Ik ben al een tijdje bezig met een sprinter. Ik had een puch frame en wist niet precies wat ik er mee wilde doen. Een sprinter leek me heel gaaf, dus dit gingen we doen. Tijdens het sleutelen zag ik dat het frame krom was. Er moest dus een ander komen. Tijmans van dit forum had er nog wel een. Die heb ik gekocht.
Dus aan de gang met meetgereedschap en wat papier. Tijdens dit meten aan het orginele frame kwam ik op het idee dat het leuker zou zijn om zelf een frame te maken. Dus het frame aan de kant gezet en gaan tekenen.
Na wat tekenen, wat onderdelen op de grond gelegd voor de verhouding. Zoiets moet het gaan worden:
Het eerste begin van het frame(nog slechts met hecht lasjes vast):
De motor ophang beugeltjes gezaagt van strip. Deze later verlicht door er gaten in te boren:
Nu komt het lastige. De achterbrug moet precies recht achter het frame komen en het tandwiel recht achter het motor tandwiel.
Om een groter lasoppervlak en wat stevigheid te krijgen heb ik er twee stukjes strip tussen gelast:
De achterbrug aan het frame. Ook de motorbeugeltjes zijn verlicht en het frame is in gekort. Het frame is ook dicht aan de achterkant. Hier is een plaatje tegenaan gelast met een autogeen apparaat:
De positie van het balhoofd is een belangrijk punt. De vork komt een stuk meer onderuit te staan dan een orgineel frame.
Zo moet moet het worden:
Een mooi nieuw balhoofdset:
Het frame kan al op wielen staan. Het staat al gedeeltelijk in de primier:
Het balhoofd is afkomstig van het kromme frame. Deze heb ik eruit geslepen en netjes afgewerkt. Hij zit hier met enkele hegjes vast. Dus mocht het scheef staan kan het makkelijk verandert worden.
De spaakwieltjes afkomstig uit het frame van tijmans. Er moet nog het een en ander aan opgeknapt worden. Waarschijnlijk ook op nieuw spaken.
De wielen er op. Staat best aardig voor een eerste frame
Zo kijken of het recht staat. Dus een uitlijn opstelling gemaakt
Alles staat mooi inlijn. De ketting loopt mooi recht, voor en achterwiel mooi achter elkaar. Alleen de achterbrug stond wat scheef:
UPDATE 4 april:
Natuurlijk niet stil gezeten de afgelopen tijd. Ik ben bezig geweest met de velgen. Deze zagen er niet meer als nieuw uit en konden dus een opknap beurt gebruiken. Het chroom op de velg is helaas wat aangetast door roest.
Het voorwiel uit elkaar:
De naaf gepolijst. Ik vindt het best goed gelukt!
Er komt nog een stang van het balhoofd tot boven het achterwiel. Hiervoor moet op de plek waar normaal de veren zitten een bevestiging naar de stang komen. Dit wordt gemaakt van montage strip. Dit weegt lekker licht door de gaten die er in zitten.
Om de bevestiging er van wat steviger te maken wordt er aan beide kanten een stripje gelast.
Mischien wat voorbarig, maar ik heb ook alvast een killswitch aangeschaft:
Update 8 april:
Nadat ik het regelement nog eens goed heb bekeken zag ik dat het niet is toegestaan een balhoofd toe te passen die schuiner is dan het orgineel. Helaas wat het zag er zo spectaculair uit. Maar goed het is niet anders.
Daarom het balhoofd rechter op geplaatst. Het zit nog maar met een hechtje vast.
Door het rechterop zetten van de vork wordt de wielbasis ook een stuk korter. Het frame staat er nu zo bij:
Als het goed is kan binnekort het frame worden afgemaakt. Zo moet het ongeveer worden:
UPDATE 12 april.
Ik ben alweer wat verder met het project. Ik zag laatst tot mijn verbazing dat het achterwiel nog helemaal niet recht achter het frame stond. Dus dit opnieuw recht gezet. Ook moest het balhoofd netjes recht komen. Dit is gebeurt. Het balhoofd en achterbrug zijn afgelast.
Hier het frame met sterwielen.
We hebben ook de versteviging van het frame klaar.
Tussendoor nieuwe remsegmenten aangeschaft. Ik wilde ook graag nieuwe spaken maar deze zijn nogal moeilijk te krijgen
De voorvork die het moet gaan doen:
De motorsteuntjes zijn mooi afgerond. Ziet er al een stuk mooier uit vindt ik.
De versteving is af en kan aan het frame gelast. Het lassen ging lastig met elektrode. Omdat het een vrij dunne stang is, vallen er snel gaten in. De lassen zijn daarom niet de mooiste. Ze zijn wel bere sterk
Het frame:
Het frame is niet ultra licht en gaat uiteidelijk iets zwaarder wegen dan een orgineel frame. Maar omdat je op dit frame een heel andere zit positie hebt, denk ik dat hij sneller zo zijn.
Het was vandaag mooi weer. Ik heb dus een mooie foto gemaakt in het zonnetje
UPDATE 23 april:
Ik ben op de brommerbeurs te Heerhugowaard geweest. Toen ik daar met mijn rondje bezig was zag ik clipons liggen. Ze hadden een diameter van bijna 30mm. Dus deze gekocht.
Om de clipons op de vork te krijgen moeten de lamp oren eraf en een verstevings beugeltje. Deze zijn er af geslepen.
De vork weer mooi glad geschuurd en je voelt er niks meer van
De clipons met wat vijlen en buigen om de vorkpoten gekregen. Het frame buiten met halve voorvork
Ook heb ik een bobine voor de accu ontsteking gescoort. Weet nog niet of hij werkt. Dat binnenkort even testen
Het laatste dingetje wat nog aan het frame moet gebeuren om erop te kunnen zitten zijn de veervervangers. Deze aan de eerder geposte steuntjes gelast en aan de bovenzijde onder het frame gelast.
Zo is het nu:
Nog een totaal plaatje van hoe het nu is
Verder heb ik spaken voor het voor en achterwiel, glijbussen voor de vork en een nieuw 17'' voorvelg besteld.
Update 28 april.
De onderdelen zijn binnen. Voorvelg, spaken voor en achter, glijbussen, velg lint en benzine filter.
Het spaken van de velg kan beginnen. Ik heb de achtervelg in elkaar gelaten zodat ik even een begin voorbeeld had voor het voorwiel. Hij mooi geworden vindt ik.
De achtervelg is ook klaar. Alleen moeten beide velgen nog worgen gespannen. Dit ga ik natuurlijk ook zelf doen.
Deze voetsteunen komen erop. Worden waarschijnlijk nog een beetje aangepast.
UPDATE 5 mei.
Er is weer een hoop gebeurd met de racer. Het begint lekker op te schieten.
Op te beginnen ben ik met het zitje bezig geweest. Ik heb deze uit een stukje aluminium traanplaat gezaagt.
Ik wilde het achterkantje mooi rond ombuigen zodat je net een stukje van het traanplaat ziet.
Ook hebben we het stuurslot van de vork geslepen.
De voorvork is nu zo goed als klaar en staat in de grondlak tegen het roesten.
UPDATE 9 april.
Ik ben nu bezig met het motortje. De bedoeling is om hem eerst helemaal uit elkaar te halen alles goed schoon maken (dat was heel, heel, heul hard nodig) en hem dan goed lopend krijgen en dan pas tunen.
Het motorblokje uit elkaar gehaald. Er zat een heleboel zwarte smurrie ie met zand en dat soort spul. Het stonk een uur in de wind. Maar de carter helften zijn nu aardig schoon.
Zoals gezegd ben ik ook met de stepjes bezig geweest.
En gemonteerd aan de achterbrug.
Om wat gewicht te besparen heb ik in een aantal onderdelen gaten geboord.
Met het mooie weer van de laatste tijd even een foto voor het overzicht gemaakt.
De 19mm dellortho.
De bestelling met: banden, binnen banden en een gashandel.
Het bandje om het achterwiel.
UPDATE 24 mei
Het is al weer een tijdje geleden gezien de laatste update. Ik ben erg veel met de sprinter bezig geweest om hem op tijd af te krijgen. Er zijn dan ook een hoop vorderingen. Daardoor heb ik even geen tijd gehad om dit topic bij te houden.
Het voorwiel is inmiddels al klaar. Ik ben met de tank bezig geweest. Eerst wilde ik een losse brandstoftank. Later bedacht ik dat het ook in het frame mogelijk was.
Het bevestigings stukje voor de bezinekraan uit het orginele frame geslepen.
De tankdop wordt van een messing koppeling gemaakt. Daar kan een moer overheen worden gedraaid. De moer natuurlijk dicht zijn van de bovenkant. En het mag wat kosten dus....
Het muntje zal later een 5 cent muntje worden omdat deze toch beter past.
De dop is klaar!
Ook de benizekraan is bevestigt.
De ontluchting van de tank.
Het vulpunt met dop.
Nu de tank klaar is. Ben ik verder gegaan met het zitje. daar moest nog een versteviging onderkomen. Daar heb k dit voor gemaakt.
De versteviging bevestigt en ook het frame in gekort en dicht gemaakt.
Ook hebben we er een stuurstop aangelast. Dit om te voorkomen dat het stuur in de rondte kan.
De achterkant in de primer.
Het het geheel zover.
UPDATE 28 mei
Zoals gezegd ben ik al wat verder. Daarom hier de staat tot nu toe.
Ik ben bezig geweest met het motorblok. De setup zal voorlopig zijn:
Eurokit 70
HD-kop
Proma GP
19,5 Dellortho
De cilinder:
Het hele motorblok.
Tijdens het monteren van de uitlaat kwam ik tot de ontdeking dat de uitlaat omhanging precies bij de voetsteun kwam te zitten.
Eerst gekeken of het mischien mogelijk was om de voetsteun aan te passen. Dit bleek niet mogelijk, dus moest de uitlaat anders. Ik had nog een oude tomosbocht op de plank liggen. Die zou er op moeten kunnen.
De oude bocht eraf geslepen ne de nieuwe eraan gesoldeerd.
Nu moet er alleen nog een ophanging gemaakt worden.
Ik had nog een vulbus nodig om over de vooras heen te schuifen. Deze heb ik op school in de draaibank gemaakt.
En gemonteerd.
En het geheel tot zo ver:
Nu ik toch aan het draaien was heb ik gelijk een pijp gemaakt voor het spruitstuk.
Het materiaal voor de flens.
Eerst van karton een malletje gemaakt van hoe de carberateur ongeveer moet komen. Toen gaten geboort in de flens en met de dremel en een freesje er een vierkant gat van gemaakt.
UPDATE 11 juni
Ik heb gereden op damwoude. Eerst even wat informatie voorafgaand.
Het spruitstuk klaar!
Zo, dan nu alles over de sprint.
De spinter pas vrijdag avond laat af gekregen. Weinig getest dus. De beste afstelling moest in Damwoude worden gevonden.
De sprinter op de aanhanger.
De 'pits' van VKM.
Aan de start #21:
De setup zag er als volg uit:
Setup eerste heat:
70cc eurokit
19,5 dellortho
sproeier 67
maximale voorontsteking
TWV: 14 - 42
Hiermee kwam ik tot een tijd van 15,791 seconde.
Tussen door natuurlijk wat veranderen en proberen.
Setup tweede heat:
70cc eurokit
19,5 dellortho
sproeier 65
Ontsteking iets terug gedraaid
TWV: 14 - 42
Ik had hier een super slechte start. Kwam niet van zijn plek. Toch nog een tijd van 15,798 seconde gereden.
Het bleek al snel dat de koppeling veelste vroeg aan greep. Ook is de onsteking niet wat het moet zijn. Dit zijn belangrijke punten van verbetering.
UPDATE 24 augustus
Het alweer een tijdje geleden zins de laatste update. Er is een hoop verandert aan mijn sprinter. Met nog een week te gaan tot Genemuiden vindt ik het wel tijd om te laten zien hoe de zaken er voor staan.
De laatste tijd vooral bezig geweest met de ontsteking en koppeling. Er zit nu een accu ontsteking op. Nog wel met contactpuntjes.
Met een accu onsteking zijn de magneten in het vliegwiel niet meer nodig dus kunnen die er af.
Hier het resultaat na veel vijlen.
En gemonteerd.
Zo stond de machine erbij op 7 augustus. de onsteking nog in test opstelling gemonteerd.
De uitlaat is ook behoorlijk aangepast.
De bocht stak een paar centimeter door in het expansie vat. Dit is veranderd en de bocht recht op het expansievat gelast. Ook is de bocht een heel stuk korter. We hebben ook een dichte tailpipe gemonteerd. De prestaties van de uitlaat zijn stukken vooruit gegaan.
De uitlaat heeft inmiddels een kleurtje. Accu en bobine zijn netjes gemonteerd en ook zijn de voetsteuntjes wat aangepast.
Ook heb ik de Dellortho verruilt voor een 15 mm bing. Deze doet het veel beter op deze setup.
Vandaag getest om de juiste afstelling te vinden.
Update 29 augustus
Morgen is de dag dat het moet gebeuren. Nog even een korte update. De machiene staat er klaar voor en is helemaal is orde. Er zijn nog wat kleine aan passingen gedaan de laatste week om aan het regelement te voldoen. Na de sprint natuurlijk een uitgebreidt verslag.
Vandaag gemaakt:
Update 19 oktober.
Eerst even een foto van Genemuiden:
En zoals eerder gezegd: de koppeling.
Segmenten zijn verlicht en door het plaatsen van ringetjes kun je het gewicht van de segmenten bepalen.
We hebben er mee getest en het werkt. Er zal nog wat aan afgesteld moeten worden. Het aangrijpings punt is veel later en daardoor is er veel meer gas speling. Hierdoor rijdt ik met een hoger toerental weg.
We zijn nu bezich met het aanpassen van de carters en wat meten aan de cilinder.
UPDATE 4 januari 2009
Er is weer een hoop gebeurd de laatste tijd.
Onsteking is klaar en werkt.
Frame aangepast
Veel getest met de koppeling
Eerst maar een mooie foto zoals ie nu is.
De grootste verandering is toch wel de onsteking. We hebben een elektronische onsteking gemaakt. Hij wordt aangestuurd door een opto copler.
Dit is de behuizing waar de elektronica in zit.
En de opto copler die het ontstekings tijdstip bepaalt.
UPDATE 29 maart 2009.
Ik heb de oude voetsteunen vervangen door zelf gedraaide aluminium steuntjes.
En gemonteerd:
Een grote motorische verandering is de 19mm dellortho.
We zijn ook aan het testen met een kelk in plaats van een luchtfilter. We hebben hem van koper pijp gemaakt. Dit hebben we schuin naar buiten geklopt zodat ie conisch wordt.
Ook zijn we bezig met een andere uitlaat maar de resultaten vallen nog wat tegen.
Om de duidelijker te zien wat een verandering voor resutaat op leverd hebben we een snelheids metertje gemonteerd. Het beste resutaat tot nu toe is een topsnelheid van 86 km/h op 150 meter.
De machine nu:
Gr. Arnaud