dus, wat jij zegt: dat vlottertje, dat gele ding, als ik me niet vergis, helemaal naar beneden drukken!
Ik weet niet wat je precies bedoelt, maar ben je niet in de war met de venturie waar de sproeier onderaan zit? Waar de benzineslang opgaat dat dekseltje moet je openschroeven. Dan zie je de vlotter wel. Meestal zwart/grijs. Ik weet niet precies hoever van onderen de vlotter op de stift moet zitten. Ik schat zo ongeveer op 1/3 van onderen en 2/3 van boven. Kwestie van zelf uitproberen. Maar je kan ook even kijken hoe hoog het nu staat in de vlotterkamer voordat je iets gaat doen. Dan kun je zelf wel een inschatting maken hoeveel de vlotter omlaag moet.
heb er idd zown sproeiertje inzitten, daar staat de maat ook gewoon op toch? want het is een andere dan die van een dellorto carb.
Ja dat klopt, de sproeier van dellortho is anders dan van Encarwi. Maat staat idd op de sproeier (meestal 50). Wat vaak voorkomt (ik heb het iig al eens gehad) is dat de venturibuis lostrilt. Daardoor komt er teveel benzine onvernevelt in de inlaat en verzuipt je Tomos. Kijk eens of jouw venturie wel vast zit (koperkleurig buisje waar de gasschuif overheen gaat) en in de juiste stand staat.
en, is het nodig de keerring ook aan de andere kant(ontstekingskant) te vervangen?
Heb je nog steeds problemen met starten dan? Ik vervang altijd uit voorzorg allebei de keerringen (versnellingsbak en ontsteking), dan hoef je maar 1 keer te sleutelen. Voor het geld hoef je het niet te laten, ze kosten weinig per set.