Berichtdoor Tomie » 12 aug 2005 11:50
Op de vraag of de ontsteking en vliegwiel past, je schrijft dat het op de puntjes na, er al op zit! Dus het zal dan wel passen. Ja, je moet de nieuwe puntjes afstellen. En dat is goed te doen. Met een schuifmaat en een setje voelermaatjes, lukt dat prima. Er is een "how to" op dit forum. Heeft de brommer volledig buiten gestaan? Dus niet onder afdakje o.i.d.? Twee jaar stil is lang. Wat je moet checken zijn de standaard dingen bij brommers. Bougie, liefst nieuwe erin. ALLE zeefjes van de bezine-toevoer. Is de tank van binnen roest vrij? Zo niet spoelen maar! Nieuwe koppelingsvloeistof (carter-olie) erin, oude eruit. Vullen tot aan de overloop. En dat ie niet stationair loopt, zou ik nog even geen aandacht aan besteden. Trek de uitlaatdemper eruit, en ontkool hem. Als je alles hebt gecheckt / vernieuwd, start dan die tomos en ga er mee (proef) rijden. NIETS forceren en goed luisteren naar afwijkende geluiden. Tikken, krassen, piepen, schaven enz. Waarom (proef) rijden? Na twee jaar kan er van alles aan elkaar gaan plakken. Het gaat weerstand geven. Dus alles moet weer op elkaar gaan inlopen. Laat hem maar lekker warm draaien, maar blijf allert. Heb je de stad / dorp lekker door gecrost, ga je dan bezig houden met het stationair afstellen, bij warme motor.
Na je (lange) proefrit kan je eens naar de cylinderkop kijken en eventueel ontkolen. Ook op de kop van de zuiger het kool VOORZICHTIG weg schrapen. En gebruik ALTIJD nieuwe pakkingen. Succes!
Tomos is okay!
Maar liever een 4takt scooter.