog een versteviging onderkomen. Daar heb k dit voor gemaakt.

Afbeelding

De versteviging bevestigt en ook het frame in gekort en dicht gemaakt.

Afbeelding


Ook hebben we er een stuurstop aangelast. Dit om te voorkomen dat het stuur in de rondte kan.

Afbeelding

De achterkant in de primer.

Afbeelding

Het het geheel zover.

Afbeelding

UPDATE 28 mei

Zoals gezegd ben ik al wat verder. Daarom hier de staat tot nu toe.

Ik ben bezig geweest met het motorblok. De setup zal voorlopig zijn:
Eurokit 70
HD-kop
Proma GP
19,5 Dellortho

De cilinder:

Afbeelding

Het hele motorblok.

Afbeelding

Tijdens het monteren van de uitlaat kwam ik tot de ontdeking dat de uitlaat omhanging precies bij de voetsteun kwam te zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Eerst gekeken of het mischien mogelijk was om de voetsteun aan te passen. Dit bleek niet mogelijk, dus moest de uitlaat anders. Ik had nog een oude tomosbocht op de plank liggen. Die zou er op moeten kunnen.
De oude bocht eraf geslepen ne de nieuwe eraan gesoldeerd.

Afbeelding

Nu moet er alleen nog een ophanging gemaakt worden.

Afbeelding

Ik had nog een vulbus nodig om over de vooras heen te schuifen. Deze heb ik op school in de draaibank gemaakt.

Afbeelding

En gemonteerd.

Afbeelding

En het geheel tot zo ver:

Afbeelding

Nu ik toch aan het draaien was heb ik gelijk een pijp gemaakt voor het spruitstuk.

Afbeelding

Het materiaal voor de flens.

Afbeelding

Eerst van karton een malletje gemaakt van hoe de carberateur ongeveer moet komen. Toen gaten geboort in de flens en met de dremel en een freesje er een vierkant gat van gemaakt.

Afbeelding

UPDATE 11 juni

Ik heb gereden op damwoude. Eerst even wat informatie voorafgaand.

Het spruitstuk klaar!

Afbeelding

Zo, dan nu alles over de sprint.

De spinter pas vrijdag avond laat af gekregen. Weinig getest dus. De beste afstelling moest in Damwoude worden gevonden.

De sprinter op de aanhanger.

Afbeelding

De 'pits' van VKM.

Afbeelding

Aan de start #21:

Afbeelding

Afbeelding

De setup zag er als volg uit:

Setup eerste heat:
70cc eurokit
19,5 dellortho
sproeier 67
maximale voorontsteking
TWV: 14 - 42

Hiermee kwam ik tot een tijd van 15,791 seconde.

Tussen door natuurlijk wat veranderen en proberen.
Setup tweede heat:
70cc eurokit
19,5 dellortho
sproeier 65
Ontsteking iets terug gedraaid
TWV: 14 - 42

Ik had hier een super slechte start. Kwam niet van zijn plek. Toch nog een tijd van 15,798 seconde gereden.

Het bleek al snel dat de koppeling veelste vroeg aan greep. Ook is de onsteking niet wat het moet zijn. Dit zijn belangrijke punten van verbetering.

UPDATE 24 augustus

Het alweer een tijdje geleden zins de laatste update. Er is een hoop verandert aan mijn sprinter. Met nog een week te gaan tot Genemuiden vindt ik het wel tijd om te laten zien hoe de zaken er voor staan.

De laatste tijd vooral bezig geweest met de ontsteking en koppeling. Er zit nu een accu ontsteking op. Nog wel met contactpuntjes.

Met een accu onsteking zijn de magneten in het vliegwiel niet meer nodig dus kunnen die er af.

Afbeelding

Hier het resultaat na veel vijlen.

Afbeelding

En gemonteerd.

Afbeelding

Zo stond de machine erbij op 7 augustus. de onsteking nog in test opstelling gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

De uitlaat is ook behoorlijk aangepast.
De bocht stak een paar centimeter door in het expansie vat. Dit is veranderd en de bocht recht op het expansievat gelast. Ook is de bocht een heel stuk korter. We hebben ook een dichte tailpipe gemonteerd. De prestaties van de uitlaat zijn stukken vooruit gegaan.

Afbeelding

De uitlaat heeft inmiddels een kleurtje. Accu en bobine zijn netjes gemonteerd en ook zijn de voetsteuntjes wat aangepast.

Ook heb ik de Dellortho verruilt voor een 15 mm bing. Deze doet het veel beter op deze setup.

Vandaag getest om de juiste afstelling te vinden.

Update 29 augustus

Morgen is de dag dat het moet gebeuren. Nog even een korte update. De machiene staat er klaar voor en is helemaal is orde. Er zijn nog wat kleine aan passingen gedaan de laatste week om aan het regelement te voldoen. Na de sprint natuurlijk een uitgebreidt verslag.

Vandaag gemaakt:

Afbeelding

Update 19 oktober.

Eerst even een foto van Genemuiden:

Afbeelding

En zoals eerder gezegd: de koppeling.

Afbeelding

Segmenten zijn verlicht en door het plaatsen van ringetjes kun je het gewicht van de segmenten bepalen.

We hebben er mee getest en het werkt. Er zal nog wat aan afgesteld moeten worden. Het aangrijpings punt is veel later en daardoor is er veel meer gas speling. Hierdoor rijdt ik met een hoger toerental weg.

We zijn nu bezich met het aanpassen van de carters en wat meten aan de cilinder.

UPDATE 4 januari 2009

Er is weer een hoop gebeurd de laatste tijd.

Onsteking is klaar en werkt.

Frame aangepast

Veel getest met de koppeling

Eerst maar een mooie foto zoals ie nu is.

Afbeelding

Afbeelding

De grootste verandering is toch wel de onsteking. We hebben een elektronische onsteking gemaakt. Hij wordt aangestuurd door een opto copler.

Dit is de behuizing waar de elektronica in zit.

Afbeelding

En de opto copler die het ontstekings tijdstip bepaalt.

Afbeelding

UPDATE 29 maart 2009.

Ik heb de oude voetsteunen vervangen door zelf gedraaide aluminium steuntjes.

Afbeelding

En gemonteerd:

Afbeelding

Een grote motorische verandering is de 19mm dellortho.
We zijn ook aan het testen met een kelk in plaats van een luchtfilter. We hebben hem van koper pijp gemaakt. Dit hebben we schuin naar buiten geklopt zodat ie conisch wordt.

Afbeelding

Ook zijn we bezig met een andere uitlaat maar de resultaten vallen nog wat tegen.

Om de duidelijker te zien wat een verandering voor resutaat op leverd hebben we een snelheids metertje gemonteerd. Het beste resutaat tot nu toe is een topsnelheid van 86 km/h op 150 meter.

De machine nu:

Afbeelding

Gr. Arnaud

Re: Steeksleutel's sprintert.

Geplaatst: 24 mar 2008 14:29
door kevin__90
mooi hoor k ben beniuwd naar de setup wordt het AC of LC?
maar is dat frame wel stevig genoeg?

Re: Steeksleutel's sprintert.

Geplaatst: 24 mar 2008 14:38
door Ingmar.
leuk digetje alleen jammer van het puch blok :x

warom heb je zelf niet een achterbrug gemaakt lijkt mij steviger en ik zou nog ff van de bovenkant balhooft en frame stang segmaar nog wat lassen dan heb je minder kans van dubbel klappen en is veeeel steviger

maar zie er veer belovend uit voor een sprinterje het frame dan he :D

Re: Steeksleutel's sprintert.

Geplaatst: 24 mar 2008 14:41
door steeksleutel
Zoals het frame op de foto is, is het nog erg slap. Er zit geen verband in. Er komt nog een stang van de bovenkant van het balhoofd tot boven het achterwiel. Hier komt het zitje op en wordt waarschijnlijk ook de tank.

De cilinder wordt luchtgekoeld met een watergekoelde cilinderkop deze komt weer bij volty weg :) .

Edit: ingmar je was me net voor met je antwoord :lol:

Re: Steeksleutel's sprintert.

Geplaatst: 24 mar 2008 14:46
door Ingmar.
trouwens wil niet fokken hor maar het is is puch blok dus geen tomos dus in de verkeerde groep gepost :x :x :x :x :') :') :') :')










nee grapje

maar warom een puch blok en geen tomos?

Re: Steeksleutel's sprintert.

Geplaatst: 24 mar 2008 14:51
door steeksleutel
Ik had een puch om te crossen en te doen. Tomos heb ik voor op de weg. Zo is het gekomen dat ik met een puch begonnen ben. Ook heb ik van puch veel meer onderdelen.

Re: Steeksleutel's sprintert.

Geplaatst: 24 mar 2008 16:13
door PimW
Altijd leuk om dit sort projecten te volgen :) Zeker als er een eigenbouwframe komt, en ik vind het ook altijd leuk om te zien dat iedereen dingen weer op een eigen manier oplost. Ik wens je veel succes en post vaak updates :mrgreen:

Re: Steeksleutel's sprintert.

Geplaatst: 24 mar 2008 16:20
door tomos4ever
ziet er mooi uit dit begin van je(Y)

wat wordt het denk je een 70,72,75 of een 80cc blok

good luck verder

en hou ons op de hoogte er van


[[[Mod edit: We zouden fijn vinden als mensen interpunctie gebruiken, dit zodat het fijner leest.
Hier wordt mee bedoelt: ?!,.- En normale schrijftaal is ook gewenst, hier hoef je geen boodschap aan te geven, alleen leest het wel prettiger]]]

Re: Steeksleutel's sprintert.

Geplaatst: 24 mar 2008 17:03
door TomosTuningWassenaar
ziet er leuk uit. word wel wat denk ik. zit die achterbrug er alleen opgelast en niet met bouten ofzo?

Re: Steeksleutel's sprintert.

Geplaatst: 24 mar 2008 17:17
door lolo
ziet er leuk uit :) Alleen de achterbrug vind ik er een beetje lomp bij staan.

Re: Steeksleutel's sprintert.

Geplaatst: 24 mar 2008 17:32
door Renault
Ik zag het al in je msn staan, en wou het net aan je vragen maar nou zie ik het al :) . Ziet er veel belovend uit, wat voorn zitje ga je er trouwens op maken, zelf of een 910/911 ?

Blijf het volgen :D .

Re: Steeksleutel's sprintert.

Geplaatst: 24 mar 2008 17:36
door steeksleutel
Bedankt voor de reacties.

Achterbrug zit er inderdaad opgelast niet gebout.

Orginele achterbrug is al superlicht. Probeer maar eens iets te maken wat lichter is.

renault: Zitje weet ik nog niet. Denk gewoon een plaatje met wat zitrubber erop.

Re: Steeksleutel's sprintert.

Geplaatst: 24 mar 2008 20:05
door Paul123
Leuk, setup plannen?

Foute topic, moet in andere brommers.

Re: Steeksleutel's sprintert.

Geplaatst: 24 mar 2008 20:08
door steeksleutel
Ik heb met Volty overlegd en die vondt het wel passen in het projecten topic.

Setup weet ik nog niet. Zal een aircel 70cc zuigergestuurd worden met watergekoelde kop.

Re: Steeksleutel's sprintert.

Geplaatst: 25 mar 2008 16:08
door Ingmar.
Foute topic, moet in andere brommers.

is er eindelijk is een echt project en dan zou hij in een andre groep moeten staan boeiend dat er een pech blok onder zit het is teminste apart



@steeksleutel:met zoon water gekoelde kop krijgt je cinder dan wel genoeg lucht om te koelen want er zit stax inprecipe een groote "plaat"voor en houd de lucht tegen om om de cilinder te koelen heeft dat geen nadelige gevolgen?

Re: Steeksleutel's sprintert.

Geplaatst: 25 mar 2008 16:57
door steeksleutel
Met dit idee zit ik dus ook te denken Ingmar. In principe zou je idd minder koeling naar de cilinder krijgen. Ik had al als idee om dan kleine luchthappers langs de kop te plaatsen zodat die wat lucht langs de cilinder blazen. Ik weet alleen nog niet hoe het in de praktijk met de temperatuur van de cilinder gaat worden. Dat zal afwachten worden.

Edit: Ik had nog een vraag over hoe het werkt met die webstrijden. Je heb een kampioenschap SBO. Hier heb je een startlicentie voor nodig. De brommersprint op Jubbega is naar mijn weten vrij.
Kan je dan gewoon op de dag van de wedstrijd inschrijven bij de race. Of moet je van te voren inschrijven? Wie kan mij hier wat meer over vertellen?

Re: Steeksleutel's sprintert.

Geplaatst: 25 mar 2008 21:07
door Volty
Ik heb met Volty overlegd en die vondt het wel passen in het projecten topic.
klopt, steeksleutel heeft mijn persoonlijke goedkeuring om het project hier neer te zetten.
ja, hij wordt voorgetrokken.. maar ik krijg daar ook 20euro per maand voor :')

Dus de eerstvolgende die nog zeurt over puchblokjes komt zelf in de prullenbak. neem liever een voorbeeld aan dit project, want steeksleutel kennende wordt het vast weer iets moois 8)

Re: Steeksleutel's sprintert.

Geplaatst: 25 mar 2008 21:31
door 910-sprinter
mooi project! maar voor jubbega ben je ws al te laat, en je kan niet op de dag zelf meer in schrijven. je zou nog op de site: http://www.brommersprint-jubbega.nl kunnen kijken en een formulier aan vragen, maar dacht dat het tot 31 maart kon en daarna heb je gewoon pech. dus je zou ff moeten raadplegen :P

Re: Steeksleutel's sprintert.

Geplaatst: 25 mar 2008 22:24
door Tijmen104
hey Arnoud,

goed bezich man :wink:
alleen ik blijf het zeggen, je bent nu zo leuk opweg met dat frame gooi der dan ook een heeele leuke setup op en ga niet lopen klote met een 70cc weet ik veel wat voor cilinder en water gekoeld koppie ( scheeld alleen maar gewicht en je cilinder kreigt minder koeling ). ik heb eventueel nog wel een pchblokje voor je liggen die je kan verbouwen naar membraan, of roterend helemaal leuk 8) :mrgreen:

nou de groenten, Tijmans

Re: Steeksleutel's sprintert.

Geplaatst: 26 mar 2008 15:48
door Ingmar.
ey nog ff over de koeling van je cilinder met die watergekoelde kop check de link ff die persoon maakt ook gebuik van zoon kop en die gaat zijn koelribben van de cilinder verlengen dmv stukken er aan te lassen


http://puchforum.net/viewtopic.php?f=86 ... a&start=30