Pagina 1 van 1

Timingen cilinder

Geplaatst: 04 jun 2008 20:24
door Thomazzi
Ik las net in een ander topic een reactie van Ingmar, en ik zou hier graag wat meer over te weten willen komen.
Ik heb redelijk veel verstand van het motorische gedeelte van tomossen mbt het opvoeren, onderhoud etc. maar loop tegen het volgende aan:
de timingen en poorten van een polini zijn snelller dan van een "normale 70cc"

weet niet of je ooit de binnekant van een polini gezien hebt?

maar dit is een getune poortenmap(enkel timingen veranderd geen poorten er bij ofzo)

Afbeelding
Wat is een poortenmap, en wat wordt er bedoeld met de timingen?
Ook heb mijn antwoord niet helder kunnen krijgen in de FAQ en de UTFS, dus zodoende stel ik mijn vraag even..

Re: Timingen cilinder

Geplaatst: 04 jun 2008 20:40
door IxilTomos
Een poortenmap is eigenlijk een cilinder uitgetekend op een plat papier, dus alsof je je cilinder recht zou trekken. Met een poortenmap kan je vanalles en nogwat berekenen geloof ik maar daar heb ik me nog niet in verdiept.
Met timingen wordt bedoeld op welk punt de poorten open staan of gesloten zijn t.o.v. de krukas.

Hier zal vast nog wel iets aan toe te voegen zijn...

Re: Timingen cilinder

Geplaatst: 05 jun 2008 10:29
door sanderkelder
mwa je hebt het inderdaad zo in een duidelijke en makkelijke zin uitgelegd :mrgreen: komt er gewoon op neer dat alles sneller verbrand/opgenomen/verwerkt word waardoor je cilindertje meer toeren kan maken/ meer kracht kan geven. dus eigenlijk niet echt toevoegingen :mrgreen:

edit: heb toch nog een toevoeging :mrgreen: van links naar rechts zijn de poorten: uitlaat poort. daarna krijg je de spoelpoort(en) daarna krijg je de inlaat (de 2 langste) en daarna de andere kant van de cilinder de spoelpoort(en)

Re: Timingen cilinder

Geplaatst: 05 jun 2008 20:19
door Thomazzi
Oké, ik heb gister ook al een zeer boeinend gesprek met Joost gehad over de timingen van de cilinder en de poortenmap, omdat ik niet alles in 1 keer op kan slaan wat tegen mij gezegd word (via msn) heb ik het maar opgeslagen op tf.. :')

Mochten er nog toevoegingen zijn van andere 'proforummers' dan hoor en zie ik dat graag van jullie! :)

Re: Timingen cilinder

Geplaatst: 05 jun 2008 20:54
door poekelen
lees het boek van bell :wink:
en maak er gewoon zelf 1 en ga dan kijken hoe alles zit. zoek op google op poortmap maken etc..

Re: Timingen cilinder

Geplaatst: 08 jun 2008 15:22
door PimW
Mbv een poortmap kun je opmeten wanneer poorten openen en sluiten en op die manier de blowdown berekenen. Dit is een maat waarmee de hoogtoerigheid van een cilinder gegeven word. Het is het verschil tussen het openen van de uitlaat en het openen van de spoelers.

Door de timingen van een cilinder te veranderen kun je dus je cilinder bijv hoogtoeriger maken, je trekt dan de uitlaatpoort iets omhoog waardoor de blowdown hoger word.

Wat freek al zei: Begin wat te lezen in het boek van Graham Bell in de pro sectie.