Pagina 2 van 3

Re: Het poortenmap topic

Geplaatst: 26 okt 2010 19:37
door Danny E
wat moet er verder kloppen? als je de timingen hebt berekent met de standaard formules, en je hebt alles nauwkeurig gemeten, dan klopt dat gewoon.
wat ik alleen raar vind is die deckhoogte van 4mm. is wel erg veel en gaat ten koste van je compressie en squish en dus prestaties. ik kijk altijd of de onderkant van de poorten overeenkomt met de bovenkant van de zuiger in odp. door de dikte van de voetpakking kun je met die hoogte een beetje spelen, maar hiermee verander je ook ietsje de timingen. zodra de zuiger gelijk ligt met de poorten kijk ik hoeveel deck ik heb. als je namelijk 4mm deck hebt, heb je ook minimaal 4mm squish als je een normale (geen binnenvallende) kop hebt. dit is echt waardeloos en hoort zo'n 0,6 tot 0,8 te zijn. ook komt er nog de dikte van de koppakking bij als je die gebruikt en je hebt vaak nog een opstaand randje in de kop. let er bij deze squish hoogte wel op dat je compressie niet te hoog wordt door een hd kop, meet echt de inhoud van de kop en bereken de verhouding anders heb je kans dat je te hoge compressie hebt. je zult dan de verbrandingskamer moeten vergroten zonder de squish te verhogen.
aangezien ik niet mijn spoelpoorten kan aanpassen (kan ik niet bij, zou niet weten hoe met normale dremel) pas ik mijn uitlaattiming aan op de spoeltiming. als dit is gebeurt en je hebt het bovenstaande gedaan dan loopt hij gegarandeerd hard.

Re: Het poortenmap topic

Geplaatst: 26 okt 2010 20:05
door tomos
ik weet wel hoe het gaat met een voetpakking hoor :')
ik heb gewoon die zwarte rand boven aan de zuiger opgemeten, deze is ongeveer 4mm,
ik heb nog geen goede zuiger daarom kan ik het niet fatsoenlijk meten.
maar ik zie het wel, koop wel een zuiger.
snelle setup en klaar.

Re: Het poortenmap topic

Geplaatst: 26 okt 2010 20:13
door Ingmar.
dus jij noemt de stootrand vn je zuiger je deck?

slimme jongen :D

Re: Het poortenmap topic

Geplaatst: 26 okt 2010 20:16
door tomos
dus jij noemt de stootrand vn je zuiger je deck?

slimme jongen :D
uhm, als hij daar zwart is, dan betekent het dat daar de zuiger niet komt, dus is dat toch denk deck? :')

Re: Het poortenmap topic

Geplaatst: 26 okt 2010 20:20
door Ingmar.
uhm nee bijdehandje dat betekend dat tot daat je zuigerveel komt :wink:

en aangezien er boven je zuigerveer nog een stuk zuiger zit is dit niet je deck :wink:

Re: Het poortenmap topic

Geplaatst: 26 okt 2010 20:20
door Danny E
+1 :p

Re: Het poortenmap topic

Geplaatst: 26 okt 2010 20:30
door tomos
+1 :p
ja en offtopic :')

maare, loopt deze goed of niet?

Re: Het poortenmap topic

Geplaatst: 26 okt 2010 20:36
door Ingmar.
nee die cilinder gaat het nie doen :')

je zet een maat van 30mm in de uitlaat poort die is max 25 bij 50cc


1e regel bij tunen is uitlaat max 68 % van de boring in breete ga je breder dan gaan je zuigerveren happen

en ja voor de rest?
je hebt niet echt iets gedaan waardoor die cilinder snel zal lopen


conclusie? je hebt weer een cilinder verneukt heb het je al eerder verteld ga eerst een wat leren over tunen voordat je gaat frezen

Re: Het poortenmap topic

Geplaatst: 26 okt 2010 20:53
door tomos
nee die cilinder gaat het nie doen :')

je zet een maat van 30mm in de uitlaat poort die is max 25 bij 50cc


1e regel bij tunen is uitlaat max 68 % van de boring in breete ga je breder dan gaan je zuigerveren happen

en ja voor de rest?
je hebt niet echt iets gedaan waardoor die cilinder snel zal lopen


conclusie? je hebt weer een cilinder verneukt heb het je al eerder verteld ga eerst een wat leren over tunen voordat je gaat frezen
dat is de poortmap breedte :')
in het echt is hij 27, dus moet te doen zijn met een puch zuiger..
heb me uitlaatpoort altijd te breed gehad, puch zuiger erin en nergens problemen mee,
waarom zou hij niet harder lopen?
uitlaatpoort is vergroot, spoelpoorten van buiten, en de inlaat.

Re: Het poortenmap topic

Geplaatst: 26 okt 2010 21:02
door Ingmar.
waarom niet hard?

spoelers en uitlaat ligt allemaal veels te laag uitlaat timing van 175 en blowdown van 25-26 dan word het pas leuk

Re: Het poortenmap topic

Geplaatst: 26 okt 2010 21:22
door Danny E
zet hem er gewoon op en rij ermee en laat ons weten hoe lang hij het heeft volgehouden en hoe hard ie loopt/trekt. maak anders een mooi filmpje. trouwens, als je zo zeker van je zaak bent wat moeten wij dan voor een commentaar geven op je werk als je er toch al een antwoord voor klaar hebt?

Re: Het poortenmap topic

Geplaatst: 26 okt 2010 21:24
door tomos
omdat ik misschien nog adviezen o.i.d kan gebruiken????

ik moet ik eerst mijn eigen brommer verkopen.

Re: Het poortenmap topic

Geplaatst: 18 mar 2012 22:08
door Joren
Afbeelding
(spoelpoorten nu wel even breed )
Verder Uitlaatschat flink vergroot en inlaat ook even netjes glad gemaakt.

Uitlaatpoort 144 graden
Spoelpoort 93 graden
Blowdown 25,5

Standaard tomos cilinder heeft een blowdown van 14,5 haha, wat triest :')

Edit; Trouwens de 1e keer dat ik een cilinder heb getuned. Komt er Asap onder te liggen, resultaten laat ik zeker weten.

Weet iemand ook tot welke timingen je kan gaan met een standaard cilinder? Ik wil namelijk nog wel wat koppel behouden.
Zat zelf te denken aan 170 / 120 graden, maar is misschien al te veel van het goede ?

Re: Het poortenmap topic

Geplaatst: 22 mar 2012 00:43
door eazy
ik las net dat ie lekker loopt he? :)
Tof, dat je de eerste keer dat je een (tomos)cilinder tuned gelijk goede resultaten boekt.
Gefeliciteerd. *O*

Als ik al die teksten zo lees begint t bij mij ook wel te jeuken om er aan te beginnen.
Maarja, snorretje gaat nu al wat te hard. :wink:
Zou niet verstandig zijn om dat nog erger te maken, helaas.
Ding is voor woon werk verkeer, vandaar.

Maar ik vroeg me af waarmee jij dat freeswerk hebt gedaan.
Dremel?
En met welk opzetstuk dan?
Gewoon dat freesje uit de wiki "cilinder tunen" met bestelnr. 9901?

Re: Het poortenmap topic

Geplaatst: 22 mar 2012 07:44
door Joren
De uit en inlaatpoort, dus de poorten waar je goed bij kan, heb ik gedaan met een Vijl. Daarvoor raad ik een kettingzaag vijl aan, die zijn lekker scherp en ook goed rond.

De uit en inlaatschacht heb ik groter gemaakt met zo'n slijpsteentje op de dremel, bijna elk slijpsteentje is daar wel geschikt voor.

En de Spoelpoorten heb ik verbreed met een gewoon slijpschijfje op de dremel, en dan heeeeel voorzichtig te werk gaan, vanaf de andere kan de cilinder inkijken.

Vervolgens nog even met een slijpsteentje alle poorten afbramen/bevels maken, cilinder even goed schuren met schuurpapier 150, draaiende bewegingen maken in de cilinder, dus zelfde idee als honen. Zo krijgt je cilinder de eerste km's wat meer smering.

Edit; Vergeet niet constant te meten hoever je je poorten omhoog vijlt, voornamelijk de uitlaat poort. Ik geloof dat ik de uitlaatpoort 2mm omhoog heb gedaan, hierdoor kom je zonder de spoelpoorten omhoog te gooien op een blowdown van 25 uit, wat wel het fijnste rijd op en tomos.
Het is wel veel werk, ik ben 3 avondjes lekker bezig geweest met tunen. Elke dag daarna ook even poortmapje maken om precies te zien wat je nou hebt gedaan en wat beter kan.
Denk dat als je mijn poortmap namaakt, je een rustige maar snelle cilinder hebt. Ik kan het in ieder geval aanraden!

Re: Het poortenmap topic

Geplaatst: 28 mar 2012 21:57
door eazy
Ik heb even een vraagje.

Ik ben nu bezig om een poortmapje van mn ongetunede tomos imitatiecilinder te maken.
Nu zit ik naar die poortmapjes hier te kijken en vroeg ik me af hoe jullie de maat meten van de bovenkant poort tot deck.
Ik las ik één van de wiki's dat dat is:
Slag min poorthoogte.
Klopt dat?
Eigenlijk staat er slag*poorthoogte in die wiki.
Kijk maar bij stap 7
http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Poo ... _berekenen.

Ik zie dat namelijk voor de uitlaatpoort wel terug op de poortmapjes van bv. joren.
Bijvoorbeeld de laatste bovenstaande poortmap.
Slag= 43
uitlaatpoorthoogte= 12
43-12=31
Bovenkant uitlaatpoort tot deck is dus 31.


Maar hoe hebben jullie die maat dan gemeten voor de andere poorten?
Ik zie namelijk op bijvoorbeeld jorens poortmap geen hoogtes van de overige poorten, maar wél de maten van de bovenkant poort tot deck .

Ik krijg mn schuifmaat er niet tussen, en een rolmaat lijkt me zo onnaukeurig.
Vandaar.

Re: Het poortenmap topic

Geplaatst: 28 mar 2012 22:14
door Joren
Je moet op een poortmap nooit je deck meenemen.
Dus gewoon papiertje gelijk leggen met de bovenkant van je cilinder en tekenen maar.

Ben je voor een berekening je deck een keer nodig, haal dan ff je cilinderkop eraf, zuiger op de hoogste stand en meten met achterkant van de schuifmaat.

Re: Het poortenmap topic

Geplaatst: 28 mar 2012 22:24
door eazy
Je moet op een poortmap nooit je deck meenemen.
Dus gewoon papiertje gelijk leggen met de bovenkant van je cilinder en tekenen maar.

Ben je voor een berekening je deck een keer nodig, haal dan ff je cilinderkop eraf, zuiger op de hoogste stand en meten met achterkant van de schuifmaat.
Even los van de deck, als zijnde het verschil tussen de hoogte van je zuiger op zn hoogste stand en de bovenkant van je cilinder.


Ik bedoel hoe komen jij/jullie aan de maten vanaf de bovenkant poort (welke poort dan ook) tot de bovenkant van de cilinder?
in jou geval die 31 mm, 38, 64,1 38,8 en 38 op je poortmap.
Ik probeerde deze te meten met de schuifmaat maar dei past niet in de cilinder en een rolmaat lijkt me niet echt precies omdat bijvoorbeeld de uitlaat poort al rond of ovaal is en je dus nooit precies kan meten met de ongeveer 1 cm brede rolmaat.

Dat doe je dus door het papiertje precies op het einde van je cilinder te plakken en dan na t poortmappen de afstanden te meten van bovenkant poort naar t einde van t papiertje?

Re: Het poortenmap topic

Geplaatst: 28 mar 2012 22:32
door eazy
Nu ik er nog even over nadenk zal dat de manier wel zijn he? :oops: :)
Ik was een beetje in de war gebracht door die wiki denk ik.
Maar die formule uit die wiki klopt dus wel, maar daarbij wordt dus rekening gehouden met de eventuele deck/deckheight ofzo?

Re: Het poortenmap topic

Geplaatst: 28 mar 2012 22:34
door eazy
En hoe noem je nou de bovenkant van je cilinder?
En hoe dan het verschil tussen de bovenkant zuiger op hoogste punt en de bovenkant cilinder?