• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos lekt benzine, en bougie ruikt raar

lukt het niet met afstellen? Stel hier al je afstel problemen en stotterende tomos problemen [ALLE SPROEIER VRAGEN HIER DUS OOK]
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
bohmsje
Tomosforummer
Berichten: 173
Lid geworden op: 14 okt 2007 12:01
Locatie: Borne

Berichtdoor bohmsje » 08 jul 2008 16:10

Hallo,

ik heb een tomos a3, oud blok(ei-cilinder)

heb hem helemaal in elkaar gezet, nieuwe pakkingen, etc,

maar, dan trap ik hem aan, probeer ik dan, en na 2 sec begint het bij het luchtfilter te lekken met benzine, wat duid op valse lucht,(toch?) maar hoe werkt de deo-test precies? al krijg je de brommer niet aan de loop?

heb de bougie eruit gehaald, was zwartig, maar rook niet overduidelijk naar benzine, wat kan dat betekeken? misschien iets olie erbij? raar luchtje!

verder komt er uit de uitlaat dikke witte rook, als ik kick, heeft er ook iets mee te maken?

groeten,
Mijn tomos A35B en Tomos NTX zijn te vinden in de foto-gallerij!
Nou ik ben niet de beste typer dus sommige woorde typ ik niet goed dusja naja zal wel is kijkn voor die sproeirs
En ik heb een viertakt
met een tomos....
Omhoog


Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn

Berichtdoor Thomazzi » 08 jul 2008 16:39

Ik denk dat je een lekke (krukas)keering hebt, in de FAQ staat (als het goed is) hoe je deze kan vervangen.
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog

bohmsje
Tomosforummer
Berichten: 173
Lid geworden op: 14 okt 2007 12:01
Locatie: Borne

Berichtdoor bohmsje » 09 jul 2008 23:07

weet je zeker?

heeft dat ook met het lekken te maken uit het luchtfilter?
Mijn tomos A35B en Tomos NTX zijn te vinden in de foto-gallerij!
Nou ik ben niet de beste typer dus sommige woorde typ ik niet goed dusja naja zal wel is kijkn voor die sproeirs
En ik heb een viertakt
met een tomos....
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9684
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 10 jul 2008 08:13

Witte rook uit de uitlaat is idd de keerring aan de versnellingsbakzijde, maar dat wil niet zeggen dat de ontstekingskant nog wel goed is. Vervang ze gewoon allebei.

Vwb het lekken uit het luchtfilter, ik denk dat de carburateur overstroomt, maw de vlotter staat niet goed afgesteld of sluit niet (goed) af. Je zegt niet welke carburateur je hebt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

bohmsje
Tomosforummer
Berichten: 173
Lid geworden op: 14 okt 2007 12:01
Locatie: Borne

Berichtdoor bohmsje » 10 jul 2008 13:16

heb ei-cilinder met encarwi carburateur zonder membraam

maar, het ligt dus aan de keerringen?
Mijn tomos A35B en Tomos NTX zijn te vinden in de foto-gallerij!
Nou ik ben niet de beste typer dus sommige woorde typ ik niet goed dusja naja zal wel is kijkn voor die sproeirs
En ik heb een viertakt
met een tomos....
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9684
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 10 jul 2008 17:50

Als je de keerringen recentelijk nog niet vervangen hebt kan dat idd het geval zijn. Juist je opmerking over witte rook uit de uitlaat geeft mij te denken dat de keerring aan de versnellingsbakzijde kapot is. Maar dat daardoor de benzine door je luchtfilter eruit wordt geblazen lijkt me te ver gaan. Ik denk dat het benzineverhaal een kwestie is van alle pakkingen (ook van de sproeierbout) nalopen, vlotter afstellen ivm overstromen. Het niveau in de vlotterkamer mag niet hoger staan dan de venturiebuis. Door het overloopgaatje kan dan benzine weglekken richting luchtfilter.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

bohmsje
Tomosforummer
Berichten: 173
Lid geworden op: 14 okt 2007 12:01
Locatie: Borne

Berichtdoor bohmsje » 16 jul 2008 19:53

hoe kan ik de voltterbak afstellen dan?

en, een encarwi carburatuer heeft toch geen sproeier???
Mijn tomos A35B en Tomos NTX zijn te vinden in de foto-gallerij!
Nou ik ben niet de beste typer dus sommige woorde typ ik niet goed dusja naja zal wel is kijkn voor die sproeirs
En ik heb een viertakt
met een tomos....
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9684
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 17 jul 2008 08:09

hoe kan ik de voltterbak afstellen dan?
De vlotter zit in de vlotterkamer, in het ronde deel waar de benzineslang op komt. Dit is een stiftje met een drijflichaam eromheen. Die kan teveel omhoog zitten op de stift waardoor het brandstofniveau in de vlotterkamer te hoog komt. Zie het maar als de vlotter van de stortbak in je toilet. Hoe hoger de vlotter zit, des te hoger het niveau. Je kan hem iets laten zakken door hem over het stiftje te schuiven.
en, een encarwi carburatuer heeft toch geen sproeier???
Dacht t wel, anders krijg je geen goed mengsel. Deze zit onderaan je carburateur, achter een zeskantige moer.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

bohmsje
Tomosforummer
Berichten: 173
Lid geworden op: 14 okt 2007 12:01
Locatie: Borne

Berichtdoor bohmsje » 17 jul 2008 13:27

dus, wat jij zegt: dat vlottertje, dat gele ding, als ik me niet vergis, helemaal naar beneden drukken!
heb er idd zown sproeiertje inzitten, daar staat de maat ook gewoon op toch? want het is een andere dan die van een dellorto carb.

en, is het nodig de keerring ook aan de andere kant(ontstekingskant) te vervangen?
Mijn tomos A35B en Tomos NTX zijn te vinden in de foto-gallerij!
Nou ik ben niet de beste typer dus sommige woorde typ ik niet goed dusja naja zal wel is kijkn voor die sproeirs
En ik heb een viertakt
met een tomos....
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9684
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 17 jul 2008 17:54

dus, wat jij zegt: dat vlottertje, dat gele ding, als ik me niet vergis, helemaal naar beneden drukken!
Ik weet niet wat je precies bedoelt, maar ben je niet in de war met de venturie waar de sproeier onderaan zit? Waar de benzineslang opgaat dat dekseltje moet je openschroeven. Dan zie je de vlotter wel. Meestal zwart/grijs. Ik weet niet precies hoever van onderen de vlotter op de stift moet zitten. Ik schat zo ongeveer op 1/3 van onderen en 2/3 van boven. Kwestie van zelf uitproberen. Maar je kan ook even kijken hoe hoog het nu staat in de vlotterkamer voordat je iets gaat doen. Dan kun je zelf wel een inschatting maken hoeveel de vlotter omlaag moet.
heb er idd zown sproeiertje inzitten, daar staat de maat ook gewoon op toch? want het is een andere dan die van een dellorto carb.
Ja dat klopt, de sproeier van dellortho is anders dan van Encarwi. Maat staat idd op de sproeier (meestal 50). Wat vaak voorkomt (ik heb het iig al eens gehad) is dat de venturibuis lostrilt. Daardoor komt er teveel benzine onvernevelt in de inlaat en verzuipt je Tomos. Kijk eens of jouw venturie wel vast zit (koperkleurig buisje waar de gasschuif overheen gaat) en in de juiste stand staat.
en, is het nodig de keerring ook aan de andere kant(ontstekingskant) te vervangen?
Heb je nog steeds problemen met starten dan? Ik vervang altijd uit voorzorg allebei de keerringen (versnellingsbak en ontsteking), dan hoef je maar 1 keer te sleutelen. Voor het geld hoef je het niet te laten, ze kosten weinig per set.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

droogklootnl

Berichtdoor droogklootnl » 26 aug 2008 16:53

kan het ook gewoon niet zijn dat die jongen een te grote sproeier heeft? ivm met zwarte bougiekleur!

dit kan ook door valse lucht bij keeringen komen uiteraard!
Omhoog

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn

Berichtdoor Thomazzi » 26 aug 2008 16:56

Kerel, let alsjeblieft - voor de 100e keer - op de datum!

Bijdeze topic gesloten, volgende keer resulteert dit in een waarschuwing.
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Afstellen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.